(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/163/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty oraz art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 96/23/WE ustanowiono środki monitorowania substancji i grup pozostałości wymienionych w załączniku I to tej dyrektywy. Na podstawie dyrektywy 96/23/WE zamieszczenie i utrzymanie w wykazach państw trzecich, z których zezwala się państwom członkowskim na przywóz zwierząt i produktów zwierzęcych objętych tą dyrektywą, zależy od przedłożenia przez dane państwa trzecie planu gwarancji w zakresie monitorowania grup pozostałości i substancji określonych w tym załączniku. Plany te mają być uaktualniane na wniosek Komisji, zwłaszcza gdy niektóre kontrole wskażą na taką konieczność.
(2) W decyzji Komisji 2004/432/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 2 planów w zakresie kontroli pozostałości zatwierdzono plany w odniesieniu do wymienionych w wykazie zwierząt i produktów zwierzęcych określone w art. 29 dyrektywy 96/23/WE ("plany") przedłożone przez niektóre państwa trzecie wymienione w załączniku do tej decyzji.
(3) W świetle ostatnich planów przedłożonych przez niektóre państwa trzecie i dodatkowych informacji otrzymanych przez Komisję konieczne jest zaktualizowanie wykazu państw trzecich, z których zezwala się państwom członkowskim na przywóz niektórych zwierząt i produktów zwierzęcych określonych w dyrektywie 96/23/WE i obecnie wymienionych w załączniku do decyzji 2004/432/WE ("wykaz").
(4) Zjednoczone Emiraty Arabskie przedłożyły Komisji plan dotyczący mleka wielbłądziego. Plan zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z powyższym mleko wielbłądzie powinno zostać uwzględnione we wpisie dotyczącym Zjednoczonych Emiratów Arabskich w wykazie.
(5) Brunei przedłożyło Komisji plan dotyczący akwakultury. Plan zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z powyższym należy ująć Brunei w wykazie w odniesieniu do akwakultury.
(6) Komisja zażądała, by Była Jugosłowiańska Republika Macedonii dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego koniowatych na ubój. Wobec braku odpowiedzi od Byłej Jugosłowiańskiej Republika Macedonii nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący koniowatych na ubój powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Była Jugosłowiańska Republika Macedonii została powiadomiona o tych zmianach.
(7) Wpis w wykazie dotyczący Malezji obejmuje drób, ale plan przedłożony przez Malezję i dodatkowe informacje otrzymane przez Komisję nie zawierają wystarczających gwarancji w odniesieniu do drobiu. Jednak jedyny zakład przetwarzający ten surowiec, który jest obecnie zatwierdzony zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , dokonuje przywozu całego surowca z jednego z państw członkowskich. Aby umożliwić kontynuację tej działalności, wpis dotyczący Malezji powinien objąć drób, ale powinien zostać ograniczony do surowca przywożonego z innych państw trzecich ujętych w wykazie dla takiego surowca lub z państw członkowskich. Malezja została powiadomiona o tych zmianach. Przypis określający wymienione ograniczenie powinien zostać ujęty w wykazie w odniesieniu do tego państwa trzeciego.
(8) Komisja zażądała, by Rosja dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego koniowatych na ubój. Wobec braku odpowiedzi od Rosji nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący koniowatych na ubój powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Rosja została powiadomiona o tych zmianach.
(9) Komisja zażądała, by Ukraina dostarczyła informacji na temat realizacji planu dotyczącego zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych. Wobec braku odpowiedzi od Ukrainy nie ma wystarczających gwarancji umożliwiających zatwierdzenie. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Ukraina została powiadomiona o tych zmianach.
(10) Stany Zjednoczone zostały wezwane do dostarczenia informacji na temat realizacji planu dotyczącego zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych. Jednak Stany Zjednoczone nie dostarczyły odpowiednich gwarancji, ponieważ w tym państw trzecim zaprzestano uboju koniowatych przeznaczonych na wywóz do Unii. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący zwierząt z rodziny koniowatych i produktów z nich wytworzonych powinien zatem zostać usunięty z wykazu. Stany Zjednoczone zostały powiadomione o tych zmianach.
(11) Inspekcja przeprowadzona przez Komisję w Urugwaju ujawniła poważne niedociągnięcia we wdrażaniu planu dotyczącego królików oraz zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych. W przypadku królików nie wprowadzono żadnego planu w zakresie kontroli pozostałości, a w przypadku zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych niemożliwe było pobranie próbek lub badanie, ponieważ zaprzestano produkcji. Wpisy dotyczące Urugwaju w odniesieniu do królików i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych powinny zatem zostać usunięte z wykazu. Urugwaj został powiadomiony o tych zmianach.
(12) Niektóre państwa trzecie dokonują wywozu produktów zwierzęcych uzyskanych z surowca pochodzącego z państw członkowskich lub z państw trzecich, które spełniają wymogi przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących takich surowców i które są w związku z tym ujęte w wykazie. Aby zapewnić ujęcie produktów zwierzęcych przywożonych do Unii w zatwierdzonym planie, państwa trzecie, które dokonują przywozu takiego surowca w celu dalszego wywozu do Unii, powinny w tym celu załączyć do ich planu odpowiednie oświadczenie.
(13) Aby uniknąć zakłóceń w handlu, należy wprowadzić okres przejściowy obejmujący odpowiednie wysyłki produktów z Byłej Jugosłowiańskiej Republika Macedonii, Rosji, Ukrainy oraz Urugwaju, wysłanych do Unii przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
(14) Decyzja 2004/432/WE została kilkakrotnie zmieniona. W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić wymienioną decyzję i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
John DALLI | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/690/UE z dnia 14 października 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.270.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2011 r. Jednakże w odniesieniu do Singapuru zmianę stosuję się od dnia 15 marca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/302/UE z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.152.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/161/UE z dnia 11 marca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.90.99) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 marca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/422/UE z dnia 1 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.209.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 sierpnia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/355/UE z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.175.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 czerwca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/891/UE z dnia 8 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.353.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/1338 z dnia 30 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.206.69) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/601 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.103.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/2092 z dnia 28 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.324.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/903 z dnia 23 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.138.189) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 maja 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/233 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.45.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1067 z dnia 26 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.192.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/64 z dnia 14 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.13.2) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/525 z dnia 26 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.86.72) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1141/2020 z dnia 29 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.248.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2218/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.438.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 653/2021 z dnia 20 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.138.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 800/2021 z dnia 17 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.179.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2021/2315 z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.464.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 grudnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2022/367 z dnia 2 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.107) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1390 z dnia 9 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.210.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 sierpnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.70.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/163/UE w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE |
Data aktu: | 16/03/2011 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2011 |
Data wejścia w życie: | 17/03/2011, 15/03/2011 |