Rozporządzenie wykonawcze 375/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 885/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 375/2012
z dnia 2 maja 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 885/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 agencje płatnicze państw członkowskich mają obowiązek zapewnienia, że dokumenty dotyczące dokonanych przez te agencje płatności są dostępne i przechowywane w sposób zapewniający ich kompletność, ważność i czytelność mimo upływu czasu. Aby uwzględnić zmiany, jakie dokonały się w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych, umożliwiając przechowywanie dokumentów towarzyszących wnioskom o przyznanie wsparcia w formie elektronicznej w bezpieczny i oszczędny sposób, należy zezwolić państwom członkowskim na przechowywanie dokumentów towarzyszących wnioskom o przyznanie wsparcia w formie elektronicznej zamiast w formie papierowej. Państwo członkowskie powinno mieć możliwość skorzystania z tej opcji, jeżeli prawo krajowe dopuszcza wykorzystanie dokumentów elektronicznych jako dowodu przeprowadzenia transakcji leżących u ich podstaw w ramach postępowań prowadzonych przed sądami krajowymi. Dokumenty elektroniczne należy chronić zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa informacji w taki sam sposób, jak inne informacje przechowywane przez agencję płatniczą zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 885/2006(2), aby mogły być one przedmiotem kontroli Komisji w razie takiej potrzeby w formie, która dokładnie odpowiada oryginalnym dokumentom w formie papierowej.

(2) Zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, jeżeli wydatki nie zostały dokonane zgodnie z zasadami unijnymi, Komisja decyduje o kwotach podlegających wyłączeniu z finansowania unijnego. Ze względu na skuteczność i efektywność procedury rozliczenia zgodności, Komisja powinna mieć możliwość zaniechania postępowania w przypadkach, gdy ustalenia z dochodzenia prowadzą do wniosku, że domniemane maksymalne kwoty nie przekraczają 50.000 EUR i nie stanowią 10 % odpowiednich wydatków.

(3) Aby zagwarantować, że procedura wykonania decyzji dotyczących EFRROW, podjętych na podstawie art. 30 i 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, jest skuteczna i przejrzysta, należy dopilnować, by zainteresowane państwo członkowskie uwzględniło skutki finansowe przedmiotowych decyzji podczas składania deklaracji wydatków, o której mowa w art. 27 przedmiotowego rozporządzenia.

(4) Biorąc pod uwagę, iż dane państwo członkowskie może doświadczyć poważnych trudności finansowych, spowodowanych poważnym zakłóceniem międzynarodowej sytuacji gospodarczej, Komisja powinna mieć możliwość odroczenia terminu dokonania potrąceń z finansowania unijnego obejmujących wydatki dokonane w sposób naruszający przepisy unijne, jeżeli państwo członkowskie złoży taki wniosek. Odroczenie terminu dokonania potrąceń, nieprzekraczające okresu osiemnastu miesięcy, należy również przyznać tym państwom członkowskim, które złożyły stosowny wniosek, będąc równocześnie beneficjentem pomocy finansowej zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiającym instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich(3), rozporządzeniem Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającym europejski mechanizm stabilizacji finansowej(4), umową ramową EFSF podpisaną dnia 7 czerwca 2010 r. oraz Porozumieniem ustanawiającym europejski mechanizm stabilności podpisanym dnia 11 lipca 2011 r. Państwa członkowskie korzystające z decyzji o odroczeniu gwarantują, że w odniesieniu do nieprawidłowości, które stanowią przyczynę potrąceń i które nadal istnieją w chwili wydania przedmiotowej decyzji, podjęte zostaną działania naprawcze zgodnie z planem działania opracowanym w porozumieniu z Komisją i zawierającym jasne wskaźniki dotyczące osiąganych postępów. Jeżeli państwo członkowskie korzystające z takiego odroczenia nie usunie przedmiotowych nieprawidłowości zgodnie z planem działania i w związku z tym narazi budżet Unii na dodatkowe ryzyko finansowe, Komisja powinna cofnąć decyzję odraczającą termin dokonania potrąceń przy jednoczesnym poszanowaniu zasady proporcjonalności.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 885/2006.

(6) Komitet ds. Funduszy Rolniczych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 885/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Dokumenty towarzyszące, o których mowa w ust. 1-4, są przechowywane do dyspozycji Komisji w formie papierowej, w formie elektronicznej lub w obu formach.

Dokumentacja może być przechowywana wyłącznie w formie elektronicznej, jeżeli prawo krajowe danego państwa członkowskiego dopuszcza wykorzystywanie dokumentów elektronicznych jako dowodu przeprowadzenia transakcji leżących u ich podstaw w ramach postępowań prowadzonych przed sądami krajowymi.

Jeżeli dokumenty są przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej, system służący do ich przechowywania musi spełniać wymogi określone w pkt 3.B załącznika I.";

2)
w art. 10 ust. 2 ostatnie zdanie w akapicie drugim otrzymuje brzmienie:

"Po przyjęciu decyzji zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja potrąca tę kwotę od pierwszej płatności, w odniesieniu do której państwo członkowskie złożyło deklarację wydatków, lub ją do niej dodaje.";

3)
w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 3 dodaje się czwarty akapit w brzmieniu:

"Komisja może zakończyć przedmiotową procedurę na każdym jej etapie bez konsekwencji finansowych dla danego państwa członkowskiego, jeżeli spodziewa się, że ewentualne skutki finansowe niezgodności zidentyfikowanych w następstwie dochodzenia, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie przekraczają 50.000 EUR i 10 % odpowiednich wydatków lub kwot podlegających odzyskaniu.";

b)
w ust. 4 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"W przypadku EFRROW, po przyjęciu decyzji na podstawie art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, Komisja dokonuje potrąceń z finansowania unijnego dotyczących płatności, w odniesieniu do których państwo członkowskie złożyło deklarację wydatków.

Jednakże na wniosek państwa członkowskiego oraz po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych Komisja może przyjąć decyzję:

a) ustanawiającą inny termin dokonania potrąceń lub upoważniającą do ich zwrotu w jednej lub kilku ratach, w przypadku gdy jest to uzasadnione znaczną wysokością potrącanych kwot przewidzianych w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005; lub

b) odraczającą, na okres nie dłuższy niż osiemnaście miesięcy od daty jej przyjęcia, termin dokonania wszystkich potrąceń, które mają zostać zrealizowane w przedmiotowym okresie i upoważniającą do ich dokonania po zakończeniu okresu odroczenia płatności w maksymalnie trzech równych rocznych ratach, w odniesieniu do tych państw członkowskich, które podlegają pomocy finansowej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 332/2002(*), rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010(**), umowy ramowej EFSF podpisanej dnia 7 czerwca 2010 r. oraz Porozumienia ustanawiającego europejski mechanizm stabilności.

Okres odroczenia, o którym mowa w akapicie trzecim lit. b), nie może zostać przedłużony, a przyjęcie kolejnych decyzji przyznających odroczenie w odniesieniu do tego samego państwa członkowskiego nie jest możliwe. Państwo członkowskie będące beneficjentem decyzji o odroczeniu gwarantuje, że w odniesieniu do nieprawidłowości, które były przyczyną potrącenia i które nadal istnieją w czasie przyjęcia decyzji o odroczeniu, podejmowane są działania naprawcze na podstawie planu działania, opracowanego w porozumieniu z Komisją i zawierającego jasne wskaźniki dotyczące osiąganych postępów. Jeżeli państwo członkowskie nie podejmie niezbędnych działań naprawczych przewidzianych w planie działania w celu usunięcia nieprawidłowości lub jeżeli postępy w realizacji działań naprawczych oszacowane na podstawie wskaźników dotyczących postępów nie są wystarczające albo jeżeli ich wynik nie jest zadowalający, Komisja cofa decyzję o odroczeniu terminu dokonania potrąceń przy jednoczesnym poszanowaniu zasady proporcjonalności.

______

(*) Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1.

(**) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 maja 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.

(3) Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.118.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 375/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 885/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW
Data aktu: 02/05/2012
Data ogłoszenia: 03/05/2012
Data wejścia w życie: 10/05/2012