a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wprowadzenie euro znacznie zwiększyło zapotrzebowanie na transgraniczny transport drogowy gotówki. W ramach strefy euro banki, duże przedsiębiorstwa handlu detalicznego i inne podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki powinny mieć możliwość zawierania umów z przedsiębiorstwami transportu gotówki oferującymi najlepsze ceny lub usługi, oraz korzystać z usług gotówkowych najbliższego oddziału krajowego banku centralnego lub placówki przedsiębiorstwa transportu gotówki, nawet jeśli znajduje się ona w innym państwie członkowskim. Ponadto wiele państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi") zamówiło lub może chcieć zamówić produkcję banknotów euro lub bicie monet euro za granicą. Istotą zasady jednej waluty jest swoboda obiegu gotówki między uczestniczącymi państwami członkowskimi.
(2) Ze względu na znaczne różnice między przepisami krajowymi państw członkowskich, wykonywanie zawodowego, transgranicznego transportu drogowego gotówki euro pomiędzy uczestniczącymi państwami członkowskimi jest zasadniczo bardzo trudne. Sytuacja ta stoi w sprzeczności z zasadą swobodnego obiegu euro, ze szkodą dla zasady swobody świadczenia usług, które należą do podstawowych zasad Unii Europejskiej.
(3) Niniejsze rozporządzenie stanowi odpowiedź na możliwość przedstawienia wniosków dotyczących instrumentów harmonizacji w zakresie transportu gotówki przewidzianą w art. 38 lit. b) dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym(3).
(4) W celu poprawy warunków bezpieczeństwa transportu gotówki, zarówno w odniesieniu do zaangażowanych pracowników ochrony transportu gotówki, jak i ludności, należy zachęcać do stosowania inteligentnego systemu neutralizacji banknotów oraz, po dokonaniu przez Komisję dogłębnej analizy ewentualnych skutków, umożliwić zharmonizowany rozwój tego systemu w uczestniczących państwach członkowskich, bez uszczerbku dla zawartych w niniejszym rozporządzeniu przepisów regulujących mające zastosowanie formy transportu.
(5) Z uwagi na szczególne, związane z działalnością w zakresie transportu gotówki, zagrożenia dla zdrowia i życia zarówno pracowników ochrony transportu gotówki, jak i ogółu ludności, transgraniczny transport gotówki euro powinien podlegać specjalnemu zezwoleniu na wykonywanie takiej działalności. Zezwolenie takie powinno być posiadane niezależnie od krajowego zezwolenia na transport gotówki wymaganego w większości uczestniczących państw członkowskich, którego forma nie podlega harmonizacji na mocy niniejszego rozporządzenia. Ponadto przedsiębiorstwa transportu gotówki ustanowione w tych spośród uczestniczących państw członkowskich, które nie mają specjalnej procedury zatwierdzania przedsiębiorstw transportu gotówki, obowiązującej niezależnie od ich ogólnych przepisów dla sektora działalności ochroniarskiej lub transportowej, powinny wykazać się, co najmniej, 24-miesięcznym doświadczeniem w zakresie regularnego, dokonywanego bez przypadków naruszania przepisów krajowych, transportu gotówki w państwie członkowskim, w którym są ustanowione, zanim to państwo członkowskie przyzna im zezwolenie na transgraniczny transport gotówki. Takie podejście zwiększyłoby wzajemne zaufanie między państwami członkowskimi.
(6) Aby uniknąć powielania obowiązków oraz wprowadzania nadmiernie uciążliwej procedury, należy ponadto wprowadzić przepis przewidujący, iż posiadacz zezwolenia na transgraniczny transport gotówki nie jest zobowiązany do równoczesnego posiadania wspólnotowej licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych(4).
(7) Zawodowy, transgraniczny transport drogowy gotówki euro pomiędzy uczestniczącymi państwami członkowskimi powinien być w pełni zgodny z niniejszym rozporządzeniem lub z przepisami państwa członkowskiego pochodzenia, przyjmującego państwa członkowskiego oraz, w stosownych przypadkach, państwa członkowskiego tranzytu.
(8) Celem niniejszego rozporządzenia jest umożliwienie prowadzenia zawodowego, transgranicznego transportu drogowego gotówki euro pomiędzy uczestniczącymi państwami członkowskimi w warunkach gwarantujących bezpieczeństwo transakcji, bezpieczeństwo zaangażowanych pracowników ochrony transportu gotówki oraz ogółu ludności, a także swobodny obieg gotówki euro. Zgodnie z normalną praktyką rynkową, należy również umożliwić obecność ograniczonej wartości gotówki w walucie innej, niż euro, która ma być transportowana w tym samym pojeździe służącym do transportu gotówki.
(9) W związku ze szczególnymi wymaganiami odnoszącymi się do pracowników zatrudnionych przy transgranicznym transporcie gotówki, powinni oni uczestniczyć w specjalnym module szkoleniowym poświęconym kwestiom transgranicznym, szczegółowo opisanym w załączniku VI. Aby uniknąć niepotrzebnego powielania, moduł szkoleniowy poświęcony kwestiom transgranicznym nie powinien obejmować elementów już zawartych w obowiązkowym szkoleniu wymaganym do prowadzenia działalności związanej z wewnątrzkrajowym transportem gotówki.
(10) Z uwagi na specyfikę sektora transportu gotówki trudno jest zorganizować bezpieczne wielodniowe dostawy gotówki euro. Właściwe jest zatem, aby pojazd służący do zawodowego, transgranicznego transportu drogowego gotówki euro wrócił do państwa członkowskiego pochodzenia tego samego dnia.
(11) Komisja powinna przedstawić wniosek w celu zmiany definicji "pory dziennej" lub minimalnej wymaganej długości przeszkolenia wstępnego przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, w przypadku gdy partnerzy społeczni na szczeblu Unii uzgodnią, że inna definicja jest właściwsza.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1072/2009 liczba przewozów, które mogą być wykonywane w przyjmującym państwie członkowskim po międzynarodowym przewozie z innego państwa członkowskiego,
jest ograniczona do trzech przewozów kabotażowych w ciągu siedmiu dni. Jednakże ze względu na szczególny charakter sektora transportu gotówki, przyjętą praktyką jest to, że pojazd służący do transportu gotówki dokonuje o wiele więcej dostaw/odbiorów gotówki euro dziennie. Dlatego też należy wprowadzić odstępstwo od przepisów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 polegające na zniesieniu ograniczenia liczby dostaw/ odbiorów gotówki euro, których może dokonać pojazd służący do transportu gotówki w przyjmującym państwie członkowskim w ciągu jednego dnia.
(13) Krajowe przepisy dotyczące postępowania pracowników ochrony transportu gotówki poza pojazdem służącym do transportu gotówki i zabezpieczenia miejsc dostaw/ odbiorów gotówki euro nie powinny obejmować ewentualnego korzystania z systemów neutralizacji banknotów połączonego z przewozami banknotów w pełni opancerzonym pojeździe służącym do transportu gotówki niewyposażonym w inteligentny system neutralizacji banknotów.
(14) Artykuł 1 ust. 3 lit. a) dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług(5) obejmuje sytuacje oddelegowania, w przypadku gdy przedsiębiorstwo świadczy usługi międzynarodowe na własny rachunek i pod własnym kierownictwem w ramach umowy zawartej między tym przedsiębiorstwem a odbiorcą usług.
(15) Z uwagi na specyfikę usług transportu gotówki konieczne jest analogiczne stosowanie dyrektywy 96/71/WE w odniesieniu do wszystkich transgranicznych usług transportu gotówki euro w celu zapewnienia pewności prawa podmiotom gospodarczym oraz praktycznego stosowania dyrektywy w tym sektorze.
(16) Ze względu na szczególny charakter omawianej działalności transportowej i okazjonalnego charakteru niektórych z tych działań, analogiczne stosowanie przepisów dotyczących minimalnej ochrony przewidzianej w dyrektywie 96/71/WE powinno być ograniczone do minimalnych stawek płac, w tym stawek za nadgodziny, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy, a stawki te powinny być zagwarantowane przez cały dzień roboczy, tak, aby nie nakładać niepotrzebnego obciążenia administracyjnego na przedsiębiorstwa. Zgodnie z dyrektywą 96/71/WE oraz w granicach orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pojęcie minimalnej stawki płacy jest zdefiniowane przez prawo krajowe lub praktykę państwa członkowskiego, do którego pracownik jest delegowany. Jeśli z umowy, rozporządzeń lub przepisów administracyjnych, a także rozwiązań praktycznych wynika, że pracownik transportu gotówki będzie wykonywał transport transgraniczny przez ponad 100 dni roboczych w roku kalendarzowym w innym państwie członkowskim, należy odpowiednio stosować do tego pracownika przepisy dotyczące minimalnej ochrony ustanowione w dyrektywie 96/71/WE.
(17) Stosowanie przepisów dotyczących minimalnej ochrony w przyjmującym państwie członkowskim powinno pozostać bez uszczerbku dla stosowania korzystniejszych dla pracownika warunków zatrudnienia przewidzianych na mocy prawa, układu zbiorowego lub umowy o pracę w państwie członkowskim pochodzenia pracownika.
(18) Do celów ustanowienia stosownych przepisów dotyczących minimalnej ochrony, przepisy art. 4 dyrektywy 96/71/WE dotyczące współpracy w dziedzinie informacji powinno się stosować odpowiednio. W tym względzie państwa członkowskie powinny mieć możliwość skorzystania ze współpracy administracyjnej i wymiany informacji przewidzianych w dyrektywie 96/71/WE.
(19) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania rozporządzenia (WE) nr 1889/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Wspólnoty lub wywożonych ze Wspólnoty(6).
(20) W celu uwzględnienia postępu technologii oraz ewentualnych nowych norm europejskich należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian przepisów regulujących normy techniczne dotyczące inteligentnego systemu neutralizacji banknotów, opancerzenia pojazdu służącego do transportu gotówki, kamizelek kuloodpornych i sejfów na broń. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym z ekspertami i partnerami społecznymi. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(21) Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia swego celu, a mianowicie ułatwienia profesjonalnego transgranicznego transportu drogowego gotówki euro między państwami członkowskimi należącymi do strefy euro,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
______(1) Dz.U. C 278 z 15.10.2010, s. 1.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 27 września 2011 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 października 2011 r.
(3) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 36.
(4) Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 72.
(5) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 1.
(6) Dz.U. L 309 z 25.11.2005, s. 9.
(7) Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385.