PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1541/98(2) ustanawia zasady dotyczące dowodów pochodzenia niektórych wyrobów włókienniczych pochodzących z państw trzecich, z którymi Unia podpisała dwustronne porozumienia włókiennicze, protokoły albo inne ustalenia, i wyrobów włókienniczych, w odniesieniu do których Unia ustanowiła system kontroli w celu monitorowania tendencji w zakresie ich przywozu, lub do których stosuje ona specjalne środki ochronne.
(2) Od chwili przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 1541/98 zaszło wiele ważnych zmian. Liczba i wpływ środków stosowanych przez Unię w odniesieniu do przywozu wyrobów włókienniczych należących do sekcji XI Nomenklatury scalonej stopniowo malały; obecnie środki te istnieją w formie szczątkowej, zarówno pod względem obowiązujących pozycji Nomenklatury scalonej, jak i krajów, których dotyczą.
(3) Art. 26 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(3) stanowi, że w razie zaistnienia poważnych wątpliwości organy celne mogą wymagać przedstawienia dodatkowego dowodu pochodzenia.
(4) W każdym przypadku kraj pochodzenia przywożonych wyrobów musi być wskazany w polu 34 jednolitego dokumentu administracyjnego, który ma być wypełniony zgodnie z uwagami wyjaśniającymi do jednolitego dokumentu administracyjnego zawartymi w załączniku 37 do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(4). Podane informacje podlegają zwykłym procedurom weryfikacji, łącznie z możliwością zażądania przez organy celne w pojedynczych przypadkach przedstawienia dodatkowych dowodów, jeżeli jest to uzasadnione.
(5) Obowiązek systematycznego przedstawiania dodatkowego dowodu pochodzenia przedmiotowych wyrobów włókienniczych, o którym mowa w motywie 1, stał się niewspółmierny do założonego celu, polegającego na wsparciu pewnych środków związanych z przywozem, których stosowania w praktyce zaniechano. Tym samym obowiązek ten powoduje zbędne obciążenie dla przedsiębiorstw handlowych.
(6) Mając na uwadze, że wyroby włókiennicze mogą być przywożone bez żadnych ograniczeń, a także że organy celne mają, jak wspomniano w motywie 4, możliwość zażądania przedstawienia dodatkowych informacji, zwłaszcza w przypadku wątpliwości dotyczących pochodzenia przywożonych produktów, nie ma potrzeby utrzymywania dodatkowych wymogów administracyjnych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1541/98.
(7) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 1541/98 powinno zostać uchylone.
(8) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie Rady (EWG) nr 3030/93(5), na podstawie którego dowód pochodzenia przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1541/98 może być przyjmowany w niektórych przypadkach,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 14 września 2011 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
J. BUZEK |
M. DOWGIELEWICZ |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2011 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 lipca 2011 r.
(2) Dz.U. L 202 z 18.7.1998, s. 11.
(3) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.
(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1.
(5) Dz.U. L 275 z 8.11.1993, s. 1.