KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 22 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 689/2008 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, podpisaną w dniu 11 września 1998 r. i zatwierdzoną, w imieniu Wspólnoty, decyzją Rady 2003/106/WE(2).
(2) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 należy zmienić w celu uwzględnienia działań regulacyjnych w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjętych na podstawie dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(5).
(3) Należy zmienić załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 w celu uwzględnienia decyzji w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjętych w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencji sztokholmskiej"), podpisanej 22 maja 2001 r. i zatwierdzonej w imieniu Wspólnoty decyzją Rady 2006/507/WE(6), oraz późniejszych działań regulacyjnych w odniesieniu do tych chemikaliów, przeprowadzonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającego dyrektywę 79/117/EWG(7). Załącznik V powinien zostać zmieniony także po to, aby uwzględnić działania regulacyjne podjęte w celu zakazu przywozu niektórych chemikaliów, innych niż trwałe zanieczyszczenia organiczne.
(4) Substancje difenyloamina, triazoksyd i triflumuron nie zostały włączone jako substancje czynne do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania tych substancji czynnych jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Ponieważ złożono nowe wnioski, które będą wymagać podjęcia nowych decyzji dotyczących włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, dodanie do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 nie powinno mieć zastosowania do czasu podjęcia nowych decyzji dotyczących statusu wymienionych chemikaliów.
(5) Substancje bifentryna i metam nie zostały włączone jako substancje czynne do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG; w kontekście dyrektywy 98/8/WE substancje te zostały zidentyfikowane i zgłoszone do oceny. Skutkiem tego surowo ograniczono stosowanie bifentryny i metamu jako pestycydów, ponieważ stosowanie obu substancji jest niemal całkowicie zabronione, mimo że mogą one być w dalszym ciągu dopuszczone w państwach członkowskich do momentu podjęcia decyzji na podstawie dyrektywy 98/8/WE. Należy zatem dodać bifentrynę i metam do wykazu chemikaliów zawartego w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Ponieważ złożono nowe wnioski, które będą wymagać podjęcia nowych decyzji dotyczących włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, dodanie do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 nie powinno mieć zastosowania do czasu podjęcia nowych decyzji dotyczących statusu wymienionych chemikaliów.
(6) Substancja karbosulfan nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania karbosulfanu jako pestycydu, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie karbosulfanu do części 2 załącznika I zostało zawieszone ze względu na nowy wniosek o włączenie do załącznika do dyrektywy 91/414/EWG, złożony na podstawie art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika 1 do tej dyrektywy(8). Ten nowy wniosek został wycofany przez wnioskodawcę, skutkiem czego ustała przyczyna zawieszenia dodania do części 2 załącznika I. Substancję karbosulfan należy zatem dodać do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(7) Substancja trifluralina nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania trifluraliny jako pestycydu, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie tej substancji do części 2 załącznika I zawieszono z powodu nowego wniosku o włączenie do załącznika do dyrektywy 91/414/EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. Ten nowy wniosek doprowadził do decyzji o niewłączaniu substancji trifluralina jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego stosowanie trifluraliny jako pestycydu jest nadal zakazane, natomiast przyczyna zawieszenia dodania jej do części 2 załącznika I ustała. Substancję trifluralina należy zatem dodać do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(8) Substancja chlortal dimetylowy nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania chlortalu dimetylowego jako pestycydu, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(9) Chemikalia chlordekon, heksabromobifenyl, heksachloro-cykloheksan, lindan i eter pentabromodifenylu zostaną dodane do wykazu chemikaliów, których wywóz jest zabroniony, zawartego w części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. W związku z tym nie jest już konieczne utrzymanie tych chemikaliów w części 1 i 2 załącznika I, a co za tym idzie należy skreślić odpowiednie pozycje.
(10) Chemikalia heksabromobifenyl, heksachlorocykloheksan (HCH) i lindan są już wymienione w części 3 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie ich do części 1 załącznika V do tego rozporządzenia powinno zatem znaleźć odzwierciedlenie w części 3 załącznika I.
(11) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 757/2010 z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników I i III(9) wdraża decyzje podjęte w ramach konwencji sztokholmskiej dotyczące włączenia chlordekonu, pentachlorobenzenu, heksabromobifenylu, heksachlorocykloheksanu, lindanu, eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodife-nylu, eteru heksabromodifenylu i eteru heptabromodifenylu do części 1 załącznika A do konwencji sztokholmskiej poprzez dodanie tych chemikaliów do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Chemikalia te należy zatem dodać do części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1102/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zakazu wywozu rtęci metalicznej, niektórych związków i mieszanin rtęci oraz bezpiecznego składowania rtęci metalicznej(10) zakazuje wywozu z Unii Europejskiej do państw trzecich rtęci metalicznej oraz niektórych związków i mieszanin rtęci. Chemikalia te należy zatem dodać do wykazu chemikaliów znajdujących się w części 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Ponadto pozycja dotycząca związków rtęci w części 1 załącznika I powinna zostać zmieniona, aby odzwierciedlać zakaz wywozu niektórych związków rtęci oraz aktualny status związków rtęci w kontekście dyrektywy 98/8/WE.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(14) Aby dać państwom członkowskim i przemysłowi wystarczający czas na podjęcie środków koniecznych do wdrożenia niniejszego rozporządzenia, należy odroczyć jego stosowanie.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 204 z 31.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, s. 27.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(4) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(6) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.
(7) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
(8) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.
(9) Dz.U. L 223 z 25.8.2010, s. 29.
(10) Dz.U. L 304 z 14.11.2008, s. 75.
ZAŁĄCZNIKI