ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 19/2011
z dnia 11 stycznia 2011 r.
w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 jest odrębnym rozporządzeniem do celów procedury homologacji typu przewidzianej w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywie ramowej)(2).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 uchyla dyrektywę Rady 76/114/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do tabliczek znamionowych i oznakowania identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz sposobu i miejsca ich umieszczania(3). Wymagania określone we wspomnianej dyrektywie powinny zostać przeniesione do niniejszego rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach, zmienione w celu dostosowania ich do postępu naukowego.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 określono podstawowe przepisy dotyczące wymagań w zakresie homologacji typu pojazdów odnoszących się do systemów identyfikacji pojazdu. Z tego względu konieczne jest także określenie szczegółowych procedur, badań i wymagań dotyczących tego rodzaju homologacji.
(4) Wobec braku zharmonizowanych przepisów w zakresie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz maksymalnych dopuszczalnych mas pojazdu przypadających na osie lub na grupę osi dla pojazdów ciężarowych w dyrektywie 97/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG(4) przewidziano procedurę określania przy rejestracji, dopuszczeniu do ruchu lub eksploatacji pojazdów ciężarowych na terytorium państwa członkowskiego maksymalnych dopuszczalnych mas do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych. Należy zatem włączyć maksymalne dopuszczalne masy do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych do wzoru tabliczki znamionowej producenta. Ze względu bezpieczeństwa ruchu drogowego należy również uwzględnić maksymalną dopuszczalną masę na grupę osi.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, s. 1.
(4) Dz.U. L 233 z 25.8.1997, s. 1.