(EBC/2010/29)
(2011/67/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2011 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 128 ust. 1,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności jego art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 128 ust. 1 Traktatu oraz art. 16 Statutu ESBC stanowią, że Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) ma wyłączne prawo wydawania upoważnienia do emisji banknotów euro w Unii. Na podstawie powyższych przepisów EBC oraz krajowe banki centralne (KBC) mają prawo do emisji banknotów euro będących jedynym legalnym środkiem płatniczym w państwach członkowskich, których walutą jest euro. Prawo Unii przewiduje system wielości emitentów banknotów. Banknoty euro są emitowane przez EBC oraz KBC.
(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro 1 od dnia 1 stycznia 2002 r. EBC i KBC wprowadzają do obiegu banknoty denominowane w euro. Banknoty euro są nośnikiem tej samej wspólnej waluty i podlegają jednemu systemowi prawnemu.
(3) Emisja banknotów euro nie musi podlegać ograniczeniom ilościowym lub innym ograniczeniom, gdyż wprowadzanie banknotów do obiegu jest procesem stymulowanym przez popyt.
(4) Decyzja EBC/2003/4 z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie nominałów, specyfikacji, odtworzenia, wymiany i wycofania banknotów euro 2 zawiera wspólne zasady dotyczące banknotów euro. EBC ustanowił wspólne specyfikacje techniczne banknotów euro oraz środki kontroli jakości w celu zapewnienia zgodności banknotów euro z tymi specyfikacjami. W rezultacie wszystkie banknoty euro mają taki sam wygląd i poziom jakości, a banknoty o tym samym nominale nie różnią się od siebie.
(5) Banknoty euro powinny podlegać takim samym wymaganiom dotyczącym ich akceptacji i przetwarzania przez członków Eurosystemu, niezależnie od tego, kto wprowadził je do obiegu. Praktyka odprowadzania banknotów denominowanych w krajowych jednostkach monetarnych do emitującego banku centralnego nie ma zastosowania do banknotów euro. System emisji banknotów euro oparty jest na zasadzie nieodprowadzania banknotów euro.
(6) Zgodnie z art. 29 ust. 1 Statutu ESBC każdemu bankowi centralnemu będącemu członkiem Europejskiego Systemu Banków Centralnych przypisuje się wagę w kluczu subskrypcji kapitału EBC określonym w decyzji EBC/2008/23 z dnia 12 grudnia 2008 r. dotyczącej procentowego udziału krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego 3 ; waga ta opiera się na liczbie ludności i produkcie krajowym brutto danego państwa członkowskiego i reguluje kwestie wkładu do kapitału EBC, przekazania rezerw walutowych KBC do EBC, podziału dochodu pieniężnego KBC oraz podziału zysków i udziału w stratach EBC.
(7) Banknoty euro są prawnym środkiem płatniczym we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro, znajdują się w swobodnym obiegu w strefie euro, są powtórnie emitowane przez członków Eurosystemu, a także mogą być przechowywane lub wykorzystywane poza strefą euro. Członkom Eurosystemu przypisuje się zobowiązania z tytułu emisji całkowitej wartości banknotów euro w obiegu zgodnie z obiektywnym kryterium, którym jest udział danego KBC w opłaconym kapitale EBC. Udział ten wynika z proporcjonalnego zastosowania do KBC klucza kapitałowego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 Statutu ESBC. Ponieważ kryterium to nie ma zastosowania do EBC, udział procentowy banknotów euro, jakie zostaną wyemitowane przez EBC, ustala Rada Prezesów.
(8) Na mocy art. 9 ust. 2 i art. 12 ust. 1 Statutu ESBC ustanawiających zasadę decentralizacji działania Eurosystemu, zadanie wprowadzenia do obiegu i wycofania z obiegu wszystkich banknotów euro, włącznie z tymi, które zostały wyemitowane przez EBC, powierza się KBC. Zgodnie z tą zasadą KBC prowadzą również materialną obsługę banknotów euro.
(9) Różnica między wartością banknotów euro przydzielonych danemu KBC zgodnie z kluczem przydziału banknotów a wartością banknotów euro, jaką ten KBC wprowadzi do obiegu, powinna stanowić podstawę sald w ramach Eurosystemu. EBC nie wprowadza banknotów euro do obiegu, w związku z czym EBC powinny przysługiwać względem KBC należności w ramach Eurosystemu na wartość równą udziałowi banknotów euro, jakie emituje. Oprocentowanie takich sald w ramach Eurosystemu ma wpływ na pozycje dochodów KBC, w związku z czym jest przedmiotem decyzji EBC/2010/23 z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie w sprawie podziału dochodów pieniężnych krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro 4 , zgodnie z art. 32 Statutu ESBC.
(10) Zgodnie z art. 1 decyzji Rady 2010/416/WE z dnia 13 lipca 2010 r., zgodnie z art. 140 ust. 2 Traktatu w sprawie przyjęcia przez Estonię euro w dniu 1 stycznia 2011 r. 5 Estonia spełnia warunki konieczne do przyjęcia euro, a derogacja przysługująca jej na podstawie art. 4 Aktu przystąpienia z 2003 r. 6 zostaje uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r.
(11) Zważywszy, że Estonia przyjmie euro z dniem 1 stycznia 2011 r., decyzja EBC/2001/15 z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie emisji banknotów euro 7 wymaga zmiany w zakresie ustalenia klucza przydziału banknotów obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. Ponieważ decyzja EBC/2001/15 była już kilkukrotnie zmieniana, z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie jej przekształconej wersji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Jean-Claude TRICHET | |
Prezes EBC |
app()ZAŁĄCZNIKI
- zmieniona przez art. 1 ust. 1 decyzji nr EBC/2013/16 (2013/358/UE) z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.187.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 ust. 1 decyzji nr EBC/2013/27 (2014/29/UE) z dnia 29 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2014/49 ((UE) 2015/286) z dnia 27 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.50.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2018/31 (UE) 2019/47)) z dnia 29 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.9.194) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 decyzji nr EBC/2020/7 (141/2020) z dnia 22 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.27I.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2022/46 (2022/2546) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.328.136) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2023/35 (2023/2815) z dnia 7 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2815) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 decyzji nr EBC/2013/16 (2013/358/UE) z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.187.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 decyzji nr EBC/2013/27 (2014/29/UE) z dnia 29 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2014/49 ((UE) 2015/286) z dnia 27 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.50.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2018/31 (UE) 2019/47)) z dnia 29 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.9.194) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 decyzji nr EBC/2020/7 (141/2020) z dnia 22 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.27I.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lutego 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2022/46 (2022/2546) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.328.136) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.35.26 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2010/29 (2011/67/UE) w sprawie emisji banknotów euro (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 13/12/2010 |
Data ogłoszenia: | 09/02/2011 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2011 |