KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(1), w szczególności jego art. 48 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Komisji 2002/72/WE(2) ustanawia przepisy szczegółowe dotyczące materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi, w tym wymogi dotyczące składu oraz ograniczenia i specyfikacje w odniesieniu do substancji, które można w nich zastosować.
(2) Za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt, zgodnie z art. 50 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3), otrzymano szereg powiadomień i ostrzeżeń, które dotyczyły materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, przywożonych do Unii z Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami") oraz Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong (zwanego dalej "Hongkongiem"), uwalniających do żywności lub płynów modelowych imitujących żywność takie ilości chemikaliów, które nie są zgodne z przepisami unijnymi.
(3) Powyższe powiadomienia i ostrzeżenia dotyczą głównie przyborów kuchennych z tworzyw poliamidowych i melaminowych, które nie są zgodne z wymogami w zakresie uwalniania do żywności pierwszorzędowych amin aromatycznych i formaldehydu, określonych odpowiednio w załączniku V sekcja A oraz załączniku II sekcja A dyrektywy 2002/72/WE.
(4) Pierwszorzędowe aminy aromatyczne (zwane dalej "PAA") są rodziną związków, z których niektóre są substancjami rakotwórczymi, natomiast w przypadku innych istnieje podejrzenie, że są substancjami rakotwórczymi. PAA mogą powstawać w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w wyniku obecności zanieczyszczeń lub produktów rozpadu.
(5) Zgłoszono, że przybory kuchenne z tworzyw poliamidowych pochodzące lub wysłane z Chin i Hongkongu uwalniają wysoki poziom PAA do żywności.
(6) W dyrektywie 2002/72/WE zezwala się na stosowanie formaldehydu w produkcji tworzyw sztucznych, pod warunkiem że takie tworzywa sztuczne nie uwalniają do żywności więcej niż 15 mg/kg formaldehydu (limit migracji specyficznej (SML) wyrażony jako całkowita zawartość formaldehydu i heksametylenoczteroaminy).
(7) Zgłoszono, że przybory kuchenne z tworzyw melaminowych pochodzące lub wysłane z Chin i Hongkongu uwalniają do żywności formaldehyd w ilościach przekraczających dopuszczalny poziom.
(8) W ostatnich latach Komisja podjęła kilka inicjatyw, łącznie z organizacją szkoleń dla chińskich organów kontroli oraz dla odnośnego przemysłu, w celu zwiększenia wiedzy na temat wymogów określonych w przepisach unijnych, dotyczących materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przywożonych do Unii.
(9) Pomimo tych inicjatyw w wyniku misji przeprowadzonych przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii w Chinach i Hongkongu w 2009 r. stwierdzono poważne uchybienia w systemie kontroli urzędowych dotyczących materiałów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością, które były przeznaczone do przywozu do Unii. Znaczna część skontrolowanych przyborów kuchennych z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzących lub wysłanych z Chin i Hongkongu w dalszym ciągu nie spełnia wymogów określonych w przepisach unijnych.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4) ustanawia przepisy szczegółowe dotyczące materiałów i wyrobów przeznaczonych do bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z żywnością, w tym określone wymogi ogólne i szczegółowe, które powinny spełniać takie materiały i wyroby. Zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia państwa członkowskie przeprowadzają urzędowe kontrole w celu zapewnienia przestrzegania przedmiotowego rozporządzenia zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii dotyczącymi urzędowych kontroli żywności i pasz. Przepisy te zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004.
(11) Dokładniej rzecz ujmując, art. 48 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 stanowi, że w zakresie, w którym warunki oraz szczegółowe procedury obowiązujące podczas przywozu towarów z państw trzecich nie są przewidziane w przepisach Unii, mogą być one w razie konieczności ustalane przez Komisję.
(12) W art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 przewiduje się możliwość nakładania szczególnych warunków przywozu na szczególne produkty przywożone z określonych państw trzecich, z uwzględnieniem ryzyka związanego z tymi produktami.
(13) W celu zminimalizowania ryzyka dla zdrowia, jakie mogą stwarzać przybory kuchenne z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzące lub wysłane z Chin lub Hongkongu, każdej przesyłce takich produktów powinny towarzyszyć odpowiednie dokumenty, w tym wyniki badań wskazujące, że przesyłka spełnia wymogi dotyczące uwalniania odpowiednio PAA i formaldehydu, określone w dyrektywie 2002/72/WE.
(14) W celu zapewnienia bardziej efektywnej organizacji kontroli przyborów kuchennych z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzących lub wysłanych z Chin lub Hongkongu importerzy lub ich przedstawiciele powinni dokonać uprzedniego zgłoszenia przybycia przesyłek i ich charakteru. Podobnie państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia określonych miejsc pierwszego wprowadzenia, przez które przesyłki tych wyrobów mogą zostać wprowadzone do Unii. Takie informacje powinny być publicznie dostępne.
(15) W celu zapewnienia jednolitości na szczeblu Unii w odniesieniu do kontroli przyborów kuchennych z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzących lub wysłanych z Chin lub Hongkongu należy zdefiniować w niniejszym rozporządzeniu procedurę kontroli urzędowych, określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004. Kontrole takie powinny obejmować kontrolę dokumentów oraz kontrolę identyfikacyjną i fizyczną.
(16) W przypadku zidentyfikowania niezgodności w trakcie kontroli fizycznej państwo członkowskie powinno niezwłocznie powiadomić o tym fakcie Komisję za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt.
(17) W szczególnych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość zezwolenia na dalszy transport przesyłek zawierających przybory kuchenne z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzących lub wysłanych z Chin lub Hongkongu z miejsca pierwszego wprowadzenia, pod warunkiem że zawarto ustalenia z właściwym organem w miejscu przeznaczenia odnośnie do zapewnienia identyfikowalności przesyłek w oczekiwaniu na wyniki kontroli fizycznych, aby umożliwić właściwemu organowi skuteczne i wydajne zarządzanie procesem przywozu takich przesyłek.
(18) Przybory kuchenne z tworzyw poliamidowych i melaminowych pochodzące lub wysłane z Chin lub Hongkongu powinny zostać dopuszczone do swobodnego obrotu jedynie wtedy, gdy wszystkie kontrole zostały zakończone i znane są ich wyniki. W tym celu wyniki kontroli należy udostępnić organom celnym przed dopuszczeniem towarów do swobodnego obrotu.
(19) Należy ustanowić procedurę rejestrowania informacji uzyskanych w wyniku tych kontroli. Informacje te należy regularnie przekazywać Komisji.
(20) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny podlegać okresowemu przeglądowi, z uwzględnieniem informacji otrzymanych od państw członkowskich.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 220 z 15.8.2002, s. 18.
(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.