Decyzja 2011/107/UE zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 665)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/107/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 33,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sekcja 2.2 załącznika do decyzji Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych, przewidzianego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE(2), zawiera opis wdrożenia globalnej europejskiej architektury krajowych rejestrów pojazdów kolejowych (NVR), a także przewiduje aktualizację decyzji, w stosownych przypadkach, po dokonaniu oceny projektu pilotażowego przez Europejską Agencję Kolejową. Ponadto przewidziano w niej decyzję dotyczącą połączenia krajowych rejestrów pojazdów kolejowych z centralnym wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych (VVR). Europejska Agencja Kolejowa wdrożyła projekt pilotażowy i poddała go ocenie. W dniu 26 marca 2010 r. Agencja przedstawiła Komisji zalecenie ERA/REC/01-2010/INT, w którym zaproponowała aktualizację załącznika do decyzji 2007/756/WE. Decyzja 2007/756/WE powinna w związku z tym zostać zmieniona.

(2) Artykuł 33 ust. 2 dyrektywy 2008/57/WE stanowi, że NVR ma zawierać, oprócz innych obowiązkowych informacji, dane identyfikacyjne właściciela pojazdu oraz podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie. Potrzebny jest zatem okres przejściowy na dostosowanie niestandardowych NVR w celu uwzględnienia pola 9.2 "Numer przedsiębiorstwa w rejestrze", jak również na aktualizację informacji dotyczących właściciela oraz podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie w odniesieniu do pojazdów już zarejestrowanych w NVR.

(3) Okresy przejściowe dotyczące istniejących pojazdów przewidziane w sekcji 4.3 załącznika do decyzji 2007/756/WE już upłynęły lub upływają. Poprzednia jednostka rejestrująca odpowiedzialna za rejestrację pojazdów powinna była udostępnić wszelkie wymagane informacje na mocy umowy zawartej pomiędzy tą jednostką a jednostką rejestrującą wyznaczoną zgodnie z art. 4 decyzji 2007/756/WE. Informacje te powinny były zostać przekazane w terminie do dnia 9 listopada 2008 r. Jednostka rejestrująca każdego państwa członkowskiego powinna była wprowadzić pojazdy użytkowane w ruchu międzynarodowym do swojego NVR w terminie do dnia 9 listopada 2009 r. Jednostka rejestrująca każdego państwa członkowskiego powinna wprowadzić pojazdy użytkowane w ruchu krajowym do swojego NVR w terminie do dnia 9 listopada 2010 r.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2007/756/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Europejska Agencja Kolejowa w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r. dostosuje pliki instalacyjne i dokumenty mające zastosowanie przy tworzeniu standardowego krajowego rejestru pojazdów kolejowych (sNVR), silnik translacyjny oraz wirtualny rejestr pojazdów kolejowych w celu dodania informacji w sprawie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji wydanych w innych państwach członkowskich (pkt 2, 6, 12 i 13).
2.
Europejska Agencja Kolejowa w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r. opublikuje wytyczne dotyczące zastosowania globalnej europejskiej architektury NVR.
Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. dostosują swoje krajowe rejestry pojazdów kolejowych w celu uwzględnienia informacji dotyczących zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji wydanych w innych państwach członkowskich (pkt 2, 6, 12 i 13 określone w załączniku), a także, w przypadku gdy korzystają z niestandardowego krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w celu uwzględnienia pola 9.2 "Numer przedsiębiorstwa w rejestrze" określonego w załączniku, zgodnie z plikami instalacyjnymi, o których mowa w art. 2.
2.
Państwa członkowskie zapewnią, by w przypadku pojazdów zarejestrowanych przed wejściem w życie niniejszej decyzji numer w rejestrze podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie został wprowadzony do krajowego rejestru pojazdów kolejowych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
Artykuł  4

Państwa członkowskie zapewnią, by ich krajowe rejestry pojazdów kolejowych zostały połączone z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lutego 2011 r.

W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK

1. DANE

Poniżej przedstawiono format danych zawartych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (dalej zwanym »NVR«).

Numeracja poszczególnych punktów jest zgodna z proponowanym standardowym formularzem wniosku o rejestrację, zamieszczonym w dodatku 4.

Dopuszcza się również uwzględnienie dodatkowego pola lub pól, takich jak uwagi, określenie pojazdów będących przedmiotem dochodzenia (zob. sekcja 3.4) itd.

1. Europejski numer pojazdu (EVN) Obowiązkowe
Treść Numeryczny kod identyfikacyjny określony w załączniku P do technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) dotyczących podsystemu »Ruch kolejowy« (dalej zwanych »TSI OPE«)(1).
Format 1.1. Numer 12 cyfr
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku gdy pojazd otrzymuje kolejny numer)
2. Państwo członkowskie i krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA) Obowiązkowe
Treść Określenie państwa członkowskiego, w którym pojazd został zarejestrowany, oraz NSA, który dopuścił pojazd do eksploatacji
Format 2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego, określony w załączniku P do TSI OPE Kod 2-cyfrowy
2.2. Nazwa NSA Tekst
3. Rok produkcji Obowiązkowe
Treść Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny
Format 3. Rok produkcji RRRR
4. Identyfikacja WE Obowiązkowe (jeżeli dostępna)
Treść Informacje dotyczące deklaracji weryfikacji WE i organu wydającego deklarację (wnioskodawcy)
Format 4.1. Data wydania deklaracji Data
4.2. Identyfikacja WE Tekst
4.3. Nazwa organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) Tekst
4.4. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
4.5. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
4.6. Miejscowość Tekst
4.7. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
4.8. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
5. Odniesienie do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) Obowiązkowe(2)
Treść Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV(3). Odniesienie jest obowiązkowe, jeżeli typ jest określony w ERATV
Format 5. Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV Kod(-y) alfanumeryczny(-e)
5a. Seria Nieobowiązkowe
Treść Określenie serii, jeżeli pojazd jest częścią serii
5a. Seria Tekst
6. Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu Obowiązkowe
Treść Ewentualne ograniczenia w użytkowaniu pojazdu
Format 6.1. Ograniczenia kodowane (zob. dodatek 1) Kod
6.2 Ograniczenia niekodowane Tekst
7. Właściciel Obowiązkowe
Treść Dane identyfikacyjne właściciela pojazdu
Format 7.1. Nazwa organizacji Tekst
7.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
7.3. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
7.4. Miejscowość Tekst
7.5. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
7.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
8. Posiadacz Obowiązkowe
Treść Dane identyfikacyjne posiadacza pojazdu
Format 8.1. Nazwa organizacji Tekst
8.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
8.3. Adres organizacji, ulica i numer Tekst
8.4. Miejscowość Tekst
8.5. Kod kraju ISO (zob. dodatek 2)
8.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
8.7. VKM (jeżeli jest dostępny) Kod alfanumeryczny
9. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie Obowiązkowe
Treść Odniesienie do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
Format 9.1. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie Tekst
9.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze Tekst
9.3. Adres podmiotu, ulica i numer Tekst
9.4. Miejscowość Tekst
9.5. Kod kraju ISO
9.6. Kod pocztowy Kod alfanumeryczny
9.7. Adres e-mail E-mail
10. Wycofanie z eksploatacji Obowiązkowe w stosownych przypadkach
Treść Data oficjalnego złomowania lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji
Format 10.1. Tryb likwidacji pojazdu (zob. dodatek 3) Kod 2-cyfrowy
10.2. Data wycofania z eksploatacji Data
11. Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Wykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji
Format 11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w załączniku P.4 do TSI OPE Wykaz
12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Ujednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez NSA
Format 12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji W przypadku istniejących pojazdów: tekst W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN, zob. dodatek 2
13. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Obowiązkowe
Treść Data wydania zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji(4) i okres ważności zezwolenia
Format 13.1. Data wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Data (RRRRMMDD)
13.2. Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony) Data (RRRRMMDD)
13.3. Zawieszenie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Tak/Nie
(1) Na mocy decyzji Komisji 2006/920/WE oraz 2008/231/WE, zmienionych decyzją 2009/107/WE, ten sam system numerowania stosuje się zarówno do pojazdów dużych prędkości, jak i do pojazdów konwencjonalnych.

(2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Rejestr przewidziany w art. 34 dyrektywy 2008/57/WE.

(4) Zezwolenie wystawione zgodnie z rozdziałem V dyrektywy 2008/57/WE lub zezwolenie wystawione zgodnie z systemami wydawania zezwoleń obowiązującymi przed transpozycją dyrektywy 2008/57/WE.

2. ARCHITEKTURA

2.1. Powiązania z innymi rejestrami

Obecnie powstaje kilka różnych rejestrów, częściowo w wyniku nowych uregulowań prawnych UE. W tabeli poniżej zestawiono rejestry i bazy danych, które mogą być powiązane z NVR po ich wdrożeniu.

Rejestr lub baza danych Jednostka odpowiedzialna Inne jednostki z prawem dostępu
NVR

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

Jednostka rejestrująca (RE)(1) /NSA Inne NSA/RE/RU/IM/IB/RB/Posiadacz/ Właściciel/ERA/OTIF
ERATV

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

ERA Ogólnie dostępny
RSRD

(TSI TAF i SEDP)

Posiadacz RU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze
WIMO

(TSI TAF i SEDP)

Decyzja nie została jeszcze podjęta RU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze/Użytkownik
Rejestr taboru kolejowego(2) (konwencja kapsztadzka) Urząd prowadzący rejestr Ogólnie dostępny
Rejestr OTIF

(COTIF 99 - ATMF)

OTIF Właściwe organy/RU/IM/IB/RB/ Posiadacz/Właściciel/ERA/OTIF Sec.
(1) Jednostka rejestrująca (»RE«) to jednostka wyznaczana przez każde państwo członkowskie, zgodnie z art. 33 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2008/57/WE, do celów prowadzenia i aktualizowania NVR.

(2) Zgodnie z Protokołem Luksemburskim do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym, dotyczącym zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, podpisanym w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r.

Nie jest możliwe wstrzymanie wdrożenia NVR do czasu, aż wszystkie rejestry będą gotowe. Z tego względu specyfikacja NVR musi umożliwić późniejszą współpracę z pozostałymi rejestrami. W tym celu:

- ERATV: NVR zawiera odniesienie do tego rejestru poprzez podanie odniesienia do typu pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pkt nr 5.

- RSRD: w skład tego rejestru wchodzą niektóre »administracyjne« punkty z NVR. Specyfikacja w ramach TSI TAF i SEDP. SEDP będzie uwzględniać specyfikację NVR.

- WIMO: w skład tego rejestru wchodzą dane z RSRD oraz dane dotyczące utrzymania. Nie przewiduje się powiązania z NVR.

- VKMR: rejestr ten jest prowadzony przez ERA we współpracy z OTIF (ERA w przypadku UE i OTIF w przypadku wszystkich państw członkowskich OTIF spoza UE). Posiadacz jest odnotowany w NVR. W TSI OPE określone są inne globalne rejestry centralne (np. kody typów pojazdu, kody interoperacyjności, kody krajów itp.), które mają być prowadzone przez »organ centralny« powstały w wyniku współpracy pomiędzy ERA i OTIF.

- Rejestr taboru kolejowego (konwencja kapsztadzka/Protokół Luksemburski): jest to rejestr informacji finansowych związanych z wyposażeniem ruchomym. Nie został dotychczas opracowany. Istnieje możliwość powiązania, ponieważ rejestr UNIDROIT wymaga informacji dotyczących numeru i właściciela pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pierwszy numer EVN przydzielony pojazdowi.

- Rejestry OTIF: Rejestry OTIF są opracowywane z uwzględnieniem rejestrów pojazdów UE.

Architektura całego systemu oraz powiązania pomiędzy NVR i pozostałymi rejestrami zostaną określone w taki sposób, aby w razie potrzeby umożliwić wyszukanie żądanych informacji.

2.2. Globalna europejska architektura NVR

Rejestry NVR zostaną wdrożone przy użyciu rozwiązania zdecentralizowanego. Celem jest utworzenie wyszukiwarki rozproszonych danych wykorzystującej wspólny program komputerowy, która umożliwi użytkownikom wyszukanie danych we wszystkich rejestrach lokalnych w państwach członkowskich.

Dane z NVR będą przechowywane na szczeblu krajowym i będą dostępne za pośrednictwem aplikacji internetowej (z własnym adresem internetowym).

W skład europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) będą wchodzić dwa podsystemy:

- wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (VVR), czyli centralna wyszukiwarka w ERA,

- krajowe rejestry pojazdów kolejowych (NVR), czyli rejestry lokalne w państwach członkowskich. Państwa członkowskie mogą korzystać ze standardowego NVR (sNVR) opracowanego przez Agencję lub opracować swoje własne aplikacje zgodnie z niniejszą specyfikacją. W tym drugim przypadku państwa członkowskie, aby połączyć się z VVR za pośrednictwem NVR, będą korzystać z silnika translacyjnego (TE) opracowanego przez Agencję.

Rysunek 1

Architektura EC-VVR

grafika

Powyższa architektura oparta jest na dwóch uzupełniających się podsystemach, umożliwiających wyszukiwanie danych przechowywanych lokalnie we wszystkich państwach członkowskich. Jej funkcje są następujące:

- tworzenie skomputeryzowanych rejestrów na szczeblu krajowym i udostępnianie ich do celów wzajemnej konsultacji,

- zastępowanie rejestrów w formie papierowej zapisami komputerowymi, co umożliwi państwom członkowskim zarządzanie informacjami i dzielenie się nimi z innymi państwami członkowskimi,

- umożliwianie połączeń pomiędzy rejestrami NVR i VVR przy użyciu wspólnych norm i terminologii.

Główne zasady rządzące architekturą są następujące:

- wszystkie NVR staną się częścią komputerowego systemu sieciowego,

- wszystkie państwa członkowskie będą mieć wgląd we wspólne dane po uzyskaniu dostępu do systemu,

- podwójna rejestracja danych i związane z tym ewentualne błędy zostaną wyeliminowane wraz z uruchomieniem VVR,

- dane są aktualne.

Agencja udostępni jednostkom rejestrującym następujące pliki instalacyjne oraz dokumenty mające zastosowanie przy tworzeniu sNVR i silnika translacyjnego (TE) oraz przy łączeniu ich z centralnym VVR:

- pliki instalacyjne:

- pliki_instalacyjne_sNVR,

- pliki_instalacyjne_TE,

- dokumenty:

- instrukcja_administratora_sNVR,

- eksport_CSV,

- import_CSV,

- instrukcja_wdrożenia_sNVR,

- instrukcja_użytkownika_sNVR,

- instrukcja_wdrożenia_NVR-TE,

- instrukcja_integracji_NVR-TE,

- instrukcja_użytkownika_VVR.

3. TRYB FUNKCJONOWANIA

3.1. Korzystanie z NVR

NVR ma być wykorzystywany do następujących celów:

- rejestrowanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji,

- rejestrowanie numerów EVN przydzielanych pojazdom,

- wyszukiwanie skróconych, ogólnoeuropejskich informacji o danym pojeździe,

- monitorowanie kwestii prawnych, takich jak zobowiązania i informacje prawne,

- wyszukiwanie informacji do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,

- umożliwianie kontaktu z właścicielem i posiadaczem,

- weryfikowanie niektórych wymogów bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatów bezpieczeństwa,

- monitorowanie konkretnego pojazdu.

3.2. Formularze wniosków

3.2.1. Wniosek o rejestrację

Odpowiedni formularz zamieszczono w dodatku 4.

Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole »Nowa rejestracja«, następnie wypełnia pierwszą część formularza, podając wszystkie niezbędne informacje od pkt 2 do pkt 9 i w pkt 11, po czym kieruje formularz do:

- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany,

- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z kraju trzeciego.

3.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN).

W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi numer EVN.

Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć tylko jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub tego samego zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów.

Jednostka rejestrująca musi podjąć stosowne środki, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych przez nią do NVR. W tym celu jednostka rejestrująca może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych jednostek rejestrujących, w szczególności w przypadku, kiedy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.

3.2.3. Zmiana danych rejestracyjnych

Podmiot składający wniosek o zmianę danych rejestracyjnych pojazdu:

- zaznacza pole »Zmiana danych«,

- wpisuje aktualny numer EVN (pkt nr 0),

- zaznacza pola przy tych danych, których dotyczy zmiana,

- wprowadza nową treść zmienianych danych, a następnie kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których pojazd jest zarejestrowany.

W niektórych przypadkach posłużenie się standardowym formularzem może okazać się niewystarczające. W związku z tym jednostka rejestrująca może w razie konieczności przedłożyć dodatkowe dokumenty w formie papierowej lub elektronicznej.

O ile nie określono inaczej w dokumentach rejestracyjnych, posiadacza pojazdu uznaje się za »posiadacza dowodu rejestracyjnego« w rozumieniu art. 33 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE.

W przypadku zmiany posiadacza aktualnie zarejestrowany posiadacz ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego posiadacza o zmianie rejestracji. Poprzedni posiadacz zostanie usunięty z NVR i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy posiadacz potwierdzi akceptację statusu posiadacza. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego posiadacza żaden nowy posiadacz nie zaakceptował statusu posiadacza, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.

W przypadkach gdy, zgodnie z TSI OPE, z powodu zmian technicznych pojazdowi należy nadać nowy numer EVN, posiadacz dowodu rejestracyjnego informuje jednostkę rejestrującą państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji. Wspomniana jednostka rejestrująca przydziela pojazdowi nowy numer EVN.

3.2.4. Wycofanie z rejestru

Podmiot składający wniosek o wycofanie z rejestru zaznacza pole »Wycofanie z eksploatacji«, następnie wypełnia pkt nr 10, po czym kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.

Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania oraz przekazanie podmiotowi składającemu wniosek potwierdzenia wycofania z eksploatacji.

3.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich

1. W przypadku kiedy pojazd wyposażony w kabinę maszynisty, dopuszczony do eksploatacji i zarejestrowany w jednym państwie członkowskim, zostaje dopuszczony do eksploatacji w innym państwie członkowskim, podlega on rejestracji w NVR tego drugiego państwa członkowskiego. W takim przypadku jednak wymagane jest tylko odnotowanie danych dotyczących pkt 1, 2, 6, 11, 12 i 13 oraz, w stosownych przypadkach, danych dotyczących pól dodanych do NVR przez to drugie państwo członkowskie, ponieważ jedynie te dane dotyczą tego drugiego państwa członkowskiego.

Przepis ten ma zastosowanie do czasu pełnego uruchomienia VVR oraz powiązań ze wszystkimi odpowiednimi NVR. W tym okresie zainteresowane jednostki rejestrujące wymieniać będą informacje w celu zapewnienia spójności danych dotyczących tego samego pojazdu.

2. Pojazdy niewyposażone w kabinę maszynisty, np. wagony towarowe, wagony osobowe i niektóre pojazdy specjalne, należy zarejestrować tylko w NVR państwa członkowskiego, na którego terenie zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji.

3. W przypadku każdego pojazdu rejestr NVR, w którym jest on po raz pierwszy zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.

3.3. Prawa dostępu

W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w NVR danego państwa członkowskiego »XX«. Kody dostępu są następujące:

Kod dostępu Typ dostępu

0. Brak dostępu

1. Ograniczony wgląd (warunki w kolumnie »Prawa do odczytu«)

2. Nieograniczony wgląd

3. Ograniczony wgląd i aktualizacja

4. Nieograniczony wgląd i aktualizacja

Podmiot Definicja Prawa do odczytu Prawa do aktualizacji Punkt nr 7 Wszystkie pozostałe punkty
Jednostka rejestrująca

(RE)/NSA »XX«

Jednostka rejestrująca (RE)/NSA w państwie członkowskim »XX« Wszystkie dane Wszystkie dane 4 4
Inne

NSA/jednostki rejestrujące (RE)

Inne NSA lub inne jednostki rejestrujące (RE) Wszystkie dane Brak 2 2
ERA Europejska Agencja Kolejowa Wszystkie dane Brak 2 2
Posiadacze Posiadacz pojazdu Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest posiadaczem Brak 1 1
Zarządcy taboru Zarządca pojazdów wyznaczony przez posiadacza Pojazdy, którymi zarządza po wyznaczeniu przez posiadacza Brak 1 1
Właściciele Właściciel pojazdu Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem Brak 1 1
Przedsiębiorstwa kolejowe (RU) Operator pociągu Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu Brak 0 1
Zarządcy infrastruktury (IM) Zarządca infrastruktury Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu Brak 0 1
Organy dochodzeniowe (IB) i regulacyjne (RB) Organy kontrolne i audytowe notyfikowane przez państwa członkowskie Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi Brak 2 2
Inni uprawnieni użytkownicy Wszyscy doraźni użytkownicy uznawani przez NSA lub ERA Należy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu Brak 0 1

3.4. Zapisy archiwalne

Wszystkie dane należy przechowywać w NVR przez okres 10 lat od daty wycofania pojazdu z eksploatacji. Dane muszą być dostępne w trybie on-line przez co najmniej pierwsze trzy lata. Po upływie trzech lat dane mogą być przechowywane w formie elektronicznej lub papierowej, albo archiwizowane w inny sposób. Jeżeli kiedykolwiek w ciągu tego 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące pojazdu lub większej liczby pojazdów, dane dotyczące takich pojazdów należy w razie konieczności przechowywać przez okres dłuższy niż 10 lat.

Po wycofaniu pojazdu z eksploatacji żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania pojazdu.

Wszelkie zmiany w NVR należy odnotowywać. Zarządzanie zmianami archiwalnymi może być realizowane za pomocą rozwiązań informatycznych.

4. ISTNIEJĄCE POJAZDY

4.1. Zawartość danych

Poniżej zestawiono 13 punktów dotyczących przechowywanych danych ze wskazaniem, które z nich są obowiązujące.

4.1.1. Punkt nr 1 - Europejski numer pojazdu EVN (dane obowiązkowe)

a) Pojazdy już oznakowane 12-cyfrowym numerem

Kraje posiadające indywidualny kod kraju:

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian.

Kraje posiadające główny kod kraju i przyznany wcześniej kod szczegółowy:

- Niemcy, główny kod kraju 80 i kod szczegółowy 68 dla AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn),

- Szwajcaria, główny kod kraju 85 i kod szczegółowy 63 dla BLS (Bern-Lötschberg-Simplon Eisenbahn),

- Włochy, główny kod kraju 83 i kod szczegółowy 64 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio),

- Węgry, główny kod kraju 55 i kod szczegółowy 43 dla GySEV/ROeEE (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn).

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian(1).

System informatyczny musi rozpoznawać oba kody (kod główny kraju i kod szczegółowy) jako odnoszące się do tego samego kraju.

b) Pojazdy nieposiadające 12-cyfrowego numeru Zastosowanie ma dwuetapowa procedura:

- przydzielenie w NVR 12-cyfrowego numeru (zgodnie z TSI OPE), określonego zgodnie z charakterystyką pojazdu. System informatyczny powinien powiązać ten zarejestrowany numer z aktualnym numerem pojazdu,

- w przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, z wyjątkiem pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru na powierzchnię pojazdu w terminie sześciu lat po przydzieleniu do NVR. W przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu krajowym oraz pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru jest nieobowiązkowe.

4.1.2. Punkt nr 2 - Państwo członkowskie i NSA (dane obowiązkowe)

Punkt »Państwo członkowskie« musi zawsze odnosić się do tego państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany w jego NVR. W przypadku pojazdów z krajów trzecich punkt ten odnosi się do pierwszego państwa członkowskiego, które dopuściło pojazd do eksploatacji w sieci kolejowej Unii Europejskiej. Punkt »NSA« odnosi się do podmiotu, który wydał zezwolenie na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji.

4.1.3. Punkt nr 3 - Rok produkcji

Jeżeli dokładny rok produkcji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok produkcji.

4.1.4. Punkt nr 4 - Identyfikacja WE

Z reguły identyfikacja tego rodzaju nie istnieje w przypadku istniejących pojazdów, z wyjątkiem niewielkiej liczby pojazdów taboru kolei dużych prędkości. Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.5. Punkt nr 5 - Odniesienie do ERATV

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

Do czasu utworzenia ERATV można poczynić odniesienie do rejestru taboru (art. 22a dyrektywy Rady 96/48/WE(2) i art. 24 dyrektywy 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3)).

4.1.6. Punkt nr 6 - Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.7. Punkt nr 7 - Właściciel (dane obowiązkowe) Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne.

4.1.8. Punkt nr 8 - Posiadacz (dane obowiązkowe)

Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne. Należy wprowadzić VKM (indywidualny kod określony w rejestrze VKM), o ile posiadacz nim dysponuje.

4.1.9. Punkt nr 9 - Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie (dane obowiązkowe) Ten punkt jest obowiązkowy.

4.1.10. Punkt nr 10 - Wycofanie z eksploatacji

Ma zastosowanie w odpowiednim zakresie.

4.1.11. Punkt nr 11 - państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji

Z reguły wagony towarowe zgodne z RIV, wagony osobowe zgodne z RIC oraz pojazdy eksploatowane na mocy umów dwustronnych i wielostronnych są rejestrowane jako dopuszczone do eksploatacji. Jeżeli informacje te są dostępne, należy je odpowiednio odnotować.

4.1.12. Punkt nr 12 - Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.13. Punkt nr 13 - Dopuszczenie do eksploatacji (dane obowiązkowe)

Jeżeli dokładny rok dopuszczenia do eksploatacji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok dopuszczenia do eksploatacji.

4.2. Procedura

Jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów ma obowiązek udostępnić wszelkie informacje NSA lub jednostce rejestrującej kraju, w którym ma siedzibę.

Istniejące wagony towarowe i wagony pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, w którym miała siedzibę poprzednia jednostka rejestrująca.

Jeżeli istniejący pojazd został dopuszczony do eksploatacji w kilku państwach członkowskich, jednostka rejestrująca dokonująca rejestracji tego pojazdu przesyła odpowiednie dane do jednostek rejestrujących pozostałych zainteresowanych państw członkowskich.

NSA lub jednostka rejestrująca zamieszcza informacje w swoim NVR.

NSA lub jednostka rejestrująca informuje wszystkie zainteresowane strony o zakończeniu procesu przekazywania informacji. Należy poinformować co najmniej następujące podmioty:

- jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów,

- posiadacz,

- ERA.

______

(1) Wszystkim nowym pojazdom dopuszczonym do eksploatacji w przypadku AAE, BLS, FNME i GySEV/ROeEE należy jednak przypisać standardowy kod kraju.

(2) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 6.

(3) Dz.U. L 110 z 20.4.2001, s. 1.

Dodatek 1

KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU POJAZDU

1. ZASADY

W NVR nie trzeba powtarzać tych ograniczeń (parametrów technicznych), które są już odnotowane w innych rejestrach, do których NSA ma dostęp.

Akceptacja w ruchu transgranicznym opiera się na następujących parametrach:

- informacje zakodowane w numerze pojazdu,

- kod alfabetyczny, oraz

- oznaczenie pojazdu.

Z tego względu informacji tych nie trzeba powtarzać w NVR.

2. STRUKTURA

Struktura kodów jest trzypoziomowa:

- Poziom 1: kategoria ograniczenia

- Poziom 2: typ ograniczenia

- Poziom 3: wartość lub specyfikacja.

Kody ograniczeń w użytkowaniu pojazdu

Kat. Typ Wartość Nazwa
1 Ograniczenie techniczne związane z budową pojazdu
1 Numeryczna (3) Najmniejszy promień łuku toru w metrach
2 - Ograniczenia dotyczące obwodu torowego
3 Numeryczna (3) Ograniczenia prędkości w km/h (oznaczone na wagonach towarowych i pasażerskich, nieoznaczone na lokomotywach)
2 Ograniczenia geograficzne
1 Alfanumeryczna (3) Skrajnia kinematyczna (kody TSI WAG (TSI »Wagony towarowe« załącznik C))
2 Lista kodowana Szerokość toru
1 Zmienny rozstaw kół 1435/1520
2 Zmienny rozstaw kół 1435/1668
3 - Brak CCS na pokładzie
4 - ERTMS A na pokładzie
5 Numeryczna (3) System B na pokładzie(*)
3 Ograniczenia dotyczące środowiska naturalnego
1 Lista kodowana Strefa klimatyczna EN50125/1999
1 T1
2 T2
3 T3
4 Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu wymienione w świadectwie dopuszczenia do eksploatacji
1 - Czasowe
2 - Eksploatacyjne (przebieg, zużycie itd.)
(*) Jeżeli pojazd wyposażony jest w więcej niż jeden system B, należy wskazać oddzielny kod dla każdego systemu. Kod numeryczny składa się z trzech znaków, przy czym:

- 1xx oznacza pojazd wyposażony w system sygnalizacyjny,

- 2xx oznacza pojazd wyposażony w radio.

Xx odpowiada kodowaniu numerycznemu określonemu w załączniku B do TSI CCS (TSI »Sterowanie«).

Dodatek 2

STRUKTURA I TREŚĆ NUMERU EIN

Kod ujednoliconego systemu numeracji, zwany europejskim numerem identyfikacyjnym (EIN), dla certyfikatów bezpieczeństwa i innych dokumentów

Przykład:

I T 5 1 2 0 0 6 0 0 0 5
Kod kraju

(2 litery)

Typ dokumentu

(2 cyfry)

Rok wydania

(4 cyfry)

Numer kolejny

(4 cyfry)

Pole 1 Pole 2 Pole 3 Pole 4

POLE 1 - KOD KRAJU (2 LITERY)

Stosuje się kody krajów oficjalnie publikowane i aktualizowane na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym (http://publications.eu.int/code/en/en-5000600.htm)

Państwo Kod
Austria AT
Belgia BE
Bułgaria BG
Cypr CY
Republika Czeska CZ
Dania DK
Estonia EE
Finlandia FI
Francja FR
Niemcy DE
Grecja EL
Węgry HU
Islandia IS
Irlandia IE
Włochy IT
Łotwa LV
Liechtenstein LI
Litwa LT
Luksemburg LU
Norwegia NO
Malta MT
Niderlandy NL
Polska PL
Portugalia PT
Rumunia RO
Słowacja SK
Słowenia SI
Hiszpania ES
Szwecja SE
Szwajcaria CH
Zjednoczone Królestwo UK

Kod dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa należy utworzyć w ten sam sposób. Obecnie istnieje tylko jeden organ: Organ ds. Bezpieczeństwa Tunelu pod Kanałem La Manche (Channel Tunnel Safety Authority). Należy stosować następujący kod:

Międzynarodowy organ ds. bezpieczeństwa Kod
Międzyrządowa Komisja ds. Tunelu pod Kanałem La Manche CT

POLE 2 - TYP DOKUMENTU (NUMER 2-CYFROWY)

Dwie cyfry pozwalają na określenie typu dokumentu:

- pierwsza cyfra określa ogólną klasyfikację dokumentu,

- druga cyfra określa podtyp dokumentu.

W razie konieczności zastosowania innych kodów ten system numeracji może zostać rozszerzony. Poniżej przedstawiono proponowany wykaz znanych, możliwych kombinacji dwucyfrowych liczb, rozszerzony o kombinacje dotyczące zezwolenia na dopuszczenie pojazdów do eksploatacji:

Kombinacja numerów w polu 2 Typ dokumentu Podtyp dokumentu
[0 1] Koncesje Koncesje dla przedsiębiorstw kolejowych
[0 x] Koncesje Inne
[1 1] Certyfikat bezpieczeństwa Część A
[1 2] Certyfikat bezpieczeństwa Część B
[1 x] Rezerwa Rezerwa
[2 1] Autoryzacja bezpieczeństwa
[2 2] Rezerwa Rezerwa
[2 x] Rezerwa Rezerwa
[3 x] Rezerwa, np. utrzymanie taboru kolejowego, infrastruktura lub inne
[4 x] Rezerwa dla jednostek notyfikowanych Np. różne rodzaje jednostek notyfikowanych
[5 1] i [5 5](*) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Pojazdy trakcyjne
[5 2] i [5 6](*) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Ciągnione pojazdy pasażerskie
[5 3] i [5 7](*) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Wagony towarowe
[5 4] i [5 8](*) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Pojazdy specjalne
[5 9](**) Świadectwo dopuszczenia typu
[6 0] Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Podsystemy »Infrastruktura«, »Energia« i »Sterowanie« (urządzenia przytorowe)
[6 1] Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Podsystem »Infrastruktura«
[6 2] Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Podsystem »Energia«
[6 3] Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Podsystem »Sterowanie« (urządzenia przytorowe)
[7 1] Licencja maszynisty Numer kolejny do 9 999 włącznie
[7 2] Licencja maszynisty Numer kolejny od 10 000 do 19 000 włącznie
[7 3] Licencja maszynisty Numer kolejny od 20 000 do 29 000 włącznie
[8 x] ... [9 x] Rezerwa (2 typy dokumentów) Rezerwa (10 podtypów dla każdego typu)
(*) Jeżeli 4 cyfry zarezerwowane dla pola 4 »Numer kolejny« zostaną całkowicie wykorzystane w ciągu roku, pierwsze dwie cyfry pola 2 zmienia się odpowiednio z:

- [5 1] na [5 5] w przypadku pojazdów trakcyjnych,

- [5 2] na [5 6] w przypadku ciągnionych pojazdów pasażerskich,

- [5 3] na [5 7] w przypadku wagonów towarowych,

- [5 4] na [5 8] w przypadku pojazdów specjalnych.

(**) Cyfry przydzielane w polu 4:

- od 1 000 do 1 999 w przypadku pojazdów trakcyjnych,

- od 2 000 do 2 999 w przypadku ciągnionych pojazdów pasażerskich,

- od 3 000 do 3 999 w przypadku wagonów towarowych,

- od 4 000 do 4 999 w przypadku pojazdów specjalnych.

POLE 3 - ROK WYDANIA (LICZBA 4-CYFROWA)

Pole to wskazuje rok wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji (w określonym formacie rrrr, czyli 4-cyfrowym).

POLE 4 - NUMER KOLEJNY

Numer kolejny zwiększa się o jeden wraz z wydaniem każdego dokumentu, niezależnie od tego, czy jest to zezwolenie nowe, przedłużone, zaktualizowane czy zmienione. Nawet w przypadku unieważnienia świadectwa lub zawieszenia zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji przypisany mu numer nie może zostać ponownie użyty.

Każdego roku numeracja rozpoczyna się od zera.

Dodatek 3

KODY WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI

Kod Tryb wycofania z eksploatacji Opis
00 Brak Pojazd posiada ważną rejestrację.
10 Zawieszenie rejestracji Bez uzasadnienia Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek właściciela lub posiadacza, lub decyzją NSA lub jednostki rejestrującej.
11 Zawieszenie rejestracji Pojazd przeznaczony do przechowywania w stanie gotowości do eksploatacji jako rezerwa nieaktywna lub strategiczna.
20 Przeniesienie rejestracji Stwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod nowym numerem lub przez inny NVR do celów dalszego użytkowania w ramach (całości lub części) europejskiej sieci kolejowej.
30 Wycofanie z eksploatacji Bez uzasadnienia Rejestracja pojazdu na użytkowanie w ramach europejskiej sieci kolejowej wygasła, brak danych o ponownej rejestracji.
31 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do dalszego użytkowania jako pojazd kolejowy poza europejską siecią kolejową.
32 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do odzysku istotnych składników/modułów/części zapasowych dotyczących interoperacyjności lub do gruntownej przebudowy
33 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do złomowania i przekazania materiałów (w tym głównych części zapasowych) do recyklingu.
34 Wycofanie z eksploatacji Pojazd przeznaczony do użytkowania jako »zabytkowy tabor kolejowy« na wydzielonej sieci lub jako nieruchomy eksponat wystawowy, poza europejską siecią kolejową.

Stosowanie kodów

- Jeżeli nie podano uzasadnienia wycofania z eksploatacji, należy zastosować kody 10, 20 i 30 do określenia zmiany statusu rejestracji.

- Jeżeli znane jest uzasadnienie wycofania z eksploatacji, w bazie danych NVR dostępne są kody 11, 31, 32, 33 i 34. Kody te oparte są wyłącznie na informacjach otrzymanych przez jednostkę rejestrującą od posiadacza lub właściciela pojazdu.

Kwestie rejestracyjne

- Pojazd z zawieszoną rejestracją lub pojazd wycofany z eksploatacji nie może być użytkowany w ramach europejskiej sieci kolejowej na podstawie pierwotnej rejestracji.

- Reaktywacja rejestracji po zawieszeniu wymaga zweryfikowania przez jednostkę rejestrującą warunków, które doprowadziły do zawieszenia.

- Przeniesienie rejestracji na warunkach określonych w art. 1b decyzji Komisji 2006/920/WE(1) i art. 1b decyzji Komisji 2008/231/WE(2) zmienionej decyzją 2010/640/UE(3) obejmuje nową rejestrację pojazdu i późniejsze wycofanie starej rejestracji.

______

(1) Dz.U. L 359 z 18.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 84 z 26.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 280 z 26.10.2010, s. 29.

Dodatek 4

STANDARDOWY FORMULARZ WNIOSKU O REJESTRACJĘ

grafika

Dodatek 5

SŁOWNIK POJĘĆ

Skrót Objaśnienie
CCS Sterowanie
WNP Wspólnota Niepodległych Państw
COTIF Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami
CR System kolei konwencjonalnych
DB Baza danych
KE Komisja Europejska
EC VVR Europejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych
EIN Europejski numer identyfikacyjny
EN Norma europejska
EVN Europejski numer pojazdu
ERA Europejska Agencja Kolejowa, zwana również »Agencją«
ERATV Europejski rejestr typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
ERTMS Europejski system zarządzania ruchem kolejowym
UE Unia Europejska
HS System kolei dużych prędkości
IB Organ dochodzeniowy
ISO Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
IM Zarządca infrastruktury
INF Infrastruktura
IT Technologia informacyjna
LR Rejestr lokalny
NoBo Jednostka notyfikowana
NSA Krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA)
NVR Krajowy rejestr pojazdów kolejowych
TSI OPE Techniczna specyfikacja interoperacyjności (TSI) dotycząca podsystemu »Ruch kolejowy«
OTIF Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami
RE Jednostka rejestrująca, tj. organ odpowiedzialny za prowadzenie i aktualizację NVR
RB Organ regulacyjny
RIC Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i hamulcowych w ruchu międzynarodowym
RIV Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w ruchu międzynarodowym
RS lub RST Tabor kolejowy
RSRD (TAF) Informacyjna baza danych taboru kolejowego (TAF)
RU Przedsiębiorstwo kolejowe
SEDP (TAF) Strategiczny europejski plan wdrożenia (TAF)
TAF (TSI) (TSI) Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych
TSI Techniczna specyfikacja interoperacyjności
VKM Oznaczenie posiadacza pojazdu
VKMR Rejestr oznaczeń posiadaczy pojazdów
VVR Wirtualny rejestr pojazdów kolejowych
WAG (TSI) (TSI) Wagony towarowe
WIMO (TAF) Operacyjna baza danych transportu kolejowego towarowego i intermodalnego (TAF)"

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.43.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/107/UE zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych
Data aktu: 10/02/2011
Data ogłoszenia: 17/02/2011
Data wejścia w życie: 17/02/2011