Rozporządzenie wykonawcze 1216/2011 zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1216/2011
z dnia 24 listopada 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe)(1), w szczególności jego art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej(2) określa kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI) oraz wiążące cele w zakresie skuteczności działania w kluczowych obszarach działalności dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności pod względem kosztów.

(2) KPI w dziedzinie bezpieczeństwa do wyznaczenia celów na poziomie krajowym lub na poziomie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB), ustalone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 691/2010 są następujące: efektywność zarządzania bezpieczeństwem określona za pomocą metody opierającej się na ATM Safety Framework Maturity Survey; zastosowanie klasyfikacji dotkliwości narzędzia analizy ryzyka, aby umożliwić ujednoliconą sprawozdawczość w zakresie oceny dotkliwości naruszeń minimów separacji, przypadków wtargnięcia na pas startowy i szczególnych zdarzeń technicznych związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym (ATM); oraz przekazywanie zasad "just culture".

(3) Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (UE) nr 691/2010 przedmiotowe KPI w zakresie bezpieczeństwa powinny zostać następnie opracowane wspólnie przez Komisję, państwa członkowskie, Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) i przyjęte przez Komisję przed pierwszym okresem odniesienia.

(4) W tym celu Komisja utworzyła grupę roboczą skupiającą przedstawicieli EASA, Eurocontrol i Komisji (tzw. grupę zadaniową E3). Przedmiotowa grupa robocza opracowała sprawozdanie techniczne zatytułowane "Metrics for Safety Key Performance Indicators for the Performance Scheme" ("Mierniki kluczowych wskaźników skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa do celów systemu skuteczności działania"). Sprawozdanie to zostało opracowane w oparciu o uwagi zgłoszone przez państwa członkowskie i zainteresowane strony i stanowi techniczną podstawę koncepcji niniejszego rozporządzenia wraz z akceptowalnymi sposobami spełnienia wymagań i materiałami zawierającymi wytyczne.

(5) Przy opracowywaniu KPI w zakresie bezpieczeństwa należy uwzględnić dotychczasowe osiągnięcia w zakresie planu bezpieczeństwa EASA oraz narzędzia analizy ryzyka i metodologię Safety Framework Maturity Survey przygotowane przez Eurocontrol.

(6) Doświadczenia zdobyte w związku ze stopniowym wprowadzaniem systemu skuteczności działania wykazują, że ze względu na nakład pracy związany ze szczegółową oceną planów skuteczności działania, w celu przeprowadzenia koniecznego dialogu z krajowymi organami nadzoru i zapewnienia właściwego uzasadnienia wyników przedmiotowej oceny, należy przedłużyć czas przyznany Komisji na ocenę zmienionych docelowych parametrów skuteczności działania.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 691/2010.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 691/2010 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 słowa "dwóch miesięcy" zastępuje się słowami "czterech miesięcy";
b)
w ust. 2 słowa "dwa miesiące" zastępuje się słowami "cztery miesiące";
c)
w ust. 3 słowa "dwa miesiące" zastępuje się słowami "cztery miesiące";
(2)
w załączniku I sekcja 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. KLUCZOWE WSKAŹNIKI SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA

a) Pierwszy KPI w zakresie bezpieczeństwa na poziomie krajowym lub na poziomie FAB dla pierwszego okresu odniesienia odpowiada efektywności zarządzania bezpieczeństwem określonej za pomocą metody opierającej się na ATM Safety Framework Maturity Survey.

W odniesieniu do państw członkowskich, ich krajowych organów nadzoru i instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, uprawnionych do świadczenia usług związanych ze służbami ruchu lotniczego lub łącznością, nawigacją i nadzorem, przedmiotowy KPI mierzy się poziomem wdrożenia następujących celów zarządzania:

- polityka i cele bezpieczeństwa;

- zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa;

- zapewnienie bezpieczeństwa;

- promowanie bezpieczeństwa;

- kultura bezpieczeństwa.

b) Drugi KPI w zakresie bezpieczeństwa na poziomie krajowym lub na poziomie FAB dla pierwszego okresu odniesienia odpowiada wartości wynikającej z zastosowania klasyfikacji dotkliwości określonej poniżej, opartej o metodę narzędzia analizy ryzyka, do sprawozdawczości dotyczącej co najmniej trzech kategorii zdarzeń: naruszeń minimów separacji, przypadków wtargnięcia na pas startowy i szczególnych zdarzeń technicznych związanych z ATM we wszystkich centrach kontroli ruchu lotniczego i portach lotniczych. Państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu tej metody w portach lotniczych obsługujących poniżej 50 000 handlowych operacji lotniczych rocznie.

W sprawozdawczości dotyczącej przedmiotowych zdarzeń państwa członkowskie i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej stosują następujące stopnie dotkliwości:

- poważny incydent;

- ważny incydent;

- znaczny incydent;

- bez wpływu na bezpieczeństwo;

- nieokreślony; np. brak wystarczających informacji, niejednoznaczne lub sprzeczne dowody uniemożliwiające jego ustalenie.

W odniesieniu do każdego zdarzenia sporządzane jest sprawozdanie dotyczące stosowania metody.

c) Trzeci KPI w zakresie bezpieczeństwa na poziomie krajowym lub na poziomie FAB dla pierwszego okresu odniesienia obejmuje sprawozdawczość przekazywaną przez państwa członkowskie i ich instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej za pomocą kwestionariusza opracowanego zgodnie z lit. e), która służy odpowiednio pomiarowi poziomu stosowania zasady "just culture" i niestosowania jej.

d) W pierwszym okresie odniesienia nie będzie ogólnounijnych celów w zakresie skuteczności działania w dziedzinie bezpieczeństwa. Państwa członkowskie mogą jednak wyznaczyć cele odpowiadające tym KPI w zakresie bezpieczeństwa.

e) W celu ułatwienia wdrożenia i pomiaru KPI w zakresie bezpieczeństwa EASA - w porozumieniu z organem weryfikującym - przyjmuje, przed rozpoczęciem pierwszego okresu odniesienia, akceptowalne sposoby spełniania wymagań i materiały zawierające wytyczne zgodnie z procedurą przyjętą na mocy art. 52 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

f) Eurocontrol dostarcza w wyznaczonym terminie informacje potrzebne do przygotowania dokumentów, o których mowa w lit. e), obejmujące co najmniej specyfikację metody wykorzystywanej do narzędzia analizy ryzyka i jej dalszego rozwoju oraz szczegóły metody Safety Framework Maturity Survey i jej współczynniki wagi.

g) Przed dniem 1 lutego każdego roku krajowe organy nadzoru i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej przekazują EASA sprawozdanie za poprzedni rok dotyczące rocznych pomiarów KPI, o których mowa w lit. a) i c) (kwestionariusze w zakresie efektywności zarządzania bezpieczeństwem i stosowania zasady "just culture"). Te roczne pomiary wykorzystuje się do działań z zakresu monitorowania, opisanych w lit. h) oraz i). W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian w rocznych pomiarach KPI krajowe organy nadzoru powiadamiają o nich przed terminem składania następnego sprawozdania rocznego.

h) Krajowe organy nadzoru monitorują wdrażanie i pomiar KPI w zakresie bezpieczeństwa przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, zgodnie z procedurami nadzoru nad bezpieczeństwem ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1034/2011(*).

i) W kontekście swoich inspekcji standaryzacyjnych EASA monitoruje wdrażanie i pomiar KPI w zakresie bezpieczeństwa przez krajowe organy nadzoru zgodnie z metodyką pracy, o której mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. EASA informuje organ weryfikujący skuteczność działania o wynikach przedmiotowych inspekcji.

______

(*) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 15."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.310.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 1216/2011 zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych
Data aktu: 24/11/2011
Data ogłoszenia: 25/11/2011
Data wejścia w życie: 15/12/2011