Decyzja wykonawcza 2011/542/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 2 września 2011 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii

(2011/542/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 września 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wniosek Irlandii Rada przyznała jej pomoc finansową (decyzja wykonawcza 2011/77/UE(2)) w celu wsparcia programu poważnych reform gospodarczych i finansowych, ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki do trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Irlandii, w strefie euro i w Unii.

(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/77/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym ("MFW") i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym ("EBC"), dokonała trzeciego przeglądu postępów poczynionych przez władze Irlandii we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także skuteczności tych środków oraz ich wpływu na gospodarkę i społeczeństwo.

(3) Według aktualnych prognoz Komisji dotyczących wzrostu nominalnego PKB (1,1 % w 2011 r., 2,8 % w 2012 r. i 3,8 % w 2013 r.) ścieżka korekty budżetowej jest zgodna z zaleceniem Rady dla Irlandii z dnia 7 grudnia 2010 r. na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu oraz jest zgodna ze ścieżką zmian wskaźnika zadłużenia: 109,9 % w 2011 r., 116,2 % w 2012 r. i 119,4 % w 2013 r. Wskaźnik zadłużenia miałby osiągnąć najwyższy poziom w 2013 r., a następnie przyjąć tendencję spadkową, przy założeniu osiągnięcia dalszych postępów w zmniejszaniu deficytu deficytu. Na dynamikę zadłużenia mają wpływ: szereg operacji pozabudżetowych, w tym zastrzyków kapitałowych dla banków w 2011 r. ze wzrostem netto zadłużenia o około 6 punktów procentowych PKB, założenie utrzymania wysokich rezerw gotówkowych oraz różnice pomiędzy odsetkami naliczonymi a odsetkami zapłaconymi.

(4) Władze Irlandii zasygnalizowały, że - na podstawie dotychczasowych wyników procesu zarządzania zobowiązaniami (liability management exercise - LME) - bardzo realistyczna jest perspektywa zapewnienia do dnia 31 grudnia 2011 r. dalszego wkładu sektora prywatnego w wysokości 0,51 mld EUR w dokapitalizowanie Bank of Ireland. W świetle wysokich kosztów, jakie poniesiono już ze środków publicznych w związku z dokapitalizowaniem Bank of Ireland, a także z uwagi na konserwatywne podejście stosowane dla określenia dodatkowych potrzeb kapitałowych Bank of Ireland, wydaje się obecnie niekonieczne, a nawet niewłaściwe, aby Irlandia miała udostępniać mu tę kwotę 0,51 mld EUR już przed uzyskaniem dalszego wkładu sektora prywatnego celem dotrzymania terminu określonego w programie, gdyż prowadziłoby to - z chwilą gdy będą już dostępne wpływy uzyskane w ramach dalszego wkładu sektora prywatnego - do nadmiernie wysokich kosztów dla budżetu oraz niepotrzebnie wysokiego współczynnika adekwatności kapitałowej Bank of Ireland. Termin zakończenia tego etapu dokapitalizowania Bank of Ireland przedłużono do końca 2011 r.

(5) W świetle powyższych zmian należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/77/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej 2011/77/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pomoc finansowa Unii jest udostępniana Irlandii przez Komisję w maksymalnie 13 ratach. Rata może zostać wypłacona w jednej transzy lub w kilku transzach. Okresy wymagalności transz w ramach pierwszej i trzeciej raty mogą być dłuższe niż maksymalny średni okres wymagalności, o którym mowa w ust. 1. W takich przypadkach okresy wymagalności kolejnych transz są ustalane tak, aby po wypłacie wszystkich rat osiągnięto maksymalny średni okres wymagalności, o którym mowa w ust. 1.";

2) w art. 3 ust. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) dokapitalizowanie banków krajowych do końca lipca 2011 r. (z zastrzeżeniem odpowiedniej korekty z tytułu zakładanego zbycia aktywów oraz wyników procesów zarządzania pasywami w przypadku Irish Life & Permanent oraz Bank of Ireland) zgodnie z ogłoszonymi przez Centralny Bank Irlandii w dniu 31 marca 2011 r. ustaleniami przeglądów PLAR (Prudential Liquidity Assessment Review) i PCAR (Prudential Capital Assessment Review) z 2011 r. Aby umożliwić dalszy podział obciążeń, ostateczny etap dokapitalizowania Bank of Ireland o 0,51 mld EUR zostanie zakończony przed końcem 2011 r., z wszelkie dalsze operacje dokapitalizowania Irish Life & Permanent zostaną zakończone po zbyciu aktywów związanych z działalnością ubezpieczniową;";

b) dodaje się litery w brzmieniu:

"q) przedłożenie do końca października niższej izbie parlamentu (Dáil) wstępnych perspektyw budżetowych obejmujących średniookresowy plan konsolidacji budżetowej na lata 2012-2015, zawierający pełne zestawienie dostosowań planowanych po stronie dochodów i wydatków budżetowych na każdy rok, spójny z celami określonymi w zaleceniu Rady z dnia 7 grudnia 2010 r.;

r) ogłoszenie, do dnia przedłożenia budżetu na rok 2012 (początek grudnia 2011 r.), wiążących średniookresowych pułapów wydatków kasowych oraz określenie środków, które są wymagane po stronie dochodów i wydatków celem osiągnięcia niezbędnej korekty w latach 2012-2015;

s) wydanie przez Centralny Bank Irlandii do końca grudnia 2011 r. wytycznych dla banków dotyczących ujmowania strat księgowych poniesionych z tytułu udzielonych kredytów;

t) opublikowanie przez Centralny Bank Irlandii do końca grudnia 2011 r. nowych wytycznych dotyczących wyceny zabezpieczeń kredytów bankowych;

u) przygotowanie i omówienie, do końca grudnia 2011 r., projektu planu zbycia aktywów, obejmującego również wykaz aktywów, które mają podlegać zbyciu, wszelkie niezbędne zmiany regulacyjne oraz harmonogram realizacji.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 września 2011 r.

W imieniu Rady
M. DOWGIELEWICZ
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.240.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/542/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii
Data aktu: 02/09/2011
Data ogłoszenia: 16/09/2011
Data wejścia w życie: 16/09/2011