Decyzja 2011/284/UE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do kabli zasilania, kabli sterujących i kabli komunikacyjnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 maja 2011 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do kabli zasilania, kabli sterujących i kabli komunikacyjnych

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 3107)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/284/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

po konsultacji ze Stałym Komitetem ds. Budownictwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów na podstawie art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG Komisja zobowiązana jest wybrać możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji, czy w przypadku danego wyrobu lub rodziny wyrobów obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczenia zgodności, czy też z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wspomnianej dyrektywy wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 dyrektywy 89/106/EWG zawiera wymóg, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych. Z tego powodu pożądane jest zdefiniowanie koncepcji wyrobu lub rodziny wyrobów stosowanej w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Dwie procedury, o których mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, są opisane szczegółowo w załączniku III do tej dyrektywy. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie w przypadku każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura, o której mowa w art. 13 ust. 3 lit. a) dyrektywy 89/106/EWG, odpowiada systemom ustanowionym w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru, oraz w drugiej i trzeciej możliwości określonych w pkt 2 ppkt (ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Procedura, o której mowa w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom wymienionym w załączniku III pkt 2 ppkt (i) oraz w pierwszej możliwości, z ciągłym nadzorem, określonej w załączniku III pkt 2 ppkt (ii),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą producent ponosi wyłączną odpowiedzialność za system fabrycznej kontroli produkcji zapewniający zgodność wyrobu z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta w ocenę kontroli produkcji lub samego wyrobu oraz nadzór nad nimi zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w odpowiednich specyfikacjach technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2011 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, s. 12.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kable zasilania, kable sterujące i kable komunikacyjne(1):

Do stosowania w budynkach i innych budowlach podlegających przepisom dotyczącym substancji niebezpiecznych lub reakcji na ogień, z wyjątkiem wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas Aca, B1ca, B2ca, Cca.

______

(1) Do kabli zasilania, kabli sterujących i kabli komunikacyjnych przeznaczonych do użytku przy napięciu między 50 a 1 000 V w przypadku prądu zmiennego oraz między 75 a 1 500 V w przypadku prądu stałego stosuje się także przepisy dyrektywy Rady 73/23/EWG, znanej jako "dyrektywa o niskim napięciu" (Dz.U. L 77 z 26.3.1973, s. 29).

ZAŁĄCZNIK  II

Kable zasilania, kable sterujące i kable komunikacyjne(1):

Do stosowania w budynkach i innych budowlach podlegających przepisom dotyczącym reakcji na ogień w odniesieniu do wyrobów wykonanych z materiałów zaliczonych do klas Aca, B1ca, B2ca, Cca oraz przepisom dotyczącym odporności ogniowej.

______

(1) Do kabli zasilania, kabli sterujących i kabli komunikacyjnych przeznaczonych do użytku przy napięciu między 50 a 1 000 V w przypadku prądu zmiennego oraz między 75 a 1 500 V w przypadku prądu stałego stosuje się także przepisy dyrektywy Rady 73/23/EWG, znanej jako "dyrektywa o niskim napięciu" (Dz.U. L 77 z 26.3.1973, s. 29).

ZAŁĄCZNIK  III

Uwaga: w przypadku wyrobów mających więcej niż jedno zamierzone wykorzystanie, określone w wymienionych poniżej rodzinach wyrobów, zadania uprawnionego organu, wynikające z odpowiednich systemów zaświadczania zgodności, kumulują się.

RODZINA WYROBÓW

KABLE ZASILANIA, KABLE STERUJĄCE I KABLE KOMUNIKACYJNE (1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku wymienionych poniżej wyrobów i ich zamierzonego wykorzystania wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyroby Zamierzone wykorzystanie Poziomy lub klasy

(reakcja na ogień)

Systemy zaświadczania zgodności
Kable zasilania, kable sterujące do zastosowań podlegających Aca, B1ca, B2ca, Cca 1 +
i kable komunikacyjne przepisom dotyczącym reakcji Dca, Eca 3
na ogień Fca 4
System 1+: Zob. pkt 2 ppkt (i) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, włącznie z badaniem audytowym próbek pobranych w zakładzie produkcyjnym.

System 3: Zob. pkt 2 ppkt (ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.

System 4: Zob. pkt 2 ppkt (ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych w odniesieniu do danej cechy nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno państwo członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (zob. art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości użytkowych wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

KABLE ZASILANIA, KABLE STERUJĄCE I KABLE KOMUNIKACYJNE (2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku wymienionych poniżej wyrobów i ich zamierzonego wykorzystania wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyroby Zamierzone wykorzystanie Poziomy lub klasy (odporność ogniowa) Systemy zaświadczania zgodności
Kable zasilania, kable sterujące i kable komunikacyjne do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym odporności ogniowej P15 – P30 – P60 – P90 – P120

PH15(*) – PH(*) 30 – PH(*) 60 – PH(*) 90 – PH(*) 120

1 +
System 1+: Zob. pkt 2 ppkt (i) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, włącznie z badaniem audytowym próbek pobranych w zakładzie produkcyjnym.

(*) Stosuje się do systemów lub kabli zasilania o małej średnicy bądź sygnalizacyjnych (o średnicy < 20 mm oraz wymiarach przewodu ≤ 2,5 mm2).

Specyfikacja systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych w odniesieniu do danej cechy nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno państwo członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (zob. art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości użytkowych wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

KABLE ZASILANIA, KABLE STERUJĄCE I KABLE KOMUNIKACYJNE (3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku wymienionych poniżej wyrobów i ich zamierzonego wykorzystania wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyroby Zamierzone wykorzystanie Poziomy lub klasy Systemy zaświadczania zgodności
Kable zasilania, kable sterujące i kable komunikacyjne do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym substancji niebezpiecznych 3
System 3: Zob. pkt 2 ppkt (ii) w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.

Specyfikacja systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych w odniesieniu do danej cechy nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno państwo członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (zob. art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości użytkowych wyrobu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.131.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/284/UE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do kabli zasilania, kabli sterujących i kabli komunikacyjnych
Data aktu: 12/05/2011
Data ogłoszenia: 18/05/2011
Data wejścia w życie: 18/05/2011