STRONY NINIEJSZEGO POROZUMIENIA,
a) UZNAJĄC wkład sektora kakao w ograniczanie ubóstwa i osiąganie celów rozwoju uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym, w szczególności milenijnych celów rozwoju (MCR),
b) UZNAJĄC znaczenie kakao i handlu tym surowcem dla gospodarek krajów rozwijających się jako źródeł dochodów ich mieszkańców oraz uznając istotny udział handlu kakao w ich dochodach z wywozu oraz w opracowywaniu programów rozwoju gospodarczego i społecznego,
c) UZNAJĄC znaczenie sektora kakao dla zaspokojenia potrzeb życiowych milionów osób, zwłaszcza w krajach rozwijających się, gdzie produkcja kakao stanowi główne bezpośrednie źródło dochodów drobnych producentów,
d) UZNAJĄC, że ścisła współpraca międzynarodowa w kwestiach związanych z kakao i stały dialog między wszystkimi podmiotami łańcucha wartości kakao mogą przyczyniać się do trwałego rozwoju światowej gospodarki kakaowej,
e) UZNAJĄC znaczenie strategicznych partnerstw między członkami wywożącymi a członkami przywożącymi w celu osiągnięcia zrównoważonej gospodarki kakaowej,
f) UZNAJĄC konieczność zapewnienia przejrzystości międzynarodowego rynku kakao we wzajemnym interesie producentów i konsumentów,
g) UZNAJĄC wkład poprzednich porozumień międzynarodowych w sprawie kakao z lat 1972, 1975, 1980, 1986, 1993 i 2001 w rozwój światowej gospodarki kakaowej,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
CELE
Cele
W celu wzmocnienia światowego sektora kakao, sprzyjania jego trwałemu rozwojowi i zwiększania korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron, cele siódmego międzynarodowego porozumienia w sprawie kakao obejmują:
a) promowanie współpracy międzynarodowej w ramach światowej gospodarki kakaowej;
b) zapewnienie odpowiednich ram do rozmów między rządami i z sektorem prywatnym dotyczących wszystkich kwestii związanych z kakao;
c) przyczynianie się do wzmocnienia gospodarki kakaowej w państwach członkowskich poprzez opracowanie, wdrożenie i ocenę odpowiednich projektów, które zostaną przedłożone właściwym instytucjom w celu uzyskania finansowania na te projekty i ich wdrożenia oraz poszukiwanie środków na projekty korzystne dla członków i światowej gospodarki kakaowej;
d) podjęcie starań w celu uzyskania sprawiedliwych cen generujących sprawiedliwe dochody zarówno dla producentów, jak i z punktu widzenia konsumentów w łańcuchu wartości kakao oraz przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju światowej gospodarki kakaowej w interesie wszystkich członków;
e) wspieranie zrównoważonej gospodarki kakaowej na płaszczyźnie gospodarczej, społecznej i środowiskowej;
f) zachęcanie do badań i stosowania ich wyników poprzez promowanie programów szkoleń i programów informacyjnych umożliwiających przekazywanie członkom technologii dostosowanych do kakao;
g) promowanie przejrzystości światowej gospodarki kakaowej, w szczególności handlu kakao, poprzez gromadzenie, analizę i rozpowszechnianie odpowiednich statystyk i przeprowadzanie stosownych badań, a także promowanie usuwania barier w handlu;
h) promowanie spożycia czekolady i produktów na bazie kakao i zachęcanie do niego w celu zwiększenia popytu na kakao, między innymi poprzez promowanie zalet kakao, w tym dobrego wpływu na zdrowie, w ścisłej współpracy z sektorem prywatnym;
i) zachęcanie członków do promowania jakości kakao i opracowywania odpowiednich procedur bezpieczeństwa żywności w sektorze kakao;
j) zachęcanie członków do opracowywania i wdrażania strategii umożliwiających poprawę zdolności społeczności lokalnych i drobnych producentów do czerpania korzyści z produkcji kakao oraz przyczynianie się w ten sposób do ograniczania ubóstwa;
k) ułatwianie dostępności informacji na temat instrumentów i usług finansowych, z których mogą korzystać producenci kakao, w szczególności dotyczących dostępu do kredytów i metod zarządzania ryzykiem.
DEFINICJE
Definicje
Do celów niniejszego porozumienia:
1) "kakao" oznacza ziarno kakaowe i wyroby kakaowe;
2) "kakao odmiany szlachetnej" (lub "kakao aromatyzowane") oznacza kakao, którego aromat i barwę uznaje się za unikalne i które produkuje się w krajach wymienionych w załączniku C do niniejszego porozumienia;
3) "wyroby kakaowe" oznaczają produkty wytwarzane wyłącznie z ziarna kakaowego, takie jak pasta kakaowa/ miazga kakaowa, masło kakaowe, niesłodzony proszek kakaowy, kuch kakaowy i śruta kakaowa;
4) "czekolada i wyroby czekoladowe" oznaczają produkty wytworzone z ziarna kakaowego zgodnie z normą Kodeksu żywnościowego dotyczącą czekolady i wyrobów czekoladowych;
5) "zapasy ziarna kakaowego" oznaczają całość suchego ziarna kakaowego ustalone w ostatnim dniu roku kakaowego (dniu 30 września) - bez względu na miejsce przechowywania, właściciela lub przeznaczenie;
6) "rok kakaowy" oznacza okres jednego roku od dnia 1 października do dnia 30 września włącznie;
7) "Organizacja" oznacza Międzynarodową Organizację Kakao, o której mowa w art. 3;
8) "Rada" oznacza Międzynarodową Radę ds. Kakao, o której mowa w art. 6;
9) "Umawiająca się Strona" oznacza rząd, Unię Europejską lub organizację międzyrządową, o których mowa w art. 4 i które wyraziły zgodę na przystąpienie do niniejszego porozumienia w sposób tymczasowy lub ostateczny;
10) "członek" oznacza Umawiającą się Stronę zgodnie z definicją podaną powyżej;
11) "kraj przywozu" lub "członek przywożący" oznacza odpowiednio kraj lub członka, w przypadku którego wielkość przywozu kakao wyrażona jako ekwiwalent ziarna kakaowego przekracza wielkość wywozu;
12) "kraj wywozu" lub "członek wywożący" oznacza odpowiednio kraj lub członka, w przypadku którego wywóz kakao wyrażony jako ekwiwalent ziarna kakaowego przekracza przywóz. Niemniej jednak kraj produkcji kakao, w którego przypadku przywóz kakao wyrażony jako ekwiwalent ziaren kakaowych przekracza wywóz, lecz produkcja przekracza przywóz lub produkcja przekracza krajowe spożycie kakao(1), może, na swój wniosek, stać się członkiem wywożącym;
13) "wywóz kakao" oznacza całość kakao, które opuszcza terytorium celne dowolnego kraju, zaś wyrażenie "przywóz kakao" oznacza całość kakao, które jest wprowadzane na terytorium celne dowolnego kraju, przy czym na potrzeby tych definicji uznaje się, że terytorium celne w przypadku członka, który obejmuje więcej niż jedno terytorium celne, oznacza wszystkie terytoria celne tego członka;
14) "zrównoważona gospodarka kakaowa" oznacza zintegrowany łańcuch wartości, w którym wszystkie podmioty opracowują i wspierają odpowiednią politykę, aby osiągnąć poziomy produkcji, przetwórstwa i spożycia, które są rentowne pod względem gospodarczym, racjonalne pod względem ekologicznym i odpowiedzialne pod względem społecznym w interesie obecnych i przyszłych pokoleń, w celu poprawy produktywności i rentowności łańcucha wartości kakao dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, w szczególności drobnych producentów;
15) "sektor prywatny" oznacza wszystkie prywatne podmioty, które prowadzą swoją podstawową działalność w sektorze kakao. Obejmuje on rolników, przedsiębiorstwa handlowe, przetwórców, wytwórców i ośrodki badań naukowych. W ramach niniejszego porozumienia sektor prywatny obejmuje również przedsiębiorstwa, organy i instytucje publiczne, które pełnią funkcje właściwe dla podmiotów prywatnych w innych krajach;
16) "cena orientacyjna" oznacza reprezentatywny wskaźnik międzynarodowej ceny kakao stosowany do celów niniejszego porozumienia i obliczany zgodnie z postanowieniami art. 33;
17) "specjalne prawo ciągnienia" (SDR) oznacza specjalne prawo ciągnienia Międzynarodowego Funduszu Walutowego;
18) "tona" oznacza masę 1 000 kilogramów, to jest 2 204,6 funtów, zaś funt wynosi 453,597 gramów;
19) "zwykła dzielona większość głosów" oznacza większość głosów oddanych przez członków wywożących i większość głosów oddanych przez członków przywożących, przy czym głosy liczy się oddzielnie;
20) "głosowanie nadzwyczajne" oznacza dwie trzecie głosów oddanych przez członków wywożących i dwie trzecie głosów oddanych przez członków przywożących, przy czym głosy liczy się oddzielnie, pod warunkiem że obecnych jest co najmniej pięciu członków wywożących i większość członków przywożących;
21) "wejście w życie" oznacza, o ile nie wskazano inaczej, dzień tymczasowego lub ostatecznego wejścia w życie niniejszego porozumienia.
MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA KAKAO
Siedziba i struktura Międzynarodowej Organizacji Kakao
a) Międzynarodowej Rady ds. Kakao, która jest najwyższym organem Organizacji;
b) organów pomocniczych Rady obejmujących Komitet Administracyjny i Finansowy, Komitet Gospodarczy, Komisję Konsultacyjną ds. Światowej Gospodarki Kakaowej i każdy inny komitet powołany przez Radę;
c) Sekretariatu.
Członkowie Organizacji
a) członków wywożących;
b) członków przywożących.
Przywileje i immunitety
a) zgodnie z postanowieniami przewidzianymi w Porozumieniu w sprawie siedziby;
b) w przypadku przeniesienia siedziby organizacji poza terytorium rządu przyjmującego;
c) w przypadku rozwiązania organizacji.
MIĘDZYNARODOWA RADA DS. KAKAO
Skład Międzynarodowej Rady ds. Kakao
Uprawnienia i funkcje Rady
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady
Sesje Rady
a) pięciu członków;
b) co najmniej dwóch członków mających przynajmniej 200 głosów;
c) dyrektora wykonawczego w związku z art. 22 i 59.
Głosowanie
Procedura głosowania Rady
Decyzje Rady
a) jeżeli wymagana większość nie zostanie osiągnięta w głosowaniu nadzwyczajnym z powodu głosu "przeciw" więcej niż trzech członków wywożących lub więcej niż trzech członków przywożących, propozycja zostaje odrzucona;
b) jeżeli wymagana większość nie zostanie osiągnięta w głosowaniu nadzwyczajnym z powodu głosu "przeciw" co najmniej trzech członków wywożących lub co najmniej trzech członków przywożących, propozycja zostanie poddana pod głosowanie ponownie w ciągu 48 godzin; oraz
c) jeżeli większość wymagana w głosowaniu nadzwyczajnym ponownie nie zostanie osiągnięta, propozycja zostaje odrzucona.
Współpraca z innymi organizacjami
Zapraszanie i dopuszczanie obserwatorów
Kworum
SEKRETARIAT ORGANIZACJI
Dyrektor wykonawczy i personel Organizacji
Program pracy
Sprawozdanie roczne
Rada publikuje sprawozdanie roczne.
KOMITET ADMINISTRACYJNY I FINANSOWY
Powołanie Komitetu Administracyjno-Finansowego
a) nadzorowanie sporządzenia projektu budżetu administracyjnego do przedłożenia Radzie na podstawie projektu budżetu przedstawionego przez dyrektora wykonawczego;
b) realizowanie wszelkich innych zadań administracyjnych i finansowych, które powierza mu Rada, w tym nadzorowanie dochodów i wydatków, a także kwestii związanych z administracją Organizacji.
Skład Komitetu Administracyjno-Finansowego
Posiedzenia Komitetu Administracyjno-Finansowego
FINANSE
Finanse
Obowiązki członków
Obowiązki członka względem Rady i pozostałych członków ograniczają się do jego zobowiązań dotyczących składek wyraźnie przewidzianych w niniejszym porozumieniu. Uznaje się, że strony trzecie współpracujące z Radą posiadają wiedzę o postanowieniach niniejszego porozumienia odnoszących się do uprawnień Rady i obowiązków członków, w szczególności o art. 7 ust. 2 oraz pierwszym zdaniu niniejszego artykułu.
Zatwierdzanie budżetu administracyjnego i ustalanie składek
Wpłaty składek do budżetu administracyjnego
Weryfikacja i publikacja sprawozdań finansowych
KOMITET GOSPODARCZY
Powołanie Komitetu Gospodarczego
a) badanie danych statystycznych dotyczących kakao i analizę statystyczną produkcji, spożycia, zapasów, przerobu, handlu międzynarodowego i cen kakao;
b) badanie analiz tendencji rynkowych i innych czynników mających wpływ na te tendencje, w szczególności na popyt i podaż kakao, w tym wpływu wykorzystania namiastek masła kakaowego na spożycie i międzynarodowy handel kakao;
c) analizę informacji o dostępie do rynku kakao i wyrobów kakaowych w krajach produkcji i spożycia, w tym informacji o barierach taryfowych i pozataryfowych, a także o działaniach podjętych przez członków, aby wspierać usuwanie barier w handlu;
d) badanie projektów, które mają być finansowane przez Wspólny Fundusz Surowcowy lub inne organizacje będące donatorami, i przedstawianie Radzie zaleceń w tej sprawie;
e) badanie kwestii związanych z aspektami gospodarczymi trwałego rozwoju gospodarki kakaowej;
f) badane projektu rocznego programu pracy Organizacji, w określonym przypadku we współpracy z Komitetem Administracyjno-Finansowym;
g) przygotowywanie na wniosek Rady konferencji i seminariów międzynarodowych dotyczących kakao;
h) badanie wszelkich innych kwestii zatwierdzonych przez Radę.
Skład Komitetu Gospodarczego
Posiedzenia Komitetu Gospodarczego
PRZEJRZYSTOŚĆ RYNKU
Informacje i przejrzystość rynku
a) uaktualnia dane statystyczne na temat produkcji, przerobu, spożycia, wywozu (włącznie z powrotnym wywozem) i przywozu, cen oraz zapasów kakao oraz wyrobów kakaowych;
b) stosownie do potrzeb wnioskuje o informacje techniczne na temat uprawy, obrotu, transportu, przetwarzania i spożycia kakao.
Zapasy
Namiastki kakao
Cena orientacyjna
Przeliczniki
Badania naukowe i rozwój
Rada zachęca do prowadzenia naukowej działalności badawczo-rozwojowej i wspiera ją w obszarach produkcji, transportu, przetwarzania i spożywania kakao oraz obrotu tym surowcem, a także upowszechniania oraz praktycznego zastosowania wyników uzyskanych w tej dziedzinie. W tym celu Organizacja może współpracować z organizacjami międzynarodowymi, ośrodkami badań naukowych i sektorem prywatnym.
ROZWÓJ RYNKU
Analizy rynku
Promowanie spożycia
i przeprowadzenie analiz na temat produkcji i spożycia kakao. W celu wykonania tych zadań Organizacja podejmuje starania o nawiązanie współpracy z sektorem prywatnym.
Badania, ankiety i sprawozdania
KAKAO ODMIANY SZLACHETNEJ LUB KAKAO AROMATYCZNE
Kakao odmiany szlachetnej lub kakao aromatyczne
PROJEKTY
Projekty
Relacje ze Wspólnym Funduszem Surowcowym oraz innymi donatorami wielostronnymi i dwustronnymi
TRWAŁY ROZWÓJ
Standardy życia i warunki pracy
Członkowie czuwają nad poprawą standardów życia i warunków pracy ludności zatrudnionej w sektorze kakao, zgodnie z ich poziomem rozwoju, mając na uwadze zasady przyjęte na forum międzynarodowym w powyższych sprawach i normach MOP. Ponadto członkowie postanawiają nie wykorzystywać norm pracy do celów protekcjonizmu handlowego.
Zrównoważona gospodarka kakaowa
KOMISJA KONSULTACYJNA DS. ŚWIATOWEJ GOSPODARKI KAKAOWEJ
Ustanowienie Komisji Konsultacyjnej ds. Światowej Gospodarki Kakaowej
a) strukturalnej zmiany popytu i podaży w perspektywie długoterminowej;
b) środków wspierania pozycji hodowców kakao w celu zwiększenia ich dochodów;
c) propozycji zachęcających do produkcji kakao, jego zrównoważonego wykorzystywania i handlu nim;
d) rozwoju zrównoważonej gospodarki kakaowej;
e) opracowania zasad i ram promowania spożycia;
f) wszystkich innych kwestii dotyczących kakao, które wynikają z niniejszego porozumienia.
Skład Komisji Konsultacyjnej ds. Światowej Gospodarki Kakaowej
a) stowarzyszenia handlu i przemysłu;
b) krajowe i regionalne organizacje producentów kakao, pochodzące zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego;
c) krajowe organizacje eksporterów kakao i zrzeszenia rolników;
d) ośrodki badań naukowych nad kakao;
e) inne stowarzyszenia lub instytucje z sektora prywatnego zainteresowane gospodarką kakaową.
Posiedzenia Komisji Konsultacyjnej ds. Światowej Gospodarki Kakaowej
ZWOLNIENIE ZE ZOBOWIĄZAŃ ORAZ ŚRODKI DYFERENCYJNE I ZARADCZE
Zwolnienie ze zobowiązań w nadzwyczajnych okolicznościach
Środki dyferencyjne i zaradcze
Kraje rozwijające się będące członkami przywożącymi oraz najsłabiej rozwinięte kraje będące członkami, na których interesy wpływają negatywnie środki podjęte na mocy niniejszego porozumienia, mogą wystąpić do Rady o zastosowanie środków dyferencyjnych i zaradczych. Rada rozważa podjęcie właściwych środków w świetle postanowień rezolucji 93 (IV) przyjętej przez Konferencję ONZ do spraw Handlu i Rozwoju.
KONSULTACJE, SPORY I SKARGI
Konsultacje
Każdy członek wszechstronnie i wnikliwie rozpatruje wszelkie dane przedstawione mu przez innego członka, dotyczące wykładni lub stosowania niniejszego porozumienia, oraz oferuje stosowną możliwość przeprowadzenia konsultacji. W toku takich konsultacji, na żądanie jednej ze stron i za zgodą drugiej, dyrektor wykonawczy określa właściwą procedurę pojednawczą. Koszty takiego postępowania nie obciążają budżetu Organizacji. Jeżeli taka procedura prowadzi do rozwiązania, należy to zgłosić dyrektorowi wykonawczemu. Jeżeli nie znaleziono rozwiązania, na wniosek jednej ze stron sprawę można przekazać Radzie zgodnie z art. 50.
Spory
(i) dwóch osób wyznaczonych przez członków wywożących, z których jedna posiada szerokie doświadczenie w sprawach tego rodzaju, jak przedmiot sporu, zaś druga zdobyła odpowiednią pozycję i doświadczenie w środowisku prawniczym;
(ii) dwóch osób wyznaczonych przez członków przywożących, z których jedna posiada szerokie doświadczenie w sprawach tego rodzaju, jak przedmiot sporu, zaś druga zdobyła odpowiednią pozycję i doświadczenie w środowisku prawniczym;
(iii) przewodniczącego wybranego jednomyślnie przez cztery osoby wyznaczone na mocy podpunktów (i) i (ii) albo, w razie, gdy nie dojdą one do porozumienia, przez przewodniczącego Rady;
b) obywatele członków mogą być wybierani do grupy konsultacyjnej ad hoc;
c) członkowie grupy konsultacyjnej ad hoc występują we własnym imieniu i nie przyjmują wskazówek od któregokolwiek z rządów;
d) koszty działania grupy konsultacyjnej ad hoc pokrywa Organizacja.
Działania podejmowane przez Radę w przypadku skarg
a) zawiesić prawa tego członka do głosowania w Radzie; oraz
b) jeśli uzna to za niezbędne, zawiesić inne prawa tego członka, w szczególności jego prawo do kandydowania na stanowisko lub piastowania stanowiska w Radzie lub w jednym z jej komitetów, do momentu wywiązania się przez niego ze zobowiązań.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Depozytariusz
Depozytariuszem niniejszego porozumienia jest Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Podpis
Niniejsze porozumienie jest otwarte do podpisu w siedzibie głównej Organizacji Narodów Zjednoczonych od dnia 1 października 2010 r. do dnia 30 września 2012 r. włącznie, dla stron Międzynarodowego porozumienia w sprawie kakao z 2001 r. oraz rządów zaproszonych na Konferencję ONZ w sprawie Kakao w 2010 r. Rada ustanowiona na mocy Międzynarodowego porozumienia w sprawie kakao z 2001 r. lub Rada ustanowiona na mocy niniejszego porozumienia może jednakże przedłużyć jednokrotnie okres podpisywania niniejszego porozumienia. Rada niezwłocznie notyfikuje ten fakt depozytariuszowi.
Ratyfikacja, przyjęcie i zatwierdzenie
Przystąpienie
Notyfikacja tymczasowego stosowania
Wejście w życie
Zastrzeżenia
Do postanowień niniejszego porozumienia nie można zgłaszać żadnych zastrzeżeń.
Wystąpienie
Wykluczenie
Jeżeli Rada stwierdzi, na podstawie art. 51 ust. 3, że członek nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wynikających z niniejszego porozumienia, a następnie zdecyduje, że utrudnia to funkcjonowanie niniejszego porozumienia, może ona wykluczyć takiego członka z Organizacji. Rada niezwłocznie notyfikuje takie wykluczenie depozytariuszowi. Dziewięćdziesiąt dni po podjęciu decyzji przez Radę członek ten przestaje być członkiem Organizacji.
Rozliczenia z członkami występującymi lub wykluczonymi
Rada ustala wszelkie rozliczenia z występującymi lub wykluczonymi członkami. Organizacja zatrzymuje wszelkie kwoty już zapłacone przez występującego lub wykluczonego członka, a jednocześnie członek taki pozostaje nadal zobowiązany do zapłacenia wszelkich należnych kwot na rzecz Organizacji w chwili wejścia w życie wystąpienia lub wykluczenia, z wyjątkiem przypadku, gdy Umawiająca się Strona nie może przyjąć zmiany i w konsekwencji przestaje uczestniczyć w niniejszym porozumieniu na mocy art. 63 ust. 2, wówczas Rada może ustalić takie rozliczenie, jakie uzna za słuszne.
Okres ważności, jego przedłużenie i rozwiązanie porozumienia
Zmiany
POSTANOWIENIA DODATKOWE I PRZEJŚCIOWE
Specjalny Fundusz Rezerwowy
Inne postanowienia dodatkowe i przejściowe
______
(1) Obliczone na podstawie przerobu ziaren kakaowych i przywozu netto wyrobów kakaowych oraz czekolady i wyrobów czekoladowych wyrażonych jako równowartość ziaren kakaowych.
ZAŁĄCZNIKI
Wywóz kakao (a) obliczany do celów art. 57 (Wejście w życie)
Kraj (b) | 2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | Średnia za trzy lata 2005/06-2007/08 | ||
(tony) | (udział) | |||||
Wybrzeże Kości Słoniowej | m | 1 349 639 | 1 200 154 | 1 191 377 | 1 247 057 | 38,75 % |
Ghana | m | 648 687 | 702 784 | 673 403 | 674 958 | 20,98 % |
Indonezja | 592 960 | 520 479 | 465 863 | 526 434 | 16,36 % | |
Nigeria | m | 207 215 | 207 075 | 232 715 | 215 668 | 6,70 % |
Kamerun | m | 169 214 | 162 770 | 178 844 | 170 276 | 5,29 % |
Ekwador | m | 108 678 | 110 308 | 115 264 | 111 417 | 3,46 % |
Togo | m | 73 064 | 77 764 | 110 952 | 87 260 | 2,71 % |
Papua-Nowa Gwinea | m | 50 840 | 47 285 | 51 588 | 49 904 | 1,55 % |
Republika Dominikańska | m | 31 629 | 42 999 | 34 106 | 36 245 | 1,13 % |
Gwinea | 18 880 | 17 620 | 17 070 | 17 857 | 0,55 % | |
Peru | 15 414 | 11 931 | 11 178 | 12 841 | 0,40 % | |
Brazylia m | m | 57 518 | 10 558 | - 32 512 | 11 855 | 0,37 % |
Boliwariańska Republika Wenezueli | m | 11 488 | 12 540 | 4 688 | 9 572 | 0,30 % |
Sierra Leone | 4 736 | 8 910 | 14 838 | 9 495 | 0,30 % | |
Uganda | 8 270 | 8 880 | 8 450 | 8 533 | 0,27 % | |
Zjednoczona Republika Tanzanii | 6 930 | 4 370 | 3 210 | 4 837 | 0,15 % | |
Wyspy Salomona | 4 378 | 4 075 | 4 426 | 4 293 | 0,13 % | |
Haiti | 3 460 | 3 900 | 4 660 | 4 007 | 0,12 % | |
Madagaskar | 2 960 | 3 593 | 3 609 | 3 387 | 0,11 % | |
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca | 2 250 | 2 650 | 1 500 | 2 133 | 0,07 % | |
Liberia | 650 | 1 640 | 3 930 | 2 073 | 0,06 % | |
Gwinea Równikowa | 1 870 | 2 260 | 1 990 | 2 040 | 0,06 % | |
Vanuatu | 1 790 | 1 450 | 1 260 | 1 500 | 0,05 % | |
Nikaragua | 892 | 750 | 1 128 | 923 | 0,03 % | |
Demokratyczna Republika Konga | 900 | 870 | 930 | 900 | 0,03 % | |
Honduras | 1 230 | 806 | - 100 | 645 | 0,02 % | |
Kongo | 90 | 300 | 1 400 | 597 | 0,02 % | |
Panama | 391 | 280 | 193 | 288 | 0,01 % | |
Wietnam | 240 | 70 | 460 | 257 | 0,01 % | |
Grenada | 80 | 218 | 343 | 214 | 0,01 % | |
Gabon | m | 160 | 99 | 160 | 140 | - |
Trynidad i Tobago | m | 193 | 195 | - 15 | 124 | - |
Belize | 60 | 30 | 20 | 37 | - | |
Dominika | 60 | 20 | 0 | 27 | - | |
Fidżi | 20 | 10 | 10 | 13 | - | |
Ogółem (c) | 3 376 836 | 3 169 643 | 3 106 938 | 3 217 806 | 100,00 % | |
Uwagi: (a) Średnia wywozu netto ziarna kakaowego i wyrobów kakaowych razem za trzy lata, 2005/06-2007/08 wyrażona jako ekwiwalent ziarna kakaowego za pomocą następujących przeliczników: masło kakaowe 1,33; proszek i kuch kakaowy 1,18; pasta kakaowa/ miazga kakaowa 1,25. (b) Wykaz ograniczony do krajów indywidualnie wywożących kakao w okresie 2005/06-2007/08, według informacji posiadanych przez Sekretariat Międzynarodowej Organizacji Kakao. (c) Liczba ogółem może różnić się od sumy poszczególnych elementów z powodu zaokrągleń. m Członek Międzynarodowego porozumienia w sprawie kakao z 2001 r. na dzień 9 listopada 2009 r. - Ilość zerowa, nieistotna lub mniejsza od zastosowanej jednostki. Źródło: Międzynarodowa Organizacja Kakao, Kwartalny Biuletyn Danych Statystycznych dotyczących Kakao, tom XXXV, nr 3, rok kakaowy 2008/09. |
Przywóz kakao (a) obliczony do celów art. 57 (Wejście w życie)
Kraj (b) | 2005/06 | 2006/07 | 2007/08 | Średnia za trzy lata 2005/06-2007/08 | ||
(Tony) | (Udział) | |||||
Unia Europejska: | m | 2 484 235 | 2 698 016 | 2 686 041 | 2 622 764 | 53,24 % |
Austria | 20 119 | 26 576 | 24 609 | 23 768 | 0,48 % | |
Belgia/Luksemburg | 199 058 | 224 761 | 218 852 | 214 224 | 4,35 % | |
Bułgaria | 12 770 | 14 968 | 12 474 | 13 404 | 0,27 % | |
Cypr | 282 | 257 | 277 | 272 | 0,01 % | |
Republika Czeska | 12 762 | 14 880 | 16 907 | 14 850 | 0,30 % | |
Dania | 15 232 | 15 493 | 17 033 | 15 919 | 0,32 % | |
Estonia | 37 141 | 14 986 | - 1 880 | 16 749 | 0,34 % | |
Finlandia | 10 954 | 10 609 | 11 311 | 10 958 | 0,22 % | |
Francja | 388 153 | 421 822 | 379 239 | 396 405 | 8,05 % | |
Niemcy | 487 696 | 558 357 | 548 279 | 531 444 | 10,79 % | |
Grecja | 16 451 | 17 012 | 17 014 | 16 826 | 0,34 % | |
Węgry | 10 564 | 10 814 | 10 496 | 10 625 | 0,22 % | |
Irlandia | 22 172 | 19 383 | 17 218 | 19 591 | 0,40 % | |
Włochy | 126 949 | 142 128 | 156 277 | 141 785 | 2,88 % | |
Łotwa | 2 286 | 2 540 | 2 434 | 2 420 | 0,05 % | |
Litwa | 5 396 | 4 326 | 4 522 | 4 748 | 0,10 % | |
Malta | 34 | 46 | 81 | 54 | - | |
Niderlandy | 581 459 | 653 451 | 681 693 | 638 868 | 12,97 % | |
Polska | 103 382 | 108 275 | 113 175 | 108 277 | 2,20 % | |
Portugalia | 3 643 | 4 179 | 3 926 | 3 916 | 0,08 % | |
Rumunia | 11 791 | 13 337 | 12 494 | 12 541 | 0,25 % | |
Słowacja | 15 282 | 16 200 | 13 592 | 15 025 | 0,30 % | |
Słowenia | 1 802 | 2 353 | 2 185 | 2 113 | 0,04 % | |
Hiszpania | 150 239 | 153 367 | 172 619 | 158 742 | 3,22 % | |
Szwecja | 15 761 | 13 517 | 14 579 | 14 619 | 0,30 % | |
Zjednoczone Królestwo | 232 857 | 234 379 | 236 635 | 234 624 | 4,76 % | |
Stany Zjednoczone | 822 314 | 686 939 | 648 711 | 719 321 | 14,60 % | |
Malezja (c) | m | 290 623 | 327 825 | 341 462 | 319 970 | 6,49 % |
Federacja Rosyjska | m | 163 637 | 176 700 | 197 720 | 179 352 | 3,64 % |
Kanada | 159 783 | 135 164 | 136 967 | 143 971 | 2,92 % | |
Japonia | 112 823 | 145 512 | 88 403 | 115 579 | 2,35 % | |
Singapur | 88 536 | 110 130 | 113 145 | 103 937 | 2,11 % | |
Chiny | 77 942 | 72 532 | 101 671 | 84 048 | 1,71 % | |
Szwajcaria | m | 74 272 | 81 135 | 90 411 | 81 939 | 1,66 % |
Turcja | 73 112 | 84 262 | 87 921 | 81 765 | 1,66 % | |
Ukraina | 63 408 | 74 344 | 86 741 | 74 831 | 1,52 % | |
Australia | 52 950 | 55 133 | 52 202 | 53 428 | 1,08 % | |
Argentyna | 33 793 | 38 793 | 39 531 | 37 372 | 0,76 % | |
Tajlandia | 26 737 | 31 246 | 29 432 | 29 138 | 0,59 % | |
Filipiny | 18 549 | 21 260 | 21 906 | 20 572 | 0,42 % | |
Meksyk (c) | 19 229 | 15 434 | 25 049 | 19 904 | 0,40 % | |
Republika Korei | 17 079 | 24 454 | 15 972 | 19 168 | 0,39 % | |
Republika Południowej Afryki | 15 056 | 17 605 | 16 651 | 16 437 | 0,33 % | |
Iran (Islamska Republika Iranu) | 10 666 | 14 920 | 22 056 | 15 881 | 0,32 % | |
Kolumbia (c) | 16 828 | 19 306 | 9 806 | 15 313 | 0,31 % | |
Chile | 13 518 | 15 287 | 15 338 | 14 714 | 0,30 % | |
Indie | 9 410 | 10 632 | 17 475 | 12 506 | 0,25 % | |
Izrael | 11 437 | 11 908 | 13 721 | 12 355 | 0,25 % | |
Nowa Zelandia | 11 372 | 12 388 | 11 821 | 11 860 | 0,24 % | |
Serbia | 10 864 | 11 640 | 12 505 | 11 670 | 0,24 % | |
Norwegia | 10 694 | 11 512 | 12 238 | 11 481 | 0,23 % | |
Egipt | 6 026 | 10 085 | 14 036 | 10 049 | 0,20 % | |
Algieria | 9 062 | 7 475 | 12 631 | 9 723 | 0,20 % | |
Chorwacja | 8 846 | 8 904 | 8 974 | 8 908 | 0,18 % | |
Syryjska Republika Arabska | 7 334 | 7 229 | 8 056 | 7 540 | 0,15 % | |
Tunezja | 6 019 | 7 596 | 8 167 | 7 261 | 0,15 % | |
Kazachstan | 6 653 | 7 848 | 7 154 | 7 218 | 0,15 % | |
Arabia Saudyjska | 6 680 | 6 259 | 6 772 | 6 570 | 0,13 % | |
Białoruś | 8 343 | 3 867 | 5 961 | 6 057 | 0,12 % | |
Maroko | 4 407 | 4 699 | 5 071 | 4 726 | 0,10 % | |
Pakistan | 2 123 | 2 974 | 2 501 | 2 533 | 0,05 % | |
Kostaryka | 1 965 | 3 948 | 1 644 | 2 519 | 0,05 % | |
Urugwaj | 2 367 | 2 206 | 2 737 | 2 437 | 0,05 % | |
Liban | 2 059 | 2 905 | 2 028 | 2 331 | 0,05 % | |
Gwatemala | 1 251 | 2 207 | 1 995 | 1 818 | 0,04 % | |
Boliwia (c) | 1 282 | 1 624 | 1 927 | 1 611 | 0,03 % | |
Sri Lanka | 1 472 | 1 648 | 1 706 | 1 609 | 0,03 % | |
Salwador | 1 248 | 1 357 | 1 422 | 1 342 | 0,03 % | |
Azerbejdżan | 569 | 2 068 | 1 376 | 1 338 | 0,03 % | |
Jordania | 1 263 | 1 203 | 1 339 | 1 268 | 0,03 % | |
Kenia | 1 073 | 1 254 | 1 385 | 1 237 | 0,03 % | |
Uzbekistan | 684 | 1 228 | 1 605 | 1 172 | 0,02 % | |
Hong Kong (Chiny) | 2 018 | 870 | 613 | 1 167 | 0,02 % | |
Republika Mołdowy | 700 | 1 043 | 1 298 | 1 014 | 0,02 % | |
Islandia | 863 | 1 045 | 1 061 | 990 | 0,02 % | |
Była Jugosłowiańska Republika Macedonii | 628 | 961 | 1 065 | 885 | 0,02 % | |
Bośnia i Hercegowina | 841 | 832 | 947 | 873 | 0,02 % | |
Kuba (c) | 2 162 | 170 | 107 | 700 | 0,01 % | |
Kuwejt | 427 | 684 | 631 | 581 | 0,01 % | |
Senegal | 248 | 685 | 767 | 567 | 0,01 % | |
Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo- Socjalistyczna | 224 | 814 | 248 | 429 | 0,01 % | |
Paragwaj | 128 | 214 | 248 | 197 | - | |
Albania | 170 | 217 | 196 | 194 | - | |
Jamajka (c) | 479 | - 67 | 89 | 167 | - | |
Oman | 176 | 118 | 118 | 137 | - | |
Zambia | 95 | 60 | 118 | 91 | - | |
Zimbabwe | 111 | 86 | 62 | 86 | - | |
Saint Lucia (c) | 26 | 20 | 25 | 24 | - | |
Samoa | 48 | 15 | 0 | 21 | - | |
Saint Vincent i Grenadyny | 6 | 0 | 0 | 2 | - | |
Ogółem (d) | 4 778 943 | 5 000 088 | 5 000 976 | 4 926 669 | 100,00 % | |
Uwagi: (a) Średnia przywozu netto ziarna kakaowego i przywozu brutto wyrobów kakaowych razem za trzy lata, 2005/06-2007/08, wyrażona jako ekwiwalent ziarna kakaowego za pomocą następujących przeliczników: masło kakaowe 1,33; proszek i kuch kakaowy 1,18; pasta kakaowa/miazga kakaowa 1,25. (b) Wykaz ograniczony do krajów indywidualnie przywożących kakao w okresie 2005/06-2007/08, według informacji posiadanych przez Sekretariat Międzynarodowej Organizacji Kakao. (c) Kraj, który można uznać również za kraj wywozu. (d) Liczba ogółem może różnić się od sumy poszczególnych elementów z powodu zaokrągleń. m Członek Międzynarodowego porozumienia w sprawie kakao z 2001 r. na dzień 9 listopada 2009 r. - Ilość zerowa, nieistotna lub mniejsza od zastosowanej jednostki. Źródło: Międzynarodowa Organizacja Kakao, Kwartalny Biuletyn Danych Statystycznych dotyczących Kakao, tom XXXV, nr 3, rok kakaowy 2008/09. |
Kraje produkcji kakao wywożące wyłącznie lub częściowo kakao odmiany szlachetnej lub kakao aromatyzowane
Kostaryka Papua-Nowa Gwinea
Dominika Peru
Republika Dominikańska Saint Lucia
Ekwador Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
Grenada Trynidad i Tobago
Indonezja Boliwariańska Republika Wenezueli
Jamajka
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.259.8 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Międzynarodowe porozumienie w sprawie kakao z 2010 r. Bruksela.2010.06.25. |
Data aktu: | 25/06/2010 |
Data ogłoszenia: | 04/10/2011 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2012 |