uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny 1 , w szczególności jego art. 247,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 2 , w szczególności jego art. 89,
(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 815/2008 3 Republice Zielonego Przylądka przyznano odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93, dopuszczając uznawanie niektórych przetworzonych produktów rybołówstwa wyprodukowanych w Republice Zielonego Przylądka z ryb niepochodzących, za pochodzące z Republiki Zielonego Przylądka. Odstępstwo to wygasło z dniem 31 grudnia 2010 r.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 894/2010 4 Republice Zielonego Przylądka zwiększono ilości przewidziane na 2010 r. w odniesieniu do dwóch z trzech kategorii produktów rybołówstwa objętych rozporządzeniem (WE) nr 815/2008. Ilości objęte odstępstwem zwiększono odpowiednio do 2 500 ton dla przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z makreli i do 875 ton dla przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tazara i tazara maruna.
(3) Pismem z dnia 21 października 2010 r. Republika Zielonego Przylądka złożyła wniosek o przedłużenie wspomnianego odstępstwa. W pismach z dnia 3 i 21 grudnia 2010 r. oraz 14 stycznia 2011 r. dołączyła dodatkowe informacje uzasadniające jej wniosek.
(4) Wniosek dotyczy przedłużenia o jeden rok oraz ilości 2 500 ton w odniesieniu do przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z makreli i 875 ton w odniesieniu do przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tazara i tazara maruna.
(5) W okresie między 2008 i 2010 r. całkowite pierwotnie przyznane roczne ilości w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy sytuacji w sektorze przetwórstwa produktów rybołówstwa i, do pewnego stopnia, do ożywienia floty łodzi uprawiających tradycyjne rybołówstwo przybrzeżne Republiki Zielonego Przylądka, która ma zasadnicze znaczenie dla tego kraju. Jednakże pełne ożywienie floty Republiki Zielonego Przylądka, osiągającej zamierzony poziom, wymaga dalszego zwiększenia dostępnej zdolności, aby dostarczyć przemysłowi przetwórstwa rybnego Republiki Zielonego Przylądka wystarczającą ilość surowców pochodzących.
(6) Wniosek pokazuje, że brak odstępstwa bardzo negatywnie wpłynie na zdolność sektora przetwórstwa rybnego Republiki Zielonego Przylądka do kontynuowania wywozu do Unii, co może zablokować dalszy rozwój floty Republiki Zielonego Przylądka w odniesieniu do małych połowów pelagicznych.
(7) Odstępstwo ma dać Republice Zielonego Przylądka czas pozwalający na przygotowanie się do przestrzegania reguł uzyskiwania preferencyjnego pochodzenia. Potrzeba czasu na zapewnienie, by wysiłki zmierzające do ożywienia lokalnej floty rybackiej były kontynuowane i tym samym Republika Zielonego Przylądka poprawiła swoją zdolność do dostarczania lokalnemu sektorowi przetwórstwa rybnego ryb pochodzących.
(8) Ponieważ wniosek o przedłużenie odstępstwa dotyczy okresu rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2011 r., w celu zapewnienia ciągłości przywozu z Republiki Zielonego Przylądka do Unii, należy przyznać nowe odstępstwo z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2011 r.
(9) Aby ograniczyć zakres czasowego odstępstwa do czasu potrzebnego Republice Zielonego Przylądka na osiągnięcie zgodności z regułami, odstępstwo należy przyznać na okres jednego roku w odniesieniu do 2 500 ton przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z makreli i 875 ton w odniesieniu do przetworzonych lub zakonserwowanych filetów z tazara i tazara maruna.
(10) Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 określa zasady dotyczące administrowania kontyngentami taryfowymi. W celu zapewnienia skutecznego administrowania, odbywającego się w bliskiej współpracy między władzami Republiki Zielonego Przylądka, organami celnymi Unii i Komisją, wspomniane zasady powinny stosować się odpowiednio w odniesieniu do ilości przywożonych na mocy odstępstwa przyznanego niniejszą decyzją.
(11) Aby pozwolić na skuteczniejsze monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, niezbędne jest nałożenie na władze Republiki Zielonego Przylądka, zgodnie z art. 89 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, obowiązku regularnego powiadamiania Komisji o szczegółach wydanych świadectw pochodzenia na formularzu A.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 440/2012 z dnia 24 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1338/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.360.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 440/2012 z dnia 24 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1338/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.360.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.119.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 439/2011 w sprawie odstępstwa od rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 w odniesieniu do definicji pojęcia produktów pochodzących, używanej do celów ogólnego systemu preferencji, w celu uwzględnienia szczególnej sytuacji Republiki Zielonego Przylądka dotyczącej wywozu niektórych produktów rybołówstwa do Unii Europejskiej |
Data aktu: | 06/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2011 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2011, 10/05/2011 |