(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1033)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2011/128/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 25 lutego 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, którą państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w lit. a) tego akapitu, należy ją ustalić w taki sposób, by pozostawała bez uszczerbku dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak istnienie długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) Dnia 14 grudnia 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/863/WE przyznającą Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(2), zezwalającą Irlandii Północnej na stosowanie rocznie na hektar 250 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % stanowią użytki zielone.
(3) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/863/WE dotyczyło w 2009 r. około 150 gospodarstw rolnych w Irlandii Północnej, co odpowiada około 0,6 % całkowitej liczby gospodarstw rolnych i 1 % wszystkich użytków rolnych netto. Decyzja 2007/863/WE wygasa w dniu 31 grudnia 2010 r.
(4) Dnia 23 września 2010 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej. Wniosek zawierał uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(5) Zjednoczone Królestwo przyjęło w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej nowy program działań na okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2014 r., który zasadniczo utrzymuje środki z programu działań na okres do dnia 31 grudnia 2010 r. i ma zastosowanie do całego terytorium Irlandii Północnej.
(6) Stężenia azotanów w słodkich wodach powierzchniowych Irlandii Północnej pozostają stosunkowo niskie, a średnie stężenie azotanów wynosiło w 2008 r. poniżej 25 mg NO3/l w przypadku 99,7 % stacji monitorowania. W latach 2005-2008 w stacjach monitorowania słodkich wód powierzchniowych stwierdzono, że średnie stężenie azotanów pozostawało ogółem na stałym poziomie lub wykazywało tendencję malejącą, w tym w zlewniach z obszarów o największym odsetku gospodarstw objętych odstępstwem. Średnie stężenie azotanów w wodach gruntowych wynosiło w 2008 r. poniżej 25 mg NO3/l w przypadku 91,9 % stacji monitorowania i wykazuje podobną stałą lub malejącą tendencję jak w przypadku wód powierzchniowych.
(7) Liczebność zwierząt gospodarskich w Irlandii Północnej spadła w okresie 2006-2010 o około 12,5 % w odniesieniu do owiec, 11,5 % w odniesieniu do drobiu i 4,7 % w odniesieniu do bydła i wzrosła o 9,8 % w odniesieniu do świń. Chów w Irlandii Północnej jest w dalszym ciągu prowadzony w oparciu o trawę.
(8) Ilość azotu pochodzącego z nawozu naturalnego wytwarzanego w gospodarstwach rolnych Irlandii Północnej w okresie 2006-2010 zmniejszyła się o 6,4 %, a wskaźnik stosowania nawozu naturalnego na ha ziemi zmniejszył się o 4,7 %. Powierzchnia użytków rolnych, na której można stosować nawóz naturalny, zmniejszyła się o 1,7 %. Głównym źródłem azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w Irlandii Północnej jest bydło, a następnie owce, drób i świnie. Zmniejszenie ilości azotu pochodzącego z nawozu naturalnego ogółem wynika zwłaszcza z pogorszenia się sytuacji w sektorze hodowli bydła, a głównym czynnikiem zmiany w tym sektorze jest ograniczenie liczby krów mięsnych i ich potomstwa.
(9) W świetle informacji naukowych, do których odwołuje się wniosek o przedłużenie obowiązywania odstępstwa, oraz środków, do których zobowiązało się Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej w programie działań na okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2014 r., można wnioskować, że nadal spełniane są kryteria przyznania odstępstwa określone w dyrektywie 91/676/EWG, takie jak istnienie długiego okresu wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu, oraz że odstępstwo pozostaje bez uszczerbku dla realizacji celów wymienionej dyrektywy.
(10) Aby zagwarantować, że zainteresowane gospodarstwa rolne utrzymujące zwierzęta będą mogły nadal korzystać z odstępstwa, należy przedłużyć okres stosowania decyzji 2007/863/WE do dnia 31 grudnia 2014 r.
(11) Terminy składania sprawozdań Komisji, określone w decyzji 2007/863/WE, należy jednak dostosować, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, umożliwiając Zjednoczonemu Królestwu wyznaczenie w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej tylko jednego terminu dla wszystkich zobowiązań sprawozdawczych.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Janez POTOČNIK |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 337 z 21.12.2007, s. 122.