Rozporządzenie 317/2010 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 317/2010
z dnia 16 kwietnia 2010 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja ONZ w sprawie praw osób niepełnosprawnych (zwana dalej "konwencją ONZ"), podpisana przez Wspólnotę Europejską i wszystkie jej państwa członkowskie, w art. 31 dotyczącym statystyk i zbierania danych stanowi, że sygnatariusze konwencji podejmą się zebrania odpowiednich informacji, w tym danych statystycznych i wyników badań naukowych, aby umożliwić sformułowanie i wdrożenie polityki w celu wykonania konwencji ONZ, w tym przepisów art. 27 dotyczącego pracy i zatrudnienia.

(2) W rezolucji z dnia 17 marca 2008 r. na temat sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej(2) Rada podkreśliła, że statystyki dotyczące osób niepełnosprawnych są potrzebne, aby zyskać ogólny obraz sytuacji tych osób w Europie, i że takie dane statystyczne i wyniki badań naukowych pozwolą sformułować politykę dotyczącą osób niepełnosprawnych i wdrożyć ją na różnych poziomach zarządzania. Rada wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby w ramach swoich właściwych kompetencji dopilnowały rozpoczęcia prac nad europejską strategią w sprawie niepełnosprawności, która zastąpi obecny Europejski plan działania w sprawie niepełnosprawności 2004-2010, między innymi przez ocenę, jak działania na poziomie krajowym odzwierciedlają zobowiązania poczynione przez Wspólnotę Europejską i jej państwa członkowskie w zakresie pełnego wdrożenia konwencji ONZ na poziomie europejskim, z uwzględnieniem ustanowienia spójnych i porównywalnych celów krajowych.

(3) Aby monitorować postępy wdrażania art. 27 konwencji ONZ oraz celów europejskiej strategii zatrudnienia i europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności, a także aby zmierzyć zmiany w uczestnictwie osób niepełnosprawnych w rynku pracy, niezbędny jest obszerny i porównywalny zestaw danych dotyczących zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(3) obejmuje moduł ad hoc dotyczący zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Należy zdefiniować wykaz zmiennych dla tego modułu.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz zmiennych, które należy zebrać w 2011 r. w module ad hoc dotyczącym zatrudnienia osób niepełnosprawnych, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. C 75 z 26.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

ZAŁĄCZNIK 

BADANIE REPREZENTACYJNE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane w następujący sposób:

Kody zmiennych występujących w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnoszą się do załącznika III do rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1).

Nazwa Kolumna Kod Opis Filtr
HEALTHMA 197-198 Rodzaj długotrwałego schorzenia lub choroby (podać kod pierwszej najważniejszej choroby) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Choroby rąk lub dłoni (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
02 Choroby nóg lub stóp (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
03 Choroby pleców lub szyi (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
04 Nowotwór
05 Choroby skóry, w tym reakcje alergiczne i ciężkie zniekształcenia
06 Choroby serca, zaburzenia ciśnienia lub krążenia krwi
07 Choroby płuc lub zaburzenia oddychania, w tym astma i zapalenie oskrzeli
08 Choroby żołądka, wątroby, nerek lub zaburzenia trawienia
09 Cukrzyca
10 Padaczka (w tym napady padaczkowe)
11 Silne bóle głowy, np. migrena
12 Trudności z uczeniem się (czytaniem, ortografią lub matematyką)
13 Przewlekłe stany lękowe
14 Depresja
15 Inne choroby psychiczne, zaburzenia nerwowe lub emocjonalne
16 Inne choroby progresywne (w tym stwardnienie rozsiane, HIV, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)
17 Inne długotrwałe problemy zdrowotne
18 Brak długotrwałych schorzeń lub chorób
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
HEALTHSE 199-200 Rodzaj długotrwałego schorzenia lub choroby (podać kod drugiej najważniejszej choroby) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i HEALTHMA = 1-17
01 Choroby rąk lub dłoni (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
02 Choroby nóg lub stóp (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
03 Choroby pleców lub szyi (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
04 Nowotwór
05 Choroby skóry, w tym reakcje alergiczne i ciężkie zniekształcenia
06 Choroby serca, zaburzenia ciśnienia lub krążenia krwi
07 Choroby płuc lub zaburzenia oddychania, w tym astma i zapalenie oskrzeli
08 Choroby żołądka, wątroby, nerek lub zaburzenia trawienia
09 Cukrzyca
10 Padaczka (w tym napady padaczkowe)
11 Silne bóle głowy, np. migrena
12 Trudności z uczeniem się (czytaniem, ortografią lub matematyką)
13 Przewlekłe stany lękowe
14 Depresja
15 Inne choroby psychiczne, zaburzenia nerwowe lub emocjonalne
16 Inne choroby progresywne (w tym stwardnienie rozsiane, HIV, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)
17 Inne długotrwałe problemy zdrowotne
18 Brak innych długotrwałych schorzeń lub chorób
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
DIFFICMA 201-202 Pierwsza podstawowa trudność w wykonywaniu codziennych czynności (podać kod pierwszej najważniejszej trudności) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Widzenie, również w założonych okularach
02 Słyszenie, również podczas stosowania aparatów słuchowych
03 Chodzenie, wchodzenie po schodach
04 Siedzenie lub stanie
05 Pamięć, koncentracja
06 Komunikowanie się, np. rozumienie lub bycie rozumianym
07 Sięganie po coś lub wyciąganie się
08 Podnoszenie i noszenie
09 Schylanie się
10 Trzymanie, chwytanie lub obracanie
11 Brak trudności
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
DIFFICSE 203-204 Druga podstawowa trudność w wykonywaniu codziennych czynności (podać kod drugiej najważniejszej trudności) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i DIFFICMA = 1-10
01 Widzenie, również w założonych okularach
02 Słyszenie, również podczas stosowania aparatów słuchowych
03 Chodzenie, wchodzenie po schodach
04 Siedzenie lub stanie
05 Pamięć, koncentracja
06 Komunikowanie się, np. rozumienie lub bycie rozumianym
07 Sięganie po coś lub wyciąganie się
08 Podnoszenie i noszenie
09 Schylanie się
10 Trzymanie, chwytanie lub obracanie
11 Brak trudności
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMHOURS 205 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia liczby godzin, jakie dana osoba może przepracować w tygodniu Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMTYPEW 206 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia rodzaju pracy (np. trudności związane z noszeniem ciężkich rzeczy, pracą na zewnątrz, siedzeniem przez dłuższy okres czasu), jaką dana osoba może wykonywać Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMTRANS 207 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia możliwości docierania do pracy i z pracy Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDHELP 208 Z powodu schorzenia (schorzeń) lub choroby (chorób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) z pomocy innych osób w wykonywaniu pracy Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDADAP 209 Z powodu schorzenia(-ń) lub choroby(-ób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) ze specjalnego wyposażenia lub potrzebuje (osoba niezatrudniona)/ korzysta (osoba zatrudniona) z adaptacji miejsca pracy umożliwiających pracę Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDORGA 210 Z powodu (schorzeń) lub choroby (chorób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) ze specjalnych warunków pracy, umożliwiających pracę (np. praca siedząca, telepraca, elastyczne godziny pracy lub lżejsza praca) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMREAS 211-212 Główne przyczyny ograniczeń w wykonywaniu pracy (liczby godzin, rodzaju pracy, dojeżdżania do pracy i z pracy), które nie są spowodowane długotrwałymi schorzeniami lub chorobami albo trudnościami w wykonywaniu codziennych czynności Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Brak kwalifikacji/doświadczenia
02 Brak odpowiednich możliwości zawodowych
03 Brak lub ograniczone możliwości dojeżdżania do pracy i z pracy
04 Brak elastyczności ze strony pracodawcy
05 Wpływ na pobieranie świadczeń
06 Obowiązki rodzinne/opiekuńcze
07 Powody osobiste
08 Inny powód
09 Brak ograniczeń w wykonywaniu pracy
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
213/218 Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc dla 2010 r. (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
0000- 9999 Kolumny 213-216 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 217-218 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.97.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 317/2010 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 16/04/2010
Data ogłoszenia: 17/04/2010
Data wejścia w życie: 24/04/2010