Rozporządzenie 146/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 146/2010
z dnia 23 lutego 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 85x i 103za w związku z art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 142 lit. c), k) i n),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po przedstawieniu Radzie w kwietniu 2009 r. wniosków w sprawie uproszczenia określono pewną liczbę możliwych do wprowadzenia ulepszeń w zakresie skuteczności i uproszczenia przepisów regulujących wdrażanie zasady wzajemnej zgodności. Należy włączyć te ulepszenia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009(3).

(2) System identyfikacji działek rolnych stanowi kluczowy element procesu gwarantującego prawidłową realizację wypłat dla rolników i chroniącego unijne fundusze. W celu poprawy jakości tego systemu należy wprowadzić przepisy przewidujące obowiązek rocznej oceny systemu. Państwa członkowskie powinny dokonać oceny systemu zgodnie ze zharmonizowaną metodą i przedstawić sprawozdanie na tyle wcześnie, by umożliwić skuteczne wykorzystanie wyników oceny.

(3) W art. 64 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 ustanawia się odstępstwo, w przypadku gdy rolnik, którego dotyczy włączenie wsparcia związanego z wielkością produkcji, nie posiada żadnych uprawnień do płatności, lecz zgłasza pewną liczbę dzierżawionych uprawnień do płatności w pierwszym roku włączenia tego wsparcia. Takiemu rolnikowi należy przyznać uprawnienia, w odniesieniu do których stosuje się odstępstwo w zakresie ich aktywacji. W celu zagwarantowania skutecznej kontroli należy zapewnić identyfikowalność tych uprawnień.

(4) W celu przeprowadzenia kontroli w zakresie zasady wzajemnej zgodności, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009, państwa członkowskie mogą korzystać jedynie z wyników kontroli na miejscu przeprowadzonych przez właściwe organy kontroli. W celu zapewnienia skuteczności państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania również wyników kontroli na miejscu przeprowadzonych zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do odnośnych aktów prawnych i norm, tak aby osiągnąć minimalny poziom kontroli. Należy jednak zapewnić utrzymanie skutecznego systemu kontroli.

(5) Przy wyborze próby poddawanej kontroli na miejscu pod kątem przestrzegania zasady współzależności państwo członkowskie może uwzględnić, w analizie ryzyka, uczestnictwo rolników we właściwych systemach certyfikacji. Należy wyjaśnić skorzystanie z tej możliwości.

(6) Sprawozdania z kontroli należy przesłać do agencji płatniczej lub organu koordynującego w wyznaczonym terminie. Jeżeli sprawozdanie z kontroli nie zawiera żadnych wniosków, w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy uznać, że wystarczy, by sprawozdania z kontroli były bezpośrednio udostępniane agencji płatniczej lub organowi koordynującemu.

(7) Przy okazji niniejszej zmiany rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 należy poprawić dwa nieprawidłowe odesłania odpowiednio do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009(4).

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1122/2009.

(9) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat gospodarczych lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2010 r. W związku z tym należy odpowiednio stosować niniejsze rozporządzenie.

(10) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych i Komitet Zarządzający ds. Płatności Bezpośrednich nie wydały opinii w terminie wyznaczonym przez ich przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie dokonują corocznej oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych. Ocena ta obejmuje następujące elementy jakościowe:

a) poprawne ujęcie ilościowe maksymalnego kwalifikowalnego obszaru;

b) proporcje i rozmieszczenie działek referencyjnych, gdzie maksymalny kwalifikowalny obszar uwzględnia obszary niekwalifikowalne, a nie uwzględnia powierzchni użytków rolnych;

c) kategoryzację działek referencyjnych, gdzie maksymalny kwalifikowalny obszar uwzględnia obszary niekwalifikowalne, a nie uwzględnia powierzchni użytków rolnych;

d) występowanie działek referencyjnych ze znacznymi defektami;

e) stosunek obszaru zgłoszonego do maksymalnego kwalifikowalnego obszaru w obrębie działek referencyjnych;

f) odsetek działek referencyjnych, które były przedmiotem zmian na przestrzeni lat;

g) odsetek nieprawidłowości stwierdzony podczas kontroli na miejscu.

Podczas przeprowadzania oceny określonej w akapicie pierwszym państwa członkowskie:

a) wykorzystują dane umożliwiające im ocenę bieżącej sytuacji na miejscu;

b) dokonują losowo wyboru odpowiedniej próby wszystkich działek referencyjnych.

Komisja jest powiadamiana o sprawozdaniu z oceny i, w razie potrzeby, działaniach zaradczych, jak również o harmonogramie ich wdrażania najpóźniej dnia 31 stycznia następującego po danym roku kalendarzowym. W odniesieniu do roku kalendarzowego 2010 informacje te są jednak przekazywane Komisji najpóźniej dnia 28 lutego 2011 r.";

2) w art. 7 ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) rodzaj uprawnienia, w szczególności uprawnienia specjalne przewidziane w art. 44 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, uprawnienia przyznane zgodnie z art. 68 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 oraz uprawnienia do płatności będące przedmiotem odstępstwa zgodnie z art. 64 ust. 2) rozporządzenia (WE) nr 73/2009;";

3) w art. 28 ust. 1 lit. a) wyrazy "załącznikach I i IV" otrzymują brzmienie "załącznikach I i VI";

4) w art. 50 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W drodze odstępstwa od ust. 1, w celu osiągnięcia minimalnego poziomu kontroli, o którym mowa w wymienionym ustępie, na poziomie każdego aktu prawnego lub normy bądź grupy aktów prawnych lub norm, państwo członkowskie może:

a) w odniesieniu do wybranych rolników - wykorzystywać wyniki kontroli na miejscu przeprowadzonych zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do tych aktów prawnych lub norm; lub

b) zastąpić wybranych rolników rolnikami, których gospodarstwa zostały poddane kontroli na miejscu, przeprowadzonej zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do tych aktów prawnych lub norm, pod warunkiem że rolnicy ci przedstawią wnioski o przyznanie pomocy z tytułu systemów wsparcia bezpośredniego w rozumieniu art. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 lub z tytułu systemów wsparcia objętych art. 85t i 103z rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.

W takich przypadkach kontrole na miejscu obejmują wszystkie aspekty związane z zasadą wzajemnej zgodności określone w odpowiednich aktach prawnych lub normach. Ponadto państwo członkowskie gwarantuje, że kontrole na miejscu są co najmniej tak samo skuteczne jak kontrole przeprowadzane przez właściwe organy kontroli.";

5) w art. 51 ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

"Na podstawie analizy ryzyka państwo członkowskie może wykluczyć rolników uczestniczących w systemie certyfikacji, o którym mowa w lit. b) akapit drugi, z próby kontrolnej opartej na analizie ryzyka. Jeżeli jednak system certyfikacji obejmuje jedynie część wymogów i norm, jakie rolnik powinien spełniać w ramach zasady wzajemnej zgodności, do wymogów i norm nieobjętych systemem certyfikacji mają zastosowanie odpowiednie czynniki ryzyka.

Jeżeli analiza wyników kontroli wykazuje znaczną częstotliwość nieprzestrzegania wymogów lub norm zawartych w systemie certyfikacji, o którym mowa w lit. b) akapit drugi, czynniki ryzyka związane z tymi wymogami lub normami zostają poddane ponownej ocenie i, w razie potrzeby, zwiększone.";

6) w art. 54 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każda kontrola na miejscu przeprowadzona na mocy niniejszego rozdziału stanowi przedmiot sprawozdania z kontroli sporządzonego przez właściwy organ kontroli lub na jego odpowiedzialność, niezależnie od tego, czy gospodarstwo danego rolnika zostało wybrane do kontroli na miejscu zgodnie z art. 51, zostało poddane kontroli na miejscu na mocy prawodawstwa mającego zastosowanie do aktów prawnych i norm zgodnie z art. 50 ust. 1a, czy chodzi o działania następcze podjęte w wyniku niezgodności, na które zwrócono uwagę właściwego organu kontroli w jakikolwiek inny sposób.";

b) w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeżeli jednak sprawozdanie nie zawiera żadnych wniosków, państwo członkowskie może podjąć decyzję o nieprzekazywaniu takiego sprawozdania, o ile agencja płatnicza lub organ odpowiedzialny za koordynację może mieć do niego bezpośredni dostęp miesiąc po jego finalizacji.";

7) w art. 62 wyrazy "art. 30 ust. 1 i 2" otrzymują brzmienie "art. 29 ust. 1 i 2".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat gospodarczych lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.

(4) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 27.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.47.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 146/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina
Data aktu: 23/02/2010
Data ogłoszenia: 24/02/2010
Data wejścia w życie: 03/03/2010