Decyzja wykonawcza 2011/480/UE w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 28 lipca 2011 r.
w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 5291)

(2011/480/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/79/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od papierosów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/80/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy(2), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywy 92/79/EWG i 92/80/EWG zobowiązują Komisję do przedkładania Radzie co 4 lata sprawozdania dotyczącego stawek i struktury podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, z uwzględnieniem prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, rzeczywistej wartości stawek podatku akcyzowego i szerszych celów Traktatu.

(2) Podstawę tego sprawozdania stanowią w szczególności informacje przekazane przez państwa członkowskie dotyczące wszystkich dopuszczeń do konsumpcji wyrobów tytoniowych, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

(3) W celu zapewnienia szybkiego przekazywania wystarczających informacji koniecznych do celów sprawozdania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektyw 92/79/EWG i 92/80/EWG, oraz celem umożliwienia bardziej dynamicznego reagowania na zmiany państwa członkowskie powinny raz do roku dostarczać Komisji dane statystyczne. Dane te mogą opierać się na danych, które państwa członkowskie zbierają w celu obliczenia średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 4 ust. 3 dyrektyw 92/79/EWG i 92/80/EWG państwa członkowskie dostarczają Komisji roczne dane statystyczne określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Dane statystyczne obejmuję wszystkie dopuszczenia do konsumpcji wyrobów tytoniowych, które miały miejsce w poprzednim roku kalendarzowym.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2011 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, s. 8.

(2) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, s. 10.

ZAŁĄCZNIK 

Dane statystyczne dotyczące struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, które to dane mają zostać dostarczone przez państwa członkowskie

A. PAPIEROSY
Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (WAP(1)) Specyficzny podatek akcyzowy za 1 000 papierosów Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP(2)) Całkowita stawka podatku akcyzowego (specyficzny podatek lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) wyrażona jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (WAP)
Rok/okres Waluta krajowa EUR Waluta krajowa EUR % %
(1) Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (ang. Weighted Average retail selling Price).

(2) Cena detaliczna sprzedaży obejmująca podatek akcyzowy (ang. Tax inclusive retail selling price).

Ilości dopuszczone do konsumpcji i łączna kwota podatku akcyzowego pobranego za 1 000 papierosów według kategorii cenowych

Kategoria cenowa Łączna ilość (wyrażona w tys. sztuk) Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego (wyrażona w tys. EUR) Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego
Kategoria cenowa 1
Kategoria cenowa 2
Kategoria cenowa 3
Proszę dodać odpowiednio wszystkie kategorie cenowe

B. DROBNO KROJONY TYTOŃ

Średnia ważona cena detaliczna sprzedaży (WAP) Specyficzny podatek akcyzowy za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (TIRSP) Całkowita stawka podatku akcyzowego (specyficzny podatek lub podatek ad valorem z wyłączeniem VAT) wyrażona jako procent średniej ważonej ceny detalicznej sprzedaży (WAP) lub za kg w EUR
Rok/okres Waluta krajowa EUR Waluta krajowa EUR % % lub EUR

Ilości w tonach drobno krojonego tytoniu dopuszczonego do konsumpcji i łączne kwoty podatku akcyzowego pobranego według kategorii cenowych

Kategoria cenowa Łączna ilość (w tonach)(1)(2)Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego wyrażona w tys. EUR Odniesienie do poprzedniego roku kalendarzowego
Kategoria cenowa 1
Kategoria cenowa 2
Kategoria cenowa 3
Proszę dodać odpowiednio wszystkie kategorie cenowe
Uwagi:

1. Państwa członkowskie, które stosują czysto specyficzną stawkę podatku za drobno krojony tytoń, podają tylko łączną ilość w tonach w kolumnie drugiej i łączną kwotę podatku akcyzowego w tys. euro w kolumnie trzeciej.

2. Państwa członkowskie, które nie mogą wprowadzić rozróżnienia między kwotami dotyczącymi drobno krojonego tytoniu i innego tytoniu do palenia z uwagi na stosowanie tej samej stawki podatku akcyzowego dla obydwu produktów, podają odpowiednie łączne kwoty i zaznaczają, że dana kwota obejmuje dane dotyczące obydwu produktów (np. w przypisie).

C. CYGARA I CYGARETKI

Specyficzny podatek akcyzowy za 1 000 sztuk lub za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP) Ilości dopuszczone do konsumpcji w tys. sztuk lub w kg Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego

(wyrażona w tys. EUR)

Rok/okres Waluta krajowa EUR % 1.000 EUR
Cygara i cygaretki

D. POZOSTAŁY TYTOŃ DO PALENIA

Specyficzny podatek akcyzowy za kg Podatek akcyzowy ad valorem wyrażony jako procent ceny detalicznej sprzedaży obejmującej podatek akcyzowy (TIRSP) Ilości dopuszczone do konsumpcji w tonach Łączna kwota pobranego podatku akcyzowego

(wyrażona w tys. EUR)

Rok/okres Waluta krajowa EUR % 1.000 EUR

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.197.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/480/UE w sprawie wykazu danych statystycznych dotyczących struktury i stawek podatku akcyzowego nakładanego na wyroby tytoniowe, który ma zostać dostarczony przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywami Rady 92/79/EWG i 92/80/EWG
Data aktu: 28/07/2011
Data ogłoszenia: 29/07/2011
Data wejścia w życie: 29/07/2011