Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ wywołują skutki prawne w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/, dostępnej pod adresem:http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Regulamin nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji
I. Określonych elementów pojazdów silnikowych wykorzystujących w układach napędowych sprężony gaz ziemny (CNG);
II. Pojazdów w odniesieniu do montażu określonych homologowanych elementów służących do wykorzystania sprężonego gazu ziemnego (CNG) w ich układach napędowych
(Dz.U.UE L z dnia 7 maja 2011 r.)
Zawiera w sobie obowiązujący tekst aż do:
Suplement nr 9 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 19 sierpnia 2010 r.
1. ZAKRES
Niniejszy regulamin odnosi się do:
1.1. Część I Określonych elementów pojazdów kategorii M i N(1) wykorzystujących w układach napędowych sprężony gaz ziemny (CNG)
1.2. Część II. Pojazdów kategorii M i N(1) w odniesieniu do montażu określonych elementów służących do wykorzystania w ich układach napędowych sprężonego gazu ziemnego (CNG)
2. DEFINICJA I KLASYFIKACJA ELEMENTÓW
Elementy instalacji CNG stosowane w pojazdach, klasyfikuje się ze względu na ciśnienie robocze i funkcje, zgodnie z rys. 1-1.
Klasa 0 Części poddawane wysokiemu ciśnieniu w tym rurki i złączki, w których znajduje się CNG pod ciśnieniem roboczym wyższym niż 3 MPa, maksymalnie 26 MPa.
Klasa 1 Części poddawane średniemu ciśnieniu, w tym rurki i złączki, w których znajduje się CNG pod ciśnieniem wyższym niż 450 kPa, maksymalnie 3 000 kPa (3 MPa).
Klasa 2 Części poddawane niskiemu ciśnieniu, w tym rurki i złączki, w których znajduje się CNG pod ciśnieniem wyższym niż 20 kPa, maksymalnie 450 kPa.
Klasa 3 Części poddawane średniemu ciśnieniu takie jak zawory bezpieczeństwa i części zabezpieczone zaworami bezpieczeństwa, w tym rurki i złączki, w których znajduje się CNG pod ciśnieniem wyższym niż 450 kPa, maksymalnie 3 000 kPa (3 MPa).
Klasa 4 Części pozostające w styczności z gazem, poddawane ciśnieniu niższemu niż 20 kPa.
Element może składać się z kilku części, z których każda jest zakwalifikowana do swojej klasy ze względu na maksymalne ciśnienie robocze i funkcję.
2.1. "Ciśnienie" oznacza ciśnienie względne mierzone w stosunku do ciśnienia atmosferycznego, o ile nie podano inaczej.
2.1.1. "Ciśnienie eksploatacyjne" oznacza stałe ciśnienie przy stałej temperaturze gazu 15°C.
2.1.2. "Ciśnienie próbne" oznacza ciśnienie, jakiemu element jest poddawany podczas próby odbiorczej.
2.1.3. "Ciśnienie robocze" oznacza maksymalne ciśnienie, jakiemu może być poddany element zgodnie z projektem i które stanowi podstawę dla określenia wytrzymałości rozpatrywanego elementu.
2.1.4. "Temperatury robocze" oznacza maksymalne wartości zakresu temperatur, wskazane w załączniku 5°, które zapewniają bezpieczne i poprawne funkcjonowanie określonego elementu i dla których został on zaprojektowany i homologowany.
2.2. "Określony element" oznacza:
a) zbiornik (lub butla);
b) akcesoria zamontowane na butli;
c) regulator ciśnienia;
d) zawór automatyczny;
e) zawór ręczny;
f) urządzenie podające gaz;
g) regulator przepływu gazu; h) giętki przewód paliwowy;
i) sztywny przewód paliwowy;
j) wlew paliwa;
k) zawór zwrotny lub zawór zwrotny;
l) ciśnieniowy zawór nadmiarowy (zawór bezpieczeństwa);
m) nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane termicznie);
n) filtr;
o) czujnik/wskaźnik ciśnienia lub temperatury;
p) zawór nadmiarowy;
q) zawór serwisowy;
r) elektroniczny moduł sterujący;
s) gazoszczelna obudowa;
t) złączka;
u) wąż wentylacyjny;
v) nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane ciśnieniowo).
2.2.1. Wiele z wymienionych powyżej elementów można łączyć lub montować razem, tworząc "element wielofunkcyjny".
Rysunek 1-1
Diagram klasyfikacji elementów instalacji CNG
grafika
Rysunek 1-2
Badania stosowane dla określonych klas elementów (z wyjątkiem butli)
Badanie eksploatacyjne |
Badanie wytrzymałości na nadciśnienie |
Badanie szczelności (zewnętrznej) |
Badanie szczelności (wewnętrznej |
Badanie wytrzymałości (praca ciągła) |
Odporność na korozję |
Starzenie ozonowe |
Kompatybilność ze sprężonym gazem ziemnym |
Wytrzymałość na wibracje |
Wytrzymałość na wysoką temperaturę (suche powietrze) |
|
Załącznik 5A |
Załącznik 5B |
Załącznik 5C |
Załącznik 5L |
Załącznik 5E |
Załącznik 5G |
Załącznik 5D |
Załącznik 5N |
Załącznik 5F |
Klasa 0 |
X |
X |
A |
A |
X |
X |
X |
X |
X |
Klasa 1 |
X |
X |
A |
A |
X |
X |
X |
X |
X |
Klasa 2 |
X |
X |
A |
A |
X |
A |
X |
X |
A |
Klasa 3 |
X |
X |
A |
A |
X |
X |
X |
X |
X |
Klasa 4 |
O |
O |
O |
O |
X |
A |
X |
O |
A |
X = Stosowane O = Nie stosowane
A = Stosowane warunkowo
|
2.3. "Zbiornik" (lub butla) oznacza dowolny pojemnik stosowany do przechowywania sprężonego gazu ziemnego;
2.3.1. Zbiornik może być skonstruowany następująco:
CNG-1 zbiornik metalowy;
CNG-2 wewnętrzna powłoka zbiornika metalowa, wzmacniana obwodowo impregnowanym żywicą włóknem ciągłym;
CNG-3 wewnętrzna powłoka zbiornika metalowa, wzmacniana w całości impregnowanym żywicą włóknem ciągłym;
CNG-4 zbiornik wykonany w całości z kompozytów, impregnowane żywicą włókno ciągłe z niemetalową powłoką wewnętrzną.
2.4. "Typ zbiornika" oznacza zbiorniki nieróżniące się pod względem wymiarów i cech materiału od parametrów opisanych w załączniku 3.
2.5. "Akcesoria zamontowane na zbiorniku" oznacza następujące elementy (poniższa lista nie jest wyczerpująca), oddzielnie lub łącznie, zamontowane na zbiorniku:
2.5.1. Zawór ręczny;
2.5.2. Czujnik/wskaźnik ciśnienia;
2.5.3. Ciśnieniowy zawór nadmiarowy (zawór bezpieczeństwa);
2.5.4. Nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane termicznie);
2.5.5. Automatyczny zawór butli;
2.5.6. Zawór nadmiarowy;
2.5.7. Gazoszczelna obudowa.
2.6. "Zawór" oznacza urządzenie służące do sterowania przepływem gazu lub cieczy.
2.7. "Zawór automatyczny" oznacza zawór, który nie jest obsługiwany ręcznie.
2.8. "Automatyczny zawór zbiornika" oznacza zawór automatyczny na stałe zamontowany do zbiornika, który steruje przepływem gazu do układu paliwowego. Automatyczny zawór zbiornika jest także określany jako zdalnie sterowany zawór serwisowy.
2.9. "Zawór zwrotny" oznacza zawór, który umożliwia przepływ gazu tylko w jednym kierunku.
2.10. "Zawór nadmiarowy" (urządzenie ograniczające nadmierny przepływ) oznacza urządzenie, które automatycznie odcina lub ogranicza przepływ gazu, kiedy przepływ przekroczy ustaloną wartość obliczeniową.
2.11. "Zawór ręczny" oznacza zawór na stałe przymocowany do butli.
2.12. "Ciśnieniowy zawór nadmiarowy (zawór bezpieczeństwa)" oznacza urządzenie, które zapobiega przekroczeniu uprzednio zdefiniowanego ciśnienia plusowego.
2.13. "Zawór serwisowy" oznacza zawór rozdzielający, który jest zamknięty tylko podczas serwisowania pojazdu.
2.14. "Filtr" oznacza sito ochronne, które usuwa ciała obce ze strumienia gazu.
2.15. "Złączka" oznacza łącznik stosowany w przypadku układu przewodów, rurek lub węży.
2.16. Przewody paliwowe
2.16.1. "Giętkie przewody paliwowe" oznacza giętkie rurki lub węże, którymi przepływa gaz ziemny.
2.16.2. "Sztywne przewody paliwowe" oznacza rurki, które zaprojektowano tak, by nie zginały się podczas normalnej pracy, i którymi przepływa gaz ziemny.
2.17. "Urządzenie podające gaz" oznacza urządzenie doprowadzające paliwo gazowe do kolektora dolotowego silnika (gaźnik lub wtryskiwacz).
2.17.1. "Mieszalnik gazu z powietrzem" oznacza urządzenie mieszające paliwo z powietrzem wlotowym w celu dostarczenia go do silnika.
2.17.2. "Wtryskiwacz gazu" oznacza urządzenie służące do wprowadzenia paliwa gazowego do silnika lub układu dolotowego.
2.18. "Regulator przepływu gazu" oznacza urządzenie ograniczające przepływ gazu, zainstalowane poniżej regulatora ciśnienia, sterujące przepływem gazu do silnika.
2.19. "Gazoszczelna obudowa" oznacza urządzenie z gazowym wężem wentylacyjnym, które odprowadza wyciek gazu na zewnątrz.
2.20. "Ciśnieniomierz" oznacza pozostające pod ciśnieniem urządzenie, które wskazuje ciśnienie gazu.
2.21. "Regulator ciśnienia" oznacza urządzenie stosowane do sterowania ciśnieniem paliwa gazowego podawanego do silnika.
2.22. "Nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane termicznie)" oznacza jednorazowe urządzenie, uruchamiane nadmierną temperaturą, uwalniające gaz i zabezpieczające butlę przed pęknięciem.
2.23. "Wlew paliwa" oznacza urządzenie zamontowane na zewnątrz lub wewnątrz pojazdu (w komorze silnika), używane do napełniania zbiornika na stacji paliw.
2.24. "Elektroniczny moduł sterujący (do silników zasilanych CNG)" oznacza urządzenie sterujące zapotrzebowaniem silnika na gaz i innymi parametrami silnika oraz odcinające automatycznie zawór automatyczny w przypadku zagrożenia.
2.25. "Typ elementu" wymieniony w pkt 2.6. do 2.23. oznacza elementy, które nie różnią się znacząco pod takimi podstawowymi względami jak materiały, ciśnienie robocze czy temperatury robocze.
2.26. "Typ elektronicznego modułu sterującego" wymieniony w pkt 2.24. oznacza elementy, które nie różnią się znacząco pod takimi podstawowymi względami, jak zasadnicze reguły oprogramowania, z wyłączeniem drobnych zmian.
2.27. "Nadciśnieniowe urządzenie zabezpieczające (uruchamiane ciśnieniowo)" (nazywane czasami "płytką bezpieczeństwa") oznacza jednorazowe urządzenie, uruchamiane nadmiernym ciśnieniem, które zapobiega przekroczeniu wstępnie ustalonego ciśnienia w zbiorniku.
______
(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (dokument TRANS//WP.29/78/Rev.1/Amend.2 ostatnio zmieniony przez Amend.4).
(2) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Czechy, 9 - Hiszpania, 10 - Serbia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 - (wolny), 16 -Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 -Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 - (wolny), 31 -Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 - (wolny), 34 - Bułgaria, 36 - Litwa, 37 - Turcja, 38 - (wolny), 39 -Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 - (wolny), 42 - Wspólnoty Europejskie (homologacje są wydawane przez państwa członkowskie korzystające z odpowiedniego symbolu ECE), 43 - Japonia, 44 -(wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 -Malta, 51 - Korea Południowa, 52 - Malezja, 53 - Tajlandia, 54 i 55 - (wolny), 56 - Czarnogóra. Dalsze numery będą przydzielane innym państwom w kolejności chronologicznej, w jakiej ratyfikują lub przystąpią one do "Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań", a przydzielone w ten sposób numery zostaną ogłoszone przez Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych Umawiającym się Stronom Porozumienia.
(3) Zgodnie z definicją w Skonsolidowanej rezolucji o konstrukcji pojazdów (R.E.3), załącznik 7 (TRANS/ WP.29/78/Rev.1/Amend.2).
(4) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (TRANS/ WP29/78/Rev.1/Amend.2).
ZAŁĄCZNIKI