Decyzja 2010/57/UE ustanawiająca gwarancje zdrowia zwierząt z rodziny koniowatych transportowanych przez terytoria wymienione w załączniku I do dyrektywy Rady 97/78/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 lutego 2010 r.
ustanawiająca gwarancje zdrowia zwierząt z rodziny koniowatych transportowanych przez terytoria wymienione w załączniku I do dyrektywy Rady 97/78/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 509)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/57/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 lutego 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 dyrektywy 91/496/EWG stanowi, że państwa członkowskie dopilnowują, aby przesyłki zwierząt z państw trzecich poddawane były kontroli dokumentów i kontroli tożsamości w punktach kontroli granicznej w celu weryfikacji ich późniejszego przeznaczenia, w szczególności w przypadku przewozu tranzytowego. Te punkty kontroli granicznej wymienione są w załączniku II do dyrektywy Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającej zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(2).

(2) Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 91/496/EWG stanowi, że państwa członkowskie zezwalają na tranzyt zwierząt z jednego państwa trzeciego do innego państwa trzeciego lub do tego samego państwa trzeciego, pod pewnymi warunkami. W szczególności lit. c) tego artykułu stanowi, że kontrole, o których mowa w art. 4 dyrektywy 91/496/EWG, wykazują, że zwierzęta spełniają wymagania tej dyrektywy lub, w przypadku zwierząt określonych w dyrektywach, o których mowa w załączniku A do dyrektywy Rady 90/425/EWG(3), uzyskały gwarancje zdrowia co najmniej równorzędne z tymi wymaganiami.

(3) W załączniku A do dyrektywy 90/425/EWG występuje odniesienie do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich(4). Rozdział III dyrektywy 90/426/EWG ustanawia równorzędne gwarancje zdrowia dla zwierząt z rodziny koniowatych.

(4) Decyzją Komisji 92/260/EWG z dnia 10 kwietnia 1992 r. w sprawie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt i świadectw weterynaryjnych dla odprawy czasowej zarejestrowanych koni(5) ustanowiono wzory świadectw zdrowia dla odprawy czasowej zarejestrowanych koni do Unii, które uwzględniają różną sytuację w zakresie zdrowia zwierząt w państwach trzecich. W świadectwach tych ustanowiono gwarancje zdrowia niezbędne podczas transportu zwierząt z rodziny koniowatych z jednego państwa trzeciego, jego terytorium lub części, do innego państwa trzeciego lub terytorium, lub innej części tego samego państwa trzeciego lub terytorium. Gwarancje zdrowia ustanowione w tych świadectwach należy uznać za warunki referencyjne dla tranzytu zwierząt z rodziny koniowatych przez terytorium Unii.

(5) Decyzja Komisji 2004/211/WE z dnia 6 stycznia 2004 r. ustanawiająca wykaz państw trzecich oraz części ich terytoriów, z których państwa członkowskie dopuszczają przywóz żywych zwierząt z rodziny koniowatych, nasienia, komórek jajowych i zarodków koni(6) stanowi, że państwa członkowskie zezwalają na odprawę czasową i przywóz zarejestrowanych koni z państw trzecich lub części tych państw trzecich, wymienionych w załączniku I do tej decyzji. W decyzji tej przypisano również państwa trzecie do grup sanitarnych, zależnie od sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w tych państwach. Grupy sanitarne również należy wziąć pod uwagę przy tranzycie zwierząt z rodziny koniowatych przez terytorium Unii.

(6) Decyzja Komisji 2008/907/WE z dnia 3 listopada 2008 r. ustanawiająca gwarancje zdrowotne dotyczące transportu zwierząt z rodziny koniowatych z jednego państwa trzeciego do innego państwa trzeciego zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 91/496/EWG(7) stanowi, że zwierzęta z rodziny koniowatych transportowane z jednego państwa trzeciego do innego państwa trzeciego muszą pochodzić z państwa trzeciego wymienionego w załączniku I do decyzji 92/260/EWG. Stanowi również, że zwierzęta z rodziny koniowatych muszą posiadać świadectwo zatytułowane "Świadectwo tranzytowe dla transportu zwierząt z rodziny koniowatych z jednego państwa trzeciego do innego państwa trzeciego". Świadectwo to oparte jest na wzorach świadectw zdrowia ustanowionych w decyzji 92/260/EWG.

(7) Ponieważ gwarancje zdrowia zwierząt dotyczące przywozu zwierząt z rodziny koniowatych są co najmniej równie surowe, co gwarancje dotyczące odprawy czasowej zarejestrowanych koni, należy zezwolić na tranzyt zwierząt z rodziny koniowatych przez terytoria wymienione w załączniku I do dyrektywy 97/78/WE nie tylko z tych państw trzecich, ich terytoriów lub części, z których dozwolona jest odprawa czasowa zarejestrowanych koni na mocy decyzji 2004/211/WE, lecz również z tych państw trzecich, ich terytoriów lub części, z których na mocy tej decyzji dozwolony jest przywóz stały.

(8) W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego decyzja 2008/907/WE powinna zostać uchylona.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie zezwalają na tranzyt zwierząt z rodziny koniowatych przez terytoria wymienione w załączniku I do dyrektywy 97/78/WE z jednego państwa trzeciego, jego terytorium lub części do innego lub tego samego państwa trzeciego, jego terytorium lub części, pod warunkiem że:

a) zwierzęta te pochodzą z państwa trzeciego, jego terytorium lub części, z których dozwolona jest odprawa czasowa lub przywóz zarejestrowanych koni, zgodnie ze wskazaniem w, odpowiednio, kolumnie 6 lub 8 załącznika I do decyzji 2004/211/WE;

b) zwierzętom tym towarzyszy indywidualne świadectwo zatytułowane "Świadectwo zdrowia zwierząt dla tranzytu zwierząt z rodziny koniowatych", o którym mowa w ust. 2.

2.
Świadectwo zdrowia zwierząt dla tranzytu zwierząt z rodziny koniowatych zawiera:

a) sekcje I, II i III odpowiedniego modelu świadectwa zdrowia zwierząt, ustanowionego w załączniku II do decyzji 92/260/EWG, za wyjątkiem wymogów dotyczących wirusowego zapalenia tętnic koni zawartych w lit. e) ppkt v) sekcji III, odpowiadające grupie sanitarnej, do której przypisano dane państwo trzecie wysyłki, jego terytorium lub część, zgodnie ze wskazaniem w kolumnie 5 załącznika I do decyzji 2004/211/WE; oraz

b) oprócz wymogów w lit. a) następujące sekcje IV i V:

"IV. Zwierzęta z rodziny koniowatych pochodzące z: ............

(podać państwo trzecie/terytorium wysyłki)

i przewożone do: .........................................................................

(podać państwo trzecie/terytorium przeznaczenia)

V. Pieczęć i podpis urzędowego lekarza weterynarii:. .. .".

3.
W przypadku zarejestrowanych koni, w drodze odstępstwa od ust. 2 lit. a), wykaz państw trzecich w sekcji III lit. d) tiret trzecie we wzorach świadectw zdrowia zwierząt A do E ustanowionych w załączniku II do decyzji 92/260/EWG zastępuje się wykazem państw trzecich, ich terytoriów lub części przypisanych do grup sanitarnych A do E w kolumnie 5 załącznika I do decyzji 2004/211/WE.
Artykuł  2

Decyzja 2008/907/WE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2010 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, s. 56.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, s. 9.

(3) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.

(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 42.

(5) Dz.U. L 130 z 15.5.1992, s. 67.

(6) Dz.U. L 73 z 11.3.2004, s. 1.

(7) Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 22.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.32.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/57/UE ustanawiająca gwarancje zdrowia zwierząt z rodziny koniowatych transportowanych przez terytoria wymienione w załączniku I do dyrektywy Rady 97/78/WE
Data aktu: 03/02/2010
Data ogłoszenia: 04/02/2010
Data wejścia w życie: 04/02/2010