Decyzja 2011/127/UE zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1032)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2011/127/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lutego 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeśli ilości nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różnią się od ilości określonej w ust. 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w jego lit. a), należy je ustalić w taki sposób, by nie stanowiły przeszkody dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak istnienie długich okresów wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu.

(2) Dnia 22 października 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(2), zezwalającą Irlandii na stosowanie rocznie na hektar 250 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w gospodarstwach rolnych, których co najmniej 80 % stanowią użytki zielone.

(3) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/697/WE dotyczyło około 5 000 gospodarstw rolnych w Irlandii, odpowiadających około 2,7 % całkowitej liczby gospodarstw rolnych prowadzących chów bydła lub owiec, 10 % całkowitej liczby zwierząt żywionych w systemie wypasowym i 4,2 % całkowitej powierzchni rolniczej netto. Decyzja 2007/697/WE wygasa w dniu 17 lipca 2010 r.

(4) Dnia 12 maja 2010 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa. Wniosek zawierał uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.

(5) Irlandia przyjęła nowy program działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., który zasadniczo utrzymuje środki z programu działań na okres do dnia 30 czerwca 2010 r. i ma zastosowanie do całego terytorium Irlandii.

(6) Czwarte sprawozdanie z wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w Irlandii za okres 2004-2007 pokazuje ogólnie stabilny lub poprawiający się poziom jakości wód. W odniesieniu do wód gruntowych w 2 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów wynosiły powyżej 50 mg/l, a w 74 % punktów wartości nie przekroczyły 25 mg/l. W odniesieniu do wód powierzchniowych w rzekach w 97 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów nie przekroczyły 25 mg/l, a w żadnych punktach wartości nie przekroczyły 50 mg/l. 93 % jezior zostało sklasyfikowanych jako oligotroficzne lub mezotroficzne, a 7 % jako eutroficzne lub hipertroficzne.

(7) Liczebność zwierząt gospodarskich dalej spadła w okresie 2004-2007, o około 4 % w odniesieniu do bydła, o 19 % w odniesieniu do owiec, o 4 % w odniesieniu do świń i o 7 % w odniesieniu do drobiu(3). Roczne zastosowanie azotu organicznego pochodzącego z odchodów zwierząt gospodarskich i azotu mineralnego spadło odpowiednio o 5 % i 17 %. Całkowity obszar rolniczy zmniejszył się o 3 % do 4,28 mln ha, przy czym użytki zielone stanowią nadal powyżej 90 % tego obszaru.

(8) W świetle informacji naukowych, do których odwołuje się wniosek o przedłużenie obowiązywania odstępstwa, oraz środków, do których zobowiązała się Irlandia w programie działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., można wnioskować, że nadal spełniane są kryteria przyznania odstępstwa określone w dyrektywie 91/676/EWG, takie jak istnienie długiego okresu wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu, oraz że odstępstwo nie stanowi przeszkody dla realizacji celów wymienionej dyrektywy.

(9) Aby zagwarantować, że zainteresowane gospodarstwa rolne utrzymujące zwierzęta będą mogły nadal korzystać z odstępstwa, należy przedłużyć okres obowiązywania decyzji 2007/697/WE do dnia 31 grudnia 2013 r.

(10) Terminy składania sprawozdań Komisji, określone w decyzji 2007/697/WE, należy jednak dostosować, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, umożliwiając Irlandii wyznaczenie tylko jednego terminu dla wszystkich zobowiązań sprawozdawczych.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2007/697/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w niniejszej decyzji przyznaje się odstępstwo, o które Irlandia wnioskowała pismem z dnia 18 października 2006 r. i o którego przedłużenie wnioskowała pismem z dnia 12 maja 2010 r., w celu zezwolenia na stosowanie większej ilości odchodów zwierzęcych od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze oraz lit. a) załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.";

2) w art. 8 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Mapy te są przekazywane Komisji co roku do czerwca.";

3) artykuł 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się w powiązaniu z programem działań Irlandii realizowanych w ramach European Communities (Good Agricultural Practices for Protection of Waters) Regulations 2010 (Statutory Instrument Number 610 of 2010).

Niniejsza decyzja wygasa z dniem 31 grudnia 2013 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2007, s. 27.

(3) Okres odniesienia dla drobiu obejmuje lata 2003-2005.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.51.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/127/UE zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
Data aktu: 24/02/2011
Data ogłoszenia: 25/02/2011
Data wejścia w życie: 25/02/2011