Decyzja EBC/2011/20 (2011/789/UE) ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 16 listopada 2011 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities

(2011/789/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 grudnia 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 i art. 12 ust. 1, a także art. 17, 18 i 22,

uwzględniając dyrektywę 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów 1 , w szczególności art. 10,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/2 z dnia 21 kwietnia 2010 r. w sprawie TARGET2-Securities 2 , w szczególności art. 4 ust. 2 lit. d) i art. 15,

uwzględniając decyzję EBC/2009/6 z dnia 19 marca 2009 r. w sprawie ustanowienia Rady Projektu TARGET2-Securities (TARGET2-Securities Programme Board) 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) art. 15 wytycznych EBC/2010/2 określa kryteria kwalifikowania depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (usług T2S).

(2) Niezbędne jest ustanowienie procedury występowania przez depozyty papierów wartościowych o przyznanie dostępu do usług T2S oraz o wyłączenie stosowania piątego kryterium dostępu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

1)
"raport weryfikacyjny" - pisemną dokumentację, zawierającą: a) raport sporządzony przez odpowiednie właściwe organy, oceniający spełnianie przez depozyt papierów wartościowych drugiego kryterium dostępu; oraz b) własną ocenę depozytu papierów wartościowych spełniania pierwszego, trzeciego, czwartego i piątego kryterium dostępu;
2)
"bank centralny" - Europejski Bank Centralny, krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich, których walutą jest euro, KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro (zwane dalej "KBC spoza strefy euro"), bank centralny lub odpowiedni właściwy organ z EOG (zwany dalej "bankiem centralnym z EOG"), a także bank centralny lub odpowiedni właściwy organ kraju spoza EOG (zwany dalej "innym bankiem centralnym"), o ile waluta takiego KBC spoza strefy euro, banku centralnego z EOG lub innego banku centralnego została dopuszczona do uczestnictwa zgodnie z art. 18 wytycznych EBC/2010/2;
3)
"pierwsze kryterium dostępu" - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. a) wytycznych EBC/2010/2, zgodnie z którym do korzystania z usług T2S uprawnione są depozyty papierów wartościowych, które zostały zgłoszone Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w trybie art. 10 dyrektywy 98/26/WE lub - w przypadku depozytów papierów wartościowych z krajów nienależących do EOG - działają w oparciu o ramy prawne i regulacyjne odpowiadające ramom prawnym i regulacyjnym obowiązującym w Unii;
(4) 4
 "drugie kryterium dostępu" - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. b) wytycznych EBC/2012/13 5 , stanowiące, że do korzystania z usług T2S są uprawnione depozyty papierów wartościowych, które zostały pozytywnie ocenione przez właściwe organy w świetle (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 6  - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie należącym do EOG, lub (ii) zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych wydanych przez Komitet ds. Płatności i Infrastruktur Rynku Banku Rozrachunków Międzynarodowych oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (Principles for Financial Market Infrastructures of the Committee on Payment and Market Infrastructures and the International Organisation of Securities Commissions) 7  lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie nie należącym do EOG;
5)
"trzecie kryterium dostępu" - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. c) wytycznych EBC/2010/2, zgodnie z którym do korzystania z usług T2S uprawnione są depozyty papierów wartościowych, które udostępniają na żądanie innym depozytom papierów wartościowych w T2S papiery wartościowe/kody ISIN, w odniesieniu do których pełnią rolę depozytu macierzystego emitenta (issuer CSD) lub depozytu pośredniczącego (technical issuer CSD);
6)
"czwarte kryterium dostępu" - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. d) wytycznych EBC/2010/2, zgodnie z którym do korzystania z usług T2S uprawnione są depozyty papierów wartościowych, które zobowiążą się do oferowania innym depozytom papierów wartościowych w T2S podstawowych usług depozytowych na niedyskryminacyjnych zasadach;
7)
"piąte kryterium dostępu" - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. e) wytycznych EBC/2010/2, zgodnie z którym do korzystania z usług T2S uprawnione są depozyty papierów wartościowych, które zobowiążą się wobec innych depozytów papierów wartościowych w T2S do przeprowadzania rozrachunku w pieniądzu banku centralnego w T2S, o ile dana waluta jest dostępna w T2S;
8)
"odpowiednie właściwe organy" - banki centralne i organy regulacyjne, które mają kompetencje w zakresie nadzoru systemowego lub ostrożnościowego nad danym depozytem papierów wartościowych oraz są odpowiedzialne za ocenianie depozytów papierów wartościowych w świetle mających zastosowanie uznanych standardów;
9)
"podmiot przyłączony bezpośrednio" - podmiot T2S posiadający instalacje techniczne umożliwiające uzyskanie dostępu do T2S i korzystanie z usług rozrachunku papierów wartościowych bez potrzeby korzystania z depozytu papierów wartościowych jako interfejsu technicznego;
10)
"podmiot T2S" - osobę prawną lub, na niektórych rynkach, osobę fizyczną, która pozostaje w stosunku umownym z depozytem papierów wartościowych w T2S, którego przedmiotem jest przetwarzanie czynności tego podmiotu związanych z rozrachunkiem w T2S, a która niekoniecznie posiada w tym depozycie rachunek papierów wartościowych;
11) 8
 "Rada ds. Infrastruktury Rynku" - organ zarządzający w ramach Eurosystemu, ustanowiony zgodnie z postanowieniami decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) 9  ;
12) 10
 "grupa doradcza ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń" lub "grupa AMI SeCo" ma znaczenie nadane temu terminowi w art. 2 pkt 25 wytycznych EBC/2012/13;
13)
"umowa o uczestnictwo waluty" - umowę zawieraną pomiędzy Eurosystemem a KBC spoza strefy euro lub organem odpowiedzialnym za walutę inną niż euro na potrzeby rozrachunku transakcji na papierach wartościowych w pieniądzu banku centralnego w walutach innych niż euro.
Artykuł  2

Przedmiot i zakres regulacji

1. 
Pięć kryteriów określających uprawnienia depozytów papierów wartościowych w zakresie dostępu do usług T2S, wskazanych w art. 15 wytycznych EBC/2010/2 (zwanych dalej "pięcioma kryteriami dostępu") stosuje się zgodnie z procedurami określonymi w art. 3-5 niniejszej decyzji oraz zasadami zawartymi w załączniku.
2. 
Niniejszej decyzji nie stosuje się do podmiotów przyłączonych bezpośrednio pozostających w stosunku prawnym z depozytem papierów wartościowych.
Artykuł  3

Wniosek o dostęp do usług T2S

1.  11
 Występując o przyznanie dostępu do usług T2S, depozyt papierów wartościowych składa: a) wniosek do Rady Prezesów; oraz b) w momencie pierwszej migracji do T2S - raport z samooceny.
2.  12
 Raport z samooceny przedstawia dowody spełniania przez depozyt papierów wartościowych w momencie jego migracji do T2S pięciu kryteriów dostępu oraz określa stopień realizacji każdego z kryteriów dostępu według następujących kategorii: "zgodność", "częściowa zgodność", "nie ma zastosowania", oraz wskazuje uzasadnienia, wyjaśnienia i dowody przedstawione przez depozyt papierów wartościowych.
3.  13
 W oparciu o powyższą dokumentację Rada ds. Infrastruktury Rynku przedstawia Radzie Prezesów projekt decyzji w przedmiocie wniosku depozytu papierów wartościowych o przyznanie dostępu do usług T2S. Na potrzeby przygotowania projektu decyzji Rada ds. Infrastruktury Rynku może żądać od składającego wniosek depozytu papierów wartościowych wyjaśnień i zadawać pytania.
4.  14
 Po przedłożeniu projektu decyzji przez Radę ds. Infrastruktury Rynku Rada Prezesów podejmuje decyzję w przedmiocie wniosku depozytu papierów wartościowych i przekazuje tę decyzję depozytowi na piśmie najpóźniej dwa miesiące po: a) dacie otrzymania wniosku; lub b) dacie otrzymania wyjaśnień lub odpowiedzi na pytania zadane przez Radę ds. Infrastruktury Rynku zgodnie z ust. 3. Decyzję odmowną Rada Prezesów uzasadnia.
Artykuł  4 15

Procedura przyznawania wyłączeń stosowania piątego kryterium dostępu

1. 
Depozyt papierów wartościowych może złożyć wniosek o wyłączenie stosowania piątego kryterium dostępu z uwagi na specyficzną sytuację operacyjną lub techniczną.
2. 
Wniosek o wyłączenie depozyt papierów wartościowych składa do Rady ds. Infrastruktury Rynku wraz z dowodami na następujące okoliczności:
a)
wyłączenie dotyczy bardzo ograniczonego wolumenu rozrachunku w stosunku do całkowitej średniej dziennej liczby instrukcji "dostawa za płatność" otrzymywanych w ciągu okresu miesięcznego w depozycie papierów wartościowych a koszty rozrachunku tych operacji w T2S byłyby dla tego depozytu nadmierne;
b)
depozyt papierów wartościowych ustanowił zabezpieczenia techniczne i operacyjne zapewniające utrzymanie wyłączenia poniżej progu określonego w lit. a);
c)
depozyt papierów wartościowych podjął wszelkie wysiłki w celu spełnienia piątego kryterium dostępu.
3. 
Po otrzymaniu takiego wniosku o wyłączenie:
a)
Rada ds. Infrastruktury Rynku przedkłada wniosek depozytu papierów wartościowych wraz z jego wstępną oceną grupie AMI SeCo;
b)
grupa AMI SeCo przekazuje Radzie ds. Infrastruktury Rynku swoją opinię co do wniosku niezwłocznie, w terminie umożliwiającym jej rozpatrzenie;
c)
po otrzymaniu opinii grupy AMI SeCo Rada ds. Infrastruktury Rynku przygotowuje ostateczną ocenę i przedkłada ją wraz z całym zestawem dokumentacji Radzie Prezesów;
d)
Rada Prezesów wydaje decyzję w przedmiocie wniosku o wyłączenie i tę decyzję uzasadnia;
e)
Rada ds. Infrastruktury Rynku informuje depozyt papierów wartościowych oraz grupę AMI SeCo na piśmie o decyzji Rady Prezesów i jej uzasadnieniu.
4. 
Depozyt papierów wartościowych wyznaczony przez bank centralny, który podpisał umowę o uczestnictwo waluty i prowadzi rozrachunek swoich transakcji polityki pieniężnej w pieniądzu banku centralnego poza T2S, składa wniosek o wyłączenie umożliwiające prowadzenie takiego rozrachunku transakcji polityki pieniężnej w pieniądzu banku centralnego poza T2S. W takim przypadku wyłączenia udziela się, o ile: a) Eurosystem otrzymał wszelkie odpowiednie informacje o technicznym funkcjonowaniu takiego rozrachunku; oraz b) taki rozrachunek nie wymaga zmian funkcjonalności T2S oraz nie ma na tę funkcjonalność negatywnego wpływu. Wyznaczający bank centralny wzywa się do przedstawienia opinii w sprawie wniosku o wyłączenie.
5. 
Depozyt papierów wartościowych, któremu udzielono wyłączenia, przedstawia Radzie ds. Infrastruktury Rynku co miesiąc raport wykazujący nieprzerwane przestrzeganie warunków wyłączenia, w tym uzgodnionego progu, o którym mowa w ust. 2 lit. a). Depozyt papierów wartościowych, któremu udzielono wyłączenia na podstawie ust. 4, przedstawia Radzie Projektu co miesiąc raport o rozwoju sytuacji.
6. 
Jeżeli depozyt papierów wartościowych, któremu udzielono wyłączenia, regularnie w okresie sześciu miesięcy przekracza uzgodniony próg, o którym mowa w ust. 2 lit. a), Rada Prezesów cofa wyłączenie z powodu niespełniania piątego kryterium dostępu; Rada ds. Infrastruktury Rynku informuje o cofnięciu wyłączenia depozyt papierów wartościowych.
7. 
Po cofnięciu wyłączenia depozyt papierów wartościowych może złożyć nowy wniosek o przyznanie wyłączenia zgodnie z procedurą określoną w niniejszym artykule.
8. 
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, która może mieć wpływ na stabilność finansową danego państwa lub wypełnianie przez odpowiedni bank centralny zadania chronienia wiarygodności jego waluty i która doprowadziła do przejścia przez bank centralny tego państwa na rozrachunek w trybie awaryjnym w ramach planu działania w sytuacji kryzysowej, depozyt papierów wartościowych wyznaczony przez ten bank centralny składa do Rady ds. Infrastruktury Rynku wniosek o tymczasowe wyłączenie stosowania piątego kryterium dostępu i może tymczasowo prowadzić rozrachunek przy użyciu innych środków. Rada Prezesów wydaje w przedmiocie takiego wniosku decyzję z uzasadnieniem, biorąc pod uwagę opinię odpowiedniego banku centralnego dotyczącą sytuacji stanowiącej podstawę tymczasowego uchylenia stosowania piątego kryterium dostępu. Odpowiedni bank centralny przedstawia Radzie ds. Infrastruktury Rynku co najmniej raz w miesiącu raport ze swoją oceną sytuacji.
Artykuł  5 16

Nieprzerwane spełnianie pięciu kryteriów dostępu

1. 
Po migracji do T2S depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S jest zobowiązany do nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu oraz:
a)
zapewnienia, w szczególności poprzez wiarygodną samoocenę przeprowadzaną każdego roku i odpowiednio udokumentowaną, nieprzerwanego spełniania pierwszego, trzeciego, czwartego i piątego kryterium dostępu;
b)
niezwłocznego przekazywania Radzie ds. Infrastruktury Rynku ostatnich wyników oceny przeprowadzanej przez odpowiedni właściwy organ na podstawie rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli taki wynik oceny nie jest dostępny, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne oparte na odpowiedniej dokumentacji;
c)
w przypadku wprowadzenia znacznych zmian w systemie danego depozytu papierów wartościowych - wystąpić o dokonanie przez odpowiedni właściwy organ ponownej oceny zgodności z postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad;
d)
niezwłocznego poinformowania Rady ds. Infrastruktury Rynku o stwierdzeniu w ocenie sporządzonej przez odpowiednie właściwe organy lub w samoocenie niespełniania któregoś z pięciu kryteriów dostępu;
e)
na wniosek Rady ds. Infrastruktury Rynku - przedstawienia raportu weryfikacyjnego wykazującego, że depozyt ten nadal spełnia pięć kryteriów dostępu.
2. 
Rada ds. Infrastruktury Rynku może przeprowadzać własne oceny i monitorować spełnianie pięciu kryteriów dostępu oraz żądać od depozytów papierów wartościowych przedstawienia informacji. W przypadku stwierdzenia niespełniania przez depozyt papierów wartościowych jednego z pięciu kryteriów dostępu Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę zawartą w umowach z depozytami papierów wartościowych zgodnie z art. 16 wytycznych EBC/2012/13.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 listopada 2011 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK  17  

SZCZEGÓŁOWE ZASADY STOSOWANIA PIĘCIU KRYTERIÓW DOSTĘPU DEPOZYTÓW PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH DO USŁUG T2S

Użyte w niniejszym załączniku określenia oznaczają:
"podstawowe usługi depozytowe" - utrzymywanie i administrowanie papierami wartościowymi i innymi instrumentami finansowymi stanowiącymi własność osoby trzeciej przez podmiot, któremu powierzono wykonywanie takich zadań. Usługi takie obejmują przechowywanie papierów wartościowych, dystrybucję odsetek i dywidendy z papierów wartościowych w przechowaniu oraz przetwarzanie operacji na tych papierach wartościowych,
"depozyt-inwestor (investor CSD)" - w kontekście powiązań pomiędzy depozytami papierów wartościowych - depozyt, który otwiera rachunek w innymi depozycie (depozycie macierzystym emitenta) w celu umożliwienia międzydepozytowego rozrachunku transakcji na papierach wartościowych,
"depozyt macierzysty emitenta" - depozyt papierów wartościowych, w którym w imieniu emitenta została przeprowadzona emisja i dystrybucja danych papierów wartościowych. Depozyt macierzysty emitenta jest odpowiedzialny za przetwarzanie operacji na papierach wartościowych w imieniu emitenta. Depozyt macierzysty emitenta prowadzi w swoich księgach rachunki na rzecz depozytów-inwestorów przeznaczone do przekazywania depozytom-inwestorom papierów wartościowych,
"depozyt pośredniczący (technical issuer CSD)" - depozyt-inwestor, który utrzymuje papiery wartościowe w depozycie macierzystym emitenta nie uczestniczącym w T2S i który na potrzeby funkcjonowania T2S jest w odniesieniu do to takich papierów wartościowych uważany za depozyt macierzysty emitenta,
"jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych" - cząstkowe prawo własności aktywów netto funduszu inwestycyjnego otrzymywane przez inwestorów w zamian za zainwestowanie kapitału.
I.
Szczegółowe zasady stosowania pierwszego kryterium dostępu

Aby otrzymać pozytywną ocenę spełniania tego kryterium:

a)
depozyt papierów wartościowych zlokalizowany w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) musi być na liście zgłoszonych systemów prowadzonej zgodnie z art. 10 dyrektywy 98/26/WE; oraz
b)
w przypadku depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nienależącym do EOG należy przedłożyć opinię prawną (aktualizowaną okresowo w przypadku zaistnienia zasadniczych zmian mogących mieć wpływ na jej treść, albo na wniosek Rady ds. Infrastruktury Rynku ) wydaną przez kancelarię zatwierdzoną przez Radę ds. Infrastruktury Rynku , potwierdzającą, że dany depozyt papierów wartościowych prowadzi działalność w oparciu o ramy prawne i regulacyjne odpowiadające ramom prawnym i regulacyjnym obowiązującym w Unii.
II.
Szczegółowe zasady stosowania drugiego kryterium dostępu

Na potrzeby oceny spełniania niniejszego kryterium depozyt papierów wartościowych przedstawia następującą dokumentację:

a)
w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 18 ; jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem; lub
b)
w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych 19  lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami stanowiącymi wdrożenie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem.

W przypadku wykrycia przez odpowiedni organ właściwy niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad, odpowiedni depozyt papierów wartościowych informuje Radę ds. Infrastruktury Rynku o szczegółach oraz przedstawia wyjaśnienia i dowody dotyczące tych braków. Odpowiedni depozyt papierów wartościowych przekazuje również Radzie ds. Infrastruktury Rynku wnioski odpowiedniego organu właściwego zawarte w ocenie.

Wykryte przez odpowiedni organ właściwy przypadki niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad nie mogą - w ocenie Rady Prezesów - zagrażać bezpiecznemu i sprawnemu świadczeniu usług T2S.

Powyższe informacje przetwarza się zgodnie z odpowiednimi procedurami dotyczącymi przyznawania dostępu do usług T2S oraz zapewnienia nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu.

Przyjmuje się, że depozyt papierów wartościowych spełnia niniejsze kryterium, jeżeli:

a)
ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG potwierdza uzyskanie zezwolenia na podstawie przepisów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 lub przestrzeganie przepisów tego rozporządzenia; lub
b)
ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG potwierdza przestrzeganie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad.

Jeżeli dany depozyt papierów wartościowych uzyskał zezwolenie lub pozytywną ocenę na podstawie innych przepisów niż zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzenie (UE) nr 909/2014, taki depozyt przekazuje dowody wykazujące w zadowalającym dla Rady ds. Infrastruktury Rynku i Rady Prezesów stopniu, że przepisy, na podstawie których uzyskał ocenę, odpowiadają poziomem i charakterem zasadom dotyczącym infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzeniu (UE) nr 909/2014.

Jeżeli ocena odpowiednich właściwych organów zawiera informacje poufne, depozyt papierów wartościowych przedstawia ogólne podsumowanie ustaleń oceny, wykazujące stopień spełniania kryterium.

III.
Szczegółowe zasady stosowania trzeciego kryterium dostępu

Depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S nie jest zobowiązany do utrzymywania wszystkich swoich rachunków i sald w T2S dla każdego papieru wartościowego/kodu ISIN, który emituje albo w odniesieniu do którego pełni rolę depozytu pośredniczącego. Taki depozyt papierów wartościowych jest jednak zobowiązany do udostępniania papieru wartościowego/kodu ISIN na wniosek użytkownika depozytu-inwestora w T2S bez dodatkowych kosztów, bezzwłocznie oraz na podstawie umowy, która nie narzuca nieuzasadnionych wymogów. Niektóre jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych mogą nie być automatycznie odstępne dla depozytu-inwestora otwierającego rachunek w depozycie macierzystym emitenta z uwagi na ograniczenia prawne dotyczące transgranicznej dystrybucji jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Depozyt macierzysty emitenta ma obowiązek przestrzegania krajowych przepisów regulacyjnych, nie może jednak przerzucać kosztów związanych ze stosowaniem tych przepisów na inne depozyty papierów wartościowych w T2S. Wymóg ten zapewnia ponoszenie kosztów przestrzegania krajowych przepisów regulacyjnych przez podmioty lokalne oraz zasadę wzajemności pomiędzy depozytami papierów wartościowych w T2S. Ponadto wymóg ten wspiera w możliwym zakresie harmonizację procesów rozrachunkowych w T2S.

Depozyt macierzysty emitenta ma obowiązek przestrzegania krajowych przepisów regulacyjnych, ale musi odpowiadać na wnioski depozytu-inwestora o udostępnienie oraz nie może narzucać dodatkowych kosztów rozrachunku. Wszelkie opóźnienia spowodowane przestrzeganiem krajowych przepisów regulacyjnych muszą w równym stopniu stosować się do wszystkich stron.

Depozyt-inwestor może wnioskować w odpowiednim depozycie macierzystym emitenta lub depozycie pośredniczącym o papier wartościowy/kod ISIN, który nie jest jeszcze dostępny w T2S. Po otrzymaniu takiego wniosku depozyt macierzysty emitenta lub depozyt pośredniczący wprowadza dane referencyjne papierów wartościowych do T2S i udostępnia je w terminie określonym w podręczniku procedur operacyjnych (Manual of Operational Procedures), który zostanie dostarczony depozytom papierów wartościowych i bankom centralnym przez Eurosystem.

Jeżeli depozyt-inwestor podpisał wymagane warunki umowne, depozyt macierzysty emitenta otwiera na rzecz depozytu- inwestora bez zbędnej zwłoki przynajmniej jeden rachunek papierów wartościowych dla danego papieru wartościowego/ kodu ISIN. Odmowa ze strony depozytu macierzystego inwestora otwarcia rachunku papierów wartościowych i udostępnienia depozytowi-inwestorowi papierów wartościowych depozytu macierzystego inwestora stanowi naruszenie trzeciego kryterium dostępu.

Depozyt-inwestor ma obowiązek informowania Rady ds. Infrastruktury Rynku o każdym przypadku naruszenia trzeciego kryterium dostępu przez depozyt macierzysty emitenta. Biorąc pod uwagę charakter i częstotliwość naruszenia, Rada ds. Infrastruktury Rynku stwierdza, czy depozyt macierzysty emitenta dopuścił się regularnego naruszenia kryterium, w którym to przypadku zastosowanie ma procedura określona w umowach z depozytami papierów wartościowych zgodnie z art. 16 wytycznych EBC/2010/2.

IV.
Szczegółowe zasady stosowania czwartego kryterium dostępu

Niniejsze kryterium dostępu jest zgodne z wytycznymi w sprawie wzajemnego dostępu i współpracy operacyjnej (Access and Interoperability Guideline) 20 , zgodnie z którymi depozyty-inwestorzy mają dostęp do usług depozytów macierzystych inwestora na tych samych warunkach i zasadach, co inni zwykli uczestnicy depozytu macierzystego inwestora.

Aby świadczyć usługi rozrachunku w odniesieniu do papierów wartościowych emitowanych przez depozyt macierzysty inwestora, depozyt-inwestor musi także świadczyć na rzecz swoich uczestników w odniesieniu do tych papierów wartościowych podstawowe usługi depozytowe. Tam, gdzie podstawowe usługi depozytowe są świadczone poza T2S, T2S oferuje podstawowe usługi rozrachunku operacji gotówkowych i operacji na papierach wartościowych w pieniądzu banku centralnego.

Depozyt macierzysty inwestora ma obowiązek przestrzegania standardów podgrupy T2S do spraw operacji na papierach wartościowych (T2S Corporate Actions Subgroup Standards) 21  i wszelkich mających zastosowanie standardów T2S i praktyk rynkowych.

Depozyt-inwestor musi być traktowany tak jak każdy inny klient depozytu macierzystego inwestora. Depozyt macierzysty inwestora nie może narzucać barier technicznych lub oferować depozytom-inwestorom preferencyjnych warunków na dostęp do podstawowych usług depozytowych.

V.
Szczegółowe zasady stosowania piątego kryterium dostępu

Aby świadczyć usługi rozrachunku w odniesieniu do papierów wartościowych emitowanych przez depozyt macierzysty inwestora, depozyt-inwestor musi także świadczyć na rzecz swoich uczestników w odniesieniu do tych papierów wartościowych podstawowe usługi depozytowe. Tam, gdzie podstawowe usługi depozytowe są świadczone poza T2S, T2S oferuje podstawowe usługi rozrachunku operacji gotówkowych i operacji na papierach wartościowych w pieniądzu banku centralnego.

VI.
Postanowienie ogólne

W przypadku gdy depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S przestanie spełniać jedno z pięciu kryteriów dostępu, Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę określoną w umowach z depozytami papierów wartościowych.

1 Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45.
2 Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 65.
3 Dz.U. L 102 z 22.4.2009, s. 12.
4 Art. 1 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
5 Wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities (Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
7 Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. "Principles for Financial Market Infrastructures" (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.),
8 Art. 1 pkt 11 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
9 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).
10 Art. 1 pkt 12 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
11 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
12 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
13 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
14 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
15 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 i 8 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
16 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
17 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 7 i 9 decyzji nr EBC/2019/15 (EBC/2019/15 ((UE) 2019/1006)) z dnia 7 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.163.103) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 lipca 2019 r.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
19 Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. "Principles for Financial Market Infrastructures" (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.).
20 Wytyczne w sprawie wzajemnego dostępu i współpracy operacyjnej (Access and Interoperability Guideline) z dnia 28 czerwca 2007 r., definiujące zasady i warunki wzajemnego dostępu depozytów papierów wartościowych do swoich systemów oraz współpracy operacyjnej zgodnie z kodeksem postępowania określającym wspólne zasady w zakresie cen i kosztów usług transakcyjnych i posttransakcyjnych w UE (Code of Conduct), dostępne na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod adresem http://ec.europa.eu.
21 Dostępne na stronie internetowej Europejskiego Banku Centralnego pod adresem www.ecb.europa.eu.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.319.117

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2011/20 (2011/789/UE) ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities
Data aktu: 16/11/2011
Data ogłoszenia: 02/12/2011
Data wejścia w życie: 03/12/2011