uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 i art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP),
(1) W przyjętej w dniu 26 maja 2009 r. rezolucji 1872 (2009) w sprawie sytuacji w Somalii Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) podkreśliła znaczenie odtworzenia, szkolenia, wyposażenia i utrzymania somalijskich sił bezpieczeństwa, a także wezwała państwa członkowskie oraz organizacje regionalne i międzynarodowe, by zapewniły wsparcie techniczne służące szkoleniu i wyposażeniu somalijskich sił bezpieczeństwa. W przyjętej w dniu 30 listopada 2009 r. rezolucji 1897 (2009) RB ONZ przywołała swoje poprzednie rezolucje i potwierdziła, że respektuje suwerenność, integralność terytorialną, polityczną niezależność i jedność Somalii.
(2) W konkluzjach z dnia 27 lipca 2009 r. Rada postanowiła zwiększyć zaangażowanie w propagowanie pokoju i rozwoju w Somalii. W tym celu Rada przeanalizowała możliwości przyłączenia się Unii do międzynarodowych wysiłków, w tym w dziedzinie bezpieczeństwa.
(3) W konkluzjach z dnia 17 listopada 2009 r. Rada stwierdziła, że dalsze wsparcie przez Unię sektora bezpieczeństwa w Somalii należy rozważyć w ramach kompleksowego podejścia UE do sytuacji w Somalii oraz że wsparcie to powinno stanowić część szerszych i spójnych ram obejmujących ścisłą współpracę i koordynację UE z Unią Afrykańską, Organizacją Narodów Zjednoczonych i innymi odpowiednimi partnerami, w szczególności ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki. Jeżeli chodzi o Unię Afrykańską, Rada podkreśliła także znaczenie misji Unii Afrykańskiej w Somalii (AMISOM).
(4) W dniu 17 listopada 2009 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą ewentualnej misji Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony mającej na celu przyczynienie się do szkolenia sił bezpieczeństwa tymczasowego rządu federalnego Somalii i zwróciła się o przeprowadzenie dalszych prac w zakresie planowania. Następnie Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powołał organ ds. planowania.
(5) W pismach z dnia 18 listopada 2009 r. i 23 stycznia 2010 r. tymczasowy rząd federalny Somalii wyraził wdzięczność za podejmowane przez Unię wysiłki mające na celu koordynowanie szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa oraz za wysiłki na rzecz pokoju i stabilności w Somalii; zapewnił on Unię o swoim zaangażowaniu w ponoszenie odpowiedzialności związanej z naborem, szkoleniem i utrzymaniem poborowych; podkreślił także swoje zaangażowanie w politykę szerszego sektora bezpieczeństwa w Somalii.
(6) W piśmie z dnia 30 listopada 2009 r. zastępca specjalnego przedstawiciela Unii Afrykańskiej w Somalii przyjął z aprobatą, w imieniu Komisji Unii Afrykańskiej, pozytywny wynik rozważań UE na temat szkolenia ponad 2.000 żołnierzy somalijskich sił bezpieczeństwa.
(7) W dniu 8 grudnia 2009 r. Rada wybrała opcję wojskowo-strategiczną dla ewentualnej misji wojskowej UE.
(8) W sprawozdaniu przeznaczonym dla RB ONZ z dnia 31 grudnia 2009 r. Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych odniósł się do koncepcji zarządzania kryzysowego dotyczącej ewentualnej misji Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony mającej na celu przyczynienie się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa i podkreślił, że gdy rozpocznie się realizacja zaplanowanych przez UE szkoleń, osoby z UE prowadzące te szkolenia powinny kierować się zharmonizowanymi i zatwierdzonymi programami.
(9) W piśmie z dnia 5 stycznia 2010 r. minister obrony Ugandy z zadowoleniem przyjął planowaną misję Unii wspierającą somalijski sektor bezpieczeństwa oraz zwrócił się do Unii, by uczestniczyła w szkoleniu somalijskich sił bezpieczeństwa w Ugandzie przez co najmniej rok.
(10) W dniu 20 stycznia 2010 r. Unia złożyła tymczasowemu rządowi federalnemu Somalii propozycję przyczynienia się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa.
(11) W konkluzjach z dnia 25 stycznia 2010 r. Rada uzgodniła zorganizowanie misji wojskowej UE, która ma przyczynić się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa w Ugandzie, gdzie siły somalijskie już są szkolone. Misja miałaby również ułatwić koordynację działań UE z działaniami AMISOM. Ponadto Rada uzgodniła, że misja wojskowa UE rozpoczęłaby się przy okazji następnego naboru uczestników szkolenia, które ma się rozpocząć wiosną 2010 roku; byłaby ona prowadzona w ścisłej koordynacji z partnerami, w tym tymczasowym rządem federalnym Somalii, Ugandą, Unią Afrykańską, Organizacją Narodów Zjednoczonych i Stanami Zjednoczonymi Ameryki. Rada uznała, że szkolenie to należy przeprowadzić jako część szerzej zakrojonych wysiłków międzynarodowych, obejmujących między innymi sprawdzanie uczestników szkolenia, monitorowanie i szkolenie sił po ich powrocie do Mogadiszu oraz finansowanie żołdu żołnierzy i wypłacanie go.
(12) KPiB powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i WP - polityczną kontrolę nad misją wojskową UE, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(13) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące udziału państw trzecich w misjach UE oraz statusu jednostek i personelu UE.
(14) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady 2008/975/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiającą mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) 1 (zwaną dalej "decyzją Athena") wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, powinny być ponoszone przez państwa członkowskie.
(15) Artykuł 28 ust. 1 TUE przewiduje, że w decyzjach Rady określa się środki, które mają być oddane do dyspozycji Unii. Finansowa kwota odniesienia na okres dwunastu miesięcy na pokrycie wspólnych kosztów misji wojskowej UE jest możliwie najdokładniejszą, aktualną wartością szacunkową i nie ma wpływu na ostateczne kwoty, które zostaną uwzględnione w budżecie przed jego zatwierdzeniem zgodnie z zasadami ustanowionymi na mocy decyzji Athena.
(16) 2 Zgodnie z art. 5 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie obronne. Dania nie uczestniczy we wprowadzaniu w życie niniejszej decyzji i w związku z tym nie uczestniczy w finansowaniu niniejszej misji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Á. GABILONDO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2011/483/WPZiB z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.198.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2013/44/WPZiB z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.20.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/2032 z dnia 10 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.419.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2022/2443 z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.319.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 grudnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/3184 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3184) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2024 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2022/2443 z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.319.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 grudnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/3184 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3184) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2011/483/WPZiB z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.198.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2013/44/WPZiB z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.20.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2013/44/WPZiB z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.20.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2015/441 z dnia 16 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.72.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2020/2032 z dnia 10 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.419.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art.1 pkt 1 decyzji nr 2012/835/WPZiB z dnia 21 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.357.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2013/44/WPZiB z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.20.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2011/483/WPZiB z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.198.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2011 r.
- zmieniony przez art.1 pkt 2 decyzji nr 2012/835/WPZiB z dnia 21 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.357.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2013/44/WPZiB z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.20.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr (WPZiB) 2015/441 z dnia 16 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.72.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/2239 z dnia 12 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.337.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji rady nr (WPZiB) 2018/1787 z dnia 19 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.293.9) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 19 listopada 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (WPZiB) 2020/2032 z dnia 10 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.419.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/2443 z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.319.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 grudnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2024/3184 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3184) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr (WPZiB) 2015/441 z dnia 16 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.72.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/2443 z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.319.84) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 grudnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.44.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/96/WPZiB w sprawie misji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu przyczynienie się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa |
Data aktu: | 15/02/2010 |
Data ogłoszenia: | 19/02/2010 |
Data wejścia w życie: | 15/02/2010 |