Dyrektywa 2010/4/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego

DYREKTYWA KOMISJI 2010/4/UE
z dnia 8 lutego 2010 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Bezpieczeństwa Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecnie dwie substancje nieutleniające używane w farbach do włosów są tymczasowo dopuszczone do stosowania w produktach kosmetycznych do dnia 31 grudnia 2010 r., z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w części 2 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG.

(2) Dla wspomnianych dwóch substancji nieutleniających używanych w farbach do włosów, HC Orange No. 2 oraz 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole, wymienionych w części 2 załącznika III pod numerami referencyjnymi 26 i 29, Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (zwany dalej "SCCS") wydał ostateczną opinię w sprawie ich bezpieczeństwa. SCCS zalecił, aby maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych wynosiło 1,0 % dla HC Orange No. 2 oraz 0,2 % dla 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole. W związku z powyższym można ostatecznie wprowadzić w części 1 załącznika III przepisy dotyczące HC Orange No. 2 oraz 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.

(4) Aby zapewnić sprawne przejście w zakresie dotyczącym wprowadzania do obrotu produktów zawierających HC Orange No. 2, które nie spełniają wymogów dotyczących etykietowania określonych w niniejszej dyrektywie, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich okresów przejściowych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiana w dyrektywie 76/768/EWG

Załącznik III do dyrektywy 76/768/EWG zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Transpozycja

1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 1 września 2010 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują przepisy zawarte w załączniku do niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208, od dnia 1 grudnia 2010 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Przepisy przejściowe

Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu dopilnowania, by po dniu 1 listopada 2011 r. żadne produkty kosmetyczne niespełniające wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208 w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie były wprowadzane do obrotu przez producentów unijnych lub importerów mających siedzibę w Unii.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu dopilnowania, by po dniu 1 listopada 2012 r. żadne produkty kosmetyczne niespełniające wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208 w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie były sprzedawane ani odstępowane konsumentom końcowym w Unii.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku III do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

1) w części 1 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Numer porządkowy Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych Inne ograniczenia i wymagania
a b c d e f
"208 1-(beta-aminoetylo)-amino-4-(beta-hydro-ksyetylo)oksy-2-nitro-benzen i jego sole HC Orange No. 2 Nr CAS 85765-48-6 EINECS 416-410-1 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,0 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

grafika

Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich. Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii. Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny."

209 2-[(2-metoksy-4-nitrofenylo)amino]etanol i jego sole 2-Hydroxyethyla-mino-5-nitroanisole Nr CAS 66095-81-6 EINECS 266-138-0 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,2 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

2) w części 2 skreśla się pozycje dotyczące numerów referencyjnych 26 i 29.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.36.21

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2010/4/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego
Data aktu: 08/02/2010
Data ogłoszenia: 09/02/2010
Data wejścia w życie: 01/03/2010