(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2011/128/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 25 lutego 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, którą państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w lit. a) tego akapitu, należy ją ustalić w taki sposób, by pozostawała bez uszczerbku dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak istnienie długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) Dnia 14 grudnia 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/863/WE przyznającą Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(2), zezwalającą Irlandii Północnej na stosowanie rocznie na hektar 250 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % stanowią użytki zielone.
(3) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/863/WE dotyczyło w 2009 r. około 150 gospodarstw rolnych w Irlandii Północnej, co odpowiada około 0,6 % całkowitej liczby gospodarstw rolnych i 1 % wszystkich użytków rolnych netto. Decyzja 2007/863/WE wygasa w dniu 31 grudnia 2010 r.
(4) Dnia 23 września 2010 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej. Wniosek zawierał uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(5) Zjednoczone Królestwo przyjęło w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej nowy program działań na okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2014 r., który zasadniczo utrzymuje środki z programu działań na okres do dnia 31 grudnia 2010 r. i ma zastosowanie do całego terytorium Irlandii Północnej.
(6) Stężenia azotanów w słodkich wodach powierzchniowych Irlandii Północnej pozostają stosunkowo niskie, a średnie stężenie azotanów wynosiło w 2008 r. poniżej 25 mg NO3/l w przypadku 99,7 % stacji monitorowania. W latach 2005-2008 w stacjach monitorowania słodkich wód powierzchniowych stwierdzono, że średnie stężenie azotanów pozostawało ogółem na stałym poziomie lub wykazywało tendencję malejącą, w tym w zlewniach z obszarów o największym odsetku gospodarstw objętych odstępstwem. Średnie stężenie azotanów w wodach gruntowych wynosiło w 2008 r. poniżej 25 mg NO3/l w przypadku 91,9 % stacji monitorowania i wykazuje podobną stałą lub malejącą tendencję jak w przypadku wód powierzchniowych.
(7) Liczebność zwierząt gospodarskich w Irlandii Północnej spadła w okresie 2006-2010 o około 12,5 % w odniesieniu do owiec, 11,5 % w odniesieniu do drobiu i 4,7 % w odniesieniu do bydła i wzrosła o 9,8 % w odniesieniu do świń. Chów w Irlandii Północnej jest w dalszym ciągu prowadzony w oparciu o trawę.
(8) Ilość azotu pochodzącego z nawozu naturalnego wytwarzanego w gospodarstwach rolnych Irlandii Północnej w okresie 2006-2010 zmniejszyła się o 6,4 %, a wskaźnik stosowania nawozu naturalnego na ha ziemi zmniejszył się o 4,7 %. Powierzchnia użytków rolnych, na której można stosować nawóz naturalny, zmniejszyła się o 1,7 %. Głównym źródłem azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w Irlandii Północnej jest bydło, a następnie owce, drób i świnie. Zmniejszenie ilości azotu pochodzącego z nawozu naturalnego ogółem wynika zwłaszcza z pogorszenia się sytuacji w sektorze hodowli bydła, a głównym czynnikiem zmiany w tym sektorze jest ograniczenie liczby krów mięsnych i ich potomstwa.
(9) W świetle informacji naukowych, do których odwołuje się wniosek o przedłużenie obowiązywania odstępstwa, oraz środków, do których zobowiązało się Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej w programie działań na okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2014 r., można wnioskować, że nadal spełniane są kryteria przyznania odstępstwa określone w dyrektywie 91/676/EWG, takie jak istnienie długiego okresu wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu, oraz że odstępstwo pozostaje bez uszczerbku dla realizacji celów wymienionej dyrektywy.
(10) Aby zagwarantować, że zainteresowane gospodarstwa rolne utrzymujące zwierzęta będą mogły nadal korzystać z odstępstwa, należy przedłużyć okres stosowania decyzji 2007/863/WE do dnia 31 grudnia 2014 r.
(11) Terminy składania sprawozdań Komisji, określone w decyzji 2007/863/WE, należy jednak dostosować, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, umożliwiając Zjednoczonemu Królestwu wyznaczenie w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej tylko jednego terminu dla wszystkich zobowiązań sprawozdawczych.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.
W imieniu Komisji | |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 337 z 21.12.2007, s. 122.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.51.21 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/128/UE zmieniająca decyzję 2007/863/WE przyznającą Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego |
Data aktu: | 24/02/2011 |
Data ogłoszenia: | 25/02/2011 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2011 |