Okres stosowania i uprawnienia do połowów
Gatunki daleko migrujące (gatunki wymienione w załączniku 1 do Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 r.):
– sejnery zamrażalnie do połowu tuńczyków: 28 statków,
– klipry tuńczykowe: 11 statków,
– taklowce powierzchniowe: 35 statków.
Rekompensata finansowa - warunki płatności
a) roczną kwotę z tytułu dostępu do w.s.e. Republiki Zielonego Przylądka w wysokości 325.000 EUR, stanowiącą równoważność pojemności referencyjnej 5 000 ton rocznie; oraz
b) specjalną kwotę w wysokości 110.000 EUR rocznie przeznaczoną na wsparcie realizacji sektorowej polityki rybołówstwa Republiki Zielonego Przylądka.
Wspieranie odpowiedzialnego i zrównoważonego rybołówstwa na wodach Republiki Zielonego Przylądka
a) roczne i wieloletnie wytyczne, zgodnie z którymi jest wykorzystywana rekompensata finansowa, o której mowa w art. 2 ust. 2 lit. b);
b) cele do osiągnięcia w skali rocznej i wieloletniej, w celu ustanowienia, z biegiem czasu, zrównoważonego i odpowiedzialnego rybołówstwa, z uwzględnieniem priorytetów wyrażonych przez Republikę Zielonego Przylądka w ramach krajowej polityki rybołówstwa lub też innych polityk związanych lub mających wpływ na ustanowienie odpowiedzialnego i zrównoważonego rybołówstwa;
c) kryteria i procedury, jakie należy stosować w celu umożliwienia przeprowadzenia oceny uzyskanych wyników w skali rocznej.
Współpraca naukowo-badawcza w dziedzinie odpowiedzialnego rybołówstwa
Dostosowanie uprawnień do połowów za obopólną zgodą
Uprawnienia do połowów, o których mowa w art. 1, mogą zostać dostosowane za obopólną zgodą, jeśli zalecenia i uchwały przyjęte przez ICCAT potwierdzają, że takie dostosowanie gwarantuje zrównoważone zarządzanie gatunkami ryb, o których mowa w niniejszym protokole. W takim przypadku rekompensata finansowa, o której mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), zostaje dostosowana proporcjonalnie i pro rata temporis, a w niniejszym protokole i załączniku do niego nanosi się niezbędne zmiany.
Zachęcanie do wyładunków i współpraca pomiędzy podmiotami gospodarczymi
Zawieszenie i zmiana płatności rekompensaty finansowej
a) nadzwyczajne okoliczności, inne niż zjawiska naturalne, uniemożliwiają prowadzenie działalności połowowej w w.s.e. Republiki Zielonego Przylądka;
b) w wyniku istotnych zmian wytycznych politycznych, które doprowadziły do zawarcia niniejszego protokołu, jedna ze Stron wnosi o przegląd jego postanowień w celu dokonania ich ewentualnej zmiany;
c) Unia Europejska stwierdza w Republice Zielonego Przylądka naruszenie zasadniczych i podstawowych elementów praw człowieka i zasad demokratycznych, o których mowa w art. 9 umowy z Kotonu.
a) w przypadku gdy wspólny komitet stwierdzi w wyniku przeprowadzonej oceny, że osiągnięte wyniki nie są zgodne z planem;
b) w przypadku gdy wspomniana rekompensata finansowa nie jest wypłacana.
Zawieszenie stosowania protokołu
a) nadzwyczajnych okoliczności opisanych w art. 7 ust. 3 lit. a) umowy o partnerstwie w sprawie połowów, które uniemożliwiają prowadzenie działalności połowowej w w.s.e. Republiki Zielonego Przylądka;
b) w wyniku istotnych zmian wytycznych politycznych, które doprowadziły do zawarcia niniejszego protokołu, jedna ze Stron wnosi o przegląd jego postanowień w celu dokonania ich ewentualnej zmiany;
c) wykazania przez jedną ze Stron istnienia naruszenia zasadniczych i podstawowych elementów praw człowieka i zasad demokratycznych, o których mowa w art. 9 umowy z Kotonu;
d) niedokonania przez Unię Europejską płatności rekompensaty finansowej przewidzianej w art. 2 ust. 2 lit. a) z powodów innych niż określone w art. 7 niniejszego protokołu;
e) utrzymującego się sporu pomiędzy Stronami, który nie mógł być rozwiązany w ramach wspólnego komitetu;
f) nieprzestrzegania przez jedną ze Stron postanowień niniejszego protokołu.
Komputeryzacja wymiany informacji
Monitorowanie satelitarne
Republika Zielonego Przylądka wprowadzi w jak najszybszym terminie satelitarny system monitorowania statków (VMS) prowadzących działalność połowową na jej wodach. Po ustanowieniu takiego systemu stosowane będą przepisy określone w załączniku do niniejszego protokołu.
Poufność danych
Republika Zielonego Przylądka zobowiązuje się, aby wszystkie dane dotyczące statków UE i ich działalności połowowej uzyskane w ramach umowy były zawsze traktowane jako poufne i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby stosowania umowy.
Obowiązujące przepisy prawa krajowego
Okres obowiązywania
Niniejszy protokół i załącznik do niego mają zastosowanie przez okres 3 lat od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania zgodnie z art. 15, o ile protokół nie zostanie wypowiedziany zgodnie z art. 14.
Wypowiedzenie
Tymczasowe stosowanie
Niniejszy protokół stosuje się tymczasowo od dnia 1 września 2011 r.
Wejście w życie
Niniejszy protokół i załącznik do niego wchodzą w życie z dniem, w którym Strony poinformują się nawzajem o dopełnieniu procedur niezbędnych dla tego celu.
WARUNKI DOKONYWANIA POŁOWÓW W OBSZARZE POŁOWOWYM REPUBLIKI ZIELONEGO PRZYLĄDKA PRZEZ STATKI UNII EUROPEJSKIEJ
PRZEPISY OGÓLNE
Na potrzeby niniejszego załącznika oraz o ile nie wskazano inaczej każde odesłanie do Unii Europejskiej (UE) lub do Republiki Zielonego Przylądka z tytułu właściwego organu oznacza:
– w odniesieniu do UE: Komisję Europejską, w stosownych przypadkach za pośrednictwem delegatury UE w Republice Zielonego Przylądka,
– w odniesieniu do Republiki Zielonego Przylądka: ministerstwo odpowiedzialne za rybołówstwo.
Krajowa w.s.e.
Przed wejściem w życie protokołu Republika Zielonego Przylądka przesyła UE współrzędne geograficzne swojej w.s.e. oraz linie podstawowe.
Obszary połowowe
Statki UE będą mogły prowadzić działalność połowową na wodach znajdujących się w odległości ponad 12 mil morskich od linii podstawowych.
Wyznaczenie lokalnego agenta
Każdy statek UE, który ma zamiar dokonać wyładunku lub przeładunku w porcie Republiki Zielonego Przylądka, musi być reprezentowany przez agenta zamieszkałego w Republice Zielonego Przylądka.
Rachunek bankowy
Przed wejściem w życie niniejszego protokołu Republika Zielonego Przylądka przesyła UE numer rachunku bankowego/ rachunków bankowych, na który/na które mają być wpłacane kwoty finansowe należne od statków UE w ramach umowy. Koszty przelewów bankowych ponosi armator.
UPOWAŻNIENIA DO POŁOWÓW
Upoważnienia do połowów, o których mowa w art. 6 umowy, są wydawane, pod warunkiem że statek jest zarejestrowany w rejestrze statków rybackich UE oraz że armator, kapitan lub sam statek wywiązali się ze wszystkich wcześniejszych zobowiązań wynikających z prowadzenia przez nich działalności połowowej na wodach Republiki Zielonego Przylądka w ramach umowy.
Wniosek o wydanie upoważnienia do połowów
UE przedkłada Republice Zielonego Przylądka wniosek o wydanie upoważnienia do połowów dla każdego statku, który chce prowadzić połowy w ramach umowy, na co najmniej 15 dni przed dniem rozpoczęcia wnioskowanego okresu ważności, używając formularza znajdującego się w dodatku 1 do niniejszego załącznika. Wniosek musi być wypełniony na maszynie lub ręcznie dużymi literami.
Każdemu wnioskowi o wydanie upoważnienia do połowów, składanemu po raz pierwszy w ramach obowiązującego protokołu lub składanemu po wprowadzeniu zmian technicznych w odnośnym statku, musi towarzyszyć:
(i) dowód wpłaty opłaty ryczałtowej odpowiadającej okresowi ważności wnioskowanego upoważnienia do połowów, jak również wkład o stawce zryczałtowanej dla obserwatorów wymieniony w rozdziale X niniejszego załącznika;
(ii) nazwisko i adres lokalnego agenta, jeśli taki istnieje;
(iii) aktualne kolorowe zdjęcie statku (widok burty) o wymiarach minimalnych: 15 cm × 10 cm;
(iv) wszelki inny dokument wyraźnie wymagany w ramach umowy.
Podczas odnowienia upoważnienia do połowów w ramach obowiązującego protokołu statki, których charakterystyka techniczna nie uległa zmianie, składają wniosek o odnowienie upoważnienia, któremu towarzyszy wyłącznie dowód uiszczenia opłaty i wkładu o stawce ryczałtowej związanej z obecnością obserwatora.
Przewidywana opłata ryczałtowa
Wysokość opłaty ryczałtowej jest ustalana na podstawie rocznej stopy określonej w kartach technicznych w dodatku 2 do niniejszego załącznika. Obejmuje ona wszystkie podatki krajowe i lokalne, z wyjątkiem opłat portowych i przeładunkowych oraz kosztów świadczonych usług.
Tymczasowy wykaz statków posiadających upoważnienie do połowów
Po otrzymaniu wniosków o wydanie upoważnienia do połowów Republika Zielonego Przylądka niezwłocznie opracowuje dla każdej kategorii statków tymczasowy wykaz statków, które ubiegają się o upoważnienie. Wykaz ten jest niezwłocznie przekazywany krajowemu organowi odpowiedzialnemu za kontrolę połowów oraz UE.
UE przekazuje wykaz tymczasowy armatorowi lub agentowi. W przypadku gdy biura UE są zamknięte, Republika Zielonego Przylądka może wydać wykaz tymczasowy bezpośrednio armatorowi lub jego agentowi i przesłać jego kopie UE.
Wydawanie upoważnień do połowów
Republika Zielonego Przylądka wydaje UE upoważnienie do połowów w terminie 15 dni po otrzymaniu kompletnego wniosku.
W przypadku odnowienia upoważnienia do połowów w czasie obowiązywania protokołu nowe upoważnienie do połowów powinno zawierać wyraźne odniesienie do początkowego upoważnienia do połowów.
UE przekazuje upoważnienie do połowów armatorowi lub agentowi. W przypadku gdy biura UE są zamknięte, Republika Zielonego Przylądka może wydać upoważnienie do połowów bezpośrednio armatorowi lub jego agentowi i przesłać jego kopie UE.
Wykaz statków posiadających upoważnienie do połowów
Po wydaniu upoważnienia do połowów Republika Zielonego Przylądka niezwłocznie opracowuje dla każdej kategorii statków ostateczny wykaz statków upoważnionych do połowów w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka. Wykaz ten jest niezwłocznie przekazywany krajowemu organowi odpowiedzialnemu za kontrolę połowów oraz UE, zastępując wykaz tymczasowy, o którym mowa powyżej.
Okres ważności upoważnienia do połowów
Okres ważności upoważnień do połowów wynosi jeden rok i są one odnawialne.
Do celów określenia początku okresu ważności okres roczny oznacza:
(i) podczas pierwszego roku stosowania protokołu - okres od dnia jego wejścia w życie do dnia 31 grudnia tego samego roku;
(ii) następnie - każdy pełny rok kalendarzowy;
(iii) podczas ostatniego roku obowiązywania protokołu - okres od dnia 1 stycznia do dnia, w którym wygasa ważność protokołu.
Przechowywanie upoważnień do połowów na statku
Upoważnienie do połowów musi stale znajdować się na statku.
Niemniej statki są upoważnione do prowadzenia połowów od chwili wpisania do wykazu tymczasowego, o którym mowa powyżej. Statki te powinny stale przechowywać wykaz tymczasowy do chwili wydania upoważnienia do połowów.
Przeniesienie upoważnienia do połowów
Upoważnienie do połowów jest wydawane dla danego statku i nie podlega przeniesieniu.
Jednakże w przypadku działania siły wyższej oraz na wniosek UE upoważnienie do połowów zastępuje się nowym upoważnieniem, wydanym dla statku podobnego do statku, który jest zastępowany.
Przeniesienia dokonuje się w drodze oddania upoważnienia do połowów przez armatora lub jego agenta w Republice Zielonego Przylądka oraz w drodze wydania przez Republikę Zielonego Przylądka w jak najkrótszym terminie upoważnienia do połowów zastępującego poprzednie. Upoważnienie do połowów jest wydawane w jak najkrótszym terminie armatorowi lub jego agentowi w chwili oddania upoważnienia do połowów, które ma być zastąpione. Upoważnienie do połowów zaczyna obowiązywać z dniem oddania upoważnienia do połowów, które ma być zastąpione.
Republika Zielonego Przylądka aktualizuje w jak najkrótszym terminie wykaz statków upoważnionych do połowów. Nowy wykaz ten jest niezwłocznie przekazywany krajowemu organowi odpowiedzialnemu za kontrolę połowów oraz UE.
Statki pomocnicze
Na wniosek UE Republika Zielonego Przylądka zezwala statkom UE posiadającym upoważnienie do połowów na bycie wspomaganym przez statki pomocnicze. Statki pomocnicze muszą pływać pod banderą państwa członkowskiego UE lub należeć do jakiegoś przedsiębiorstwa unijnego oraz nie mogą posiadać sprzętu połowowego ani służyć do przeładunków.
Republika Zielonego Przylądka określa działania pomocnicze oraz warunki wydania upoważnień i sporządza wykaz statków posiadających upoważnienia oraz przesyła go niezwłocznie krajowemu organowi odpowiedzialnemu za kontrolę połowów oraz UE.
ŚRODKI TECHNICZNE
Statki stosują się do wszelkich zaleceń ICCAT (Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego).
DEKLARACJE POŁOWOWE
Kapitan statku UE, który prowadzi połowy w ramach umowy, prowadzi dziennik połowowy, którego wzór dla każdej kategorii połowów znajduje się w dodatku 3 do niniejszego załącznika.
Kapitan wypełnia dziennik połowowy każdego dnia przebywania statku w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka.
Kapitan zapisuje każdego dnia w dzienniku połowowym ilość każdego gatunku zidentyfikowanego kodem Alfa 3 FAO złowionego i zatrzymanego na statku, wyrażoną w kg wagi w relacji pełnej lub, w razie potrzeby, w liczbie sztuk. W odniesieniu do każdego głównego gatunku kapitan wymienia również połowy o wyniku zerowym.
W razie potrzeby kapitan zapisuje również codziennie w dzienniku połowowym ilości każdego gatunku wyrzucone do morza, wyrażone w kg wagi w relacji pełnej lub liczbie sztuk.
Dziennik połowowy wypełniany jest w sposób czytelny, dużymi literami i podpisywany przez kapitana.
Kapitan odpowiada za dokładność danych wpisanych do dziennika połowowego.
Deklaracje połowowe
Kapitan deklaruje połowy statku poprzez złożenie Republice Zielonego Przylądka dzienników połowowych odpowiadających obecności statku w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka.
Dzienniki połowowe składa się w następujący sposób:
(i) w przypadku zawinięcia do portu Republiki Zielonego Przylądka oryginał każdego dziennika połowowego jest składany miejscowemu przedstawicielowi w Republice Zielonego Przylądka, który pisemnie potwierdza odbiór;
(ii) w przypadku wyjścia z obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka bez uprzedniego zawijania do któregoś z portów Republiki Zielonego Przylądka - oryginał każdego dziennika połowowego jest przesyłany w terminie 14 dni po zawinięciu do jakiegokolwiek innego portu, a w każdym razie w terminie 30 dni od dnia wyjścia z obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka:
a) pismem wysłanym do Republiki Zielonego Przylądka;
b) lub faksem na numer podany przez Republikę Zielonego Przylądka;
c) lub pocztą elektroniczną.
Strony dołożą wszelkich starań w celu ustanowienia systemu sprawozdawczości dotyczącej połowów opartego wyłącznie na elektronicznej wymianie wszystkich danych.
Z chwilą gdy Republika Zielonego Przylądka będzie w stanie przyjmować deklaracje połowowe pocztą elektroniczną, kapitan będzie przesyłał dzienniki połowowe Republice Zielonego Przylądka na adres elektroniczny podany przez Republikę Zielonego Przylądka, która potwierdzi niezwłocznie odbiór zwrotną pocztą elektroniczną.
Kapitan przesyła UE kopie wszystkich dzienników połowowych. W odniesieniu do sejnerów tuńczykowych i taklowców powierzchniowych kapitan przesyła również kopie wszystkich dzienników połowowych do jednego z następujących instytutów naukowych:
(i) IRD (Institut de recherche pour le développement);
(ii) IEO (Instituto Español de Oceanografia);
(iii) IPIMAR (Instituto Português de Investigação Maritima); lub
(iv) INDP (Instituto Nacional de Desenvolvimento das Pescas).
Powrót statku do obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka w okresie ważności posiadanego przez niego upoważnienia do połowów łączy się ze sporządzeniem nowej deklaracji połowowej.
W przypadku nieposzanowania przepisów dotyczących deklaracji połowowej Republika Zielonego Przylądka może zawiesić upoważnienie do połowów dla danego statku do czasu otrzymania brakujących deklaracji połowowych i ukarać armatora zgodnie z odnośnymi przepisami obowiązującego ustawodawstwa krajowego. W przypadku ponownego nieposzanowania przepisów Republika Zielonego Przylądka może odmówić odnowienia upoważnienia do połowów. Republika Zielonego Przylądka informuje niezwłocznie UE o wszelkich karach nałożonych w takich okolicznościach.
Końcowe rozliczenie należności z tytułu opłat za sejnery tuńczykowe i taklowce powierzchniowe
UE określa dla każdego sejnera tuńczykowego i taklowca powierzchniowego, w oparciu o ich deklaracje połowowe potwierdzone przez instytuty naukowe wymienione powyżej, rozliczenie końcowe należności należnych od statku z tytułu rocznej kampanii połowowej za rok poprzedni.
UE przekazuje to rozliczenie końcowe Republice Zielonego Przylądka i armatorowi przed dniem 31 lipca bieżącego roku. W terminie 30 dni od dnia przekazania Republika Zielonego Przylądka może zakwestionować rozliczenie końcowe w oparciu o należyte elementy uzasadniające. W razie sporu Strony szukają porozumienia w ramach wspólnego komitetu. Jeżeli Republika Zielonego Przylądka nie zgłosi zastrzeżeń w terminie 30 dni, rozliczenie końcowe jest uznane za przyjęte.
Jeżeli wartość rozliczenia końcowego jest wyższa niż opłata ryczałtowa płatna z góry w celu uzyskania upoważnienia do połowów, armator wpłaca saldo Republice Zielonego Przylądka najpóźniej dnia 30 września bieżącego roku. Jeżeli zaś wartość rozliczenia końcowego jest niższa niż opłata ryczałtowa płatna z góry, różnica nie jest zwracana armatorowi.
WYŁADUNKI I PRZEŁADUNKI
a) nazwę statku rybackiego, który ma dokonać wyładunku lub przeładunku;
b) port wyładunku lub przeładunku;
c) planowany dzień i godzinę wyładunku lub przeładunku;
d) ilości (wyrażone w kg wagi w relacji pełnej lub, w razie potrzeby, w liczbie sztuk) każdego gatunku, który ma być wyładowany lub przeładowany (zidentyfikowanego kodem Alfa 3 FAO);
e) w przypadku przeładunku - nazwę statku przyjmującego;
f) świadectwo sanitarne statku przyjmującego.
Przeładunek musi odbywać się w wodach któregoś z upoważnionych do tego portów Republiki Zielonego Przylądka. Przeładunek na morzu jest zakazany.
Nieposzanowanie tych przepisów pociąga za sobą nałożenie sankcji przewidzianych w tym zakresie przez ustawodawstwo Republiki Zielonego Przylądka.
Statek UE, który dokonuje wyładunku w którymś z portów Republiki Zielonego Przylądka lub który sprzedaje swoje połowy któremuś zakładowi przetwórczemu Republiki Zielonego Przylądka, korzysta z zachęty finansowej w postaci częściowego zmniejszenia opłaty, zgodnie z pułapami ustalonymi w kartach technicznych w dodatku 2 do niniejszego załącznika.
KONTROLA
Każde wejście statku UE, posiadającego upoważnienie do połowów, do obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka i wyjście z niego muszą być zgłoszone Republice Zielonego Przylądka w terminie 3 godzin przed wejściem lub wyjściem.
Zgłaszając wejście lub wyjście, statek podaje w szczególności:
(i) planowany dzień, godzinę i punkt wejścia lub wyjścia;
(ii) ilości każdego gatunku znajdujące się na statku, zidentyfikowane kodem Alfa 3 FAO oraz wyrażone w kg wagi w relacji pełnej lub, w razie potrzeby, w liczbie sztuk;
(iii) prezentację produktów.
Zgłoszenie odbywa się w pierwszej kolejności pocztą elektroniczną lub, jeśli jest to niemożliwe, faksem lub drogą radiową, na adres elektroniczny, numer faksu lub częstotliwość podane przez Republikę Zielonego Przylądka. Republika Zielonego Przylądka powiadamia niezwłocznie odnośne statki i UE o wszelkiej zmianie adresu elektronicznego, numeru faksu lub częstotliwości.
Każdy statek przyłapany na prowadzeniu połowów w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka bez uprzedniego zgłoszenia tego jest uważany za statek dokonujący połowów bez upoważnienia.
Inspekcja na morzu
Inspekcji na morzu w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka, prowadzonej w odniesieniu do statków UE posiadających upoważnienie do połowów, będą dokonywać statki i inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka, których można zidentyfikować i którzy są odpowiedzialni za kontrole połowów.
Przed wejściem na statek inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka uprzedzają statek UE o decyzji przeprowadzenia inspekcji. Inspekcja będzie prowadzona przez maksymalnie dwóch inspektorów, którzy przed rozpoczęciem inspekcji będą musieli przedstawić swoją tożsamość i swoje kwalifikacje jako inspektorów.
Inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka pozostaną na statku UE jedynie przez okres niezbędny do wykonania zadań związanych z inspekcją. Przeprowadzą oni inspekcję w sposób ograniczający do minimum jej skutki dla statku, prowadzonej przez niego działalności połowowej i ładunku.
Republika Zielonego Przylądka może zezwolić UE na uczestniczenie w inspekcji na morzu w roli obserwatora.
Kapitan statku UE ułatwia wejście na pokład i wykonywanie pracy inspektorom Republiki Zielonego Przylądka.
Na zakończenie każdej inspekcji inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka sporządzają sprawozdanie z inspekcji. Kapitan statku UE ma prawo wprowadzić do sprawozdania z inspekcji swoje komentarze. Sprawozdanie z inspekcji jest podpisywane przez inspektora, który je sporządził, oraz przez kapitana statku UE.
Inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka przekazują kopię sprawozdania z inspekcji kapitanowi statku UE przed zejściem ze statku. Republika Zielonego Przylądka przesyła UE kopię sprawozdania z inspekcji w terminie 8 dni od zakończenia inspekcji
Inspekcje w porcie
Inspekcja w porcie statków UE, które dokonują na wodach jednego z portów Republiki Zielonego Przylądka wyładunku lub przeładunku połowów dokonanych w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka, będzie prowadzona przez inspektorów Republiki Zielonego Przylądka, których można zidentyfikować i którzy są odpowiedzialni za kontrole połowów.
Inspekcja będzie prowadzona przez maksymalnie dwóch inspektorów, którzy będą musieli przedstawić swoją tożsamość i kwalifikacje jako inspektorzy przed rozpoczęciem inspekcji. Inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka pozostaną na statku UE jedynie przez okres niezbędny do wykonania zadań związanych z inspekcją i przeprowadzą inspekcję w sposób ograniczający do minimum jej skutki dla statku, dokonywanego przez niego wyładunku lub przeładunku ładunku.
Republika Zielonego Przylądka może zezwolić UE na uczestniczenie w inspekcji w porcie w roli obserwatora.
Kapitan statku UE ułatwia wykonywanie pracy inspektorom Republiki Zielonego Przylądka.
Na zakończenie każdej inspekcji inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka sporządzają sprawozdanie z inspekcji. Kapitan statku UE ma prawo wprowadzić swoje komentarze do sprawozdania z inspekcji. Sprawozdanie z inspekcji jest podpisywane przez inspektora, który je sporządził, oraz przez kapitana statku UE.
Inspektorzy Republiki Zielonego Przylądka przekazują kopię sprawozdania z inspekcji kapitanowi statku UE przed zejściem ze statku. Republika Zielonego Przylądka przesyła UE kopię sprawozdania z inspekcji w terminie 8 dni od zakończenia inspekcji
SATELITARNY SYSTEM MONITOROWANIA STATKÓW (VMS)
Podczas przebywania w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka statki UE posiadające upoważnienie do połowów muszą być wyposażone w satelitarny system monitorowania statków (VMS), który zapewnia automatyczne, stałe i cogodzinne przekazywanie informacji o ich pozycji do Centrum Monitorowania Rybołówstwa (CMR) ich państwa bandery.
Każdy komunikat o pozycji powinien
(i) zawierać:
a) identyfikację statku;
b) ostatnią pozycję geograficzną statku rybackiego z marginesem błędu pozycji poniżej 500 metrów i przedziałem ufności wynoszącym 99 %;
c) dzień i godzinę zarejestrowania pozycji;
d) prędkość i kurs statku;
(ii) być skonfigurowany w formacie podanym w dodatku 4 do niniejszego załącznika.
Pierwsza pozycja zarejestrowana po wejściu do obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka będzie oznaczona kodem "ENT". Wszystkie następne pozycje będą oznaczone kodem "POS", z wyjątkiem pierwszej pozycji zarejestrowanej po wyjściu z obszaru połowowego Republiki Zielonego Przylądka, która będzie oznaczona kodem "EXI".
CMR państwa bandery zapewnia automatyczne przetwarzanie i, w razie potrzeby, elektroniczne przesyłanie komunikatów o pozycji. Komunikaty o pozycji powinny być rejestrowane w sposób bezpieczny i zachowywane przez okres 3 lat.
Przekazywanie informacji przez statek w przypadku awarii systemu VMS
Kapitan powinien stale dopilnowywać, aby system VMS był w pełni operacyjny, a komunikaty o pozycji prawidłowo przekazywane do CMR państwa bandery.
W razie awarii system VMS statku będzie naprawiony lub zastąpiony w terminie 1 miesiąca. Po upływie tego terminu statek przestanie być upoważniony do prowadzenia połowów w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka.
Statki z uszkodzonym systemem VMS, które prowadzą połowy w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka, powinny przekazywać komunikaty o pozycji do CMR państwa bandery pocztą elektroniczną, droga radiową lub faksem z częstotliwością co najmniej co 4 godziny, podając wszelkie wymagane informacje.
Bezpieczne przesyłanie komunikatów o pozycji do Republiki Zielonego Przylądka
CMR państwa bandery przesyła automatycznie komunikaty o pozycji odnośnych statków do CMR Republiki Zielonego Przylądka. CMR państwa bandery i CMR Republiki Zielonego Przylądka przekazują sobie nawzajem swoje kontaktowe adresy elektroniczne oraz informują się niezwłocznie o wszelkich zmianach tych adresów.
Przesyłanie komunikatów o pozycji pomiędzy CMR państwa bandery i CMR Republiki Zielonego Przylądka odbywa się drogą elektroniczną zgodnie z systemem bezpiecznej komunikacji.
CMR Republiki Zielonego Przylądka informuje niezwłocznie CMR państwa bandery i UE o wszelkich następujących po sobie zakłóceniach w odbiorze komunikatów o pozycji statku posiadającego upoważnienie do połowów, w przypadku gdy odnośny statek nie zgłosił swojego wyjścia z obszaru połowowego.
Nieprawidłowe działanie systemu łączności
Republika Zielonego Przylądka sprawdza zgodność swojego sprzętu elektronicznego ze sprzętem CMR państwa bandery oraz informuje niezwłocznie UE o wszelkich zakłóceniach w łączności i w odbiorze komunikatów o pozycji, w celu jak najszybszego znalezienia rozwiązania technicznego. Wszelkie ewentualne spory będą rozstrzygane przez wspólny komitet.
Kapitan będzie uznany za odpowiedzialnego za wszelką dowiedzioną interwencję w systemie VMS mającą na celu zakłócenie funkcjonowania systemu lub sfałszowanie komunikatów o pozycji. Wszelkie naruszenie przepisów podlega karom przewidzianym w obowiązującym ustawodawstwie Republiki Zielonego Przylądka.
Zmiana częstotliwości wysyłania komunikatów o pozycji
Na podstawie uzasadnionych elementów, które wskazują na istnienie naruszenia, Republika Zielonego Przylądka może zwrócić się z prośbą do CMR państwa bandery, wysyłając kopię prośby do UE, o skrócenie do 30 minut, w okresie wyznaczonym do przeprowadzenia śledztwa, przerw pomiędzy kolejnymi komunikatami o pozycji statku. Republika Zielonego Przylądka powinien przesłać wspomniane dowody do CMR państwa bandery i UE. CMR państwa bandery wysyła niezwłocznie z nową częstotliwością komunikaty o pozycji do Republiki Zielonego Przylądka.
Po zakończeniu okresu wyznaczonego na prowadzenie śledztwa Republika Zielonego Przylądka informuje CMR państwa bandery i UE o ewentualnych czynnościach następczych.
NARUSZENIA PRZEPISÓW
Wszelkie naruszenie przepisów przez statek UE posiadający upoważnienie do połowów zgodnie z postanowieniami niniejszego załącznika powinno być wymienione w sprawozdaniu z inspekcji.
Podpisanie sprawozdania z inspekcji przez kapitana nie przesądza o prawie przysługującym armatorowi do obrony przed zarzutem zgłoszonego naruszenia przepisów.
Zatrzymanie statku - spotkanie informacyjne
Jeżeli obowiązujące ustawodawstwo Republiki Zielonego Przylądka przewiduje to w odniesieniu do zgłoszonego naruszenia, każdy statek UE, który naruszył przepisy, może być zmuszony do zatrzymania swojej działalności połowowej i, jeśli znajduje się na morzu, do powrotu do któregoś z portów Republiki Zielonego Przylądka.
Republika Zielonego Przylądka zgłasza UE w terminie maksymalnie 24 godzin każde zatrzymanie statku UE posiadającego upoważnienie do połowów. Do zgłoszenia załącza się dowody na istnienie zgłoszonego naruszenia przepisów.
Przed podjęciem jakiegokolwiek środka przeciwko kapitanowi lub załodze statku albo ładunkowi, poza działaniami mającymi na celu zachowanie dowodów w sprawie podejrzewanego naruszenia przepisów, na wniosek UE Republika Zielonego Przylądka przeprowadza w następnym dniu roboczym po otrzymaniu informacji o zatrzymaniu statku spotkanie informacyjne mające na celu wyjaśnienie faktów, które doprowadziły do zatrzymania statku, oraz przedstawienie ewentualnych działań następczych. Przedstawiciel państwa bandery może wziąć udział w spotkaniu informacyjnym.
Kary za naruszenie przepisów - postępowanie ugodowe
Kara za zgłoszone naruszenie przepisów jest wyznaczana przez Republikę Zielonego Przylądka zgodnie z przepisami obowiązującego ustawodawstwa krajowego.
Jeżeli rozstrzygnięcie kwestii naruszenia przepisów wymaga postępowania sądowego, przed jego rozpoczęciem i o ile naruszenie nie posiada znamion przestępstwa, uruchamiane jest postępowanie ugodowe pomiędzy Republiką Zielonego Przylądka a UE w celu określenia treści i poziomu kary. Przedstawiciel państwa bandery może wziąć udział w postępowaniu ugodowym. Postępowanie ugodowe kończy się najpóźniej 3 dni po zgłoszeniu zatrzymania statku.
Postępowanie sądowe - gwarancja bankowa
Jeżeli postępowanie ugodowe nie powiedzie się, a sprawa dotycząca naruszenia przepisów zostaje wniesiona przed właściwy organ sądowy, armator statku, który naruszył przepisy, składa gwarancję bankową w banku wyznaczonym przez Republikę Zielonego Przylądka, której wysokość ustalona przez Republikę Zielonego Przylądka pokrywa koszty związane z zatrzymaniem statku, szacowaną grzywną i ewentualnymi odszkodowaniami wyrównawczymi. Gwarancja bankowa jest unieruchomiona do czasu zakończenia postępowania sądowego.
Gwarancja bankowa jest odblokowana i zwracana armatorowi niezwłocznie po wydaniu orzeczenia:
a) w całości, jeśli nie zastosowano żadnej kary;
b) do wysokości salda, jeśli kara skutkowała grzywną nieprzekraczającą gwarancji bankowej.
Republika Zielonego Przylądka informuje UE o wynikach postępowania sądowego w terminie 8 dni od wydania wyroku.
Zwolnienie statku i załogi
Statek i jego załoga mogą opuścić port po uregulowaniu sankcji wynikającej z postępowania ugodowego lub po złożeniu gwarancji bankowej.
ZAOKRĘTOWANIE MARYNARZY
Podczas kampanii połowowej w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka statki UE zaokrętowują marynarzy Republiki Zielonego Przylądka w następujących limitach:
a) flota sejnerów tuńczykowych zaokrętowuje co najmniej 6 marynarzy;
b) flota kliprów tuńczykowych zaokrętowuje co najmniej 2 marynarzy;
c) flota kliprów taklowców powierzchniowych zaokrętowuje co najmniej 5 marynarzy.
Armatorzy statków UE dokładają starań, aby zaokrętować dodatkowych marynarzy Republiki Zielonego Przylądka.
Swoboda wyboru marynarzy
Republika Zielonego Przylądka posiada wykaz swoich marynarzy kwalifikujących się do zaokrętowania na statki UE.
Armator lub jego agent mają swobodę wyboru, których marynarzy Republiki Zielonego Przylądka figurujących w wykazie zaokrętować. Informują Republikę Zielonego Przylądka o stanowisku zajmowanym przez nich w załodze.
Umowy o zatrudnienie marynarzy
Umowa o pracę marynarzy Republiki Zielonego Przylądka jest sporządzana przez armatora lub jego agenta oraz marynarza lub ewentualnie reprezentujący go związek zawodowy. Umowa jest zatwierdzana przez organ administracji morskiej Republiki Zielonego Przylądka. Umowa określa dzień i port zaokrętowania.
Umowy o pracę zapewniają marynarzom korzystanie z systemu zabezpieczeń społecznych, który obowiązuje w Republice Zielonego Przylądka, w tym ubezpieczenie na wypadek śmierci, ubezpieczenie zdrowotne i od nieszczęśliwych wypadków.
Strony umowy otrzymują jej kopię.
Do marynarzy Republiki Zielonego Przylądka stosuje się Deklaracja Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) dotycząca podstawowych zasad i praw w pracy. Dotyczy to w szczególności swobody zrzeszania się i rzeczywistego uznawania prawa do zbiorowych negocjacji oraz zniesienia dyskryminacji w odniesieniu do zatrudnienia i zawodu.
Wynagrodzenie marynarzy
Wynagrodzenie marynarzy Republiki Zielonego Przylądka pokrywają armatorzy. Jego wysokość jest ustalana z chwilą wydania upoważnienia do połowów oraz za obopólną zgodą armatora lub jego agenta w Republice Zielonego Przylądka.
Wynagrodzenie marynarzy nie może być gorsze od wynagrodzenia stosowanego dla załóg w ich własnych krajach, ani nie może być gorsze od norm przewidzianych przez MOP.
Obowiązki marynarza
Marynarz musi stawić się przed kapitanem przydzielonego mu statku w przeddzień zaokrętowania, którego datę wskazano w jego umowie o pracę. Kapitan informuje marynarza o dniu i godzinie zaokrętowania. Jeżeli marynarz zmienia zdanie lub nie stawia się w dniu i o godzinie wyznaczonej do zaokrętowania, jego umowę o pracę uznaje się za rozwiązaną, a armator jest automatycznie zwolniony z obowiązku zaokrętowania marynarza. W takim przypadku na armatora nie może być nałożona żadna grzywna pieniężna ani odszkodowanie.
Niezaokrętowanie marynarzy Republiki Zielonego Przylądka
W odniesieniu do każdego marynarza brakującego do liczby ustalonej na początku niniejszego rozdziału armatorzy, którzy nie zaokrętują marynarzy Republiki Zielonego Przylądka, uiszczą przed dniem 30 września bieżącego roku kwotę ryczałtową w wysokości 20 EUR za dzień przebywania ich statków w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka.
Republika Zielonego Przylądka wykorzystuje tę kwotę do finansowania szkoleń dla marynarzy krajowych.
OBSERWATORZY Z REPUBLIKI ZIELONEGO PRZYLĄDKA
Statki posiadające upoważnienie do połowów są objęte systemem obserwacji ich działalności połowowej wykonywanej w ramach umowy.
System ten przestrzega zaleceń ICCAT (Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego).
Wyznaczone statki i obserwatorzy
Republika Zielonego Przylądka wyznacza statki UE, które muszą przyjąć na pokład obserwatora, oraz obserwatora, który jest im przydzielony, w terminie maksymalnie 15 dni przed planowanym dniem zaokrętowania obserwatora.
Z chwilą wydania upoważnienia do połowów Republika Zielonego Przylądka informuje UE i armatora lub jego agenta o wyznaczonych statkach i obserwatorach, jak również o czasie obecności obserwatora na każdym statku. Republika Zielonego Przylądka informuje niezwłocznie UE i armatora lub jego agenta o wszelkich zmianach dotyczących wyznaczonych statków i obserwatorów.
Republika Zielonego Przylądka postara się nie wyznaczać obserwatorów dla statków, które posiadają już obserwatora na pokładzie lub które mają już obowiązek formalny zaokrętowania obserwatora podczas danej kampanii połowowej, w ramach prowadzenia działalności połowowej w obszarach innych niż obszar połowowy Republiki Zielonego Przylądka.
Czas przebywania obserwatora na statku nie może przekraczać czasu niezbędnego do wykonania przez niego swoich obowiązków.
Ryczałtowe wsparcie finansowe
Z chwilą uiszczania opłaty armator wypłaca Republice Zielonego Przylądka ryczałtową kwotę w wysokości 100 EUR rocznie za każdy statek.
Wynagrodzenie obserwatora
Koszt wynagrodzenia obserwatora i składek na ubezpieczenie społeczne pokrywa Republika Zielonego Przylądka.
Warunki zaokrętowania
Warunki zaokrętowania obserwatora, w szczególności czas przebywania na statku, są uzgodnione za obopólną zgodą przez armatora lub jego agenta i Republikę Zielonego Przylądka.
Obserwator jest traktowany na pokładzie tak jak oficer. Jednakże przy zakwaterowaniu obserwatora na statku uwzględnia się strukturę techniczną statku.
Koszty zakwaterowania i wyżywienia na statku pokrywa armator.
Kapitan podejmuje wszelkie dostępne środki w celu zapewnienia obserwatorowi bezpieczeństwa fizycznego i moralnego przy wykonywaniu jego zadań.
Obserwatorowi udostępnia się wszelkie urządzenia niezbędne do wypełniania jego obowiązków. Zapewnia mu się dostęp do środków komunikacji niezbędnych do wypełniania jego zadań, do dokumentów związanych bezpośrednio z prowadzeniem działalności połowowej przez statek, a w szczególności do dziennika połowowego i do dziennika nawigacyjnego, a także do części statku niezbędnych do ułatwienia mu wykonywania jego zadań.
Obowiązki obserwatora
Podczas przebywania na statku obserwator:
a) podejmuje wszelkie odpowiednie działania, aby nie zakłócać ani nie utrudniać prowadzenia połowów;
b) szanuje materiały i sprzęt znajdujące się na statku;
c) zachowuje poufność wszelkich dokumentów należących do danego statku.
Zaokrętowanie obserwatora i opuszczenie przez niego statku Obserwator zaokrętowuje się w porcie wybranym przez armatora.
Armator lub jego agent informują Republikę Zielonego Przylądka, na 10 dni przed zaokrętowaniem, o dniu, godzinie i porcie zaokrętowania obserwatora. Jeżeli obserwator zaokrętowuje się za granicą, jego koszty dotarcia do portu zaokrętowania pokrywa armator.
Jeżeli obserwator nie stawi się do zaokrętowania w terminie 12 godzin po planowanym dniu i godzinie, armator jest automatycznie zwolniony z obowiązku zaokrętowania tego obserwatora. Armator może opuścić port i rozpocząć działania połowowe.
Jeżeli obserwator nie opuszcza statku w którymś z portów Republiki Zielonego Przylądka, armator pokrywa koszty jak najszybszego powrotu obserwatora do Republiki Zielonego Przylądka.
Zadania obserwatora
Obserwator wykonuje następujące zadania:
a) obserwuje działalność połowową prowadzoną przez statek;
b) weryfikuje pozycję statku podczas wykonywania przez niego działań połowowych;
c) pobiera próbki biologiczne w ramach programu naukowego;
d) sporządza wykaz używanych narzędzi połowowych;
e) sprawdza dane połowowe połowów prowadzonych w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka zarejestrowane w dzienniku połowowym;
f) sprawdza procentowy udział przyłowów i szacuje połowy odrzucone;
g) przekazuje swoje obserwacje drogą radiową, faksem lub pocztą elektroniczną co najmniej raz na tydzień podczas prowadzenia przez statek połowów w obszarze połowowym Republiki Zielonego Przylądka, z podaniem wielkości głównych połowów i przyłowów.
Ustalenia obserwatora
Przed opuszczeniem statku obserwator przedstawia kapitanowi statku swoje ustalenia. Kapitan statku UE ma prawo wprowadzić swoje komentarze do ustaleń obserwatora. Ustalenia są podpisywane przez obserwatora i kapitana. Kapitan otrzymuje kopię ustaleń obserwatora.
Obserwator przekazuje swoje ustalenia Republice Zielonego Przylądka, który przesyła ich kopię UE w terminie 8 dni po opuszczeniu statku przez obserwatora.
Formularz wniosku o wydanie upoważnienia do połowów
Wniosek o licencję dla zagranicznych statków do połowów na skalę przemysłową:
1. Nazwa armatora:
2. Adres siedziby armatora:
3. Nazwisko przedstawiciela lub lokalnego agenta armatora:
4. Adres siedziby przedstawiciela lub lokalnego agenta armatora:
5. Nazwisko kapitana:
6. Nazwa statku:
7. Numer rejestracyjny:
8. Data i miejsce budowy:
9. Państwo bandery:
10. Port rejestracji:
11. Port wyposażenia:
12. Długość całkowita statku:
13. Szerokość:
14. Pojemność brutto:
15. Pojemność netto:
16. Pojemność ładowni:
17. Wydajność chłodzenia i zamrażania:
18. Typ i moc silnika:
19. Narzędzia połowowe:
20. Liczba marynarzy:
21. System łączności:
22. Sygnał wywoławczy:
23. Sygnały zgłoszenia:
24. Planowane czynności połowowe:
25. Miejsce wyładowania połowów:
26. Obszary połowowe:
27. Gatunki poławiane:
28. Okres ważności
29. Warunki specjalne:
30. Inna działalność wnioskodawcy w Republice Zielonego Przylądka:
Opinia Dyrekcji Generalnej ds. Rybołówstwa:
Uwagi Ministerstwa Rybołówstwa, Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Arkusze techniczne
(2) Obszar połowowy: | |
w odległości ponad 12 mil morskich od linii podstawowej | |
(3) Dopuszczalne narzędzia połowowe: | |
Wędziska | |
(4) Przyłowy: | |
Przestrzeganie zaleceń ICCAT i FAO. | |
(5) Dopuszczalna pojemność/Opłaty: | |
Dodatkowa opłata za każdą złowioną tonę | 25 EUR/tonę |
Ryczałtowa opłata roczna: | 450 EUR za 18 ton na statek |
Liczba statków upoważnionych do połowów | 11 statków |
(6) Zachęta finansowa do dobrowolnego wyładunku i sprzedaży połowów | |
Statki, które dobrowolnie dokonują wyładunku w którymś z portów Republiki Zielonego Przylądka, korzystają z obniżki opłaty w wysokości 5 EUR za wyładowaną tonę. Dodatkowa obniżka o 5 EUR za sprzedaną tonę zostaje przyznana w przypadku sprzedaży produktów rybołówstwa w zakładzie przetwórczym Republiki Zielonego Przylądka. Mechanizm ten stosuje się do wysokości maksymalnie 50 % rozliczenia końcowego połowów. |
ARKUSZ 2: SEJNERY TUŃCZYKOWE I TAKLOWCE POWIERZCHNIOWE
(1) Obszar połowowy: | |
w odległości ponad 12 mil morskich od linii podstawowej. | |
(2) Dopuszczalne narzędzia połowowe: | |
Niewód Sznury haczykowe powierzchniowe | |
(3) Przyłowy: | |
Przestrzeganie zaleceń ICCAT i FAO. | |
(4) Dopuszczalna pojemność/Opłaty: | |
Dodatkowa opłata za każdą złowioną tonę | 35 EUR/tonę |
Ryczałtowa opłata roczna: |
4.375 EUR za 125 ton na sejner tuńczykowy 3.150 EUR za 90 ton na taklowiec powierzchniowy |
Liczba statków upoważnionych do połowów |
28 sejnerów 35 taklowców powierzchniowych |
(5) Zachęta finansowa do dobrowolnego wyładunku i sprzedaży połowów | |
Statki, które dobrowolnie dokonują wyładunku w którymś z portów Republiki Zielonego Przylądka, korzystają z obniżki opłaty w wysokości 5 EUR za wyładowaną tonę. Dodatkowa obniżka o 5 EUR za sprzedaną tonę zostaje przyznana w przypadku sprzedaży produktów rybołówstwa w zakładzie przetwórczym Republiki Zielonego Przylądka. Mechanizm ten stosuje się do wysokości maksymalnie 50 % rozliczenia końcowego połowów. |
Format komunikatów o pozycji VMS
MELDUNEK POZYCYJNY
Dane | Kod | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa | Treść |
Początek zapisu | SR | O | Dane dotyczące systemu - wskazują początek zapisu |
Odbiorca | AD | O | Dane dotyczące komunikatu - odbiorca. Kod ISO Alfa 3 kraju |
Nadawca | FR | O | Dane dotyczące komunikatu - nadawca. Kod ISO Alfa 3 kraju |
Państwo bandery | FS | F | |
Typ komunikatu | TM | O | Dane dotyczące wiadomości - typ wiadomości "POS" |
Radiowy sygnał wywoławczy | RC | O | Dane dotyczące statku - międzynarodowy radiowy sygnał wywoławczy statku |
Wewnętrzny numer referencyjny Strony | IR | F | Dane dotyczące statku - niepowtarzalny numer Strony (kod ISO-3 państwa bandery, po którym następuje numer) |
Zewnętrzny numer rejestracyjny | XR | O | Dane dotyczące statku - numer znajdujący się na burcie statku |
Szerokość geograficzna | LA | O | Dane dotyczące pozycji statku - pozycja w stopniach i minutach N/S DDMM (WGS-84) |
Długość geograficzna | LO | O | Dane dotyczące pozycji statku - pozycja w stopniach i minutach E/W DDDMM (WG-S84) |
Kurs | CO | O | Kurs statku w 360° skali |
Prędkość | SP | O | Prędkość statku w dziesiętnych węzła |
Data | DA | O | Dane dotyczące pozycji statku - data zapisu pozycji UTC (RRRRMMDD) |
Godzina | TI | O | Dane dotyczące pozycji statku - godzina zapisu pozycji UTC (HHMM) |
Koniec zapisu | ER | O | Dane dotyczące systemu - wskazują koniec zapisu |
Zestaw znaków: ISO 8859.1
Każda transmisja danych posiada następującą strukturę:
– podwójny ukośnik (//) i kod oznaczają początek przesyłania,
– pojedynczy ukośnik (/) oznacza oddzielenie kodu od danych.
Dane fakultatywne powinny być wprowadzane między początkiem a końcem zapisu.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.181.2 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Republika Zielonego Przylądka-Unia Europejska. Protokół ustalający uprawnienia do połowów i rekompensatę finansową przewidziane w obowiązującej między Stronami Umowie partnerskiej w sprawie połowów. Bruksela.2011.07.27. |
Data aktu: | 27/07/2011 |
Data ogłoszenia: | 09/07/2011 |
Data wejścia w życie: | 17/01/2012 |