(2011/278/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 10a dyrektywy zawiera wymóg, by w pełni zharmonizowane wspólnotowe przepisy wykonawcze określały w stopniu, w jakim jest to możliwe, wskaźniki ex ante tak, aby zapewnić przydział bezpłatnych uprawnień w sposób, który dostarcza zachęt do redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz do stosowania energooszczędnych technologii, uwzględniając najbardziej wydajne technologie, substytuty, alternatywne procesy produkcyjne, kogenerację o wysokiej sprawności, skuteczne odzyskiwanie energii z gazów odlotowych, wykorzystanie biomasy oraz wychwytywanie i składowanie CO2, jeśli takie instalacje są dostępne, oraz w sposób, który nie dostarcza zachęt do zwiększenia emisji. Przydziały muszą zostać ustalone przed okresem rozliczeniowym, tak aby umożliwić odpowiednie funkcjonowanie rynku.
(2) Punktem wyjścia podczas określania zasad dotyczących ustanawiania wskaźników ex ante w poszczególnych sektorach lub podsektorach powinny być średnie parametry 10 % najbardziej wydajnych instalacji w danym sektorze lub podsektorze w Unii Europejskiej w latach 2007-2008. Wskaźniki powinny być obliczane raczej dla produktów niż dla czynników produkcji, aby w jak największym stopniu zredukować emisje gazów cieplarnianych i zwiększyć oszczędności wynikające z poprawy efektywności energetycznej w każdym z procesów produkcyjnych danego sektora i podsektora.
(3) W celu określenia przedmiotowych wskaźników Komisja skonsultowała się z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, w tym z zainteresowanymi sektorami i podsektorami. Informacje niezbędne do określenia wskaźników oraz danych pochodzących z instalacji dotyczących produkcji, emisji i zużycia energii były zbierane od lutego 2009 r. od stowarzyszeń branżowych, państw członkowskich, ze źródeł dostępnych publicznie i na rynku oraz poprzez ankietę wysłaną do instalacji z prośbą o uczestnictwo.
(4) W zakresie, w jakim jest to możliwe, Komisja opracowała wskaźniki emisyjności dla produktów oraz półproduktów będących przedmiotem obrotu handlowego pomiędzy instalacjami, wytworzonych jako skutek działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE. Zasadniczo należy zdefiniować jeden wskaźnik dla każdego produktu. Jeśli jeden produkt jest bezpośrednim substytutem innego produktu, obydwa powinny być objęte tym samym wskaźnikiem emisyjności oraz związaną z nim definicją produktu.
(5) Komisja uznała, że ustalenie wskaźnika emisyjności dla określonego produktu jest możliwe, gdy przy uwzględnieniu złożoności procesów produkcyjnych dostępne są definicje i klasyfikacje produktów umożliwiające weryfikację danych produkcyjnych oraz jednolite zastosowanie wskaźnika emisyjności dla produktów w całej Unii Europejskiej na potrzeby przydziału uprawnień do emisji. Nie dokonano jakiegokolwiek rozróżnienia na podstawie lokalizacji geograficznej lub stosowanych technologii, surowców lub paliw, aby nie zakłócić przewagi komparatywnej w odniesieniu do niskoemisyjności w całej gospodarce Unii Europejskiej oraz wzmocnić harmonizację przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji.
(6) Wartości wskaźników emisyjności powinny obejmować wszystkie emisje bezpośrednie związane z produkcją, w tym emisje związane z produkcją mierzalnego ciepła wykorzystywanego do produkcji, bez względu na to, czy to mierzalne ciepło zostało wyprodukowana na miejscu, czy też przez inną instalację. Przy określaniu wartości wskaźników emisyjności odjęto emisje związane z produkcją energii elektrycznej oraz z eksportem mierzalnego ciepła, w tym emisje, których uniknięto dzięki alternatywnej produkcji ciepła lub energii elektrycznej w przypadku procesów egzotermicznych lub produkcji energii elektrycznej bez emisji bezpośrednich. Jeżeli odjęcie emisji związanych z eksportem mierzalnego ciepła nie było możliwe, takie ciepło nie powinno kwalifikować się do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych.
(7) W celu zagwarantowania, że wskaźniki emisyjności prowadzą do redukcji emisji gazów cieplarnianych - uwzględniając fakt, że w odniesieniu do niektórych procesów produkcyjnych, w których emisje bezpośrednie kwalifikujące się do przydziału bezpłatnych emisji i emisje pośrednie z produkcji energii elektrycznej niekwalifikujące się do przydziału bezpłatnych uprawnień w oparciu o dyrektywę 2003/87/WE są do pewnego stopnia wymienne - całkowite emisje, w tym również emisje pośrednie związane z produkcją energii elektrycznej, zostały uwzględnione przy określaniu wartości wskaźników emisyjności, aby zapewnić równe szanse instalacjom paliwowym i elektrochłonnym. Na potrzeby przydziału uprawnień do emisji na podstawie danych wskaźników emisyjności należy uwzględniać jedynie udział emisji bezpośrednich w całości emisji w celu uniknięcia sytuacji, w których bezpłatne emisje przydzielane są w odniesieniu do emisji związanych z energią elektryczną.
(8) Dla określenia wartości wskaźników emisyjności Komisja jako punkt wyjścia wykorzystała średnią arytmetyczną poziomów emisji gazów cieplarnianych z 10 % tych najbardziej wydajnych pod względem emisji gazów cieplarnianych w 2007 i 2008 r. instalacji, dla których zgromadzono dane. Dodatkowo, zgodnie z art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Komisja dokonała analizy w odniesieniu do wszystkich sektorów, dla których wskaźniki emisyjności dla produktów zostały podane w załączniku I, na podstawie dodatkowych informacji otrzymanych z kilku źródeł oraz w oparciu o szczegółowe badania analizujące najbardziej wydajne technologie i potencjał zmniejszenia emisji na poziomie europejskim i międzynarodowym. Analiza ta dotyczyła kwestii, czy powyższe punkty wyjścia w odpowiedni sposób odzwierciedlają najbardziej wydajne technologie, substytuty, alternatywne procesy produkcyjne, wysokosprawną kogenerację, skuteczne odzyskiwanie energii gazów odlotowych, wykorzystanie biomasy oraz wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla, jeśli takie instalacje są dostępne. Dane wykorzystywane do określenia wartości wskaźników emisyjności zgromadzono ze znacznej liczby źródeł, tak aby objąć nimi jak największą liczbę instalacji wytwarzających produkt opatrzony wskaźnikiem w latach 2007 i 2008. Po pierwsze, dane dotyczące poziomów emisji gazów cieplarnianych w instalacjach ETS wytwarzających produkty opatrzone wskaźnikiem zostały zgromadzone w oparciu o zdefiniowane zasady, tzw. "wytyczne sektorowe", przez odpowiednie europejskie stowarzyszenia branżowe lub w ich imieniu. Jako odniesienie do tych wytycznych sektorowych Komisja przedstawiła wytyczne na temat jakości i kryteriów weryfikacji w odniesieniu do danych wskaźnikowych dla UE-ETS. Po drugie, w celu uzupełnienia danych zgromadzonych przez europejskie stowarzyszenia branżowe konsultanci działający w imieniu Komisji Europejskiej zgromadzili dane od instalacji nieobjętych danymi sektorowymi; dodatkowo, dane i analizy zostały również dostarczone przez właściwe organy państw członkowskich.
(9) Aby zagwarantować, że wartości wskaźników emisyjności oparte są na prawidłowych i zgodnych danych, Komisja wspierana przez konsultantów przeprowadziła szczegółową weryfikację zgodności wytycznych sektorowych oraz kontrolę wiarygodności wartości punktów wyjścia wyprowadzonych z danych. Jak wskazano w wytycznych dotyczących jakości i weryfikacji, dane zostały zweryfikowane w niezbędnym zakresie przez niezależnych weryfikatorów.
(10) W przypadkach, w których w jednej instalacji wytwarza się szereg produktów, a przypisanie emisji do indywidualnych produktów nie zostało uznane za wykonalne, gromadzeniem danych oraz określaniem wskaźników emisyjności objęto wyłącznie instalacje wytwarzające pojedyncze produkty. Ma to odniesienie do wskaźników emisyjności dla produktów w odniesieniu do wapna, dolomitu kalcynowanego, butli i słoików ze szkła barwnego, cegieł licówek, kostki brukowej, proszku uzyskanego metodą suszenia rozpryskowego, wysokogatunkowego papieru niepowlekanego, bibułki higienicznej, "testlinera" i flutingu (papieru na warstwę pofalowaną) oraz tektury niepowlekanej i tektury powlekanej. Aby zwiększyć znaczenie oraz zweryfikować wiarygodność wyników, wartości dotyczące średniej emisji z 10 % najbardziej wydajnych instalacji zostały porównane z danymi z literatury na temat najbardziej wydajnych technologii.
(11) W przypadku braku danych lub gdy dane zgromadzone zgodnie z metodą ustalania wskaźników emisyjności nie są dostępne, do wyprowadzania wartości wskaźników emisyjności wykorzystuje się informacje na temat bieżących poziomów emisji i zużycia oraz najbardziej wydajnych technologii, pozyskane głównie z dokumentów referencyjnych dotyczących najlepszych dostępnych technik (BREF) sporządzonych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli 2 . W szczególności ze względu na brak danych na temat spalania gazów odlotowych, eksportu ciepła oraz produkcji energii elektrycznej, wartości wskaźników emisyjności dla produktów w odniesieniu do koksu i ciekłego metalu zostały wyprowadzone z obliczeń emisji bezpośrednich i pośrednich na podstawie informacji na temat odpowiednich przepływów energii podanych w odpowiednich BREF oraz domyślnych wskaźników emisji określonych w decyzji Komisji 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiającej wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W przypadku wskaźnika dotyczącego produktu dla spieku dane zostały również skorygowane na podstawie odpowiednich przepływów energii podanych w odpowiednim BREF, z uwzględnieniem spalania gazów odlotowych w sektorze.
(12) W przypadku gdy określenie wskaźnika emisyjności dla produktów nie było możliwe, ale występuje emisja gazów cieplarnianych kwalifikująca się do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji, uprawnienia te powinny być przydzielane w oparciu o ogólne metody rezerwowe. Utworzono hierarchię trzech metod rezerwowych w celu jak największego zredukowania emisji oraz zwiększenia oszczędności energii elektrycznej przynajmniej w części przedmiotowych procesów produkcji. Wskaźnik emisyjności oparty na cieple ma zastosowanie do procesów zużywających ciepło, w których używany jest nośnik mierzalnego ciepła. Wskaźnik emisyjności oparty na paliwie ma zastosowanie przy użyciu niemierzalnego ciepła. Wartości wskaźników emisyjności oparte na cieple i paliwie zostały wyliczone w oparciu o zasady przejrzystości i prostoty, przy wykorzystaniu referencyjnej wydajności szeroko dostępnego paliwa, które można uznać za drugie w kolejności pod względem emisji gazów cieplarnianych, z uwzględnieniem technologii efektywnych energetycznie. W przypadku emisji procesowych uprawnienia do emisji powinny być przydzielane w oparciu o historyczne poziomy emisji. Celem zagwarantowania, że przydział bezpłatnych uprawnień do emisji w odniesieniu do powyższych emisji stanowi wystarczającą zachętę do redukcji emisji gazów cieplarnianych, oraz celem uniknięcia jakichkolwiek różnic w traktowaniu emisji procesowych przydzielanych na podstawie historycznych poziomów emisji oraz emisji w granicach systemowych wskaźnika emisyjności dla produktów, historyczny poziom emisji każdej instalacji należy pomnożyć przez mnożnik równy 0,9700, co pozwoli określić liczbę bezpłatnych uprawnień do emisji.
(13) Od 2013 r. wszystkie bezpłatne uprawnienia do emisji na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE należy wyznaczać zgodnie z tymi zasadami. Aby możliwa była realizacja systemu przejściowego przewidzianego w art. 10a ust. 11 dyrektywy 2003/87/WE, zgodnie z którym przydział bezpłatnych uprawnień do emisji powinien być zmniejszany z poziomu 80 % liczby odpowiadającej uprawnieniom przydzielonym w 2013 r. do poziomu 30 % tej liczby w 2020 r., celem osiągnięcia całkowitej likwidacji przydziałów bezpłatnych uprawnień do emisji w roku 2027, należy zastosować współczynniki określone w załączniku VI. Powyższe współczynniki nie mają zastosowania, jeżeli sektor lub podsektor został umieszczony w wykazie ustalonym na mocy decyzji Komisji 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalającej, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji 4 . Przydziały na mocy tej decyzji będą uwzględniane przy ustalaniu przyszłych wykazów sektorów lub podsektorów uznanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(14) Aby ułatwić gromadzenie danych od prowadzących instalacje oraz obliczanie uprawnień do emisji, które mają być przydzielane przez państwa członkowskie, w razie potrzeby każdą instalację należy podzielić na podinstalacje. Państwa członkowskie powinny dołożyć starań, aby emisje były prawidłowo przypisywane do odpowiednich podinstalacji i aby nie dochodziło do jakiegokolwiek pokrywania się w odniesieniu do podinstalacji.
(15) Państwa członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań, by dane pozyskane od prowadzących instalacje i wykorzystywane na potrzeby przydziału emisji były pełne, spójne i prezentowały najwyższy możliwy do osiągnięcia poziom dokładności. Dane te powinny zostać zweryfikowane przez niezależnego weryfikatora celem zagwarantowania, że przydział bezpłatnych uprawnień do emisji jest oparty na solidnych i wiarygodnych danych. Niniejsza decyzja powinna określić szczegółowe wymogi minimalne dotyczące gromadzenia i weryfikacji danych, aby ułatwić zharmonizowane i spójne zastosowanie reguł przydziału uprawnień.
(16) Podstawą do wyliczenia liczby bezpłatnych uprawnień, które mają zostać przydzielone instalacjom dotychczas działającym, powinny być dane historyczne. Aby zagwarantować, że okres odniesienia jest maksymalnie reprezentatywny dla cykli przemysłowych, obejmuje odpowiedni okres, w którym dostępne są dane dobrej jakości, oraz redukuje wpływ takich szczególnych okoliczności, jak czasowe zamknięcie instalacji, historyczne poziomy działalności oparto na medianie produkcji w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., lub na medianie produkcji w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., jeśli ta ostatnia wartość jest wyższa. Należy również uwzględnić wszelkie znaczące zmiany zdolności produkcyjnych, które miały miejsce w odpowiednim okresie. W przypadku nowych instalacji poziomy działalności należy określić w oparciu o standardowe wykorzystanie zdolności produkcyjnych oparte na informacjach dotyczących danego sektora lub w oparciu o charakterystyczne dla danej instalacji wykorzystanie zdolności produkcyjnych.
(17) Informacje gromadzone przez państwa członkowskie powinny ułatwić stosowanie niniejszej decyzji przez właściwe organy oraz przez Komisję.
(18) Aby uniknąć jakiegokolwiek zakłócenia konkurencji oraz zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, państwa członkowskie powinny dołożyć starań, by przy określaniu przydziału dla poszczególnych instalacji nie dochodziło do podwójnego naliczania i podwójnego przydzielania uprawnień. W tym kontekście państwa członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na przypadki, w których produkt objęty wskaźnikiem jest wytwarzany w więcej niż jednej instalacji, w których więcej niż jeden produkt objęty wskaźnikiem jest wytwarzany w tej samej instalacji oraz w których produkty pośrednie są wymieniane ponad granicami instalacji.
(19) Aby zapewnić, że z upływem czasu poprzez system handlu emisjami zostanie osiągnięta redukcja emisji gazów cieplarnianych, w dyrektywie 2003/87/WE przewidziano liniowe zmniejszanie się liczby uprawnień w całej Unii. Ponieważ ta zmniejszająca się liczba uprawnień w całej Unii jest brana pod uwagę przy ustalaniu maksymalnej rocznej liczby uprawnień zgodnie z art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, wszystkie bezpłatne uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych przydzielane na podstawie niniejszej decyzji instalacjom nieobjętym tą maksymalną roczną liczbą uprawnień, o których mowa w art. 10a ust. 5, powinny zostać skorygowane w taki sam liniowy sposób, jak liczba uprawnień w całej Unii, przy czym rokiem odniesienia jest rok 2013.
(20) Jednorodny międzysektorowy współczynnik korygujący mający zastosowanie w każdym roku w okresie 2013-2020 do instalacji, które nie zostały zidentyfikowane jako wytwórcy energii elektrycznej i nie są nowymi instalacjami, zgodnie z art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, powinien zostać określony w oparciu o wstępną całkowitą roczną liczbę bezpłatnych uprawnień do emisji przydzielonych w okresie 2013-2020, obliczanych w odniesieniu do tych instalacji na mocy niniejszej decyzji, w tym instalacji, które mogą podlegać wyłączeniu w oparciu o art. 27 wspomnianej dyrektywy. Powyższą liczbę bezpłatnych uprawnień do emisji przydzielanych każdego roku w przedmiotowym okresie należy porównać z roczną liczbą uprawnień obliczoną zgodnie z art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do instalacji, które nie są wytwórcami energii elektrycznej ani nowymi instalacjami, z uwzględnieniem odpowiedniego udziału rocznej liczby uprawnień dla całej Wspólnoty, określonego na podstawie art. 9 dyrektywy, oraz odpowiedniej liczby emisji włączonych do systemu unijnego dopiero począwszy od 2013 r.
(21) Jeśli mierzalne ciepło jest wymieniane między co najmniej dwiema instalacjami, przydział bezpłatnych uprawnień do emisji powinien być oparty na zużyciu ciepła przez instalację i uwzględniać ryzyko ucieczki emisji. Dlatego też w celu zagwarantowania, że liczba przydzielanych bezpłatnych uprawnień do emisji jest niezależna od struktury dostaw ciepła, uprawnienia do emisji należy przydzielać konsumentowi ciepła.
(22) Aby zwiększyć znaczenie dostępnych danych dotyczących emisji gazów cieplarnianych w instalacjach objętych systemem unijnym, wskaźniki emisyjności dla produktów w odniesieniu do masy celulozowej siarczynowej, masy termomechanicznej i masy mechanicznej oraz papieru z odzysku są oparte na informacjach z BREF w zakresie najbardziej wydajnych technologii odzwierciedlających wykorzystanie kopalnych paliw rozruchowych, paliw kopalnych (w odniesieniu do masy celulozowej siarczynowej, masy termomechanicznej i masy mechanicznej) oraz ciepła (w odniesieniu do papieru makulaturowego). Wskaźnik emisyjności dla produktów w odniesieniu do papieru gazetowego również został oparty na najbardziej wydajnych technologiach odzwierciedlających wykorzystanie ciepła w celu określenia właściwej wartości wskaźnika emisyjności.
(23) Aby uwzględnić dodatkowe emisje gazów cieplarnianych nieodzwierciedlone w danych będących podstawą określenia wartości wskaźnika emisyjności dla niektórych instalacji, w szczególności emisje metanu, oraz aby zagwarantować, że przydział bezpłatnych uprawnień do emisji na podstawie wskaźników emisyjności dla produktów uwzględnia emisje procesowe i nie powoduje powstania zachęt do zwiększenia emisji, poszczególne punkty danych instalacji na krzywej wskaźnika emisyjności dla kwasu azotowego zostały skorygowane w oparciu o informacje na temat średniej wartości tych emisji dostarczone przez sektor oraz informacje pochodzące z dokumentów BREF. Wskaźnik emisyjności dla produktów w odniesieniu do kwasu azotowego odzwierciedla tę korektę.
(24) Celem uwzględnienia różnic w konfiguracjach rafinerii wskaźniki emisyjności dla produktów dla sektora rafinerii powinny być oparte na podejściu "tony ważonej CO2" (zwanym dalej "CWT"). W podejściu tym jedynym produktem rafinerii jest CWT, a jego produkcję oblicza się w oparciu o zdefiniowane jednostki procesu ogólnego przeznaczenia, z których wszystkie są ważone wskaźnikiem emisji dotyczącym destylacji ropy naftowej, zwanym wskaźnikiem CWT i odpowiadającym intensywności emisji CO2 na średnim poziomie efektywności energetycznej, dla tego samego rodzaju paliwa standardowego dla każdej jednostki procesowej przeznaczonej do spalania oraz dla średnich emisji procesowych jednostki przetwarzającej. Na tej podstawie punkty danych wykorzystane do określenia wskaźnika emisyjności dla produktów wyprowadzono poprzez porównanie rzeczywistych emisji z całkowitą wartością CWT dla każdej rafinerii. Przydział bezpłatnych uprawnień do emisji dla rafinerii jest następnie korygowany w taki sposób, aby wyłączyć zużycie i produkcję energii elektrycznej, celem zachowania spójności z art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE.
(25) Ponieważ możliwe jest osiągnięcie szerokiego zakresu jakości produktów, wskaźniki emisyjności dla produktów w odniesieniu do wapna i dolomitu kalcynowanego odnoszą się do składu standardowego obejmującego tlenek wapnia i tlenek magnezu. W odniesieniu do emisji ze spalania wykorzystano dane dotyczące konkretnych emisji gazów cieplarnianych pochodzących ze spalania przy wytwarzaniu tych standardowych produktów na podstawie decyzji 2007/589/WE.
(26) Chociaż przy kilku wskaźnikach emisyjności dla produktów, dotyczących np. amoniaku i sody kalcynowanej, zakłada się, że całość CO2 powstającego w procesie produkcji jest emitowana do atmosfery, emisje powinny być przedmiotem monitorowania i raportowania zgodnie z rozporządzeniem w sprawie monitorowania i raportowania emisji związanych z rodzajami działań wymienionymi w załączniku I, które zgodnie z art. 14 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ma zostać przyjęte do dnia 31 grudnia 2011 r., przy założeniu, że całość CO2 powstałego w tego rodzaju procesach produkcji została wyemitowana do atmosfery, bez względu na potencjalne wykorzystanie CO2 jako paliwa w procesach produkcji chemicznej.
(27) Wskaźnik emisyjności dotyczący krakingu parowego nie obejmuje tzw. dodatkowych surowców zasilających - chemikaliów o wysokich wartościach, które nie są produkowane w procesie głównym - oraz emisji powiązanych, ale w stosownych przypadkach dodatkowe surowce zasilające należy uwzględnić przy przydziale bezpłatnych uprawnień do emisji z wykorzystaniem konkretnych współczynników emisji.
(28) Aby zapewnić równe szanse w obszarze produkcji związków aromatycznych w rafineriach i zakładach chemicznych, przydział bezpłatnych uprawnień do emisji w odniesieniu do związków aromatycznych należy oprzeć na podejściu CWT i należy zastosować wartość wskaźników emisyjności dotyczących produktów rafineryjnych.
(29) Biorąc pod uwagę fakt, że w produkcji monomeru chlorku winylu wodór jest w pewnym zakresie wykorzystywany jako paliwo zastępujące takie paliwa konwencjonalne, jak gaz ziemny, dzięki czemu zmniejsza się emisja gazów cieplarnianych pochodzących ze spalania, ale biorąc również pod uwagę, że dla ogólnego poziomu emisji gazów cieplarnianych lepsze jest stosowanie wodoru jako paliwa, wskaźnik dotyczący monomeru chlorku winylu odnosi się do wykorzystania wodoru w taki sposób, jak do gazu ziemnego.
(30) Aby zapewnić równe szanse w obszarze produkcji wodoru i gazu do syntezy w rafineriach i zakładach chemicznych, wskaźnik emisyjności dla tych produktów należy oprzeć na podejściu CWT i należy zastosować wartość wskaźnika emisyjności dotyczącego rafinerii. Obydwa wskaźniki emisyjności dla produktów odnoszą się do zdefiniowanego objętościowego stężenia wodoru.
(31) Biorąc pod uwagę fakt, że począwszy od roku 2013 pełny system aukcyjny powinien stać się regułą dla sektora energetycznego, z uwzględnieniem jego możliwości do przeniesienia w ceny energii elektrycznej zwiększonych kosztów emisji CO2, oraz że nie należy dokonywać przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji dla żadnego rodzaju produkcji energii elektrycznej z wyjątkiem przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień na potrzeby modernizacji produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wytwarzanej z gazów odlotowych, niniejsza decyzja nie powinna mieć zastosowania do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji związanych z produkcją lub zużyciem energii elektrycznej. Zgodnie z art. 10a ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE sektorom lub podsektorom uznanym za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji można jednak zrekompensować koszty związane z emisją gazów cieplarnianych przeniesione w ceny energii; rekompensaty tej należy dokonać przy wykorzystaniu środków finansowych przyjętych przez państwa członkowskie zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami pomocy państwa, i które zostaną przyjęte w tym obszarze przez Komisję.
(32) Właściwe jest również uwzględnienie we wskaźnikach emisyjności dla produktów skutecznego odzyskiwania energii z gazów odlotowych oraz emisji związanych z ich wykorzystaniem. Dlatego też w większym zakresie uwzględniono zawartość dwutlenku węgla w tych gazach odlotowych do celów określenia wartości wskaźników emisyjności w odniesieniu do produktów, przy wytwarzaniu których powstają gazy odlotowe. Jeśli gazy odlotowe są wyprowadzane z procesu produkcji poza granice systemowe danego wskaźnika emisyjności dla produktów i spalane celem wyprodukowania ciepła poza granicami systemowymi procesu objętego wskaźnikiem emisyjności, zdefiniowanego w załączniku I, powiązane emisje powinny być uwzględniane poprzez przydział dodatkowych uprawnień do emisji na podstawie wskaźnika emisyjności opartego na cieple lub paliwie. W świetle ogólnej zasady stanowiącej, że nie należy przydzielać żadnych bezpłatnych uprawnień do emisji w odniesieniu do wszelkiego wytwarzania energii elektrycznej, aby uniknąć zakłócenia konkurencji na rynkach energii elektrycznej dostarczanej do instalacji przemysłowych, oraz uwzględniając powiązanie ceny dwutlenku węgla z energią elektryczną, właściwe jest rozwiązanie przewidujące, że kiedy gazy odlotowe są wyprowadzane z procesów produkcji poza granice systemowe odpowiedniego wskaźnika emisyjności dla produktów i spalane celem wytworzenia energii elektrycznej, nie przydziela się żadnych dodatkowych uprawnień poza udziałem zawartości dwutlenku węgla w gazie odlotowym uwzględnionym w odpowiednim wskaźniku emisyjności dla produktów.
(33) Wskaźniki emisyjności dla produktów uwzględniają również historyczne poziomy emisji ze spalania gazów odlotowych związanych z wytwarzaniem danego produktu, zaś paliwo wykorzystywane do spalania na pochodniach dla zapewnienia bezpieczeństwa należy uznać za paliwo wykorzystane do produkcji niemierzalnego ciepła w celu odzwierciedlenia obowiązkowego charakteru takiego spalania.
(34) Aby przeciwdziałać zmianie klimatu i zmniejszyć poziomy emisji CO2 gospodarek, konieczne są znaczące wysiłki inwestycyjne. Niniejszą decyzję należy zatem stosować w sposób służący wspieraniu inwestycji w czyste technologie w każdym sektorze i podsektorze. Zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE w przyszłości cel ten może zostać uzupełniony o inne polityki i środki zachęcające do efektywnego wykorzystania uprawnień celem spowodowania znaczących inwestycji w bardziej energooszczędne technologie. W szczególności, jeśli ostateczna roczna liczba uprawnień przydzielanych bezpłatnie w odniesieniu do wszystkich instalacji dotychczas działających określonych zgodnie z niniejszą decyzją spadnie znacznie poniżej maksymalnej rocznej liczby uprawnień wspomnianej w art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, zmiana niniejszej decyzji mogłaby stanowić zachętę do dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE poprzez przydział uprawnień instalacjom zdolnym do wprowadzenia innowacyjnych technologii dodatkowo zmniejszających emisje gazów cieplarnianych.
(35) Inwestycje mające na celu znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnych dające dostęp do rezerwy dla nowych instalacji zgodnie z art. 10a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE powinny być jednoznaczne i mieć określoną skalę, tak aby można było uniknąć wczesnego wyczerpania się rezerwy uprawnień do emisji stworzonej dla nowych instalacji, zakłóceń konkurencji i wszelkiego nadmiernego obciążenia administracyjnego oraz zapewnić równe traktowanie instalacji w poszczególnych państwach członkowskich. Właściwe jest zatem zdefiniowanie progu znaczącej zmiany zdolności produkcyjnej na poziomie 10 % zainstalowanej zdolności produkcyjnej instalacji oraz stosowanie wymogu, by zmiana zainstalowanej zdolności produkcyjnej powodowała znacznie wyższy lub niższy poziom działalności danej instalacji. Przy dokonywaniu oceny, czy osiągnięto ten próg, należy jednak uwzględniać przyrostowe zwiększanie lub zmniejszanie zdolności produkcyjnej.
(36) Biorąc pod uwagę, że w rezerwie dla nowych instalacji znajduje się ograniczona liczba uprawnień, w chwili wydania ich znaczącej ilości nowym instalacjom należy ocenić, czy zagwarantowano uczciwy i sprawiedliwy dostęp do pozostałej części uprawnień w tej rezerwie. W zależności od tej oceny można przewidzieć system kolejkowy. Przy opracowywaniu takiego systemu i definiowaniu jego kryteriów kwalifikowalności należy uwzględnić różne praktyki wydawania zezwoleń w poszczególnych państwach członkowskich, unikać nadużyć oraz nie dostarczać zachęt do rezerwowania uprawnień na zbyt długi okres.
(37) Celem zagwarantowania, że nie przydziela się bezpłatnych uprawnień do emisji instalacjom, które zaprzestały działalności, w niniejszej decyzji należy przewidzieć środki definiujące takie instalacje oraz zakazujące wydania uprawnień, chyba że można stwierdzić, że instalacja wznowi działalność w określonym i racjonalnym okresie.
(38) Celem określenia liczby uprawnień do emisji przydzielanych instalacji, która częściowo zaprzestała działalności, zdefiniowano specjalne progi porównujące zredukowany poziom działalności z początkowym poziomem działalności. Liczba uprawnień do emisji, które mają zostać przydzielone, powinna zatem zostać odpowiednio dostosowana od roku przypadającego po roku, w którym instalacja częściowo zaprzestała działalności. Jeśli instalacja taka ponownie osiągnie poziom działalności powyżej tych progów, pierwotna liczba przyznanych uprawnień do emisji powinna zostać częściowo lub całkowicie przywrócona, w zależności od poziomu działalności instalacji.
(39) W stosownych przypadkach należy uwzględnić wytyczne dotyczące interpretacji załącznika I do dyrektywy 2003/87/WE.
(40) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmiany Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
-zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2011/745/UE z dnia 11 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.299.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2012/498/UE z dnia 17 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.241.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2014/9/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2014.9.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.130.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/278/UE w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 27/04/2011 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2011 |
Data wejścia w życie: | 17/05/2011 |