KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) benalaksylu, karbofuranu, karbosulfanu, cypermetryny, indoksakarbu, metoksyfenozydu, parakwatu, prochlorazu i zoksamidu zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP boskalidu, buprofezyny, fluopikolidu, heksytiazoksu, metaflumizonu, protiokonazolu i spirodiklofenu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2.005 złożono wniosek dotyczący zmiany obowiązujących NDP w odniesieniu do boskalidu w przypadku szerokiej gamy upraw. Zezwolenie na stosowanie boskalidu w państwach NAFTA (Północnoamerykański Układ Wolnego Handlu) jest przyczyną wyższych poziomów pozostałości niż NDP określone w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu wiśni i czereśni, cebuli, dymki, pomidorów, bakłażanów, ogórków, melonów, brokułów, kapusty głowiastej, bazylii, fasoli suszonej, grochu suszonego, ziaren słonecznika i nasion rzepaku, konieczne są wyższe NDP.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP(2). Urząd przekazał tę opinię Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) W swojej uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP zalecane przez Urząd są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje o właściwościach toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji danych produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(6) W dniu 9 lipca 2010 r. Komisja Codex Alimentarius (CAC) przyjęła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w ramach Kodeksu Żywnościowego (CXL) dla benalaksylu, boskalidu, buprofezyny, karbofuranu, karbosulfanu, cypermetryny, fluopikolidu, heksytiazoksu, indoksakarbu, metaflumizonu, metoksyfenozydu, parakwatu, prochlorazu, spirodiklofenu, protiokonazolu i zoksamidu. Te wartości CXL należy włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP, z wyjątkiem tych CXL, które nie są bezpieczne dla europejskiej grupy konsumentów i w sprawie których Unia zgłosiła do CAC zastrzeżenie(3) na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu.
(7) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 lit. a) i e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i nie spotkały się ze sprzeciwem Parlamentu Europejskiego ani Rady,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie http://www.efsa.europa.eu:
Reasoned opinion of EFSA prepared by the Pesticides Unit (PRAPeR) on the modification of existing MRL for boscalid in various crops, Dziennik EFSA 2010; 8(9):1780. Opublikowano: 16 września 2010 r. Przyjęto: 12 września 2010 r.
Scientific report of EFSA. Scientific and technical support for preparing a EU position in the 42 Session of the Codex Committee on Pesticide Residues (CCPR), Dziennik EFSA 2010; 8(11):1560. Opublikowano: 26 listopada 2010 r. Przyjęto: 24 marca 2010 r.
(3) Sprawozdania Komitetu Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów są dostępne na stronie: http://www.codexalimentarius.net/web/archives.jsp?year=10
ALINORM 10/33/REP. Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywieniowych, Komisja Codex Alimentarius. ZAŁĄCZNIK II i III. Trzydzieste trzecie posiedzenie. Międzynarodowe Centrum Konferencyjne, Genewa, Szwajcaria, 5-9 lipca 2010 r.