a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 3 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju(2) (EBOR) gubernatorzy EBOR na swoim dorocznym spotkaniu, które miało miejsce w Zagrzebiu w dniach 14 i 15 maja 2010 r., postanowili w uchwałach nr 126(3) i nr 128(4) o podwyższeniu statutowego kapitału akcyjnego EBOR o 10 mld EUR, tak by dysponować odpowiednio wysokim kapitałem umożliwiającym utrzymanie w średnim okresie odpowiedniego poziomu działań w krajach, w których EBOR prowadzi działalność, w granicach statutowych.
(2) Przed podjęciem tych uchwał kapitał EBOR wynosił 20 mld EUR, z czego Unia objęła 60 000 udziałów o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy.
(3) Zgodnie z uchwałą nr 126 statutowy kapitał akcyjny EBOR zostaje podwyższony o 100 000 wpłaconych udziałów, przy czym każdemu członkowi zostaje wydana liczba pełnych udziałów, która jest proporcjonalna do jego dotychczasowego udziału w kapitale i zaokrąglona w dół do najbliższej liczby całkowitej. Wpłacona część podwyższenia kapitału jest opłacona w drodze przesunięcia do kapitału EBOR części wolnych rezerw ogólnych banku. Niniejsza decyzja nie ma zatem bezpośredniego wpływu na budżet Unii. Wszyscy udziałowcy EBOR automatycznie otrzymują wpłacone udziały proporcjonalnie do ich dotychczasowego udziału w kapitale, bez konieczności podejmowania przez nich jakichkolwiek dalszych kroków proceduralnych. Unii zostaje zatem wydanych 3 031 nowych udziałów o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy, przez co liczba wpłaconych udziałów objętych przez Unię wzrasta do 63 031.
(4) Zgodnie z uchwałą nr 128 statutowy kapitał akcyjny EBOR powinien zostać podwyższony o 900 000 udziałów płatnych na żądanie o wartości nominalnej 10.000 EUR każdy, z zastrzeżeniem możliwości ich umorzenia. Każdy członek powinien być uprawniony do subskrybowania, według wartości nominalnej, liczby pełnych (nieułamkowych) udziałów płatnych na żądanie odpowiadającej maksymalnie 42,857 % liczby udziałów posiadanych przez niego bezpośrednio przed datą wejścia w życie podwyższenia kapitału. Unia jest zatem uprawniona do subskrybowania maksymalnie 27 013 udziałów płatnych na żądanie najpóźniej z dniem 31 grudnia 2011 r.
(5) Zgodnie z uchwałą nr 128 należy monitorować wykorzystanie kapitału EBOR zgodnie z czwartym przeglądem zasobów kapitałowych (CRR4) w okresie 2011-2015 (okres CRR4). Rada Gubernatorów EBOR może w 2015 r., w ramach CRR4, zdecydować o umorzeniu części udziałów płatnych na żądanie odpowiadających niewykorzystanemu kapitałowi, jeżeli spełnione będą określone warunki, które zostaną ustalone w 2015 r. W uchwale nr 128 Rada Gubernatorów EBOR określiła, że tego rodzaju umorzenie udziałów płatnych na żądanie nastąpi automatycznie i będzie miało zastosowanie do wszystkich członków EBOR, którzy dokonali subskrypcji udziałów płatnych na żądanie zatwierdzonych w tej uchwale. W takim przypadku Komisja weźmie pod uwagę uchwałę Rady Gubernatorów EBOR i zastosuje się do niej.
(6) Niniejsza decyzja powinna zwiększyć zdolność EBOR do zintensyfikowania działań w krajach, w których bank prowadzi działalność, co zapewni gospodarce tych krajów cenne wsparcie w trudnym okresie gospodarczym. Właściwe jest, by Unia dokonała subskrypcji dodatkowych udziałów dla wsparcia realizacji celów Unii w zakresie zewnętrznych stosunków gospodarczych oraz w celu utrzymania swojego dotychczasowego udziału w prawach głosu w EBOR.
(7) Podwyższenie kapitału płatnego na żądanie przewidziane w niniejszej decyzji przyczynia się do utrzymania dostępu EBOR do rynków finansowych.
(8) Do końca okresu CRR4 Komisja powinna przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające skuteczność istniejącego systemu europejskich publicznych instytucji finansowych wspierających inwestycje w Unii i jej sąsiedztwie. Sprawozdanie to powinno zawierać zalecenia dotyczące współpracy między odpowiednimi bankami oraz optymalizacji i koordynacji ich działalności, do czego wzywał Parlament Europejski w rezolucji z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie rocznych sprawozdań Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju za rok 2007(5).
(9) W krajach poza terytorium Unii, w których prowadzone są wspólne działania, należy zachęcać EBOR do rozwijania współpracy z pozostałymi europejskimi publicznymi instytucjami finansującymi za pomocą takich umów jak trójstronny protokół ustaleń między Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym wraz z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym a Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju w sprawie współpracy poza Unią Europejską, który umożliwia bankom działanie w sposób uzupełniający w oparciu o ich odpowiednie przewagi komparatywne.
(10) Zobowiązania warunkowe związane z płatną na żądanie częścią kapitału subskrybowanego odzwierciedlono w budżecie Unii w pozycji p.m. 01 03 01 02: "Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - płatna na żądanie część kapitału subskrybowanego".
(11) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni zachęcać EBOR do: dalszego wdrażania najlepszych ostrożnościowych praktyk bankowych celem utrzymania bardzo silnej pozycji kapitałowej banku; interweniowania w dziedzinach zgodnych z kluczowymi celami strategii Europa 2020 z myślą o poprawie ogólnej spójności polityki Unii w jej działaniach zewnętrznych; dalszego rozwijania instrumentów finansowych opartych o współfinansowanie z budżetu Unii i z EBOR, przyczyniające się do realizacji celów Unii, przy uwzględnieniu faktu, że współpracy takiej powinna towarzyszyć skuteczna kontrola funduszy publicznych Unii i ich widoczność, a także umieszczania na stronie internetowej EBOR odpowiednich informacji nt. beneficjentów, skutków operacji pośrednictwa finansowego oraz ocen projektów.
(12) Gubernator EBOR reprezentujący Unię powinien co roku składać Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie ze wspierania celów Unii, ze szczególnym uwzględnieniem działań zewnętrznych Unii, o których mowa w art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej, strategii Europa 2020 oraz znacznego zwiększenia transferu technologii odnawialnych źródeł energii i technologii energooszczędnych.
(13) Przedstawiciele Unii w organach zarządzających EBOR powinni dokładać wszelkich starań, by unikać wdrażania jakichkolwiek działań EBOR w krajach, w których bank prowadzi działalność, za pośrednictwem niechętnych do współpracy organów zagranicznych, charakteryzujących się w szczególności niestosowaniem podatków lub stosowaniem podatków minimalnych, brakiem skutecznej wymiany informacji z zagranicznymi organami podatkowymi, a także brakiem przejrzystości ustawodawstwa, przepisów prawnych lub administracyjnych, lub za pośrednictwem organów uznanych za niechętne do współpracy przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju lub Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 13 października (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 8 listopada 2011 r.
(2) Dz.U. L 372 z 31.12.1990, s. 4.
(3) Uchwała nr 126 "Podwyższenie kapitału statutowego, wydanie wpłaconych udziałów oraz opłacenie poprzez przeniesienie zysku netto".
(4) Uchwała nr 128 "Podwyższenie kapitału statutowego, emisja i subskrypcja udziałów płatnych na żądanie oraz umorzenie".
(5) Dz.U. C 117 E z 6.5.2010, s. 147.