Decyzja 2011/745/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 listopada 2011 r.
zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 8017)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/745/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 10a ust. 1 i 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2010/2/UE(2) ustala, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE(3) ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.

(3) Zgodnie z art. 10a ust. 13 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE Komisja może każdego roku dodać sektor lub podsektor do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Należy wykazać w sprawozdaniu analitycznym, że dany sektor lub podsektor spełnia kryteria ustanowione w art. 10a ust. 14-17 wymienionej dyrektywy na skutek zmiany, która ma znaczący wpływ na działalność w danym sektorze lub podsektorze.

(4) W celu określenia sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji Komisja ocenia na poziomie Unii możliwości przeniesienia przez dany sektor lub podsektor, na odpowiednim poziomie podziału, kosztów bezpośrednich wymaganych uprawnień oraz kosztów pośrednich powodowanych wyższymi cenami energii elektrycznej wynikającymi z wprowadzenia w życie dyrektywy 2003/87/WE do cen produktów bez znaczącej utraty udziału rynkowego na korzyść instalacji poza Unią, które cechuje większa emisyjność CO2. Oceny te powinny opierać się na średniej cenie uprawnienia do emisji CO2, zgodnie z dokonaną przez Komisję oceną skutków dołączoną do pakietu środków wdrażających cele Unii w zakresie zmiany klimatu i energii ze źródeł odnawialnych do roku 2020 oraz, o ile są one dostępne, na danych dotyczących handlu, produkcji i wartości dodanej z trzech ostatnich lat dla każdego sektora lub podsektora.

(5) Niektóre sektory i podsektory, takie jak sektor produkcji cegieł i dachówek, które nie zostały poddane pełnej analizie ze względu na ograniczenia czasowe i w przypadku których jakość bądź dostępność danych były ograniczone, nie zostały dodane do wykazu opublikowanego w załączniku do decyzji 2010/2/UE.

(6) Sektor "produkcji cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2640) został poddany ponownej ocenie w 2010 r. Ocena jakościowa wykazała skomplikowaną charakterystykę rynkową, taką jak rosnąca wymiana handlowa, w szczególności rosnący import z krajów, w których produkcja jest tania, wzrost presji konkurencji międzynarodowej, znaczący udział małych i średnich przedsiębiorstw w produkcji unijnej, oraz niewielkie w porównaniu do dodatkowych kosztów CO2 marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(7) Wykazano także, że sektor "produkcji soli" (kod NACE 1440) spełnia wymogi ilościowe określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE wskutek wskazania dodatkowych instalacji z sektora w niezależnym dzienniku transakcji Wspólnoty (CITL), który został wykorzystany jako główne źródło do obliczania bezpośrednich kosztów uprawnień. Sektor ten należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Wskazanie instalacji w CITL jako należących do sektora nie ma pływu na status pod kątem znaczącego ryzyka ucieczki emisji w odniesieniu do pozostałych sektorów i podsektorów.

(8) Niektóre sektory, których w decyzji 2010/2/UE nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4, zostały podzielone, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne szczególnie charakterystyczne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż pozostała część sektora. Jeżeli z oceny można wyciągnąć wniosek, że sektor lub podsektor można wyraźnie odróżnić od innych sektorów lub podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych oraz że spełnia on ilościowe kryteria określone w art. 10a ust. 15 lub 16 dyrektywy 2003/87/WE, taki sektor lub podsektor można włączyć do wykazu produktów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Należy zatem dodać do wykazu sektory "miazga kakaowa (z wyłączeniem zawierającej dodatek cukru lub innego środka słodzącego)", "masło, tłuszcz i olej, kakaowe" oraz "proszek kakaowy, niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego".

(9) Po dokonaniu dalszej analizy, o której mowa w art. 1 akapit drugi decyzji 2010/2/UE, akapit ten należy usunąć. Komisja nie znalazła dowodów, że istnieje konieczna intensywność wymiany handlowej, która uzasadniałaby ujęcie przedmiotowych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany do decyzji 2010/2/UE

W decyzji 2010/2/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 skreśla się akapit drugi;
2)
załącznik I do decyzji 2010/2/UE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Zmiany do załącznika I do decyzji 2011/278/UE

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2011 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.

(2) Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10.

(3) Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załączniku do decyzji 2010/2/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) w sekcji 1.2 tabeli dodaje się pozycję w brzmieniu:

Kod NACE Opis
"1440 Produkcja soli";

2) w sekcji 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) nagłówek otrzymuje brzmienie:

"POZA POZIOMEM NACE-4 W OPARCIU O KRYTERIA ILOŚCIOWE OKREŚLONE W ART. 10 A UST. 15 LUB 16 DYREKTYWY 2003/87/WE";

b) po pozycji 155154 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"15841100 Miazga kakaowa (z wyłączeniem zawierającej dodatek cukru lub innego środka słodzącego)
15841200 Masło, tłuszcz i olej, kakaowe
15841300 Proszek kakaowy niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego";

3) w sekcji 3 po pozycji 2416 dodaje się pozycję w brzmieniu:

Kod NACE Opis
"2640 Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE pozycje odpowiadające wskaźnikom emisyjności dla "cegieł licówek", "kostki brukowej" i "dachówek" otrzymują brzmienie:

Wskaźnik emisyjności dla produktów Definicja objętych produktów Definicja objętych procesów i emisji (granice systemowe) Narażenie na ucieczkę emisji określone w decyzji Komisji 2010/2/UE na lata 2013-2014 Wartość wskaźnika

(uprawnienia/t)

"Cegły licówki Cegły licówki o gęstości > 1 000 kg/m3 stosowane w murarstwie wg normy EN 771-1, z wyjątkiem kostki brukowej, cegieł klinkierowych i cegły licówki barwionej na niebiesko. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z procesami produkcji: przygotowywanie surowców, mieszanie składników, formowanie wyrobów i nadawanie im kształtu, suszenie wyrobów, wypalanie wyrobów, wykończenie wyrobów i oczyszczanie spalin. tak 0,139
Kostki brukowe Cegły ceramiczne stosowane w posadzkach zgodnie z normą EN 1344. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z procesami produkcji: przygotowywanie surowców, mieszanie składników, formowanie wyrobów i nadawanie im kształtu, suszenie wyrobów, wypalanie wyrobów, wykończenie wyrobów i oczyszczanie spalin. tak 0,192
Dachówki Dachówki ceramiczne według normy EN 1304:2005, z wyjątkiem dachówek barwionych na niebiesko i akcesoriów. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z procesami produkcji: przygotowywanie surowców, mieszanie składników, formowanie wyrobów i nadawanie im kształtu, suszenie wyrobów, wypalanie wyrobów, wykończenie wyrobów i oczyszczanie spalin. tak 0,144".

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.299.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/745/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji
Data aktu: 11/11/2011
Data ogłoszenia: 17/11/2011
Data wejścia w życie: 17/11/2011