Rozporządzenie 110/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do odpowiednich formatów przesyłania danych, wyników, które mają zostać przesłane, oraz kryteriów oceny jakości dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 110/2011
z dnia 8 lutego 2011 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do odpowiednich formatów przesyłania danych, wyników, które mają zostać przesłane, oraz kryteriów oceny jakości dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS)(1), w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 458/2007 ustanowiono ramy metodologiczne służące do zestawiania porównywalnych statystyk na potrzeby Unii Europejskiej oraz terminy przekazywania i rozpowszechniania statystyk zestawionych zgodnie z europejskim systemem zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (zwanym dalej "ESSPROS").

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące formatów przesyłania danych, wyników, które mają zostać przesłane, oraz kryteriów oceny jakości dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.

(3) Przy tworzeniu modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej należy zastosować "ujęcie ograniczone", tak aby uzyskana populacja była taka sama jak populacja osób pobierających świadczenia brutto z tytułu ochrony socjalnej objęta systemem podstawowym ESSPROS.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Formaty przesyłania danych i wyniki, które mają zostać przesłane, dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku I.
2.
Kryteria oceny jakości danych dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku II.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 113 z 30.4.2007, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formaty przesyłania danych dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej i wyniki, które mają zostać przesłane

1. DANE, KTÓRE MAJĄ ZOSTAĆ PRZESŁANE

Dane dotyczące świadczeń z tytułu ochrony socjalnej (ujęcie ograniczone) są przesyłane zgodnie z formatem podanym przez Komisję.

Należy przesyłać następujące zmienne:

1.1. Przeciętne zagregowane stopy opodatkowania (average itemised tax rates - AITR) oraz przeciętne zagregowane stopy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (average itemised social contribution rates - AISCR) z jednoczesnym podziałem ze względu na:

– dokładną klasyfikację wyłącznie świadczeń pieniężnych z tytułu ochrony socjalnej, zgodnie z załącznikiem I do podręcznika ESSPROS,

– systemy wymienione w tabeli z wykazem systemów podanej w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1322/2007(1).

1.2. Rezydualne ulgi fiskalne (dostarczane jedynie, gdy nie są bezpośrednio uwzględnione w AITR lub AISCR).

Każdą rezydualną ulgę fiskalną należy podzielić ze względu na funkcję zgodnie z listą rodzajów ryzyka i potrzeb, zdefiniowaną w art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 458/2007, na pierwszym poziomie klasyfikacji.

Dane dla rezydualnych ulg fiskalnych są podawane w walucie krajowej.

1.3. Dane dotyczące świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej (ujęcie ograniczone) z jednoczesnym podziałem ze względu na:

– dokładną klasyfikację świadczeń z tytułu ochrony socjalnej, zgodnie z załącznikiem I do podręcznika ESSPROS,

– systemy wymienione w tabeli z wykazem systemów, podanej w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1322/2007 (należy również zgłosić dane na poziomie wszystkich systemów równe sumie wszystkich systemów).

Świadczenia netto z tytułu ochrony socjalnej uzyskuje się poprzez połączenie świadczeń brutto z tytułu ochrony socjalnej przewidzianych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1322/2007 ze zmiennymi wymienionymi w punktach 1.1 i 1.2.

2. PODRĘCZNIK REFERENCYJNY

Dokładne klasyfikacje i szczegółowe definicje, których należy używać w celu stosowania niniejszego rozporządzenia, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję we współpracy z państwami członkowskimi.

______

(1) Dz.U. L 294 z 13.11.2007, s. 5.

ZAŁĄCZNIK  II

A. KRYTERIA OCENY JAKOŚCI DANYCH DLA MODUŁU DOTYCZĄCEGO ŚWIADCZEŃ NETTO Z TYTUŁU OCHRONY SOCJALNEJ

Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) w corocznej ocenie jakości zgromadzonych danych dotyczących świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej stosuje się następujące kryteria jakości: przydatność, dokładność, aktualność, terminowość, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.

B. INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZESŁAĆ

Państwa członkowskie dostarczają następujące informacje:

1. Dane kontaktowe

1.1. Szczegóły dotyczące jednostki gromadzącej dane.

2. Dokładność

2.1. Zakres źródeł danych: rodzaje wykorzystanych źródeł (rejestry lub inne źródła administracyjne, sondaże, szacowania); szczegóły dotyczące systemów/funkcji objętych różnymi rodzajami źródeł; sprawozdania dotyczące problemów (związanych z zakresem źródeł danych), które leżą u podstaw oszacowania danych.

2.2. Metodologie i założenia stosowane w szacunkach i w przypadku niepełnego zakresu źródeł danych:

– dane administracyjne,

– sondaż,

– modelowanie,

– pozostałe (wymienić).

2.3. Korekty danych statystycznych:

– zmiany w wykorzystywanych źródłach danych,

– zmiany w metodach i założeniach używanych do szacowania danych,

– korekty danych spowodowane dostosowaniami pojęciowymi (np. dostosowaniami rachunków narodowych),

– korekty danych spowodowane dostępnością ostatecznych danych statystycznych,

– korekty danych spowodowane działaniami przeglądu jakości,

– opis przyjętej polityki w zakresie korekty danych.

3. Porównywalność

3.1. Porównywalność geograficzna

– odstępstwa od pełnego zakresu ostatecznych danych,

– odstępstwa od metodologii ESSPROS,

– szczegóły dotyczące powodów odstępstw i zastosowanych metod,

– oszacowanie wpływu tych odstępstw na porównywalność.

3.2. Porównywalność w czasie:

– opis zgodności między zakresem danych historycznych i zakresem danych bieżących,

– opis porównywalności danych historycznych i danych bieżących.

4. Dostępność i przejrzystość

4.1. Opis polityki rozpowszechniania danych przyjętej przez państwo.

4.2. Opis metadanych/metodologii dostarczonej użytkownikom.

5. Przydatność

5.1. Opis tego, w jaki sposób informacje statystyczne odpowiadają na bieżące i potencjalne potrzeby użytkowników.

C. HARMONOGRAM TWORZENIA SPRAWOZDAŃ DOTYCZĄCYCH JAKOŚCI

Sprawozdania dotyczące jakości dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej sporządzane są raz w roku.

Sprawozdanie za rok N jest przekazywane Komisji (Eurostatowi) do dnia 31 stycznia roku N + 3.

D. FORMAT PRZEKAZYWANIA SPRAWOZDAŃ DOTYCZĄCYCH JAKOŚCI

Informacje dotyczące jakości danych są przekazywane zgodnie z formatem podanym przez Komisję (Eurostat).

______

(1) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.34.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 110/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do odpowiednich formatów przesyłania danych, wyników, które mają zostać przesłane, oraz kryteriów oceny jakości dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
Data aktu: 08/02/2011
Data ogłoszenia: 09/02/2011
Data wejścia w życie: 01/03/2011