KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 18a ust. 3 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/101/WE(2) zmieniono dyrektywę 2003/87/WE w celu uwzględnienia działalności lotniczej w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 748/2009(3) ustanawia wykaz operatorów statków powietrznych, którzy wykonywali działalność lotniczą wymienioną w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, poczynając od dnia 1 stycznia 2006 r.
(3) Wykaz ma na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych dla operatorów statków powietrznych poprzez udostępnienie informacji o tym, które państwo członkowskie będzie regulatorem danego operatora statków powietrznych, tak aby każdy operator wiedział, które państwo członkowskie jest jego regulatorem, a każde państwo członkowskie wiedziało, którzy operatorzy podlegają jego regulacjom.
(4) Włączenie do unijnego system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych uzależnione jest od wykonywania działalności lotniczej wymienionej w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE i nie jest uzależnione od wpisania do wykazu operatorów statków powietrznych ustanowionego przez Komisję na podstawie art. 18a ust. 3 dyrektywy.
(5) Pewna liczba operatorów statków powietrznych zatrudnia przedsiębiorstwa zarządzające lub usługowe do składania planów lotu i wnoszenia opłat trasowych w ich imieniu. Dlatego w planie lotu często pojawia się kod przedsiębiorstwa zarządzającego lub usługowego, nadany przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), nawet jeśli przedsiębiorstwo to nie jest operatorem statków powietrznych. Najlepszym sposobem identyfikacji operatora lub właściciela statku powietrznego jest kod ICAO lub znak rejestracyjny w planie lotu. Często nie jest możliwa jednoznaczna identyfikacja operatora, jeśli operator nie przekazał organizacji Eurocontrol zestawienia floty zawierającego dane dotyczące eksploatowanych przez niego statków powietrznych. Sporządzając aktualny wykaz operatorów statków powietrznych, Komisja uwzględniła zestawienia floty przekazane jej przez operatorów oraz przedsiębiorstwa zarządzające i usługowe. Szereg przedsiębiorstw zarządzających lub usługowych oraz znaków rejestracyjnych statków powietrznych występuje jednak w aktualnym wykazie z powodu nieprzekazania informacji.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 748/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 8 z 13.1.2009, s. 3.
(3) Dz.U. L 219 z 22.8.2009, s. 1.