Decyzja 2012/211/UE w sprawie zmiany decyzji 2011/734/UE skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu

DECYZJA RADY
z dnia 13 marca 2012 r.
w sprawie zmiany decyzji 2011/734/UE skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu

(2012/211/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 126 ust. 9 i art. 136,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 136 ust. 1 lit. a) TFUE przewiduje możliwość przyjęcia środków w odniesieniu do państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu wzmocnienia koordynacji i nadzoru ich dyscypliny budżetowej.

(2) W art. 126 TFUE określono, że państwa członkowskie mają unikać nadmiernego deficytu budżetowego oraz ustanowiono w tym celu procedurę nadmiernego deficytu. Pakt stabilności i wzrostu, którego część naprawcza obejmuje przepisy wykonawcze regulujące procedurę nadmiernego deficytu, stanowi ramy wspierające realizację polityki rządu mającej na celu szybkie przywrócenie dobrego stanu finansów publicznych z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej.

(3) W dniu 27 kwietnia 2009 r. Rada, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), podjęła decyzję stwierdzającą istnienie nadmiernego deficytu w Grecji.

(4) W dniu 10 maja 2010 r. Rada, na mocy art. 126 ust. 9 i art. 136 TFUE, przyjęła decyzję 2010/320/UE(1) skierowaną do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej do 2014 r. Rada ustaliła 2014 r. jako termin na skorygowanie sytuacji nadmiernego deficytu, a także określiła roczne cele w zakresie obniżenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(5) Decyzja 2010/320/UE została kilkakrotnie znacząco zmieniona. Ze względu na konieczność dalszych zmian w dniu 12 lipca 2011 r. została ona przekształcona decyzją 2011/734/UE(2) w celu zachowania przejrzystości.

(6) Obecnie szacuje się i prognozuje, że poziom działalności gospodarczej w latach 2011-2014 będzie znacznie niższy niż oczekiwano w momencie przyjmowania decyzji 2010/320/UE i 2011/734/UE. Szacuje się, że poziom działalności gospodarczej obniżył się w 2011 r. o 6,9 %. Obecnie Komisja prognozuje, że realny PKB Grecji zmniejszy się o 4,7 % w 2012 r., pozostanie w zastoju w 2013 r., a następnie ponownie wzrośnie o 2,5 % w 2014 r. W ujęciu nominalnym PKB zmniejszył się o 5,2 % w 2011 r. i oczekuje się, że zmniejszy się o 5,4 % i 0,4 % odpowiednio w 2012 i 2013 r., po czym wzrośnie o 2,5 % w 2014 r.

(7) W lutym 2012 r. rząd grecki ogłosił środki mające na celu ograniczenie deficytu pierwotnego w 2012 r., w tym przyjęcie budżetu uzupełniającego. Środki te były przedmiotem obszernych dyskusji między władzami greckimi a służbami Komisji. Dyskusje te dotyczyły nie tylko środków konsolidacji fiskalnej, lecz również potrzeby rozszerzenia pozytywnego wpływu tych środków na wzrost gospodarczy i zminimalizowania negatywnych skutków społecznych.

(8) W marcu 2012 r. Grecja rozpoczęła i przeprowadziła operację zamiany długu, która znacząco ogranicza poziom długu i wydatki odsetkowe w 2012 r. i kolejnych latach, a także przyczynia się do utrzymania zdolności obsługi długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(9) W związku z powyższym właściwa wydaje się zmiana decyzji 2011/734/UE w wielu kwestiach, w tym ścieżki korekty budżetowej, przy jednoczesnym utrzymaniu terminu korekty nadmiernego deficytu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2011/734/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ścieżka dostosowania prowadząca do korekty nadmiernego deficytu zakłada, że deficyt pierwotny sektora instytucji rządowych i samorządowych (deficyt z wyłączeniem wydatków odsetkowych) nie przekroczy 2 037 mln EUR (1,0 % PKB) w 2012 r., a nadwyżka pierwotna wyniesie co najmniej 3 652 mln EUR (1,8 % PKB) w 2013 r. i 9 352 mln EUR (4,5 % PKB) w 2014 r. Po przeprowadzeniu operacji zamiany długu powyższe cele dotyczące deficytu pierwotnego/nadwyżki pierwotnej są zgodne z ogólnym deficytem równym 14 811 mln EUR (7,3 % PKB) w 2012 r., 9 462 mln EUR (4,7 % PKB) w 2013 r. i 4 499 mln EUR (2,2 % PKB) w 2014 r. W tym celu konieczna będzie poprawa salda strukturalnego o co najmniej 10 % PKB w latach 2009-2014. Przychody z prywatyzacji aktywów (finansowych i niefinansowych), a także wszystkie transfery związane z decyzją Eurogrupy z dnia 21 lutego 2012 r. dotyczącą dochodów krajowych banków centralnych strefy euro, w tym Bank of Greece, wynikających z posiadanych przez nie portfeli inwestycyjnych obejmujących greckie obligacje skarbowe, nie ograniczają wymaganej konsolidacji fiskalnej i nie mogą być uwzględniane przy ocenie powyższych celów.

3. Ścieżka dostosowania, o której mowa w ust. 2, jest zgodna z roczną zmianą skonsolidowanego długu sektora instytucji rządowych i samorządowych równą -26 954 mln EUR w 2012 r., 6 775 mln EUR w 2013 r. i 1 492 mln EUR w 2014 r.";

2)
w art. 2 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"7a. Grecja niezwłocznie przyjmuje następujące środki:

a) ograniczenie wydatków na produkty farmaceutyczne o co najmniej 1 076 mln w 2012 r.;

b) ograniczenie wynagrodzenia za nadgodziny dla lekarzy w szpitalach o co najmniej 50 mln EUR w 2012 r.;

c) ograniczenie zamówień materiałów wojskowych o 300 mln EUR (środki pieniężne i dostawy) w 2012 r.;

d) ograniczenie o 10 % wynagrodzeń personelu wybranego w wyborach na szczeblu lokalnym i powiązanego personelu w 2012 r. oraz ograniczenie liczby zastępców burmistrzów i powiązanego personelu w 2013 r. w celu uzyskania oszczędności wynoszących co najmniej 9 mln EUR w 2012 r. i dodatkowo 28 mln EUR w 2013 r.;

e) ograniczenie wydatków operacyjnych sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym oraz wydatków wyborczych o co najmniej 370 mln EUR (w porównaniu z budżetem na 2012 r.), w tym ograniczenie o co najmniej 100 mln EUR wojskowych wydatków operacyjnych oraz o co najmniej 70 mln EUR wydatków wyborczych;

f) ograniczenie wydatków operacyjnych przez samorządy w celu uzyskania oszczędności wynoszących co najmniej 50 mln EUR w 2012 r.;

g) obniżenie dopłat dla mieszkańców obszarów oddalonych oraz cięcia dotacji dla kilku jednostek nadzorowanych przez ministerstwa w celu ograniczenia wydatków w 2012 r. co najmniej o 190 mln EUR;

h) ograniczenie budżetu na inwestycje publiczne o 400 mln EUR w 2012 r. To ograniczenie budżetu na inwestycje publiczne nie będzie miało wpływu na projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych (w tym projekty TEN-T);

i) zmiany w uzupełniających funduszach emerytalnych oraz funduszach emerytalnych wypłacających wysokie średnie emerytury lub korzystających z wysokich dotacji budżetowych oraz cięcia innych wysokich emerytur, w celu uzyskania oszczędności wynoszących co najmniej 450 mln EUR w 2012 r. (netto, po uwzględnieniu wpływu na podatki i składki na ubezpieczenie społeczne);

j) cięcia zasiłków rodzinnych dla gospodarstw domowych o wysokich dochodach w celu uzyskania oszczędności wynoszących 43 mln EUR w 2012 r.;

k) decyzje ministerialne dotyczące ukończenia pełnego wdrożenia nowej siatki płac we wszystkich właściwych podmiotach, a także prawodawstwo dotyczące metod odzyskiwania nadpłaconych wynagrodzeń, począwszy od listopada 2011 r.;

l) zmiana art. 3 i 21 ustawy nr 4038/2012 w celu zmodyfikowania warunków przedłużenia harmonogramów spłaty rat z tytułu zaległych podatków i składek na ubezpieczenie społeczne: harmonogramy spłaty rat będą obowiązywać jedynie w odniesieniu do istniejących zaległych kwot poniżej 10.000 EUR w przypadku osób fizycznych i poniżej 75.000 EUR w przypadku przedsiębiorstw. Podatnicy zwracający się o przedłużenie harmonogramu spłaty rat powinni udostępnić organom podatkowym wszystkie swoje sprawozdania finansowe;

m) ustawa ramowa, wraz z gruntowną zmianą zasad funkcjonowania dodatkowych/uzupełniających publicznych funduszy emerytalnych, w celu ustabilizowania wydatków na emerytury, zagwarantowania neutralności budżetowej tych systemów oraz zapewnienia średnio-i długoterminowej stabilności systemu.";

3)
w art. 2 ust. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) reformę dodatkowych/uzupełniających systemów emerytalnych, przygotowaną w konsultacji z Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Centralnym i Międzynarodowym Funduszem Walutowym, i zatwierdzoną przez Komitet Polityki Gospodarczej, jeśli chodzi o jej prognozowany wpływ na długoterminową stabilność. Parametry tego nowego uzupełniającego systemu repartycyjnego o zdefiniowanej składce gwarantują długoterminową równowagę aktuarialną, zgodnie z oceną krajowego organu właściwego w kwestiach matematyki ubezpieczeniowej;

b) korektę marży zysku aptek oraz wprowadzenie regresywnych marży zysku w celu ograniczenia ogólnej marży zysku do poziomu poniżej 15 %.";

b)
dodaje się litery w brzmieniu:

"g) zakończenie trwającego funkcjonalnego przeglądu programów socjalnych;

h) mianowanie członków wspólnego urzędu zamówień publicznych;

i) identyfikację programów, w ramach których kwoty wypłacane jednorazowo w chwili przejścia na emeryturę nie odpowiadają wysokości wpłaconych składek, a także korektę tych płatności;

j) ograniczenie marży zysku hurtowników produktów farmaceutycznych w celu dostosowania jej do górnego limitu równego 5 %;

k) niezbędne procedury przetargowe w celu wdrożenia kompleksowego i jednolitego systemu informacji w ochronie zdrowia (system ezdrowie);

l) wyznaczenie wszystkich doradców prawnych, technicznych i finansowych dla prywatyzacji planowanych w 2012 i 2013 r.";

4)
art. 2 ust. 9 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zakończenie przeglądu programów wydatków publicznych. Przegląd ten jest prowadzony przy wykorzystaniu zewnętrznej pomocy technicznej i musi koncentrować się na kwestiach emerytur oraz transferów socjalnych (przy jednoczesnym utrzymaniu podstawowej ochrony socjalnej), wydatków na obronność bez uszczerbku dla zdolności obronnych kraju oraz restrukturyzacji administracji centralnej i lokalnej; określone zostaną również szczegóły dalszej racjonalizacji wydatków na produkty farmaceutyczne oraz wydatków operacyjnych szpitali, a także pieniężnych świadczeń socjalnych;

b) przyjęcie reformy podatkowej upraszczającej system podatkowy, eliminującej zwolnienia i preferencyjne systemy, w tym poszerzenie bazy podatkowej, co pozwoli na stopniowe obniżanie stawek podatkowych w miarę poprawy wyników w zakresie dochodów. Reforma ta dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych i podatku VAT, podatków od nieruchomości, a także składek na ubezpieczenie społeczne, przy utrzymaniu relatywnego obciążenia podatkowego z tytułu podatków pośrednich;

c) przegląd wartości prawnej nieruchomości, aby lepiej dostosować ją do cen rynkowych;

d) zniesienie możliwości płatności w gotówce i czekiem w urzędach podatkowych i zastąpienie ich płatnościami w formie przelewów bankowych, dzięki czemu personel będzie miał czas na skupienie się na pracy o większej wartości dodanej (kontrole, egzekwowanie płatności i porady podatkowe);

e) obniżenie, średnio o 12 %, tzw. »wynagrodzeń specjalnych« w sektorze publicznym, w którym nie ma zastosowania nowa siatka płac. Środek ten będzie obowiązywał, począwszy od 1 lipca 2012 r., i przyniesie oszczędności wynoszące co najmniej 205 mln EUR (netto, po uwzględnieniu wpływu na podatki i składki na ubezpieczenie społeczne);

f) decyzje w sprawie rozporządzenia wykonawczego dotyczącego wspólnego urzędu zamówień publicznych; urząd ten rozpoczyna działalność w celu realizacji swojego mandatu, celów, kompetencji i uprawnień określonych w ustawie w sprawie wspólnego urzędu zamówień publicznych i w planie działania uzgodnionym z Komisją Europejską w listopadzie 2010 r.";

5)
w art. 2 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"10. Do końca września 2012 r. Grecja zobowiązana jest przyjąć następujące środki:

a) projekt budżetu na 2013 r. zgodnie z docelowym poziomem nadwyżki pierwotnej ustalonym w art. 1 ust. 2;

b) zasady i procedury scentralizowanych zakupów/umów ramowych dotyczących często nabywanych towarów lub usług na centralnym szczeblu rządowym, zobowiązujące ministerstwa i centralne organy rządowe do dokonywania zakupów w oparciu o te umowy i przewidujące fakultatywne korzystanie z nich przez podmioty regionalne.

11. Do końca grudnia 2012 r. Grecja zobowiązana jest przyjąć następujące środki:

a) ostateczne przyjęcie budżetu na 2013 r. zgodnie z docelowym poziomem nadwyżki pierwotnej ustalonym w art. 1 ust. 2;

b) prawodawstwo optymalizujące procedurę składania i zatwierdzania budżetów uzupełniających.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2012 r.

W imieniu Rady

N. WAMMEN

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 145 z 11.6.2010, s. 6.

(2) Dz.U. L 296 z 15.11.2011, s. 38.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.113.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/211/UE w sprawie zmiany decyzji 2011/734/UE skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu
Data aktu: 13/03/2012
Data ogłoszenia: 25/04/2012
Data wejścia w życie: 25/04/2012