Decyzja 2011/559/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

(2011/559/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2009 (SEC(2010) 963 - C7-0215/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0138/2011),

1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Trybunału Obrachunkowego absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2009 (SEC(2010) 963 - C7-0215/2010)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0138/2011),

1. zauważa, że w 2009 r. Trybunał Obrachunkowy dysponował środkami na zobowiązania wynoszącymi ogółem 188.000.000 EUR (133.000.000 EUR w 2008 r., 122.000.000 EUR w 2007 r.), przy stopie wykorzystania wynoszącej 92,19 %, co kształtuje się poniżej średniej innych instytucji (97,69 %);

2. przypomina, że za rok budżetowy 2009 audyt sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego przeprowadziła firma zewnętrzna, PricewaterhouseCoopers (jak w 2007 i 2008 r.), która doszła do następujących wniosków:

a) w odniesieniu do poprawności sprawozdań finansowych na rok budżetowy 2009, "naszym zdaniem przedstawione sprawozdania finansowe dają prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2009 r., a także jego wyników finansowych i przepływów pieniężnych na zakończony rok, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego"; oraz

b) w odniesieniu do wykorzystania zasobów finansowych przeznaczonych dla Trybunału Obrachunkowego oraz prawidłowości procedur kontroli przeprowadzonych w roku finansowym 2009 stwierdzono, że: "naszej uwagi nie zwróciło nic, co pozwoliłoby nam przypuszczać, że we wszystkich istotnych aspektach oraz w oparciu o kryteria opisane powyżej: (a) zasoby przyznane Trybunałowi nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem; (b) ustanowione procedury kontroli nie dają niezbędnych gwarancji dla zapewnienia zgodności operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami";

3. przyjmuje z zadowoleniem strategię kontrolną Trybunału Obrachunkowego na lata 2009-2012 oraz popiera jej priorytetowe cele (maksymalne zwiększenie ogólnego oddziaływania kontroli oraz podniesienie wydajności poprzez optymalne wykorzystanie zasobów); oczekuje, że Trybunał Obrachunkowy przedstawi sprawozdanie z działań podjętych w celu wdrożenia tej strategii kontrolnej oraz wykaże postępy w tym kierunku, wykorzystując kluczowe wskaźniki wydajności, w szczególności dzięki wprowadzeniu wskaźników 1-4 w 2010 r.; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje plan opublikowania podsumowania działań podjętych w następstwie sprawozdań specjalnych w celu zwiększenia ich oddziaływania;

4. wyraża zadowolenie z poprawy między rokiem 2008 a 2009 kluczowych wskaźników wydajności i odnotowuje z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy zrealizował swoje cele w zakresie wskaźników 8 i 9; stwierdza, że Trybunał Obrachunkowy nie osiągnął celu w odniesieniu do 10. kluczowego wskaźnika wydajności, gdyż między rokiem 2008 a 2009 liczba dni szkoleń zmniejszyła się z 10 do 9, zaś liczba dni poświęconych przez kontrolerów na szkolenie zawodowe z wyłączeniem kursów językowych zmniejszyła się z 7 do 4, co nie jest zgodne z wytycznymi Międzynarodowej Federacji Księgowych (40 godzin/5 dni);

5. odnotowuje znacznie większą liczbę sprawozdań sporządzonych przez Trybunał Obrachunkowy, a w szczególności więcej sprawozdań specjalnych (z 12 do 18) oraz specjalnych sprawozdań rocznych (z 29 do 37), pomimo że liczba opinii zmniejszyła się; oczekuje, że kontrole wykonania stanowiące podstawę specjalnych sprawozdań Trybunału Obrachunkowego przyczynią się do wypełnienia jego głównego zadania kontroli finansów Unii Europejskiej;

6. wyraża niepokój w związku z niedostatkiem szczegółowych informacji w poszczególnych rocznych sprawozdaniach Trybunału Obrachunkowego dotyczących agencji; zachęca Trybunał Obrachunkowy do ujmowania w przyszłości pełniejszych informacji w swoich sprawozdaniach na temat agencji, w szczególności w odniesieniu do wniosków zawartych w sprawozdaniach audytorów wewnętrznych;

7. wyraża zadowolenie z faktu, że podczas przygotowania rocznego sprawozdania za rok budżetowy 2009 Trybunał Obrachunkowy przeprowadził pogłębioną ocenę systemów nadzoru i kontroli w Trybunale Sprawiedliwości, urzędzie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, która to ocena obejmowała analizę dodatkowej próby transakcji płatności dotyczących zasobów kadrowych oraz innych wydatków administracyjnych;

8. zachęca Trybunał Obrachunkowy do dalszego stosowania i zwiększenia zakresu tej praktyki, a w szczególności do rozważenia przeprowadzenia pogłębionej oceny systemów nadzoru i kontroli w Radzie; zachęca również Trybunał Obrachunkowy do rozpatrzenia możliwości wykorzystania nowych innowacyjnych metod prowadzenia audytu, w tym nowych narzędzi, o których mowa w strategii kontroli na lata 2009-2012, a co za tym idzie, do zbadania możliwości dalszej poprawy wyników i skuteczności audytu;

9. uważa, że współpraca między Trybunałem Obrachunkowym a Parlamentem może zostać dodatkowo zacieśniona poprzez zoptymalizowanie metod pracy i podejścia, a także dodatkowe wzmocnienie synergii między dwiema instytucjami; w związku z powyższym wyraża zadowolenie z przyjętych przez Trybunał Obrachunkowy środków służących zreformowaniu i ciągłemu wzmacnianiu jego roli, zgodnie z postulatem Parlamentu, by oceny i kontrole prowadzone przez Trybunał miały szersze i głębsze oddziaływanie, by jego dane były bardziej skuteczne i przydatne, a systemy i procedury bardziej wiarygodne; oczekuje z zainteresowaniem wzajemnej weryfikacji kontrolnej, którą Trybunał Obrachunkowy zamierza przeprowadzić w 2011 r., tj. w trzy lata po pozytywnej wzajemnej weryfikacji przeprowadzonej w 2008 r.; zapowiada w związku z powyższym, że zamierza sporządzić sprawozdanie z własnej inicjatywy na temat ewentualnych propozycji usprawnień w Trybunale Obrachunkowym, mając całkowitą pewność, że może on liczyć na bliską współpracę z Trybunałem;

10. odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy w 2009 r. zatrudnił 112 pracowników (69 urzędników, 14 pracowników czasowych, 29 pracowników kontraktowych), a całkowita liczba wolnych etatów pod koniec 2009 r. (49) zmniejszyła się znacznie w porównaniu z końcem roku 2008 (68); wyraża zadowolenie z faktu, że zmniejszyły się opóźnienia w procedurze zatrudniania w Trybunale Obrachunkowym;

11. wyraża zadowolenie ze stałej poprawy parytetu mężczyzn i kobiet zatrudnionych w Trybunale Obrachunkowym, a w szczególności ze zmniejszających się dysproporcji na poziomie stanowisk asystentów oraz kierowników działów i dyrektorów;

12. zauważa, że sprawozdanie audytora wewnętrznego Trybunału Obrachunkowego za rok 2009 było w znacznej mierze pozytywne; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje fakt, że większość zaleceń audytora wewnętrznego została przyjęta i uwzględniona w programach naprawczych;

13. z zadowoleniem przyjmuje obecną pomyślną współpracę międzyinstytucjonalną z Europejską Szkołą Administracji i Trybunałem Sprawiedliwości w zakresie szkoleń;

14. odnotowuje, że w 2010 r. wprowadzono zmiany do regulaminu Trybunału Obrachunkowego i zachęca Trybunał Obrachunkowy do przedstawienia oceny skutków tych zmian w rocznym sprawozdaniu z działalności;

15. przypomina, w odniesieniu do oświadczeń majątkowych członków, że zgodnie z kodeksem postępowania przyjętym przez Trybunał Obrachunkowy, jego członkowie składają oświadczenia majątkowe na ręce prezesa Trybunału Obrachunkowego, który zapewnia ich tajność, oraz gwarantuje, że oświadczenia te nie są podawane do publicznej wiadomości; potwierdza swe stanowisko, że w interesie przejrzystości oświadczenia majątkowe członków wszystkich instytucji Unii powinny być dostępne w Internecie za pośrednictwem rejestru publicznego oraz wzywa Trybunał Obrachunkowy do podjęcia niezbędnych kroków w tej sprawie i do dostosowania swoich zasad dotyczących deklaracji majątkowych do nowego projektu kodeksu postępowania komisarzy oraz i przyjęcia go w stosownych przypadkach za podstawę;

16. przypomina, że niezależność, nieskazitelność, bezstronność, najwyższa jakość i profesjonalizm stanowią podstawowe wartości Trybunału Obrachunkowego, oraz uważa, że wiadomości przekazane niedawno przez media wymagają refleksji; przypomina również, że podczas prezentacji sprawozdania z wzajemnej weryfikacji przewodniczący Trybunału Obrachunkowego zapowiedział, że po trzech latach zostanie przeprowadzona wzajemna weryfikacja kontrolna; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przedstawienie właściwej komisji Parlamentu wyników tej wzajemnej weryfikacji, aby ponownie zapewnić poszanowanie tych wartości, a w szczególności obiektywizmu i bezstronności, profesjonalizmu i niezawisłości Trybunału Obrachunkowego;

17. wyraża uznanie dla Trybunału Obrachunkowego za jakość rocznego sprawozdania z działalności;

18. odnotowuje, że, inaczej niż w poprzednich latach, misje do państw spoza Unii nie zostały przedstawione w 2009 r. z podziałem na poszczególne kraje.

______

(1) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(2) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 1.

(3) Dz.U. C 303 z 9.11.2010, s. 1.

(4) Dz.U. C 308 z 12.11.2010, s. 129.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.93

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/559/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011