(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo"(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0128/2011),
1. udziela dyrektorowi wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" absolutorium z wykonania budżetu przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2009;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U C 342 z 16.12.2010, s. 7.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" na rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo"(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając regulamin finansowy wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" przyjęty decyzją jego rady zarządzającej w dniu 7 listopada 2008 r.,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0128/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powstało w grudniu 2007 r., aby przyspieszyć rozwój, uprawomocnienie i demonstrację w UE czystych technologii transportu lotniczego w celu ich jak najszybszego zastosowania,
C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się w początkowej fazie i do końca 2009 r. nie stworzyło jeszcze w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej,
Wykonanie budżetu
1. zauważa, że końcowy budżet wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. zawierał 91.000.000 EUR na pokrycie zobowiązań i 60.000.000 EUR na płatności; odnotowuje ponadto, że wykorzystanie środków na zobowiązania i płatności wyniosło odpowiednio 98 % i mniej niż 1 %;
2. przyznaje, że wspólne przedsiębiorstwo w dalszym ciągu znajduje się na etapie rozruchu; jest jednak zaniepokojony faktem, że działalność badawcza prefinansowana przez Komisję w 2008 r. na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa nie została w pełni wdrożona w ciągu 2009 r. oraz że ze względu na opóźnienia w projektach wykorzystano jedynie 8.700.000 EUR, czyli 65 % środków wstępnych w wysokości 13.600.000 EUR;
3. jest szczególnie zaniepokojony faktem, że przyjęcie, struktura i prezentacja zatwierdzonego budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. były niezgodne z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008 ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ani z regulaminem finansowym wspólnego przedsiębiorstwa; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego rozwiązania tego poważnego problemu;
Wkład członków
4. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do harmonizacji prezentacji wkładów finansowych członków w sprawozdaniach zgodnie ze wskazówkami Komisji;
5. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dalszego rozszerzenia postanowień dotyczących członkostwa i współfinansowania, w szczególności w odniesieniu do:
– zasad regulujących przystąpienie nowych członków,
– wkładów rzeczowych członków,
– warunków przeprowadzania przez wspólne przedsiębiorstwo kontroli składek członkowskich,
– warunków zatwierdzania przez radę zarządzającą współfinansowania;
Systemy kontroli wewnętrznej
6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do zakończenia wdrażania kontroli wewnętrznych i systemu informacji finansowej;
7. wzywa ponadto wspólne przedsiębiorstwo do uwzględnienia w swoim regulaminie finansowym konkretnego zapisu, że Służba Audytu Wewnętrznego (SAW) ma uprawnienia audytora wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa, na podstawie przepisu zawartego w ramowym rozporządzeniu finansowym dotyczącym organów Wspólnoty;
8. uznaje w szczególności, że zadaniem SAW jako audytora wewnętrznego powinno być doradzanie wspólnemu przedsiębiorstwu w sprawach związanych z ryzykiem, poprzez wydawanie niezależnych opinii na temat jakości zarządzania i systemów kontrolnych oraz poprzez wydawanie zaleceń mających na celu poprawę warunków wykonywania operacji i wspieranie należytego zarządzania finansami; uważa ponadto, że istotne jest, by wspólne przedsiębiorstwo przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez swojego dyrektora, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;
9. jest zdania, że z uwagi na wielkość budżetu i złożoność zadań stojących przed wspólnym przedsiębiorstwem powinno ono powołać komisję ds. audytu, która podlegałaby bezpośrednio Radzie Zarządzającej;
Brak umowy z państwem przyjmującym
10. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego zawarcia umowy z Belgią, dotyczącej lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, którego Belgia udzieli wspólnemu przedsiębiorstwu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008.
______
(1) Dz.U. L 342 z 16.12.2010, s. 7.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.250.246 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/612/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy 2009 |
Data aktu: | 10/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2011 |