Rozporządzenie wykonawcze 126/2010 przedłużające zawieszenie ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE RADY (UE) NR 126/2010
z dnia 11 lutego 2010 r.
przedłużające zawieszenie ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 4,

uwzględniając wniosek przedstawiony przez Komisję Europejską po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

(1) W następstwie dochodzenia przeglądowego przeprowadzonego zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego ("dochodzenie przeglądowe") Rada nałożyła, rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004(2), ostateczne cło antydumpingowe na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, obecnie klasyfikowanego w ramach kodów CN ex 2931 00 99 i ex 3808 93 27 ("produkt objęty postępowaniem"), rozszerzone na przywóz glifosatu przesyłanego z Malezji (zgłaszanego lub niezgłaszanego jako pochodzący z Malezji) z wyjątkiem produktów wytwarzanych przez Crop Protection (M) Sdn. Bhd. oraz rozszerzone na przywóz glifosatu przesyłanego z Tajwanu (zgłaszanego lub niezgłaszanego jako pochodzący z Tajwanu) z wyjątkiem produktów wytwarzanych przez Sinon Corporation. Stawka cła antydumpingowego wynosi 29,9 %.

(2) Decyzją 2009/383/WE(3) ("decyzja o zawieszeniu") Komisja zawiesiła ostateczne cła antydumpingowe na okres dziewięciu miesięcy, z mocą od dnia 16 maja 2009 r.

(3) W dniu 29 września 2009 r. na wniosek przedstawicieli przemysłu unijnego wszczęto przegląd wygaśnięcia dotyczący obowiązujących środków(4).

B. PODSTAWY PRZEDŁUŻENIA ZAWIESZENIA

(4) Artykuł 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego stanowi, że środki antydumpingowe mogą zostać zawieszone na okres dziewięciu miesięcy decyzją Komisji, jeżeli warunki rynkowe tymczasowo uległy zmianie w takim zakresie, że wskutek zawieszenia szkoda nie powinna wystąpić ponownie. Artykuł 14 ust. 4 określa ponadto że zawieszenie może zostać przedłużone na kolejny okres nie dłuższy niż jeden rok, jeżeli Rada podejmie taką decyzję na wniosek Komisji.

(5) Po zawieszeniu ostatecznych ceł antydumpingowych decyzją 2009/383/WE, Komisja nadal monitorowała sytuację na rynku glifosatu, w szczególności w odniesieniu do przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej.

(6) Analiza ostatnich przywozów pokazuje, że przywóz z Chińskiej Republiki Ludowej pozostał na niskim poziomie, a po zawieszeniu środków jeszcze się zmniejszył.

(7) W odniesieniu do przemysłu unijnego stwierdza się, że jego sytuacja pozostała stabilna po wejściu w życie zawieszenia cła w dniu 16 maja 2009 r. Pomimo umiarkowanego zmniejszenia produkcji i sprzedaży produktu generycznego (produktu podstawowego, z którego pozyskiwane są preparaty) w sytuacji bezpośredniej konkurencji z przywozem z Chin, tendencja ta jest zgodna z danymi o niższej konsumpcji w okresie od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. Korzystne jednostkowe ceny sprzedaży (świadczące o przeniesieniu punktu ciężkości przemysłu unijnego na preparaty o większej wartości dodanej) oraz stałe koszty produkcji umożliwiły przedsiębiorcom osiągnięcie znacznych zysków w okresie od września 2008 r. do sierpnia 2009 r. Na podstawie obecnie dostępnych informacji rynkowych przewiduje się, że w przypadku zawieszenia środków sytuacja ta nie powinna ulec znaczącej zmianie.

(8) W miesiącach następujących po wprowadzeniu zawieszenia cła rynek wydaje się być stabilny między innymi dzięki znacznym zapasom utrzymywanym przez producentów, importerów i użytkowników. Przywóz z Chin zmniejszył się znacznie w okresie od maja do października 2009 r. i jest niższy w porównaniu z okresem, w którym cło antydumpingowe obowiązywało. W tym kontekście malejącego przywozu niższe ceny wywozu z Chin obserwowane w okresie od maja do października 2009 r. nie miały znaczącego wpływu na sytuację przemysłu unijnego. Nie ma wystarczających dowodów świadczących o tym, że przywóz miałby się w najbliższym czasie zwiększyć.

(9) Pomimo sygnałów ze strony przemysłu unijnego dotyczących zwiększonej zdolności produkcyjnej w Chińskiej Republice Ludowej, aktualne statystyki nie wskazują na zwiększony przywóz do UE. Nawet jeśli w najbliższych latach zdolność produkcyjna Chin prawdopodobnie się zwiększy, to spodziewany jest również wzrost światowego popytu. Co więcej, znacząco wzrosła konsumpcja na wewnętrznym rynku chińskim. Należy również zaznaczyć, że rzeczywista produkcja wynikająca ze wspomnianego zwiększenia zdolności miała ograniczony zakres.

(10) Nie znaleziono powodów, dla których przedłużenie zawieszenia miałoby nie leżeć w interesie Unii.

(11) Podsumowując, pomimo zmniejszenia w ostatnich miesiącach cen wywozu z Chińskiej Republiki Ludowej, takie czynniki jak małe ilości przywożonych produktów oraz wysoki poziom zysków osiąganych przez przemysł unijny wskazują, że szkoda związana z przywozem produktu objętego postępowaniem pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej najprawdopodobniej nie wystąpi ponownie w wyniku przedłużenia zawieszenia. Co do zasady zawieszenie zostaje przedłużone o jeden rok. Zgodnie z art. 14 ust. 4 akapit ostatni rozporządzenia podstawowego środki mogą jednak zostać wprowadzone ponownie w dowolnym terminie, jeżeli przyczyna zawieszenia ustała. Taka decyzja może zostać podjęta w szczególności, jeżeli w przeglądzie wygaśnięcia uznano, że środki powinny być nadal stosowane.

(12) Należy przypomnieć, że niniejsza analiza nie przesądza o wyniku bieżącego przeglądu wszczętego na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, które podlega innym kryteriom prawnym.

C. KONSULTACJE Z PRZEMYSŁEM UNIJNYM

(13) Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego Komisja poinformowała przemysł unijny o zamiarze przedłużenia zawieszenia obowiązujących środków antydumpingowych. Przemysł unijny miał możliwość zgłoszenia uwag i bycia wysłuchanym, a jego opinia została uwzględniona. W szczególności należy przypomnieć, że zgodnie z art. 3 i 4 rozporządzenia podstawowego analizę szkody przeprowadza się w odniesieniu do przemysłu unijnego jako całości i, w konsekwencji, ogólna sytuacja przemysłu unijnego niekoniecznie odzwierciedla sytuację wszystkich producentów indywidualnych.

D. WNIOSKI

(14) Komisja uznaje zatem, że spełnione zostały wszelkie wymagania dotyczące przedłużenia zawieszenia cła antydumpingowego nałożonego na produkt objęty postępowaniem, zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. W konsekwencji cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 powinno być nadal zawieszone na jeszcze jeden rok.

(15) Komisja nadal monitoruje rozwój przywozu i ceny przedmiotowego produktu. Jeżeli sytuacja, która doprowadziła do przedłużenia zawieszenia środków, ulegnie zmianie, Komisja może ponownie wprowadzić środki antydumpingowe, uchylając niezwłocznie zawieszenie ceł antydumpingowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zawieszenie ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych decyzją 2009/383/WE niniejszym przedłuża się o jeden rok.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2010 r.
W imieniu Rady
M. Á. MORATINOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.

(2) Dz.U. L 303 z 30.9.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 20.

(4) Dz.U. C 234 z 29.9.2009, s. 9.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.40.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 126/2010 przedłużające zawieszenie ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (WE) nr 1683/2004 na przywóz glifosatu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 11/02/2010
Data ogłoszenia: 13/02/2010
Data wejścia w życie: 14/02/2010