uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jej art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) krezoksymu metylowego, metoksyfenozydu, tiakloprydu i trifloksystrobiny. W części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono NDP acekwinocylu, benzoesanu emamektyny, flubendiamidu, fludioksonilu i nowaluronu. W żadnym z załączników do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 nie określono NDP etametsulfuronu metylowego, w związku z czym zastosowano wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury, zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2), złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o zmianę obowiązujących NDP w odniesieniu do zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną tiaklopryd w przypadku grochu (w strąkach).
(3) Co się tyczy acekwinocylu, złożono wniosek dotyczący stosowania go w przypadku chmielu. Co się tyczy benzoesanu emamektyny, złożono wniosek dotyczący stosowania go w przypadku owoców cytrusowych, śliwek i brzoskwiń. Co się tyczy fludioksonilu, złożono wniosek dotyczący stosowania go w przypadku winogron stołowych i winogron do produkcji wina. Co się tyczy krezoksymu metylowego, złożono wniosek dotyczący stosowania go w przypadku borówek amerykańskich i żurawin. Co się tyczy metoksyfenozydu, złożono wniosek dotyczący stosowania go w przypadku śliwek. Co się tyczy trifloksystrobiny, złożono wniosek dotyczący stosowania jej w przypadku oberżyny i żurawin.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2.005 złożono wniosek dotyczący stosowania etametsulfuronu metylowego w przypadku nasion rzepaku. W następstwie dopuszczenia stosowania etametsulfuronu metylowego w przypadku nasion rzepaku w Kanadzie poziom pozostałości jest wyższy niż NDP ustalony na poziomie wartości wzorcowej w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005. W celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu nasion rzepaku konieczne jest podwyższenie NDP.
(5) Co się tyczy flubendiamidu, złożono wniosek dotyczący podwyższenia aktualnie obowiązujących NDP w przypadku orzechów z drzew orzechowych, jabłek, gruszek, wiśni i czereśni, brzoskwiń, winogron stołowych i winogron do produkcji wina, sałaty, szpinaku, selera, ziaren soi, nasion bawełny, kukurydzy oraz śliwek w celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu tych produktów ze Stanów Zjednoczonych. W odniesieniu do tej samej substancji czynnej złożono wniosek dotyczący podwyższenia aktualnie obowiązującego NDP w przypadku ryżu w celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu ryżu z Indii. Co się tyczy fludioksonilu, złożono wniosek dotyczący podwyższenia aktualnie obowiązujących NDP w przypadku słodkich ziemniaków i pochrzynu w celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu tych produktów ze Stanów Zjednoczonych. Co się tyczy nowaluronu, złożono wniosek dotyczący podwyższenia aktualnie obowiązującego NDP w przypadku żurawin w celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu żurawin ze Stanów Zjednoczonych. Co się tyczy metoksyfenozydu, złożono wniosek dotyczący podwyższenia aktualnie obowiązujących NDP w przypadku awokado i granatów w celu uniknięcia barier handlowych dla przywozu tych produktów ze Stanów Zjednoczonych.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(3). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania trifloksystrobiny w przypadku żurawin oraz flubendiamidu w przypadku ziaren soi, nasion bawełny, kukurydzy i śliwek, dane dotyczące pozostałości nie uzasadniały w wystarczającym stopniu wnioskowanych NDP. W przypadku pomidorów, papryki i kukurydzy cukrowej Urząd stwierdził, że NDP są już ustalone na poziomie odpowiadającym aktualnie dopuszczonemu stosowaniu. W odniesieniu do stosowania benzoesanu emamektyny w przypadku owoców cytrusowych Urząd stwierdził, że NDP są już ustalone na poziomie odpowiadającym aktualnie dopuszczonemu stosowaniu. W odniesieniu do pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienione substancje poprzez spożywanie wszystkich produktów żywnościowych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkotrwałego poprzez bardzo duże spożycie odnośnych produktów roślinnych nie stwierdzono ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(3) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie http://www.efsa.europa.eu:
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRL for acequinocyl in hops. EFSA Journal 2010;8(12):1937 [25 s.].
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for emamectin benzoate in plums, apricots and citrus
fruit. EFSA Journal 2011;9(1):1974 [37 s.]. Data publikacji: 12 stycznia 2010 r. Data zatwierdzenia: 10 stycznia 2011 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Setting of an MRL for ethametsulfuronmethyl in rape seed. EFSA Journal 2010;8(12):1959
[25 s.]. Data publikacji: 17 grudnia 2010 r. Data przyjęcia: 15 grudnia 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for flubendiamide in various food commodities. EFSA
Journal 2010;8(12):1960 [45 s.]. Data publikacji: 17 grudnia 2010 r. Data przyjęcia: 16 grudnia 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for fludioxonil in sweet potatoes, yams and grapes. EFSA
Journal 2010;8(11):1912 [25 s.]. Data publikacji: 22 listopada 2010 r. Data przyjęcia: 19 listopada 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for kresoximmethyl in blueberries and cranberries. EFSA
Journal 2010;8(12):1933 [25 s.]. Data publikacji: 1 grudnia 2010 r. Data przyjęcia: 30 listopada 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for methoxyfenozide in various fruits. EFSA Journal
2010;8(11):1902 [25 s.]. Data publikacji: 15 listopada 2010 r. Data przyjęcia: 15 listopada 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRL for novaluron in cranberries. EFSA Journal
2010;8(12):1963 [24 s.]. Data publikacji: 21 grudnia 2010 r. Data przyjęcia: 16 grudnia 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for thiacloprid in peas (with pods). EFSA Journal
2010;8(12):1939 [27 s.]. Data publikacji: 9 grudnia 2010 r. Data przyjęcia: 7 grudnia 2010 r.
Uzasadniona opinia EFSA: Modification of the existing MRLs for trifloxystrobin in cranberries and aubergines. EFSA
Journal 2011;9(1):1973 [26 s.]. Data publikacji: 12 stycznia 2011 r. Data przyjęcia: 7 stycznia 2011 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.208.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 813/2011 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acekwinocylu, benzoesanu emamektyny, etametsulfuronu metylowego, flubendiamidu, fludioksonilu, krezoksymu metylowego, metoksyfenozydu, nowaluronu, tiakloprydu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 11/08/2011 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2011 |
Data wejścia w życie: | 14/08/2011 |