Rozporządzenie 1276/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1276/2011
z dnia 8 grudnia 2011 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze szczegółowe przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie to stanowi między innymi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogą wprowadzać do obrotu w Unii Europejskiej produkty pochodzenia zwierzęcego wyłącznie w przypadku, gdy zostały one przygotowane oraz poddane obróbce w zakładach spełniających odpowiednie wymogi określone w załączniku III do tego rozporządzenia. 2

(2) W części D rozdziału III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 przewidziano, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą dopilnować, aby określone produkty rybołówstwa, w tym produkty spożywane w stanie surowym lub prawie surowym, były poddawane mrożeniu w celu zabicia żywotnych postaci pasożytów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta. 3

(3) W kwietniu 2010 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął opinię naukową na temat oceny ryzyka odnośnie do pasożytów w produktach rybołówstwa 4  (opinia EFSA). Opinia ta zawiera informacje dotyczące przypadków, w których produkty rybołówstwa mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ze względu na obecność żywotnych postaci pasożytów. Opinia EFSA zawiera także analizę skutków różnych rodzajów obróbki mających na celu zabicie takich pasożytów w produktach rybołówstwa.

(4) W opinii EFSA wskazano, że wszystkie ryby morskie i słodkowodne odławiane w naturalnym środowisku należy uznawać za objęte ryzykiem, że zawierają żywotne postacie pasożytów stanowiące zagrożenia dla zdrowia ludzi, gdyby produkty te były spożywane w stanie surowym lub prawie surowym. W przypadku jednak gdy z danych epidemiologicznych wynika, że dane obszary połowowe nie stanowią zagrożenia dla zdrowia pod względem występowania pasożytów, właściwe organy mogą wprowadzić krajowe środki upoważniające do odstępstwa od wymogów dotyczących mrożenia produktów rybołówstwa z ryb odławianych w naturalnym środowisku. O tych środkach krajowych Komisja powinna być powiadamiana.

(5) W opinii EFSA stwierdzono także, że w przypadkach gdy utrzymywane w gospodarstwie rybackim łososie atlantyckie są trzymane w pływających klatkach lub w stałych zbiornikach na lądzie oraz karmione mieszankami paszowymi, dla których jest mało prawdopodobne, aby zawierały żywe pasożyty, ryzyko zakażenia wywołanego larwami nicieni z grupy Anisakis jest niewielkie, chyba że zmienią się praktyki chowu i hodowli. Mimo że z opinii wynika, że nie są dostępne wystarczające dane z monitorowania innych gatunków ryb utrzymywanych w gospodarstwie rybackim, EFSA ustalił kryteria określania, kiedy produkty rybołówstwa z akwakultury nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ze względu na występowanie pasożytów.

(6) W związku z tym, jeżeli stosuje się te same procedury chowu na podstawie wspomnianych kryteriów, produkty rybołówstwa z akwakultury inne niż łosoś atlantycki mogą być uznawane za objęte niewielkim ryzykiem występowania pasożytów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. W rezultacie takie produkty akwakultury mogą być również zwolnione z wymogów mrożenia przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia.

(7) Należy zatem zmienić wymogi określone w części D rozdziału III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, aby uwzględnić określone punkty nowego zalecenia naukowego zawartego w opinii EFSA oraz zdobyte dotychczas doświadczenie.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  5  

W rozdziale III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 część D otrzymuje brzmienie:

"D. WYMOGI DOTYCZĄCE PASOŻYTÓW

1. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze wprowadzające do obrotu następujące produkty rybołówstwa pozyskane z ryb lub głowonogów:

a) produkty rybołówstwa spożywane w stanie surowym; lub

b) produkty rybołówstwa marynowane, solone lub poddawane dowolnej innej obróbce, jeżeli dana obróbka jest niewystarczająca do zabicia żywotnych postaci pasożytów,

muszą dopilnować, aby surowiec lub produkt końcowy został poddany mrożeniu w celu zabicia żywotnych postaci pasożytów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

2. W przypadku pasożytów innych niż przywry mrożenie musi obejmować obniżenie temperatury we wszystkich częściach produktu przynajmniej do:

a) - 20 °C przez okres nie krótszy niż 24 godziny; lub

b) - 35 °C przez okres nie krótszy niż 15 godzin.

3. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze nie muszą przeprowadzać mrożenia określonej w pkt 1 w przypadku produktów rybołówstwa:

a) które zostały lub zostaną poddane przed konsumpcją obróbce cieplnej zabijającej żywotne postacie pasożytów. W przypadku pasożytów innych niż przywry produkt jest ogrzewany do temperatury ich rdzenia wynoszącej 60 °C lub więcej przez przynajmniej jedną minutę;

b) które były konserwowane jako zamrożone produkty rybołówstwa przez okres wystarczająco długi, aby zabić żywotne postacie pasożytów;

c) z ryb odławianych w naturalnym środowisku, pod warunkiem że:

(i) dostępne są dane epidemiologiczne wskazujące, iż obszary połowowe nie stanowią zagrożenia dla zdrowia w odniesieniu do występowania pasożytów; oraz

(ii) zezwolą na to właściwe władze;

d) pozyskanych z akwakultury, wyhodowanych z zarodków i karmionych wyłącznie pożywieniem, które nie zawiera żywotnych postaci pasożytów stanowiących zagrożenie dla zdrowia; musi być przy tym spełniony jeden z następujących wymogów:

(i) były wyłącznie utrzymywane w środowisku wolnym od żywotnych postaci pasożytów; lub

(ii) podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze weryfikuje w drodze procedury zatwierdzonej przez właściwy organ, czy produkty rybołówstwa nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ze względu na występowanie żywotnych postaci pasożytów.

4. a) Przy wprowadzaniu do obrotu, z wyjątkiem sytuacji, gdy odbiorcą jest konsument końcowy, produktom rybołówstwa określonym w pkt 1 musi towarzyszyć dokument wydany przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze dokonujące mrożenia, określający rodzaj mrożenia, jakiemu poddano produkty.

b) Przed wprowadzeniem do obrotu produktów rybołówstwa określonych w pkt 3 lit. c) i d), które nie zostały poddane mrożeniu lub które nie będą poddawane przed konsumpcją obróbce mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów, które stanowią zagrożenie dla zdrowia, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze musi dopilnować, aby produkty rybołówstwa pochodziły z łowisk lub akwakultur, które spełniają szczegółowe wymogi określone w jednym z ww. punktów. Wymóg ten może być spełniony w formie informacji w dokumencie handlowym lub dowolnej innej informacji dołączonej do produktów rybołówstwa.".

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
2 Motyw zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).
3 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).
4 Dziennik EFSA 2010; 8(4):1543.
5 Załącznik zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.327.39

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1276/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 08/12/2011
Data ogłoszenia: 09/12/2011
Data wejścia w życie: 29/12/2011