Decyzja 2011/586/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009

(2011/586/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu(3), w szczególności jego art. 19,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0132/2011),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 338 z 14.12.2010, s. 52.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu(3), a w szczególności jego art. 19,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0132/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– stwierdził, że agencja nie przygotowała wieloletniego planu prac oraz że jej program prac nie miał związku z budżetowaniem zobowiązań,

– odnotował, że podobnie jak w 2006 i 2007 r. Trybunał Obrachunkowy jeszcze raz uznał, że podjęto zobowiązania prawne przed podjęciem odpowiadających im zobowiązań budżetowych,

– uznał, że poważny problem stanowi fakt, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził dużą liczbę przesunięć budżetowych w 2008 r. (52 w 2008 r. i 32 w 2007 r.),

C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 48.000.000 EUR, czyli o 3,8 % mniej w stosunku do roku budżetowego 2008,

1. z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, iż sprawozdanie finansowe agencji za rok 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są w ujęciu ogólnym zgodne z prawem i prawidłowe;

2. odnotowuje, że agencja otrzymała z budżetu Unii na 2009 r. środki na pokrycie zobowiązań w wysokości 44.335.000 EUR oraz środki na pokrycie płatności w wysokości 48.300.000 EUR;

Wyniki

3. gratuluje Agencji przyjęcia w marcu 2010 r. pięcioletniego programu prac;

4. wzywa ponadto Agencję do rozważenia wprowadzenia wykresu Gantta do programowania wszystkich działań operacyjnych, aby w zwięzły sposób określić czas, jaki każdy pracownik poświęca danemu projektowi, oraz aby wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów; dlatego też nawołuje Agencję do poinformowania władzy udzielającej absolutorium o działaniach podjętych przez Agencję w tym zakresie;

5. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania działań przeprowadzonych podczas roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić władzy budżetowej na skuteczniejszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

Przesunięcia budżetowe

6. uważa, że poważny problem stanowi fakt, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził dużą liczbę przesunięć budżetowych w 2009 r. (49 w 2009 r., 52 w 2008 r. i 32 w 2007 r.); w związku z tym nalega, aby Agencja poprawiła planowanie i monitorowanie w celu zmniejszenia liczby przesunięć budżetowych;

Zobowiązania a posteriori

7. wzywa Agencję do dalszego zmniejszania liczby zobowiązań a posteriori (np. zobowiązań prawnych zaciągniętych przed poczynieniem odpowiadających im zobowiązań budżetowych); przypomina Agencji, że od 2006 r. Trybunał Obrachunkowy zgłaszał naruszenia art. 62 ust. 1 ramowego rozporządzenia finansowego; niemniej jednak z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji zmierzające do poprawy tej sytuacji poprzez zapewnienie szkoleń ad hoc w celu uniknięcia zobowiązań a posteriori;

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

8. nalega, aby Agencja poprawnie stosowała procedury udzielania zamówienia publicznego; z zadowoleniem odnotowuje fakt, że Agencja dołączyła do sprawozdania rocznego za 2009 r. specjalny załącznik w sprawie procedur negocjacyjnych, celem powiadomienia władzy budżetowej;

Zasoby ludzkie

9. zauważa niedociągnięcia w procedurach naboru personelu, co stwarza ryzyko dla ich przejrzystości; w związku z tym nalega, aby Agencja usunęła te uchybienia, które dotyczyły m.in. braku przestrzegania anonimowości testów pisemnych wypełnianych przez kandydatów, braku zgodności z wcześniej określonymi kryteriami oraz braku spójności kryteriów wpisywania na listę wstępną;

Audyt wewnętrzny

10. przypomina, że dyrektor wykonawczy Agencji powinien udostępnić treść wszystkich zaleceń z kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego zgodnie ze swoim obowiązkiem do przedkładania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania wraz ze streszczeniem sprawozdania służby audytu wewnętrznego (SAW);

11. zauważa, że SAW przeprowadziła kontrolę zarządzania flotą pod kątem gotowości do zwalczania zanieczyszczeń, aby ocenić adekwatność i skuteczność kontroli wewnętrznej w zakresie gotowości i reagowania na wypadek zanieczyszczenia ropą; wzywa Agencję do niezwłocznego wdrożenia zaleceń SAW, określonych mianem "bardzo ważne"; podkreśla w szczególności potrzebę:

– dokonania planowania strategicznego i monitorowania podmiotów związanych z Agencją, włącznie z przeglądem pozostałego ryzyka w zakresie zanieczyszczenia ropą,

– przestrzegania procedur administracyjnych,

– przeanalizowania możliwych opcji dotyczących zarządzania sprzętem i oceny ich skutków finansowych i operacyjnych,

– udokumentowania decyzji o korzystaniu ze statków;

12. przyjmuje ponadto do wiadomości, że SAW przeprowadziła dalszą kontrolę w zakresie realizacji planu działania; zauważa, że zalecenia SAW, które muszą jeszcze zostać wdrożone przez Agencję, obejmują ustanowienie wewnętrznej oceny ryzyka, spis istniejących procedur wewnętrznych, plan działania dotyczący opracowania i wdrożenia pozostałych procedur, wykaz procedur dotyczących wyjątków oraz przegląd kontroli wewnętrznej;

13. pochwala inicjatywę Agencji dotyczącą utworzenia w 2008 r. działu audytu wewnętrznego, który zajmuje się udzielaniem wsparcia i doradztwa dyrektorowi wykonawczemu i zarządowi Agencji w kwestiach kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego; zauważa, że Agencja nie zatrudnia tego audytora w pełnym wymiarze godzin, lecz korzysta z jego usług wspólnie ze Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa; przypomina w związku z tym, że umowa o gwarantowanym poziomie usług między Agencją a Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa została podpisana w dniu 17 czerwca 2008 r.; uważa, że wspólne korzystanie z tej usługi jest przykładem najlepszej praktyki, którą powinny promować inne agencje;

14. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(6) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 52.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.10, s. 169.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.250.181

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/586/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009
Data aktu: 10/05/2011
Data ogłoszenia: 27/09/2011