Wytyczne EBC/2011/13 (2011/525/UE) zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 sierpnia 2011 r.
zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych

(EBC/2011/13)

(2011/525/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2011 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1),

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 25/2009 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2008/32)(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE(3) pozbawiła instytucje pieniądza elektronicznego statusu instytucji kredytowych.

(2) W rezultacie niezbędna stała się zmiana zakresu, częstotliwości i terminów sprawozdawczości przez instytucje pieniądza elektronicznego w celu zapewnienia odpowiedniego zbierania statystyk dotyczących pieniądza elektronicznego. Sprawozdawczość powinna w szczególności umożliwić kompleksowe monitorowanie wszystkich emitentów pieniądza elektronicznego niebędących instytucjami kredytowymi, niezależnie od tego, czy odpowiadają oni definicji "monetarnych instytucji finansowych". Należy ponadto dostosować glosariusz w wytycznych EBC/2007/9 z dnia 1 sierpnia 2007 r. w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

W wytycznych EBC/2007/9 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Statystyka dotycząca pieniądza elektronicznego

a) Wymogi miesięcznej lub kwartalnej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez MIF, którym nie przyznano wyłączenia zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

1. Zakres sprawozdawczości

EBC we współpracy z KBC co roku określa i ewidencjonuje charakterystyczne cechy systemów pieniądza elektronicznego w UE, dostępność właściwych informacji statystycznych oraz metody ich zestawienia. KBC przekazują informacje statystyczne dotyczące pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie MIF, którym nie przyznano wyłączenia przewidzianego w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32), według listy pozycji z tabeli 1 części 2 załącznika III do niniejszych wytycznych.

2. Częstotliwość i terminy przesyłania sprawozdań

Dane miesięczne lub kwartalne są przekazywane EBC co najmniej dwa razy w roku, najpóźniej w ostatnim dniu roboczym kwietnia (dane za okres do końca marca) oraz października (dane za okres do końca września). Jeżeli odpowiednie dane są dostępne, możliwa jest większa częstotliwość sprawozdawczości KBC; w takim przypadku sprawozdania należy przekazywać z częstotliwością miesięczną lub kwartalną do ostatniego roboczego dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego. W przypadku braku faktycznych danych KBC w miarę możliwości korzystają z danych szacunkowych lub danych tymczasowych.

b) Wymogi rocznej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie instytucje pieniądza elektronicznego niebędące instytucjami kredytowymi lub przez małe MIF, którym przyznano wyłączenie zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

1. Zakres sprawozdawczości

Sprawozdawczość obejmuje instytucje pieniądza elektronicznego, których głównym przedmiotem działalności jest pośrednictwo finansowe w formie emisji pieniądza elektronicznego, które w związku z tym odpowiadają definicji MIF, jak również instytucje pieniądza elektronicznego, których głównym przedmiotem działalności nie jest pośrednictwo finansowe w formie emisji pieniądza elektronicznego i które w związku z tym nie odpowiadają definicji MIF. Sprawozdawczość ta obejmuje również sprawozdawczość małych MIF, którym przyznano wyłączenie zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32), niezależnie od tego, czy są one instytucjami kredytowymi.

KBC przekazują informacje statystyczne według listy pozycji z tabeli 2 części 2 załącznika III do niniejszych wytycznych. Dane dotyczące emitentów pieniądza elektronicznego nieodpowiadających definicji MIF, którzy w związku z tym nie podlegają regularnym wymogom sprawozdawczości statystycznej pozycji bilansowych, przekazywane są w zakresie, w jakim KBC mogą je otrzymać od właściwych organów nadzorczych albo z innych odpowiednich źródeł.

2. Częstotliwość i terminy przesyłania sprawozdań

Szeregi są przesyłane do EBC co rok, najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca przypadającego po końcu okresu sprawozdawczego. W przypadku braku faktycznych danych KBC w miarę możliwości korzystają z danych szacunkowych lub danych tymczasowych.";

2) załącznik III podlega zmianie zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

3) glosariusz podlega zmianie zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 sierpnia 2011 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.

(2) Dz.U. L 15 z 20.1.2009, s. 14.

(3) Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7.

(4) Dz.U. L 341 z 27.12.2007, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Część 2 załącznika III otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 2

Statystyka dotycząca pieniądza elektronicznego

Dane dotyczące pozostałych MIF (stany)

Tabela 1

Wymogi miesięcznej lub kwartalnej sprawozdawczości statystycznej, w stosunku do których nie przyznano wyłączenia zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)

POZYCJE BILANSOWE A. Instytucje krajowe B. Pozostałe uczestniczące państwa członkowskie C. Reszta świata D. Nieklasyfikowane sektorowo
PASYWA
9 Depozyty (wszystkie waluty)
9e Depozyty - euro
9.1e Depozyty bieżące
w tym pieniądz elektroniczny
9.1.1e Pieniądz kartowy
9.1.2e Pieniądz sieciowy
9x Depozyty - waluty obce
9.1x Depozyty bieżące
w tym pieniądz elektroniczny
9.1.1x Pieniądz kartowy
9.1.2x Pieniądz sieciowy
Pieniądz elektroniczny ogółem

Tabela 2

Wymogi rocznej sprawozdawczości statystycznej dotyczącej pieniądza elektronicznego emitowanego przez wszystkie instytucje pieniądza elektronicznego niebędące instytucjami kredytowymi

POZYCJE BILANSOWE A. Instytucje krajowe B. Pozostałe uczestniczące państwa członkowskie C. Reszta świata D. Nieklasyfikowane sektorowo
Aktywa/pasywa ogółem
w tym depozyty w pieniądzu elektronicznym (wszystkie waluty)".

ZAŁĄCZNIK  II

W glosariuszu wprowadza się następujące zmiany:

1) definicja "pieniądza elektronicznego" otrzymuje brzmienie:

"Pieniądz elektroniczny (electronic money) oznacza wartość pieniężną reprezentowaną w formie wierzytelności wobec wystawcy, która jest przechowywana na nośniku elektronicznym, w tym magnetycznym, emitowaną w zamian za środki pieniężne w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż emitent pieniądza elektronicznego.";

2) definicja "instytucji pieniądza elektronicznego" otrzymuje brzmienie:

"Instytucja pieniądza elektronicznego (electronic money institution) oznacza osobę prawną, której udzielono zezwolenia na emisję pieniądza elektronicznego.";

3) definicja "środków (finansowych)" otrzymuje brzmienie:

"Środki (finansowe) (funds) oznaczają znaki pieniężne, pieniądz bezgotówkowy i pieniądz elektroniczny.";

4) definicja "funduszów rynku pieniężnego (FRP)" otrzymuje brzmienie:

"Fundusze rynku pieniężnego (FRP) (Money Market Funds(MMFs)) są zdefiniowane w art. 1a rozporządzenia (WE) nr 25/2009 (EBC/2008/32)."

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.228.37

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2011/13 (2011/525/UE) zmieniające wytyczne EBC/2007/9 w sprawie statystyki pieniężnej oraz instytucji i rynków finansowych
Data aktu: 25/08/2011
Data ogłoszenia: 03/09/2011
Data wejścia w życie: 03/09/2011, 23/09/2011