(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/898/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1), w szczególności jego art. 12 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 ustanawia się ogólne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych oparte między innymi na zasadach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Przewiduje się w nim, że przedsiębiorstwa sektora spożywczego mają obowiązek dostosowania się do niektórych procedur opartych na wspomnianych zasadach.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanawia się szczególne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny żywności pochodzenia zwierzęcego i uzupełnia się przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004. Przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 obejmują wymagania strukturalne dla zakładów mleczarskich, a przepisy ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują wymagania strukturalne dla takich zakładów, a także wymogi dotyczące higieny w odniesieniu do surowego mleka i produktów mlecznych.
(3) Artykuł 2 decyzji Komisji 2009/852/WE(3) stanowi, iż niektóre wymagania strukturalne określone w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 i w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 nie mają zastosowania do zakładów mleczarskich w Rumunii wymienionych w załączniku I do tej decyzji do dnia 31 grudnia 2011 r.
(4) Decyzja 2009/852/WE stanowi również, że w drodze odstępstwa od wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 zakłady mleczarskie wymienione w załączniku II do tej decyzji mogą nadal, do dnia 31 grudnia 2011 r., przetwarzać mleko spełniające wymagania UE i mleko niespełniające tych wymagań, pod warunkiem że odbywa się to na odrębnych liniach produkcyjnych.
(5) Ponadto decyzja 2009/852/WE stanowi, że zakłady mleczarskie wymienione w załączniku III do tej decyzji mogą nadal, do dnia 31 grudnia 2011 r., przetwarzać mleko spełniające wymagania UE i niespełniające tych wymagań bez konieczności posiadania odrębnych linii produkcyjnych.
(6) We wrześniu 2011 r. Rumunia poinformowała Komisję, że od stycznia 2012 r. wszystkie zakłady mleczarskie wymienione obecnie w załączniku I do decyzji 2009/852/WE będą spełniały wymagania strukturalne określone w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004. W związku z tym należy skreślić art. 2 decyzji 2009/852/WE.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do decyzji 2009/852/WE.
(8) Ponadto Rumunia poinformowała Komisję, że od wejścia w życie decyzji 2009/852/WE znacznie wzrósł udział mleka surowego spełniającego wymagania rozporządzenia (WE) nr 853/2004, które dostarczane jest do zakładów mleczarskich w tym państwie członkowskim. Rumunia opracowała również plan działania, który ma objąć cały łańcuch produkcji mleka w tym państwie członkowskim i zagwarantować spełnienie przepisów UE.
(9) Niemniej jednak zgodnie ze sprawozdaniem przedłożonym przez Rumunię na podstawie art. 6 decyzji 2009/852/WE oraz na podstawie informacji przekazanych przez władze Rumunii podczas posiedzenia Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 17 października 2011 r. sytuacja sektora mlecznego w Rumunii wciąż nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004.
(10) Biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz chcąc uniknąć osłabienia starań władz Rumunii, właściwe jest rozszerzenie stosowania środków przewidzianych w decyzji 2009/852/WE.
(11) Rumunia powinna kontynuować egzekwowanie przestrzegania wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 odnoszących się do mleka surowego przetwarzanego w zakładach wymienionych w załącznikach II i III do decyzji 2009/852/WE.
(12) Rumunia powinna w szczególności dalej monitorować sytuację i przekazywać Komisji regularne sprawozdania z postępów z pełnego dostosowywania się do tych wymagań. Zgodnie z wnioskami tych sprawozdań należy zastosować odpowiednie środki.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/852/WE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 55.
(3) Dz.U. L 312 z 27.11.2009, s. 59.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.345.22 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/898/UE zmieniająca decyzję 2009/852/WE w sprawie środków przejściowych na mocy rozporządzeń (WE) nr 852/2004 i (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przetwarzania mleka surowego niespełniającego wymagań UE w niektórych zakładach mleczarskich w Rumunii i wymagań strukturalnych dotyczących takich zakładów |
Data aktu: | 21/12/2011 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2011 |
Data wejścia w życie: | 29/12/2011 |