Decyzja 2010/802/UE wyłączająca niektóre przypadki nieprawidłowości wynikające z działań współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2000-2006 z zakresu specjalnych wymogów w zakresie sprawozdawczości ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/94

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 2010 r.
wyłączająca niektóre przypadki nieprawidłowości wynikające z działań współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2000-2006 z zakresu specjalnych wymogów w zakresie sprawozdawczości ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/94

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 9244)

(2010/802/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(1), w szczególności jego art. 70 ust. 3 i art. 105 ust. 1, oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego(2), w szczególności jego art. 103 ust. 3, oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(3), w szczególności jego art. 74 ust. 4 i art. 92,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ramy prawne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcji Orientacji, Instrumentu Finansowego Orientacji Rybołówstwa (zwanych dalej "funduszami strukturalnymi") oraz Funduszu Spójności są w dużej mierze ustalone, choć były one często dostosowywane. Programowanie polega na opracowywaniu wieloletnich planów rozwoju podzielonych na kilka etapów, z których każdy trwa siedem lat. Do każdego okresu programowania stosuje się zestaw poszczególnych rozporządzeń, które opierają się na tych samych zasadach ogólnych, ale wprowadzają pewne nowe przepisy opracowane specjalnie dla danego okresu programowania. Odpowiednie przepisy dotyczące okresu programowania 2007-2013 zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006 i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(4), w rozporządzeniu (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego(5), w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1848/2006 z dnia 14 grudnia 2006 r. dotyczącym nieprawidłowości i odzyskiwania kwot niesłusznie wypłaconych w związku z finansowaniem wspólnej polityki rolnej oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie i uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 595/91(6) i w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich(7).

(2) Odpowiednie przepisy dotyczące okresu programowania 2000-2006 zostały ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(8) oraz w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1164/1994 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiającym Fundusz Spójności(9). W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994 r. dotyczącym nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie(10) oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1831/94 z dnia 26 lipca 1994 r. dotyczącym nieprawidłowości i zwrotu niesłusznie wypłaconych kwot w ramach finansowania z Funduszu Spójności oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie(11) ustanowiono zasady dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki w ramach tych przedmiotowych funduszy. Rozporządzenia te stosowano odnośnie do wspomnianego okresu programowania. Ustanowiono w nich wymogi w zakresie sprawozdawczości w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Wymogi te doprowadziły do nadmiernego obciążenia administracyjnego państw członkowskich oraz Komisji.

(3) Na mocy art. 28 ust. 1 Protokołu dotyczącego warunków i uzgodnień w sprawie przyjęcia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej(12) środki, które w dniu przystąpienia były przedmiotem pomocy na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(13) (ISPA) oraz których wdrożenie nie zostało zakończone przed tą datą, są uznawane za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1164/94, a wszelkie przepisy dotyczące wdrażania środków zatwierdzonych zgodnie z tym rozporządzeniem mają zastosowanie do tych środków. Co do dawnych projektów ISPA niniejsza decyzja powinna zatem również być adresowana do Bułgarii i Rumunii.

(4) W związku z powyższym, w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego państw członkowskich oraz zwiększenia efektywności art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 został zmieniony rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r.(14), natomiast art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/94 został zmieniony rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2168/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r.(15), tak aby w okresie programowania 2000-2006 państwa członkowskie nie musiały zgłaszać przypadków, w których nieprawidłowość polega wyłącznie na całkowitym lub częściowym niewykonaniu działania współfinansowanego przez budżet Unii na skutek upadłości ostatecznego beneficjenta lub ostatecznego odbiorcy i w których nie stwierdzono nieprawidłowości poprzedzających upadłość lub podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, zwanych dalej "zwykłą upadłością".

(5) Za pomocą zmienionego rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i zmienionego rozporządzenia (WE) nr 1831/94 uproszczono istniejący system sprawozdawczości, uproszczenia te nie objęły jednak wymogu związanego ze składaniem specjalnego sprawozdania, o którym mowa w art. 5 ust. 2 obu rozporządzeń. Doświadczenie w rozpatrywaniu zgłoszonych nieprawidłowości i analizowaniu specjalnych sprawozdań złożonych w szczególności za okres programowania 1994-1999 pokazało, że obciążenie administracyjne państw członkowskich stosujących przepisy art. 5 ust. 2 obu rozporządzeń do zwykłych bankructw jest nadmierne, jako że mało prawdopodobne jest, aby zaniechanie odzyskania płatności w takich przypadkach wynikało z błędu czy zaniedbania władz państw członkowskich.

(6) Aby zatem umożliwić pełną realizację celów zmienionego rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i zmienionego rozporządzenia nr 1831/94, należy rozszerzyć to uproszczenie na wymóg dotyczący składania specjalnego sprawozdania na podstawie art. 5 ust. 2 obu rozporządzeń, tak aby państwa członkowskie korzystające z uproszczenia przewidzianego w art. 3 ust. 1 akapit drugi tych rozporządzeń korzystały również z uproszczenia wymogu dotyczącego sprawozdawczości na podstawie art. 5 ust. 2.

(7) Podczas gdy ramy prawne regulujące fundusze strukturalne i Fundusz Spójności oraz ich nieprawidłowe stosowanie można wyraźnie wskazać w odniesieniu do danego okresu programowania, wskazanie wymogów powodujących nadmierne obciążenie administracyjne w ustalonym systemie sprawozdawczości jest możliwe dopiero po zakończeniu tego okresu. Aby zatem odpowiednio ocenić i ulepszyć system sprawozdawczości, potrzebny był pewien odstęp czasowy.

(8) Dalsze wysiłki na rzecz uproszczenia wymogów dotyczących sprawozdawczości podjęto w rozporządzeniach (WE) nr 2035/2005 i (WE) nr 2168/2005 zmieniających odpowiednio rozporządzenie (WE) nr 1681/94 i rozporządzenie (WE) nr 1831/94. Podniesiono przede wszystkim z 4.000 EUR do 10.000 EUR kwotę, powyżej której obowiązuje wymóg sprawozdawczości, ustanowiony zarówno w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1681/94, jak i w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/94. Ze względu na krótki odstęp czasowy między wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2035/2005 oraz rozporządzenia (WE) nr 2168/2005 a końcem okresu programowania 2000-2006 zamierzonego uproszczenia systemu sprawozdawczości nie można jednak było dokonać w pełni co do tego okresu, co pociągnęło za sobą konieczność usunięcia wymogu w zakresie sprawozdawczości w przypadkach dotyczących kwoty niższej niż 10.000 EUR, zgłoszonych przed dniem 28 lutego 2006 r.

(9) Aby zapewnić równe traktowanie, podniesiona kwota, powyżej której obowiązuje wymóg sprawozdawczości, oraz zamierzone uproszczenie systemu sprawozdawczości wprowadzone zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1681/94 i zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1831/94 powinny stosować się do wszystkich wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie nieprawidłowości w korzystaniu z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

(10) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla obowiązku podejmowania przez państwa członkowskie wszelkich właściwych środków w celu odzyskania nienależnie wypłaconych kwot oraz obowiązku rozliczenia się z odzyskanych kwot przed Komisją.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu koordynującego fundusze, Komitetu Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W odniesieniu do nieprawidłowości wynikających z działań współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2000-2006 państwa członkowskie nie są zobowiązane do składania następujących sprawozdań:

a) specjalnych sprawozdań na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i rozporządzenia (WE) nr 1831/94 w przypadkach zwykłej upadłości, o których mowa w art. 3 ust. 1 akapit drugi tiret pierwsze tych rozporządzeń, o ile Komisja wyraźnie ich nie zażąda;

b) sprawozdań na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i rozporządzenia (WE) nr 1831/94 w przypadkach, w których kwota do odzyskania nie przekracza 10.000 EUR, o ile Komisja wyraźnie ich nie zażąda.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2010 r.

W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.

(2) Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 371 z 27.12.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 120 z 10.5.2007, s. 1.

(6) Dz.U. L 355 z 15.12.2006, s. 56.

(7) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 74.

(8) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(9) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, s. 1.

(10) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, s. 43.

(11) Dz.U. L 191 z 27.7.1994, s. 9.

(12) Dz.U. L 157 z 21.6.2005, s. 29.

(13) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 73.

(14) Dz.U. L 328 z 15.12.2005, s. 8.

(15) Dz.U. L 345 z 28.12.2005, s. 15.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.341.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/802/UE wyłączająca niektóre przypadki nieprawidłowości wynikające z działań współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2000-2006 z zakresu specjalnych wymogów w zakresie sprawozdawczości ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 i w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/94
Data aktu: 21/12/2010
Data ogłoszenia: 23/12/2010
Data wejścia w życie: 23/12/2010