Decyzja EBC/2011/25 (2011/870/UE) w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 14 grudnia 2011 r.
w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

(EBC/2011/25)

(2011/870/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze i art. 18 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w załączniku I do wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(1) (zwanym dalej "dokumentacją ogólną").

(2) Dnia 8 grudnia 2011 r. Rada Prezesów zdecydowała o podjęciu dodatkowych środków wzmożonej działalności kredytowej wspierających akcję kredytową banków oraz płynność na rynku pieniężnym strefy euro. Zgodnie z tą decyzją, a także w celu zwiększenia dostarczania płynności kontrahentom operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, należy zapewnić możliwość wypowiadania lub modyfikowania określonych dłuższych operacji refinansujących przed terminem zapadalności oraz rozszerzyć kryteria kwalifikowania aktywów mogących stanowić zabezpieczenie na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.

(3) Środki te powinny być stosowane tymczasowo, do momentu, kiedy Rada Prezesów uzna, że stabilność systemu finansowego pozwala na stosowanie ogólnych ram operacji polityki pieniężnej Eurosystemu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dodatkowe środki dotyczące operacji refinansujących i kwalifikowania zabezpieczeń

1.
Określone w niniejszej decyzji zasady prowadzenia operacji polityki pieniężnej Eurosystemu oraz kryteria kwalifikowania zabezpieczeń stosuje się w powiązaniu z postanowieniami dokumentacji ogólnej.
2.
W przypadku jakichkolwiek rozbieżności pomiędzy postanowieniami niniejszej decyzji a dokumentacją ogólną, wdrożoną na poziomie krajowym przez KBC, decydujące znaczenie mają postanowienia niniejszej decyzji. W braku odmiennych postanowień niniejszej decyzji KBC kontynuują stosowanie wszystkich przepisów dokumentacji ogólnej w niezmieniony sposób.
Artykuł  2

Możliwość wypowiadania lub modyfikowania dłuższych operacji refinansujących

Eurosystem może zdecydować, że pod pewnymi warunkami kontrahenci będą mogli ograniczać kwotę określonych dłuższych operacji refinansujących lub takie operacje wypowiadać przed ich terminem zapadalności.

Artykuł  3 1

Przyjmowanie określonych dodatkowych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami jako zabezpieczenia

1.
Kwalifikowanym zabezpieczeniem na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu są - obok papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami stanowiących kwalifikowane zabezpieczenie zgodnie z rozdziałem 6 wytycznych ECB/2011/14 - papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które nie spełniają wymogów w zakresie oceny kredytowej określonych w pkt 6.3.2 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami zgodnie z wytycznymi EBC/2011/14, o ile w momencie emisji oraz w dowolnym późniejszym momencie mają one co najmniej dwa ratingi na poziomie co najmniej potrójnego B(2). Papiery te muszą również spełniać następujące wymagania:
a)
aktywa generujące przepływy środków pieniężnych stanowiące zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami muszą należeć do jednej z następujących kategorii: (i) hipotecznych kredytów mieszkaniowych; (ii) pożyczek udzielanych małym i średnim przedsiębiorstwom; (iii) komercyjnych kredytów hipotecznych; (iv) pożyczek samochodowych; (v) leasingu i usług finansowych dla klientów indywidualnych;
b)
niedopuszczalne jest łączenie w ramach aktywów generujących przepływy środków pieniężnych aktywów należących do różnych kategorii;
c)
aktywa generujące przepływy środków pieniężnych stanowiące zabezpieczenie papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami nie mogą obejmować pożyczek, które:
(i)
w momencie emisji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami mają status "zagrożonych"; lub
(ii)
w momencie włączenia do papieru wartościowego zabezpieczonego aktywami w trakcie okresu trwania tego papieru wartościowego, na przykład poprzez substytucję lub zastąpienie aktywów generujących przepływy środków pieniężnych, mają status "zagrożonych"; lub
(iii)
w dowolnym momencie są kredytami strukturyzowanymi, konsorcjalnymi lub lewarowanymi;
d)
dokumenty transakcyjne papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami muszą zawierać postanowienia dotyczące ciągłości obsługi zadłużenia.
2.
Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, o których mowa w ust. 1, które posiadają dwa ratingi na poziomie co najmniej pojedynczego A(3), podlegają 16% redukcji wartości.
3.
Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, o których mowa w ust. 1, które nie posiadają dwóch ratingów na poziomie co najmniej pojedynczego A, podlegają następującym redukcjom wartości: a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, których zabezpieczenie stanowią komercyjne kredyty hipoteczne, podlegają 32% redukcji wartości; b) pozostałe papiery wartościowe zabezpieczone aktywami podlegają 26% redukcji wartości.
4.
Kontrahent nie może przedstawiać papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami jako zabezpieczenia, jeżeli on albo podmiot trzeci z nim blisko powiązany występuje w odniesieniu do tych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami jako dostawca transakcji zabezpieczającej przed ryzykiem stopy procentowej.
5.
Użyte w niniejszym artykule wyrażenia "małe przedsiębiorstwa" i "średnie przedsiębiorstwa" mają znaczenie nadane im w zaleceniu Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich(4).
6.
KBC mogą przyjmować jako zabezpieczenie na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, których zabezpieczenie stanowią hipoteczne kredyty mieszkaniowe, kredyty udzielane małym i średnim przedsiębiorstwom lub obydwie te kategorie aktywów i które nie spełniają wymogów w zakresie oceny kredytowej określonych w pkt 6.3.2 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 oraz wymogów określonych w ust. 1 lit. a-d oraz ust. 4, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami zgodnie z wytycznymi EBC/2011/14 oraz posiadają dwa ratingi na poziomie co najmniej potrójnego B. Takie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami muszą być wyemitowane przed dniem 20 czerwca 2012 r. i podlegają 32% redukcji wartości.
Artykuł  4

Przyjmowanie określonych dodatkowych należności kredytowych jako zabezpieczenia

1.
KBC mogą przyjmować jako zabezpieczenie na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu należności kredytowe, które nie spełniają kryteriów kwalifikacji Eurosystemu.
2.
KBC ustalają kryteria kwalifikacji i środki kontroli ryzyka stosowane do przyjmowania jako zabezpieczenia należności kredytowych zgodnie z ust. 1. Takie kryteria kwalifikacji i środki kontroli ryzyka podlegają uprzedniemu zatwierdzeniu przez Radę Prezesów.
Artykuł  4a 2

Przyjmowanie określonych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo jako zabezpieczenia

1.
KBC nie są zobowiązane do przyjmowania jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kwalifikowanych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo członkowskie w ramach programu Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego lub przez państwo członkowskie, którego ocena kredytowa nie jest zgodna z wartością referencyjną określającą minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie wysokiej jakości kredytowej w odniesieniu do emitentów i gwarantów aktywów rynkowych zgodnie z pkt 6.3.1 i 6.3.2 dokumentacji ogólnej.
2.
KBC informują Radę Prezesów o każdym przypadku nieprzyjęcia papierów wartościowych opisanych w ust. 1 jako zabezpieczenia.
Artykuł  4b 3

Przyjmowanie obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo jako zabezpieczenia

1.
Kontrahenci, którzy emitują kwalifikowane obligacje bankowe gwarantowane przez organ administracji publicznej kraju EOG uprawniony do nakładania podatków, nie mogą przedstawiać jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu takich obligacji lub innych podobnych obligacji wyemitowanych przez podmioty z nimi blisko powiązane w wysokości przewyższającej wartość nominalną obligacji już przedstawionych jako zabezpieczenie według stanu na dzień wejścia w życie niniejszej decyzji.
2.
W wyjątkowych przypadkach Rada Prezesów może zdecydować o wyłączeniu stosowania wymogu określonego w ust. 1. Do wniosku o wyłączenie dołącza się plan finansowania.
Artykuł  5

Przepis końcowy

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 19 grudnia 2011 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 14 grudnia 2011 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, s. 1. Z dniem 1 stycznia 2012 r. wytyczne EBC/2000/7 zostały zastąpione wytycznymi EBC/2011/14 z dnia 20 września 2011 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu (Dz.U. L 331 z 14.12.2011, s. 1).

(2) Rating na poziomie "potrójnego B" jest to rating na poziomie co najmniej "Baa3" w klasyfikacji Moody's, "BBB-" w klasyfikacji Fitch lub Standard & Poor's lub "BBB" w klasyfikacji DBRS.

(3) Rating na poziomie "pojedynczego A" jest to rating na poziomie co najmniej "A3" w klasyfikacji Moody's, "A-" w klasyfikacji Fitch lub Standard & Poor's oraz "AL" w klasyfikacji DBRS.

(4) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2012/11 (2012/359/UE) z dnia 28 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.175.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 czerwca 2012 r.
2 Art. 4a dodany przez art. 1 decyzji nr EBC/2012/4 (2012/180/UE) z dnia 21 marca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.91.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2012 r.
3 Art. 4b dodany przez art. 1 decyzji nr EBC/2012/12 (2012/386/UE) z dnia 3 lipca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.186.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lipca 2012 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.341.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2011/25 (2011/870/UE) w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 14/12/2011
Data ogłoszenia: 22/12/2011
Data wejścia w życie: 19/12/2011