uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 21 ust. 4 lit. e),
(1) Art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 stanowi, że do dnia 2 stycznia 2012 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) przedstawia Komisji do zatwierdzenia projekt regulacyjnych standardów technicznych w sprawie treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, które agencje ratingowe powinny przekazywać EUNGiPW. Celem tych okresowych sprawozdań jest umożliwienie EUNGiPW wywiązania się ze swoich obowiązków w zakresie bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi, określonych w art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Dane ratingowe powinny umożliwić EUNGiPW sprawowanie ścisłego nadzoru nad działalnością prowadzoną przez agencje ratingowe, tak aby mógł on niezwłocznie reagować w przypadku faktycznego lub domniemanego naruszenia wymogów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Z tego względu dane ratingowe powinny być przekazywane do EUNGiPW zasadniczo co miesiąc. Jednakże dla zachowania proporcjonalności agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość przekazywania danych ratingowych co dwa miesiące. EUNGiPW powinien jednak zachować prawo zażądania od tych agencji ratingowych - w związku z liczbą i rodzajem wystawianych przez nie ratingów, w tym złożonością analizy kredytów, znaczeniem ocenianych instrumentów lub emitentów oraz możliwością wykorzystywania tych ratingów do celów określonych np. w dyrektywie 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) - składania sprawozdań co miesiąc.
(3) Przekazywane dane powinny być opracowane według standardowego formatu umożliwiającego EUNGiPW automatyczne odbieranie i przetwarzanie rekordów w swoich wewnętrznych systemach. W związku z postępem technicznym może z czasem zaistnieć potrzeba zaktualizowania i zakomunikowania przez EUNGiPW - w drodze specjalnych komunikatów lub wytycznych - szeregu technicznych instrukcji dotyczących sprawozdawczości, dotyczących przesyłania lub formatu plików przekazywanych przez agencje kredytowe.
(4) Celem zapewnienia kompletności i poprawności przekazywanych danych ratingowych, jak również uwzględnienia przyszłych zmian na rynkach finansowych, ważne jest umożliwienie agencjom ratingowym opracowania odpowiednich systemów i procedur zgodnie z technicznymi specyfikacjami udostępnionymi przez EUNGiPW. W tym celu rozporządzenie wejdzie w życie dopiero po sześciu miesiącach od jego opublikowania. Do tego czasu agencje ratingowe powinny przekazywać okresowo dane ratingowe zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych.
(5) Agencje ratingowe, które wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość albo odrębnego przekazywania swoich danych ratingowych do EUNGiPW, albo upoważnienia jednej z innych agencji wchodzących w skład grupy do przekazywania danych w imieniu wszystkich członków grupy, którzy podlegają wymogom w zakresie sprawozdawczości.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożonych Komisji przez EUNGiPW zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(3).
(7) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.140.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 446/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, składanych przez agencje ratingowe do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych |
Data aktu: | 21/03/2012 |
Data ogłoszenia: | 30/05/2012 |
Data wejścia w życie: | 30/11/2012 |