Decyzja 2011/400/UE w sprawie zmiany aktu Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu

DECYZJA RADY
z dnia 28 czerwca 2011 r.
w sprawie zmiany aktu Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu

(2011/400/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lipca 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając regulamin pracowniczy mający zastosowanie do pracowników Europolu, zawarty w akcie Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. (zwany dalej "regulaminem pracowniczym Europolu")(1), w szczególności art. 37 ust. 3 dodatku 6 do tego regulaminu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol)(2) (zwana dalej "decyzją o Europolu") zastępuje akt Rady z dnia 26 lipca 1995 r. przyjmujący Konwencję sporządzoną na mocy art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji(3) (zwaną dalej "konwencją o Europolu") z dniem rozpoczęcia stosowania tej decyzji, czyli z dniem 1 stycznia 2010 r.

(2) Decyzja o Europolu przewiduje, że wszystkie środki wdrażające konwencję o Europolu uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., o ile nie przewidziano inaczej w decyzji o Europolu.

(3) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że regulamin pracowniczy Europolu i inne stosowne akty prawne nadal mają zastosowanie do pracowników, którzy nie są zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej ani na mocy warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej zgodnie z art. 57 ust. 2 tej decyzji.

(4) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej określone w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(4) mają zastosowanie do dyrektora, zastępców dyrektora i pracowników Europolu zatrudnionych po dniu 1 stycznia 2010 r.

(5) Decyzja o Europolu przewiduje ponadto, że wszelkie umowy o pracę zawarte przez Europol ustanowiony konwencją o Europolu, będące w mocy w dniu 1 stycznia 2010 r., pozostają w mocy do dnia swojego wygaśnięcia i nie mogą zostać przedłużone na podstawie regulaminu pracowniczego Europolu po dniu rozpoczęcia stosowania decyzji o Europolu.

(6) Decyzja o Europolu przewiduje również, że pracownikom posiadającym umowę o pracę w dniu 1 stycznia 2010 r. należy zaproponować możliwość zawarcia umów na czas określony lub umów o zatrudnieniu w charakterze pracowników kontraktowych na mocy warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Z możliwości tej skorzystała pewna liczba pracowników.

(7) Zatem liczba pracowników nadal zatrudnionych zgodnie z regulaminem pracowniczym Europolu, a więc i ich składka na poczet emerytalnego funduszu Europolu zgodnie z art. 37 ust. 1 dodatku 6 do regulaminu pracowniczego Europolu, zmniejsza się stale od dnia 1 stycznia 2010 r. i osiągnie poziom zerowy, gdy wygaśnie ostatnia umowa o pracę, do której ma zastosowanie regulamin pracowniczy Europolu.

(8) W związku z tym zarządzanie funduszem należy dostosować do obniżonego poziomu składek oraz dokonywanych przez fundusz refundacji i w tym celu należy zmniejszyć liczbę członków zarządu funduszu oraz liczbę ich posiedzeń.

(9) Celowe jest również, by osobistą odpowiedzialność członków zarządu funduszu, którzy realizują swoje zadania, ograniczyć do odpowiedzialności za rażące zaniedbania i poważne nadużycia.

(10) Zobowiązania funduszu wygasną również wcześniej, niż to przewidziano przy jego tworzeniu. Gdyby okazało się, że aktywa funduszu nie wystarczą na wywiązanie się z jego zobowiązań, deficyt należy uzupełnić z budżetu Europolu. W świetle obecnej sytuacji finansowej funduszu ewentualność ta jest raczej teoretyczna, także dlatego, że Europol reasekurował ryzyko, które wynika z jego obowiązków określonych w art. 63-71 regulaminu pracowniczego Europolu, i w tym celu zawarł ubezpieczenie dotyczące rent inwalidzkich i rodzinnych.

(11) Akt Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu(5) należy zatem odpowiednio zmienić. Do aktu tego należy także wprowadzić inne techniczne modyfikacje wynikające z wejścia w życie decyzji o Europolu,

PRZYMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W akcie Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"aa) »decyzja o Europolu« oznacza decyzję Rady z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji(*) i zastępującą konwencję o Europolu;

______

(*) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.";

2) art. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) »Europol« oznacza Europejski Urząd Policji ustanowiony decyzją o Europolu";

3) art. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) »zarząd Europolu« oznacza zarząd Europolu określony w art. 37 ust. 1 decyzji o Europolu;";

4) w art. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"h) »komitet pracowniczy Europolu« oznacza komitet pracowniczy powołany do życia zgodnie z art. 4 regulaminu pracowniczego, a jeżeli przestanie on istnieć -komitet pracowniczy określony w art. 9 ust. 1 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej(*).

______

(*) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1;";

5) art. 3 ust. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) inne przychody, w tym wyjątkowe składki wpłacane przez Europol na mocy art. 12b.";

6) w art. 3 ust. 2 lit. d) skreśla się słowa "lub pożądane";

7) art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zarząd funduszu liczy czworo członków.";

8) art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Spośród czworga członków dwoje zostaje mianowanych przez zarząd Europolu, jeden przez Europol, a jeden przez komitet pracowniczy Europolu. Każdemu członkowi może asystować na posiedzeniach zarządu funduszu najwyżej dwoje ekspertów; koszty wszelkich zewnętrznych ekspertów pokrywane są przez fundusz, jeżeli tak postanowi zarząd funduszu.";

9) w art. 4 ust. 7 fragment "sekretarzem może być jedynie osoba wybrana spośród członków mianowanych przez Europol albo przez komitet pracowniczy Europolu" zastępuje się tekstem w brzmieniu: "sekretarzem może być jedynie członek mianowany przez Europol albo członek mianowany przez komitet pracowniczy Europolu.";

10) w art. 5 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"6. Zarząd funduszu i członkowie zarządu reprezentują interes wszystkich uczestników oraz interes Europolu.";

11) w art. 6 ust. 1 słowa "dwa razy" zastępuje się słowem "raz";

12) art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Decyzje zarządu funduszu mogą zapadać jedynie na posiedzeniach, na których obecni są przynajmniej jeden członek mianowany przez zarząd Europolu oraz przedstawiciele pozostałych stron.";

13) zmiany w art. 8 ust. 1 dotyczące wyrażenia "wypłacalności, płynności finansowej i rentowności" nie dotyczą wersji polskiej;

14) w art. 10 ust. 3 drugie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Do tego celu zarząd funduszu mianuje biegłego księgowego zarejestrowanego zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami niderlandzkimi.";

15) art. 10 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Sprawozdanie roczne zostaje przekazane zarządowi Europolu i skontrolowane przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 43 i art. 58 ust. 2 lit. a) decyzji o Europolu.";

16) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Ograniczenie odpowiedzialności

1. Członkowie zarządu funduszu są zwolnieni z wszelkiej odpowiedzialności w odniesieniu do roszczeń związanych z realizacją przez nich zadań, o których mowa w art. 5.

2. Europol zabezpiecza członków zarządu funduszu przed wszelkimi roszczeniami o odszkodowania zgłaszanymi funduszowi przez uczestników lub przez inne zainteresowane strony w związku z realizacją zadań, o których mowa w art. 5.

3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 niniejszego artykułu członkowie zarządu funduszu ponoszą odpowiedzialność za rażące zaniedbania i poważne nadużycia, takie jak m.in. oszustwo, korupcja, przywłaszczenie funduszy i kradzież.";

17) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 12b

Kontrola nad aktywami funduszu

1. Oprócz sprawozdania sporządzanego zgodnie z art. 10 zarząd funduszu przedstawia co kwartał sprawozdanie finansowe ilustrujące stan kapitału własnego, którym dysponuje fundusz. Jeżeli kapitał własny jest niższy od progu określonego w art. 132 niderlandzkiej ustawy o emeryturach (Pensioenwet), zarząd funduszu przeprowadza ocenę ryzyka, by oszacować niebezpieczeństwo niewypłacalności funduszu w następnych pięciu latach budżetowych. Wyniki zgłasza zarządowi Europolu i dyrektorowi Europolu oraz podaje powody, proponowane środki zaradcze, prognozę finansową i szacunkowe zapotrzebowanie na przepływy pieniężne w każdym roku budżetowym, w którym konieczne będą wyjątkowe składki wpłacane przez Europol.

2. Niezależnie od tego, że zgodnie z art. 13 fundusz może zostać rozwiązany, Europol uzupełnia wszelki deficyt, jeżeli aktywa jego funduszu emerytalnego nie wystarczają temu funduszowi do wywiązania się ze swoich zobowiązań, z wyjątkiem zobowiązań reasekurowanych przez Europol.";

18) art. 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz zostaje utworzony na czas nieokreślony. Może zostać rozwiązany jedynie jednomyślną decyzją Rady. Decyzja taka zapada na podstawie wniosku, który zgłasza zarząd Europolu po wysłuchaniu zarządu funduszu.";

19) art. 14 traci moc.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 28 czerwca 2011 r.

W imieniu Rady
FAZEKAS S.
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 26 z 30.1.1999, s. 23.

(2) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(3) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 1.

(4) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.

(5) Zob. dokument 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register.consilium.eu.int/.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.179.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/400/UE w sprawie zmiany aktu Rady z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie przyjęcia przepisów o funduszu emerytalnym Europolu
Data aktu: 28/06/2011
Data ogłoszenia: 07/07/2011
Data wejścia w życie: 29/06/2011