uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W polityce Unii dotyczącej lepszego stanowienia prawa podkreśla się zasadnicze znaczenie upraszczania krajowego i unijnego prawodawstwa dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz dla realizacji celów strategii lizbońskiej.
(2) Pewna liczba przyrządów pomiarowych objętych jest szczegółowymi dyrektywami, przyjętymi na podstawie dyrektywy Rady 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej(3), która została przekształcona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/34/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej(4).
(3) Dyrektywy Rady 71/317/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników prostopadłościennych od 5 do 50 kilogramów średniej klasy dokładności oraz odważników walcowych od 1 grama do 10 kilogramów średniej klasy dokładności(5), 71/347/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym(6), 71/349/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wzorcowania zbiorników statków(7), 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg o dokładności większej niż średnia(8), 75/33/EWG z dnia 17 grudnia 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wodomierzy do wody zimnej(9), 76/765/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich dotyczących alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu(10), 86/217/EWG z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do manometrów do opon pojazdów silnikowych(11), przyjęte na podstawie dyrektywy 71/316/EWG, są technicznie przestarzałe, nie odpowiadają aktualnemu stanowi techniki pomiarowej lub dotyczą przyrządów, które nie podlegają rozwojowi technologicznemu i są coraz rzadziej używane. Ponadto oprócz przepisów unijnych, dopuszcza się istnienie przepisów krajowych.
(4) Chociaż dyrektywa Rady 76/766/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do tablic alkoholometrycznych(12) przewiduje całkowitą harmonizację, większość jej treści zawarto w rozporządzeniach Unii dotyczących pomiaru zawartości alkoholu w winach i napojach spirytusowych, czyli w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2676/90 z dnia 17 września 1990 r. określającym wspólnotowe metody analizy wina(13) i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2870/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. ustanawiającym wspólnotowe metody referencyjne dla analizy napojów spirytusowych(14). Międzynarodowe normy odnoszące się do tablic alkoholometrycznych są takie same, jak normy określone w dyrektywie 76/766/EWG, i nadal mogą być podstawą dla przepisów krajowych.
(5) Postęp techniczny i innowacja w odniesieniu do przyrządów pomiarowych wymienionych w uchylanych dyrektywach zapewnione będą w praktyce poprzez dobrowolne stosowanie opracowanych norm międzynarodowych i europejskich lub poprzez stosowanie przepisów krajowych wprowadzających takie nowe normy w odniesieniu do przyrządów pomiarowych, bądź też - zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa - poprzez zawarcie dodatkowych postanowień w dyrektywie 2004/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przyrządów pomiarowych(15). Ponadto zapewnia się swobodny przepływ wszystkich objętych nimi produktów na rynku wewnętrznym poprzez odpowiednie stosowanie art. 34, 35 i 36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i zasadę wzajemnego uznawania.
(6) Jednakże w związku ze zbliżającym się przeglądem dyrektywy 2004/22/WE należy wyznaczyć wystarczająco odległą datę uchylenia siedmiu dyrektyw, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie zajęcie odmiennego stanowiska w kontekście przeglądu dyrektywy 2004/22/WE.
(7) Dyrektywę 71/349/EWG należy uchylić.
(8) Należy zatem jak najszybciej uchylić dyrektywy 71/317/EWG, 71/347/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG, jednak wyłącznie po uprzednim stwierdzeniu, czy przyrządy pomiarowe objęte zakresem tych dyrektyw powinny zostać objęte zakresem dyrektywy 2004/22/WE. Komisja powinna przeprowadzić tę ocenę w trakcie przygotowywania sprawozdania z zakresu wdrażania dyrektywy 2004/22/WE. W ramach tej oceny można wyznaczyć datę uchylenia tych dyrektyw w celu zapewnienia spójności działań ustawodawczych Unii w dziedzinie przyrządów pomiarowych. W takim przypadku uchylenie tych dyrektyw powinno nastąpić nie później niż dnia 1 grudnia 2015 r.
(9) Uchylenie dyrektyw nie powinno prowadzić do jakichkolwiek nowych przeszkód utrudniających swobodny przepływ ani do dodatkowych obciążeń administracyjnych.
(10) Uchylenie tych dyrektyw nie powinno mieć wpływu na istniejące zatwierdzenia typu WE i świadectwa WE do upływu terminu ich ważności.
(11) Zgodnie z pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa(16), państwa członkowskie są zachęcane do sporządzania, dla ich własnych celów i w interesie Unii, własnych tabel, które w możliwie najszerszym zakresie odzwierciedlą zbieżność pomiędzy niniejszą dyrektywą a środkami transpozycji, oraz do ich upowszechniania,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. BUZEK | GYŐRI E |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 277 z 17.11.2009, s. 49.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 21 lutego 2011 r.
(3) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, s. 1.
(4) Dz.U. L 106 z 28.4.2009, s. 7.
(5) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, s. 14.
(6) Dz.U. L 239 z 25.10.1971, s. 1.
(7) Dz.U. L 239 z 25.10.1971, s. 15.
(8) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, s. 3.
(9) Dz.U. L 14 z 20.1.1975, s. 1.
(10) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 143.
(11) Dz.U. L 152 z 6.6.1986, s. 48.
(12) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 149.
(13) Dz.U. L 272 z 3.10.1990, s. 1.
(14) Dz.U. L 333 z 29.12.2000, s. 20.
(15) Dz.U. L 135 z 30.4.2004, s. 1.
(16) Dz.U. C 321 z 31.12.2003, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.71.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2011/17/UE w sprawie uchylenia dyrektyw Rady 71/317/EWG, 71/347/EWG, 71/349/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG w odniesieniu do metrologii |
Data aktu: | 09/03/2011 |
Data ogłoszenia: | 18/03/2011 |
Data wejścia w życie: | 07/04/2011 |