uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 25 ust. 3, art. 38 lit. b) i art. 40,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 24 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 stanowi, że logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej ("unijne logo produkcji ekologicznej") jest jednym z obowiązkowych oznaczeń, które należy umieścić na opakowaniu produktów opatrzonych terminem odnoszącym się do ekologicznej metody produkcji, o którym mowa w art. 23 ust. 1, oraz że stosowanie przedmiotowego logo jest opcjonalne dla produktów przywożonych z państw trzecich. W art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 zezwala się na stosowanie unijnego logo produkcji ekologicznej w znakowaniu, prezentowaniu i reklamie produktów spełniających wymogi określone w wymienionym rozporządzeniu.
(2) Konsumenci powinni mieć pewność, że produkty ekologiczne zostały wyprodukowane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007 oraz w rozporządzeniu Komisji nr 889/2008(2). W tym celu istotna jest identyfikowalność każdego produktu noszącego unijne logo na wszystkich etapach jego produkcji, przygotowania i dystrybucji. Z tego powodu celowe wydaje się uściślenie, że jedynie podmioty gospodarcze, które poddają swoje przedsiębiorstwa systemowi kontroli rolnictwa ekologicznego, mogą używać unijnego logo do celów oznakowania.
(3) Rejestracja unijnego logo produkcji ekologicznej jako znaku towarowego w rejestrach unijnych i międzynarodowych jest niezależna od przepisów rozporządzeń (WE) nr 834/2007 oraz (WE) nr 889/2008, które stosuje się do używania przedmiotowego logo. W celu uwidocznienia ich niezależności, należy usunąć związek wspomnianych przepisów z jakąkolwiek rejestracją.
(4) W następstwie zmiany systemu znakowania produktów ekologicznych oraz do czasu przyjęcia szczegółowych przepisów unijnych dotyczących ekologicznej produkcji wina, producenci z sektora wina nie mieli pewności co do możliwości produkowania wina w ramach produkcji ekologicznej. Aby umożliwić sprzedaż wina wyprodukowanego z winogron pochodzących z uprawy ekologicznej w latach 2010/2011 oraz 2011/2012 bez obowiązkowych oznaczeń na etykietach wymaganych na podstawie art. 24 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, pod warunkiem że przedmiotowe produkty spełniają wymogi rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(3) lub rozporządzenia (WE) nr 834/2007, konieczne jest przedłużenie okresu przejściowego określonego w art. 95 ust. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących oznakowania takich produktów do dnia 31 lipca 2012 r. Przedłużenie okresu przejściowego powinno mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2010 r.
(5) W następstwie oceny przeprowadzonej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dotyczącej użycia wyciągu z rozmarynu jako dodatku do żywności(4), substancja "wyciąg z rozmarynu" została zatwierdzona do użytku jako przeciwutleniacz i oznaczona numerem E w części D załącznika III do dyrektywy 95/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie dodatków do żywności innych niż barwniki i substancje słodzące(5). Z tego względu należy zezwolić na stosowanie wyciągu z rozmarynu jako dodatku do żywności w przetwórstwie żywności ekologicznej, w przypadku gdy jest on jako taki wykorzystywany, umieszczając wspomniany produkt w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią regulacyjnego Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, s. 1.
(4)The EFSA Journal (2008) 721, s. 1.
(5) Dz.U. L 61 z 18.3.1995, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.96.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 344/2011 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
Data aktu: | 08/04/2011 |
Data ogłoszenia: | 09/04/2011 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2010, 29/04/2011 |