Dyrektywa 2011/17/UE w sprawie uchylenia dyrektyw Rady 71/317/EWG, 71/347/EWG, 71/349/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG w odniesieniu do metrologii

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2011/17/UE
z dnia 9 marca 2011 r.
w sprawie uchylenia dyrektyw Rady 71/317/EWG, 71/347/EWG, 71/349/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG w odniesieniu do metrologii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W polityce Unii dotyczącej lepszego stanowienia prawa podkreśla się zasadnicze znaczenie upraszczania krajowego i unijnego prawodawstwa dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz dla realizacji celów strategii lizbońskiej.

(2) Pewna liczba przyrządów pomiarowych objętych jest szczegółowymi dyrektywami, przyjętymi na podstawie dyrektywy Rady 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej(3), która została przekształcona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/34/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej(4).

(3) Dyrektywy Rady 71/317/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników prostopadłościennych od 5 do 50 kilogramów średniej klasy dokładności oraz odważników walcowych od 1 grama do 10 kilogramów średniej klasy dokładności(5), 71/347/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym(6), 71/349/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wzorcowania zbiorników statków(7), 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg o dokładności większej niż średnia(8), 75/33/EWG z dnia 17 grudnia 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wodomierzy do wody zimnej(9), 76/765/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich dotyczących alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu(10), 86/217/EWG z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do manometrów do opon pojazdów silnikowych(11), przyjęte na podstawie dyrektywy 71/316/EWG, są technicznie przestarzałe, nie odpowiadają aktualnemu stanowi techniki pomiarowej lub dotyczą przyrządów, które nie podlegają rozwojowi technologicznemu i są coraz rzadziej używane. Ponadto oprócz przepisów unijnych, dopuszcza się istnienie przepisów krajowych.

(4) Chociaż dyrektywa Rady 76/766/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do tablic alkoholometrycznych(12) przewiduje całkowitą harmonizację, większość jej treści zawarto w rozporządzeniach Unii dotyczących pomiaru zawartości alkoholu w winach i napojach spirytusowych, czyli w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2676/90 z dnia 17 września 1990 r. określającym wspólnotowe metody analizy wina(13) i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2870/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. ustanawiającym wspólnotowe metody referencyjne dla analizy napojów spirytusowych(14). Międzynarodowe normy odnoszące się do tablic alkoholometrycznych są takie same, jak normy określone w dyrektywie 76/766/EWG, i nadal mogą być podstawą dla przepisów krajowych.

(5) Postęp techniczny i innowacja w odniesieniu do przyrządów pomiarowych wymienionych w uchylanych dyrektywach zapewnione będą w praktyce poprzez dobrowolne stosowanie opracowanych norm międzynarodowych i europejskich lub poprzez stosowanie przepisów krajowych wprowadzających takie nowe normy w odniesieniu do przyrządów pomiarowych, bądź też - zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa - poprzez zawarcie dodatkowych postanowień w dyrektywie 2004/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przyrządów pomiarowych(15). Ponadto zapewnia się swobodny przepływ wszystkich objętych nimi produktów na rynku wewnętrznym poprzez odpowiednie stosowanie art. 34, 35 i 36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i zasadę wzajemnego uznawania.

(6) Jednakże w związku ze zbliżającym się przeglądem dyrektywy 2004/22/WE należy wyznaczyć wystarczająco odległą datę uchylenia siedmiu dyrektyw, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie zajęcie odmiennego stanowiska w kontekście przeglądu dyrektywy 2004/22/WE.

(7) Dyrektywę 71/349/EWG należy uchylić.

(8) Należy zatem jak najszybciej uchylić dyrektywy 71/317/EWG, 71/347/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG, jednak wyłącznie po uprzednim stwierdzeniu, czy przyrządy pomiarowe objęte zakresem tych dyrektyw powinny zostać objęte zakresem dyrektywy 2004/22/WE. Komisja powinna przeprowadzić tę ocenę w trakcie przygotowywania sprawozdania z zakresu wdrażania dyrektywy 2004/22/WE. W ramach tej oceny można wyznaczyć datę uchylenia tych dyrektyw w celu zapewnienia spójności działań ustawodawczych Unii w dziedzinie przyrządów pomiarowych. W takim przypadku uchylenie tych dyrektyw powinno nastąpić nie później niż dnia 1 grudnia 2015 r.

(9) Uchylenie dyrektyw nie powinno prowadzić do jakichkolwiek nowych przeszkód utrudniających swobodny przepływ ani do dodatkowych obciążeń administracyjnych.

(10) Uchylenie tych dyrektyw nie powinno mieć wpływu na istniejące zatwierdzenia typu WE i świadectwa WE do upływu terminu ich ważności.

(11) Zgodnie z pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa(16), państwa członkowskie są zachęcane do sporządzania, dla ich własnych celów i w interesie Unii, własnych tabel, które w możliwie najszerszym zakresie odzwierciedlą zbieżność pomiędzy niniejszą dyrektywą a środkami transpozycji, oraz do ich upowszechniania,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Dyrektywa 71/349/EWG traci moc z dniem 1 lipca 2011 r. bez uszczerbku dla art. 6 ust. 1.

Artykuł  2

Dyrektywy 71/347/EWG i 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG tracą moc z dniem 1 grudnia 2015 r. z zastrzeżeniem art. 4 i bez uszczerbku dla art. 6 ust. 2.

Artykuł  3

Dyrektywy 71/317/EWG i 74/148/EWG tracą moc z dniem 1 grudnia 2015 r. z zastrzeżeniem art. 4 i bez uszczerbku dla art. 6 ust. 3.

Artykuł  4

Do dnia 30 kwietnia 2011 r. Komisja na podstawie sprawozdań złożonych przez państwa członkowskie oceni, czy przyrządy pomiarowe objęte zakresem dyrektyw, o których mowa w art. 2 i 3, powinny zostać objęte zakresem dyrektywy 2004/22/WE oraz czy należy odpowiednio dostosować przepisy przejściowe oraz wyznaczone daty uchylenia tych dyrektyw. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, a także, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.

Artykuł  5
1.
Państwa członkowskie przyjmą i opublikują do dnia 30 czerwca 2011 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zapewnienia zgodności z art. 1. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują wspomniane przepisy od dnia 1 lipca 2011 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przyjmą i opublikują do dnia 30 listopada 2015 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zapewnienia zgodności z art. 2 i 3. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 grudnia 2015 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

3.
Państwa członkowskie przekażą Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6
1.
Legalizacje pierwotne WE przeprowadzone do dnia 30 czerwca 2011 r. i świadectwa wzorcowania wydane do tego dnia na mocy dyrektywy 71/349/EWG zachowują ważność.
2.
Zatwierdzenia typu WE i świadectwa zatwierdzenia wzoru wydane do dnia 30 listopada 2015 r. na mocy dyrektywy 71/347/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG i 86/217/EWG zachowują ważność.
3.
Odważniki odpowiadające przepisom dyrektywy 71/317/EWG oraz wagi odpowiadające przepisom dyrektywy 74/148/EWG mogą zostać poddane legalizacji pierwotnej zgodnie z art. 8, 9 i 10 dyrektywy 2009/34/WE do dnia 30 listopada 2025 r.
Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 9 marca 2011 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. BUZEK GYŐRI E
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 277 z 17.11.2009, s. 49.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 21 lutego 2011 r.

(3) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, s. 1.

(4) Dz.U. L 106 z 28.4.2009, s. 7.

(5) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, s. 14.

(6) Dz.U. L 239 z 25.10.1971, s. 1.

(7) Dz.U. L 239 z 25.10.1971, s. 15.

(8) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, s. 3.

(9) Dz.U. L 14 z 20.1.1975, s. 1.

(10) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 143.

(11) Dz.U. L 152 z 6.6.1986, s. 48.

(12) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 149.

(13) Dz.U. L 272 z 3.10.1990, s. 1.

(14) Dz.U. L 333 z 29.12.2000, s. 20.

(15) Dz.U. L 135 z 30.4.2004, s. 1.

(16) Dz.U. C 321 z 31.12.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.71.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2011/17/UE w sprawie uchylenia dyrektyw Rady 71/317/EWG, 71/347/EWG, 71/349/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG w odniesieniu do metrologii
Data aktu: 09/03/2011
Data ogłoszenia: 18/03/2011
Data wejścia w życie: 07/04/2011