Decyzja 2011/331/UE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE źródłom światła

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 czerwca 2011 r.
ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE źródłom światła

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 3749)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/331/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 czerwca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że określone kryteria znakowania ekologicznego zostaną ustanowione według grup produktów.

(3) Decyzją Komisji 2002/747/WE(2) ustanowiono kryteria ekologiczne dla żarówek oraz odnośne wymogi oceny i weryfikacji. Kryteria te obowiązują do dnia 31 sierpnia 2011 r.

(4) Powyższe kryteria zostały poddane przeglądowi w świetle postępu technicznego. W następstwie tego przeglądu właściwa jest zmiana definicji produktu i nazwy grupy produktów. Takie nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji powinny obowiązywać przez dwa lata od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

(5) Decyzję 2002/747/WE należy zastąpić w celu zachowania przejrzystości.

(6) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne dla żarówek na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2002/747/WE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na doprowadzenie ich produktów do zgodności ze zrewidowanymi kryteriami i wymogami. Producentom należy również umożliwić składanie wniosków na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2002/747/WE lub na podstawie kryteriów określonych w niniejszej decyzji do czasu utraty mocy przez tę decyzję.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Grupa produktów "źródła światła" obejmuje wszystkie źródła światła o strumieniu świetlnym ≥ 60 i ≤ 12 000 lumenów do oświetlenia ogólnego, mające bezpośrednie lub pośrednie połączenie z elektryczną publiczną siecią zasilającą, wyposażone w trzonek wymieniony w normie EN 60061 i wyprodukowane w celu emitowania promieniowania widzialnego.
2.
Grupa produktów nie obejmuje następujących typów źródeł światła: lampy kierunkowe, wysokoprężne lampy wyładowcze/lampy wyładowcze dużej intensywności, lampy barwne, lampy projekcyjne, oświetlenie fotograficzne, fluorescencyjne lampy do opalania, systemy zasilane akumulatorem i inne źródła światła, które nie są przeznaczone do oświetlenia ogólnego. W grupie produktów nie uwzględnia się następujących rodzajów źródeł światła, jeśli nie są one zasilane bezpośrednio z sieci: kompaktowe lampy fluorescencyjne z wbudowanym opornikiem, żarówki, lampy diodowe.
Artykuł  2

Aby źródło światła mogło otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010, musi ono należeć do grupy produktów "źródła światła" określonej w art. 1 niniejszej decyzji i musi spełniać kryteria, jak również odnośne wymogi oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "źródła światła" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych grupie produktów "źródła światła" przypisuje się kod "008".

Artykuł  5

Uchyla się decyzję 2002/747/WE.

Artykuł  6
1.
Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 5 wnioski o oznakowanie ekologiczne UE dla produktów należących do grupy produktów "żarówki", złożone przed datą przyjęcia niniejszej decyzji, podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2002/747/WE.
2.
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE dla produktów należących do grupy produktów "źródła światła", złożone od dnia przyjęcia niniejszej decyzji, ale najpóźniej przed dniem 31 sierpnia 2011 r., mogą opierać się albo na kryteriach określonych w decyzji 2002/747/WE, albo na kryteriach określonych w niniejszej decyzji.
3.
Wnioski te ocenia się zgodnie z kryteriami, na których się opierają.
4.
Jeżeli oznakowanie ekologiczne UE zostało przyznane na podstawie wniosku ocenianego zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2002/747/WE, może ono być używane przez 12 miesięcy po dacie przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2011 r.

W imieniu Komisji

Janez POTOČNIK

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 242 z 10.9.2002, s. 44.

ZAŁĄCZNIK 

RAMY

Cel kryteriów

Celem niniejszych kryteriów jest w szczególności wspieranie ograniczania szkód w środowisku lub zagrożeń związanych z wykorzystaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie zasobów nieodnawialnych) poprzez zmniejszenie zużycia energii, z wykorzystaniem zasobów zarówno w produkcji, jak i przetwarzaniu/unieszkodliwianiu źródła światła poprzez wydłużenie jego średniego okresu używalności, oraz z wykorzystaniem rtęci poprzez zmniejszenie emisji rtęci ogółem w okresie używalności źródła światła.

Ponadto kryteria promują stosowanie najlepszych praktyk (optymalne użytkowanie z punktu widzenia ochrony środowiska) i zwiększają świadomość ekologiczną konsumentów. Kryteria ustalono na poziomach, które wspierają znakowanie źródeł światła, które są produkowane z przestrzeganiem niskiego poziomu ich oddziaływania na środowisko naturalne.

KRYTERIA

Wyznaczono kryteria dla każdego z poniższych aspektów:

1.
Efektywność energetyczna, okres używalności, utrzymanie strumienia świetlnego i zawartość rtęci
2.
Włączenie/wyłączenie
3.
Wskaźnik oddawania barw
4.
Jednolitość barwy
5.
Niebezpieczne substancje i mieszaniny
6.
Substancje wymienione zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(1)
7.
Części z tworzyw sztucznych
8.
Opakowanie
9.
Instrukcje dla użytkownika
10.
Odpowiedzialność społeczna
11.
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji

Szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji zostały wskazane bezpośrednio pod każdym kryterium.

W przypadku gdy wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji, dokumentacji, analiz, sprawozdań z badań lub innych dowodów pokazujących zgodność z kryteriami, rozumie się, że dokumenty te mogą pochodzić, odpowiednio, od wnioskodawcy lub jego dostawców i/lub ich poddostawców w razie potrzeby.

W miarę możliwości badania należy przeprowadzać w laboratoriach spełniających wymogi ogólne normy ISO 17025 lub normy jej równoważnej.

W stosownych przypadkach metody testowe inne niż te wskazane dla każdego z kryteriów mogą być stosowane, jeśli właściwy organ oceniający wniosek uzna je za metody równoważne.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji, a także mogą przeprowadzać niezależne testy weryfikacyjne.

KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE

Kryterium 1 - Efektywność energetyczna, okres używalności, utrzymanie strumienia świetlnego i zawartość rtęci

Źródła światła spełniają następujące wymogi:

Jednotrzonkowe Dwutrzonkowe
Efektywność energetyczna O 10 % wyższa niż wartość stosunku strumienia świetlnego w odniesieniu do mocy pobieranej zgodnie z klasą A O 10 % wyższa niż wartość stosunku strumienia świetlnego w odniesieniu do mocy pobieranej zgodnie z klasą A
Okres używalności (godziny) 15 000 20 000
Utrzymanie strumienia świetlnego 80 % po 9 000 h 90 % po 16 000 h
Zawartość rtęci (mg) < 1,5 < 3,0

Uwaga:

Efektywność energetyczna zgodnie z definicją w załączniku IV do dyrektywy Komisji98/11/WE(2).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań stwierdzające, że efektywność energetyczna, okres używalności i utrzymanie strumienia świetlnego źródeł światła innych niż lampy diodowe zostały określone z zastosowaniem procedur badania określonych w normie EN 50285.

Odnośnie do efektywności, okresu używalności i utrzymania strumienia światła diodowych źródeł światła wnioskodawca przedkłada sprawozdania z badań z wykorzystaniem procedur pomiarowych uwzględniających powszechnie uznane najnowocześniejsze metody, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W sprawozdaniu określa się efektywność energetyczną, okres używalności i utrzymanie strumienia świetlnego źródła światła. W przypadku gdy właściwe badanie okresu używalności nie zostało zakończone, przyjmuje się długość okresu działania stwierdzoną na opakowaniu, w oczekiwaniu na wyniki badania. Wyniki badania muszą jednak zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od zgłoszenia wniosku na oznakowanie ekologiczne UE. W przypadku badania okresu używalności 75 % badanej próby musi spełniać wymóg.

Kryterium 2 - Włączenie/wyłączenie

W przypadku kompaktowych lamp fluorescencyjnych i lamp diodowych liczba cyklów włączenia/wyłączenia, które może wytrzymać źródło światła przed przedwczesnym końcem eksploatacji, jest większa niż okres używalności lampy wyrażony w godzinach.

Dla lamp przystosowanych do częstego włączania, liczba ta powinna wynosić więcej niż 60 000 cykli włączania/wyłączania.

Ocena i weryfikacja: W przypadku kompaktowych lamp fluorescencyjnych wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań stwierdzające, że ilość cykli włączania/wyłączania dla kompaktowej lampy fluorescencyjnej została ustalona z zastosowaniem badania szybkiego cyklu (1 minuta włączona, 3 minuty wyłączona) i procedur badania okresu używalności określonych w normie EN 50285.

W przypadku lamp diodowych wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań z wykorzystaniem procedur pomiarowych uwzględniających powszechnie uznane, najnowocześniejsze metody pomiarowe, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W sprawozdaniu określa się osiągniętą ilość cykli włączania/wyłączania w sytuacji, gdy 50 % badanych lamp diodowych spełnia wymagania odnośnie do okresu używalności lamp, określone w odpowiednich normach.

Kryterium 3 - Wskaźnik oddawania barw

Wskaźnik oddawania barw (Ra) źródła światła ma wartość większą niż 85.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań stwierdzające, że wskaźnik oddawania barw został oznaczony z zastosowaniem procedury badania określonej w normie CIE - dokument 13.3. Sprawozdanie określa wskaźnik oddawania barw źródła światła.

Kryterium 4 - Jednolitość barwy

Źródło światła powinno mieć temperaturę barwową mieszczącą się w 3-stopniowej elipsie MacAdama lub lepszą.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań, stwierdzające, że skorelowana temperatura barwowa mieści się w 3-krokowej elipsie MacAdama lub jest lepsza, z wykorzystaniem procedur pomiarowych uwzględniających powszechnie uznane, najnowocześniejsze metody pomiarowe, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Kryterium 5 - Niebezpieczne substancje i mieszaniny

Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 produkt lub jakikolwiek jego składnik nie może zawierać substancji, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ani substancji lub mieszanin, którym przypisano następujące zwroty określające zagrożenie i oznaczenia zagrożeń.

Wykaz zwrotów określających zagrożenie i oznaczeń zagrożenia:

Zwrot określający zagrożenie(1) Oznaczenie zagrożenia(2)
H300 Połknięcie grozi śmiercią R28
H301 Działa toksycznie po połknięciu R25
H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią R65
H310 Grozi śmiercią w kontakcie ze skórą R27
H311 Działa toksycznie w kontakcie ze skórą R24
H330 Wdychanie grozi śmiercią R23/26
H331 Działa toksycznie w następstwie wdychania R23
H340 Może powodować wady genetyczne R46
H341 Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne R68
H350 Może powodować raka R45
H350i Wdychanie może powodować raka R49
H351 Podejrzewa się, że powoduje raka R40
H360F Może działać szkodliwie na płodność R60
H360D Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R61
H360FD Może działać szkodliwie na płodność Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki R60/61/60-61
H360Fd Może działać szkodliwie na płodność Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R60/63
H360Df Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R61/62
H361f Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność R62
H361d Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R63
H361fd Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki R62-63
H362 Może działać szkodliwie na dzieci karmione piersią R64
H370 Powoduje uszkodzenia narządów R39/23/24/25/26/27/28
H371 Może spowodować uszkodzenie narządów R68/20/21/22
H372 Powoduje uszkodzenie narządów w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia R48/25/24/23
H373 Może spowodować uszkodzenie narządów w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia R48/20/21/22
H400 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne R50
H410 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany R50-53
H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany R51-53
H412 Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany R52-53
H413 Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych R53
EUH059 Stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej R59
EUH029 W kontakcie z wodą uwalnia toksyczne gazy R29
EUH031 W kontakcie z kwasami uwalnia toksyczne gazy R31
EUH032 W kontakcie z kwasami uwalnia bardzo toksyczne gazy R32
EUH070 Działa toksycznie w kontakcie z oczami R39-41
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).

(2) Zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1).

Wykorzystanie substancji lub mieszanin, których cechy zmieniają się po przetworzeniu (np. nie są już biodostępne, przeszły modyfikację chemiczną) w taki sposób, że określone zagrożenie już nie występuje, jest wyłączone z powyższego wymogu.

Stężenia graniczne dla substancji lub mieszanin spełniających kryteria klasyfikacji do powyższych klas lub kategorii zagrożeń oraz dla substancji spełniających kryteria określone w art. 57 lit. a), b) lub c) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają ogólnych lub specyficznych stężeń granicznych oznaczonych zgodnie z przepisami art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Jeśli oznacza się specyficzne stężenia graniczne, powinny one mieć pierwszeństwo przed ogólnymi stężeniami granicznymi.

Stężenia graniczne dla substancji spełniających kryteria art. 57 lit. d), e) lub f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają 0,1 % wagowo.

Następujące substancje/zastosowania są szczególnie wyłączone z powyższego wymogu:

Jednorodne części o masie nieprzekraczającej 5 g Wszystkie powyższe zwroty określające zagrożenie i oznaczenia zagrożenia

Ocena i weryfikacja: Dla każdej części, której masa przekracza 5 g, wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z powyższym kryterium wraz z odnośną dokumentacją, taką jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców substancji i kopie odpowiednich kart charakterystyki zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dla substancji lub mieszanin. Stężenia graniczne określa się dla substancji i mieszanin w kartach charakterystyki zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Kryterium 6 - Substancje wymienione zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Nie udziela się żadnego odstępstwa od wyłączenia określonego w art. 6 ust. 6 odnośnie do substancji określonych jako substancje wzbudzające szczególne obawy i ujęte na liście określonej w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, występujących w mieszaninach, w artykule lub jakiejkolwiek jednorodnej części złożonego artykułu w stężeniu przekraczającym 0,1 %. Specyficzne stężenia graniczne oznaczone zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 mają zastosowanie, w przypadku gdy stężenie jest niższe niż 0,1 %.

Ocena i weryfikacja: Lista substancji określonych jako substancje wzbudzające szczególne obawy i umieszczonych na liście kandydackiej zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 jest dostępna na stronie internetowej:

http://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp

Odniesienie do listy należy poczynić w dniu złożenia wniosku.

Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z powyższym kryterium wraz z odnośną dokumentacją, taką jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców substancji i kopie odpowiednich kart charakterystyki zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dla substancji lub mieszanin. Stężenia graniczne określa się dla substancji i mieszanin w kartach charakterystyki zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

Kryterium 7 - Części z tworzyw sztucznych

a)
Jeżeli w procesie produkcji stosowana jest jakakolwiek substancja plastyfikująca, musi ona być zgodna z wymogami dotyczącymi substancji niebezpiecznych wymienionymi w kryterium 5 i 6.

Dodatkowo DNOP (ftalan di-(n-oktylu), DINP (ftalan di-izononylu) i DIDP (ftalan di-izodecylu) nie są celowo dodawane do produktu.

b)
Części z tworzyw sztucznych nie zawierają chloru w ilości większej niż 50 % masowo.

Ocena i weryfikacja: Właściwemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne przedstawia się podpisane przez producenta świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów. Właściwemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne przedstawia się również deklarację zgodności podpisaną przez dostawców tworzyw sztucznych, jak również kopie odpowiednich kart charakterystyki materiałów i substancji.

Kryterium 8 - Opakowanie

Tworzywa warstwowe i kompozytowe tworzywa sztuczne nie mogą być używane.

W przypadku wykorzystania pudeł tekturowych muszą być one wykonane w 80 % z materiałów do ponownego przetworzenia uzyskanych od konsumentów.

W przypadku wykorzystania tworzyw sztucznych są one wykonane w co najmniej 50 % z materiałów do ponownego przetworzenia uzyskanych od konsumentów.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarczy wraz z wnioskiem próbkę opakowania produktu oraz deklarację zgodności z niniejszym kryterium. Jedynie opakowanie podstawowe, określone w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3), podlega temu kryterium.

Kryterium 9 - Instrukcje dla użytkownika

Produkt sprzedaje się z odpowiednimi informacjami dla użytkownika umieszczonymi na opakowaniu lub na oddzielnej ulotce sprzedawanej wraz z produktem, informacje te zapewniają zalecenia dotyczące właściwego użytkowania z punktu widzenia oddziaływania na środowisko. Kwestie szczegółowe:

a)
dla lamp o trzonkach E27, E14, B22 lub B15, odpowiednią wielkość i odpowiedni kształt źródła światła w porównaniu z tradycyjnymi lampami żarowymi podaje się na opakowaniu;
b)
dla dwutrzonkowych źródeł światła: informacje na opakowaniu wskazują, że gdy używane są z kontrolnymi urządzeniami elektronicznymi wysokiej częstotliwości, wykazują polepszone parametry działania z punktu widzenia oddziaływania na środowisko;
c)
wytyczne dotyczące usuwania dla potłuczonego fluorescencyjnego źródła światła podaje się na opakowaniu;
d)
właściwa konserwacja lamp, uwzględniająca takie czynności jak czyszczenie, w celu utrzymania strumienia świetlnego;
e)
wyłączanie światła przynosi oszczędności energii i pieniędzy.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tymi wymogami i dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię opakowania lub ulotki.

Kryterium 10 - Odpowiedzialność społeczna

W trakcie wytwarzania źródeł światła, którym przyznano oznakowanie ekologiczne konieczne jest przestrzeganie podstawowych zasad i praw w zakresie warunków pracy.

Licencjobiorca musi zapewnić zgodność produkcji źródeł światła z postanowieniami konwencji MOP(4) dotyczącymi pracy dzieci, pracy przymusowej, bezpieczeństwa i higieny pracy, dyskryminacji, dyscypliny, czasu pracy, płac, wolności zrzeszania się i układów zbiorowych.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca deklaruje zgodność z powyższym wymogiem i przedstawia wyszczególnienie umów z organami kontrolnymi i kodeks postępowania dotyczący konwencji MOP lub certyfikatów SA8000.

Kryterium 11: Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE

Oznakowanie fakultatywne z polem tekstowym zawiera następujący tekst:

"- Wysoka efektywność energetyczna - oszczędność pieniędzy

- Długi okres używalności

- Sprawdzone działanie".

W przypadku gdy źródło światła nie zawiera rtęci, oznakowanie fakultatywne może zawierać stwierdzenie, że źródło światła nie zawiera rtęci.

Wytyczne dotyczące wykorzystania fakultatywnego oznakowania z polem tekstowym znajdują się w wytycznych dotyczących wykorzystania oznakowania ekologicznego na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ promo/logos_en.htm

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza próbkę oznakowania wraz z oświadczeniem zgodności z niniejszym kryterium.

______

(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 71 z 10.3.1998, s. 1.

(3) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10.

(4)http://www.ilo.org/

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 16 decyzji nr 2013/295/UE z dnia 17 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.167.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2014/336/UE z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.168.112) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.148.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/331/UE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE źródłom światła
Data aktu: 06/06/2011
Data ogłoszenia: 07/06/2011
Data wejścia w życie: 07/06/2011