uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 2 , w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,
(1) Dyrektywa 2003/87/WE została poddana przeglądowi i zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/101/WE z dnia 19 listopada 2008 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w celu uwzględnienia działalności lotniczej w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie 3 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 4 . Podczas przeglądu dyrektywy 2003/87/WE ustalono m.in., że podstawową zasadą przydziału uprawnień powinna być sprzedaż na aukcji, ponieważ jest to najprostsza metoda dokonywania tego przydziału, a oprócz tego jest powszechnie uważana za najbardziej efektywną ekonomicznie. Skuteczność systemu handlu uprawnieniami do emisji w postaci ograniczenia, jak najniższym kosztem, emisji gazów cieplarnianych zależy od wyraźnego sygnału cenowego dotyczącego emisji dwutlenku węgla. Sprzedaż na akcji powinna wspierać i wzmacniać ten sygnał.
(2) Artykuł 10 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE zobowiązuje państwa członkowskie do sprzedaży na aukcji uprawnień objętych przepisami rozdziału III tej dyrektywy, które nie są przydzielone jako bezpłatne uprawnienia. Państwa członkowskie mają zatem obowiązek sprzedawać na aukcji uprawnienia, które nie są przydzielone jako bezpłatne uprawnienia. Państwa członkowskie nie mogą stosować innych sposobów przydziału ani wstrzymywać bądź anulować uprawnień nieprzydzielonych jako bezpłatne uprawnienia zamiast sprzedawać je na aukcji.
(3) Artykuł 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE ustanawia szereg celów procesu aukcyjnego. Proces ten powinien być przewidywalny, w szczególności w odniesieniu do harmonogramu oraz przebiegu aukcji, a także szacunkowych wolumenów uprawnień, które mają być udostępnione. Aukcje powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby małe i średnie przedsiębiorstwa objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji miały pełny, uczciwy i sprawiedliwy dostęp do aukcji, aby dostęp do nich uzyskały małe podmioty uczestniczące w systemie, aby uczestnicy mieli dostęp do informacji w tym samym czasie, aby uczestnicy nie stwarzali zagrożenia dla wiarygodności prowadzonych aukcji oraz aby organizacja aukcji i uczestnictwo w nich były efektywne pod względem kosztów, unikając nieuzasadnionych kosztów administracyjnych.
(4) Cele te należy interpretować w kontekście nadrzędnych celów przeglądu dyrektywy 2003/87/WE, m.in. zwiększenia harmonizacji, unikania zakłóceń konkurencji i poprawy przewidywalności, które to cele powinny wzmocnić sygnał cenowy dotyczący emisji dwutlenku węgla w celu ograniczenia emisji jak najmniejszym kosztem. Zintensyfikowanie działań na rzecz ograniczenia emisji rzeczywiście wymaga osiągnięcia najwyższego możliwego poziomu efektywności ekonomicznej w oparciu o warunki przydziału, które byłyby w pełni zharmonizowane w obrębie całej Unii.
(5) Artykuł 3d ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE przewiduje sprzedaż na aukcji 15 % uprawnień objętych przepisami rozdziału II tej dyrektywy w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., podczas gdy art. 3d ust. 2 przewiduje sprzedaż na aukcji tego samego odsetka uprawnień objętych przepisami rozdziału II dyrektywy 2003/87/WE w okresie rozpoczynającym się dnia 1 stycznia 2013 r. Artykuł 3d ust. 3 wymaga przyjęcia rozporządzenia zawierającego szczegółowe przepisy regulujące sprzedaż na aukcji przez państwa członkowskie uprawnień objętych przepisami rozdziału II, które nie muszą zostać wydane nieodpłatnie zgodnie z art. 3d ust. 1 i ust. 2 lub art. 3f ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE.
(6) Zdaniem większości zainteresowanych stron uczestniczących w konsultacjach poprzedzających przyjęcie niniejszego rozporządzenia i zdecydowanej większości państw członkowskich oraz zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję wspólna infrastruktura aukcyjna pozwalająca na prowadzenie aukcji przez wspólną platformę aukcyjną jest najlepszym instrumentem pozwalającym osiągnąć nadrzędne cele przeglądu dyrektywy 2003/87/WE. Takie podejście pozwala uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego. Umożliwia ono również osiągnięcie najwyższego stopnia efektywności ekonomicznej i przydział uprawnień w drodze sprzedaży na aukcji na podstawie w pełni zharmonizowanych w obrębie Unii warunków. Ponadto prowadzenie aukcji za pomocą wspólnej platformy aukcyjnej najbardziej wzmacnia sygnał cenowy dotyczący emisji dwutlenku węgla, który jest potrzebny przedsiębiorcom do podejmowania decyzji inwestycyjnych niezbędnych do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych jak najniższym kosztem.
(7) Zdaniem większości zainteresowanych stron uczestniczących w konsultacjach poprzedzających przyjęcie niniejszego rozporządzenia i zdecydowanej większości państw członkowskich oraz zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję wspólna infrastruktura aukcyjna pozwalająca na prowadzenie aukcji przez wspólną platformę aukcyjną jest również najlepszym instrumentem pozwalającym osiągnąć cele art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE. Takie podejście jest najefektywniejszą pod względem kosztów metodą sprzedaży uprawnień na aukcji, zapobiegającą nieuzasadnionym obciążeniom administracyjnym, które powstałyby z pewnością przy stosowaniu wielu infrastruktur aukcyjnych. Wspólna infrastruktura najlepiej zapewnia otwarty, przejrzysty i niedyskryminacyjny dostęp do aukcji zarówno z punktu widzenia prawnego, jak i faktycznego. Takie wspólne podejście zapewniłoby przewidywalność kalendarza aukcji i w najlepszy sposób wzmocniło siłę sygnału cenowego dotyczącego emisji dwutlenku węgla. Wspólna infrastruktura aukcyjna jest szczególnie ważna w celu zapewnienia sprawiedliwego dostępu dla małych i średnich przedsiębiorstw objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji oraz dostępu dla małych podmiotów uczestniczących w systemie. Niewątpliwie koszty zgromadzenia informacji, rejestracji, a także uczestnictwa w więcej niż jednej platformie aukcyjnej byłyby szczególnie dotkliwe dla takich przedsiębiorstw. Wspólna platforma aukcyjna ułatwia zapewnienie uczestnictwa jak największej liczby przedsiębiorstw z całej Unii i zmniejsza w ten sposób ryzyko utraty wiarygodności aukcji na skutek wykorzystywania ich przez uczestników do celów prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, działalności przestępczej lub nadużyć na rynku.
(8) Niemniej jednak, aby zmniejszyć ryzyko ograniczenia konkurencji na rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, niniejsze rozporządzenie przewiduje dla państw członkowskich możliwość niekorzystania (opt-out) ze wspólnej platformy aukcyjnej i wyznaczenie własnych platform aukcyjnych, z zastrzeżeniem, że powinny być one wpisane do wykazu platform opt-out w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Podstawą takiego wpisu jest powiadomienie Komisji o platformie opt-out przez wyznaczające ją państwo członkowskie. Możliwość ta oznacza jednak nieuchronnie mniej niż pełną harmonizację procesu aukcyjnego i w związku z tym ustalenia wprowadzone na mocy niniejszego rozporządzenia powinny zostać poddane przeglądowi w ciągu początkowego okresu pięciu lat i w porozumieniu z zainteresowanymi stronami w celu dokonania zmian uznanych za niezbędne w świetle zdobytych doświadczeń. Po otrzymaniu od państwa członkowskiego powiadomienia dotyczącego platformy opt-out Komisja powinna bez zbędnej zwłoki podjąć działania w celu wpisania tej platformy opt-out do wykazu.
(9) Ponadto należy przewidzieć możliwość poproszenia monitorującego aukcje przez państwo członkowskie o sporządzenie sprawozdania na temat funkcjonowania platformy aukcyjnej, którą zamierza wyznaczyć, na przykład przy przygotowywaniu zmiany do niniejszego rozporządzenia dotyczącej wykazu platform opt-out. Ponadto monitorujący aukcje powinien weryfikować zgodność wszystkich platform aukcyjnych z niniejszym rozporządzeniem i celami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE i informować o tym państwa członkowskie, Komisję i daną platformę aukcyjną. Taki przegląd powinien obejmować wpływ aukcji na pozycję rynkową platform aukcyjnych na rynku wtórnym. Aby uniknąć sytuacji, w której państwa członkowskie sprzedające uprawnienia na aukcji nieświadomie zostałyby związane z jakąkolwiek platformą aukcyjną na czas wykraczający poza termin, na który została ona wyznaczona, każda umowa wyznaczająca platformę aukcyjną powinna zawierać odpowiednie postanowienia zobowiązujące platformę aukcyjną do przekazania następcy danej platformy aukcyjnej wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych niezbędnych do prowadzenia aukcji.
(10) Ustalenia dotyczące liczby platform aukcyjnych i typu podmiotu, który może stać się platformą aukcyjną, stanowią podstawę przyjętych w niniejszym rozporządzeniu przepisów dotyczących opracowania przewidywalnego kalendarza aukcji, a także środków uzyskiwania dostępu do aukcji, założeń aukcji oraz przepisów dotyczących zarządzania zabezpieczeniem, płatności i dostawy oraz nadzoru nad aukcjami. Takie przepisy nie mogłyby zostać przyjęte przez Komisję we w pełni zharmonizowanym rozporządzeniu bez uprzedniego ustalenia liczby platform aukcyjnych i szczegółowych kompetencji podmiotu wybranego do prowadzenia aukcji. W związku z tym środki przyjęte w niniejszym rozporządzeniu są oparte na założeniu, że aukcje są prowadzone za pomocą wspólnej platformy aukcyjnej oraz określają jednocześnie procedurę ustalenia liczby i jakości wszelkich innych platform aukcyjnych, o których wykorzystaniu może zadecydować państwo członkowskie.
(11) Ze względu na ograniczenia przedstawione w motywie 10 właściwe jest, aby wpisanie platformy aukcyjnej opt-out do wykazu w załączniku do niniejszego rozporządzenia było uzależnione od warunków lub obowiązków. Wpisanie platformy opt-out do wykazu w załączniku do niniejszego rozporządzenia pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Komisji dotyczących proponowania usunięcia platformy aukcyjnej z wykazu, w szczególności w przypadku naruszenia niniejszego rozporządzenia lub celów określonych w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE. W przypadku braku wpisu państwo członkowskie sprzedające uprawnienia na aukcji powinno sprzedawać swoje uprawnienia za pomocą wspólnej platformy aukcyjnej. Komisja powinna przewidzieć w rozporządzeniu Komisji przyjętym na podstawie art. 19 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE środki zawieszające realizację procedur dotyczących sprzedaży uprawnień na aukcji, w przypadku gdy platforma opt-out narusza przepisy niniejszego rozporządzenia lub cele określone w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE.
(12) Szczegółowe przepisy związane z procesem aukcyjnym, jaki ma zostać przeprowadzony przez platformę aukcyjną opt-out, powinny zostać ocenione przez Komisję i powinny zostać skonsultowane z komitetem, o którym mowa w art. 23 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, określoną w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE. Tego rodzaju ocena jest niezbędna, aby zagwarantować, że wyznaczenie platformy aukcyjnej opt-out, które jest prowadzone na poziomie krajowym przez każde z państw członkowskich niekorzystających ze wspólnej platformy, podlega podobnemu poziomowi kontroli, jakiemu podlega wyznaczenie wspólnej platformy aukcyjnej na mocy wspólnego działania przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu. Państwa członkowskie uczestniczące we wspólnych zamówieniach publicznych dotyczących wspólnej platformy aukcyjnej będą działały w tym zakresie razem z Komisją, która będzie zaangażowana w cały ten proces. Ponadto państwom członkowskim niekorzystającym ze wspólnej platformy zostanie przyznany status obserwatora we wspólnej procedurze udzielania zamówień publicznych, z zastrzeżeniem odpowiednich warunków uzgodnionych przez Komisję i uczestniczące państwa członkowskie w umowie dotyczącej wspólnego udzielania zamówień publicznych.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do sprzedaży na aukcji uprawnień objętych przepisami rozdziału II dyrektywy 2003/87/WE, począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r., a rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE - począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r. Rozporządzenie to powinno mieć również zastosowanie do sprzedaży na aukcji jakichkolwiek uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE przed rozpoczęciem okresu w roku 2013, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla i rynku energii elektrycznej.
(14) W celu zapewnienia prostoty i dostępności systemu uprawnienia sprzedawane na aukcji powinny być dostępne na potrzeby dostawy w ciągu maksymalnie pięciu dni handlowych. Tak krótkie terminy dostawy ograniczyłyby ewentualne negatywne skutki dla konkurencji pomiędzy platformami aukcyjnymi a platformami handlu na rynku wtórnym uprawnień. Ponadto krótkie terminy dostawy są prostsze i zachęcają do szerokiego uczestnictwa, dzięki czemu ogranicza się ryzyko wystąpienia nadużyć na rynku i zapewnia większą dostępność dla małych i średnich przedsiębiorstw objętych systemem oraz małych podmiotów uczestniczących w systemie. Zadaniem rynku nie powinno być oferowanie na aukcjach kontraktów terminowych typu forward lub future, ale oferowanie optymalnych rozwiązań w celu zaspokojenia popytu na instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach. Aby ocenić najlepsze rozwiązania co do wyboru optymalnych produktów sprzedawanych na aukcji, należy umożliwić wybór - podczas procedury wyznaczenia platformy aukcyjnej - pomiędzy dwudniowymi kontraktami na rynku kasowym a pięciodniowymi kontraktami terminowymi typu future. Dwudniowy kontrakt na rynku kasowym nie jest instrumentem finansowym w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących rynków finansowych, natomiast pięciodniowe kontrakty terminowe typu future są instrumentami finansowymi w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących rynków finansowych.
(15) Wybór, czy produkty sprzedawane na aukcji powinny być instrumentami finansowymi, powinien być częścią procedury wyboru platformy aukcyjnej i powinien być dokonywany na podstawie ogólnej oceny kosztów i korzyści rozwiązań oferowanych przez kandydatów biorących udział w konkurencyjnej procedurze udzielania zamówień publicznych. Ocena ta powinna dotyczyć w szczególności efektywności pod względem kosztów, sprawiedliwego dostępu dla małych i średnich przedsiębiorstw objętych systemem i dla małych podmiotów uczestniczących w systemie, odpowiedniego poziomu ochrony i nadzoru nad rynkiem.
(16) Do czasu wdrożenia środków prawnych i technicznych niezbędnych do dostawy uprawnień należy ustanowić alternatywny sposób sprzedaży uprawnień na aukcji. W tym celu w niniejszym rozporządzeniu przewidziano możliwość sprzedaży na aukcji kontraktów terminowych typu future i forward z dostawą nie później niż dnia 31 grudnia 2013 r. Powyższe kontrakty terminowe typu future i forward są instrumentami finansowymi pozwalającymi zarówno prowadzącemu aukcje, jak i oferentom na korzystanie z takiej samej ochrony, jaka przysługuje im w kontekście uregulowań dotyczących rynków finansowych. Do celów niniejszego rozporządzenia kontrakty terminowe typu future różnią się od kontraktów terminowych typu forward tym, że w przypadku pierwszego typu depozyt zabezpieczający jest uzupełniany w gotówce w związku ze zmianami ceny, natomiast w przypadku drugiego typu kontraktów z tytułu zmian cen dostarczane jest zabezpieczenie niegotówkowe. Należy umożliwić państwom członkowskim dokonanie wyboru typu produktu, który ma być wykorzystywany do sprzedaży uprawnień na aukcji, w zależności od tego, które zasady dotyczące uzupełniania depozytu zabezpieczającego są najlepiej dostosowane do sytuacji budżetowej tych państw członkowskich. Jeśli niezbędne byłoby skorzystanie z takich alternatywnych metod sprzedaży uprawnień na aukcji, kontrakty terminowe typu future i forward byłyby sprzedawane przejściowo na jednej lub dwóch platformach aukcyjnych.
(17) W obliczu konieczności zapewnienia prostoty, sprawiedliwości i efektywności pod względem kosztów, a także ograniczenia ryzyka wystąpienia nadużyć na rynku aukcje powinny być prowadzone jednoetapowo, przy zastosowaniu modelu przewidującego jedną cenę rozliczeniową i składanie ofert w zaklejonych kopertach. Ponadto kolejność ofert z taką samą ceną powinna być ustalana w sposób losowy, gdyż utrudnia to zmowy oferentów dotyczące oferowanej ceny. Oczekuje się, że cena rozliczenia aukcji będzie zbliżona do cen dominujących na rynku wtórnym, jeśli natomiast cena rozliczenia aukcji sytuuje się znacznie poniżej cen dominujących na rynku wtórnym, prawdopodobnie oznacza to wadliwość aukcji. Zezwolenie na rozliczenie aukcji po takiej cenie mogłoby zniekształcić sygnał cenowy dotyczący emisji dwutlenku węgla, zakłócić rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla, jak i nie gwarantowałoby, że oferenci zapłacą uczciwą cenę za uprawnienia. W związku z tym w takiej sytuacji należy unieważnić aukcję.
(18) Konieczne jest stosunkowo częste przeprowadzanie aukcji, gdyż pozwoli to na ograniczenie ich wpływu na funkcjonowanie rynku wtórnego, przy czym należy jednocześnie zapewnić, że wielkość aukcji jest wystarczająca, aby przyciągnąć odpowiednią liczbę uczestników. Stosunkowo częste przeprowadzanie aukcji ogranicza ryzyko wystąpienia nadużyć na rynku, gdyż obniża łączną wartość uprawnień, o które ubiegają się oferenci w poszczególnych aukcjach, a także zwiększa możliwości korzystania przez nich z późniejszych aukcji w celu elastycznego dostosowywania pozycji handlowych. Z powyższych względów w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć co najmniej cotygodniowe przeprowadzenie aukcji na uprawnienia objęte przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE. Z uwagi na dużo mniejszy wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału II tej dyrektywy aukcje na te uprawnienia powinny się odbywać przynajmniej raz na dwa miesiące.
(19) W celu zapewnienia przewidywalności na rynku wtórnym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić następujące zasady i procedury. Po pierwsze, powinno ono zawierać przepis, zgodnie z którym wolumeny uprawnień sprzedawanych na aukcjach w latach 2011-2012 powinny zostać określone jak najszybciej po przyjęciu niniejszego rozporządzenia. Ustalone w ten sposób wolumeny, a także produkty, w formie których uprawnienia te mają być sprzedawane na aukcji, będą wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Po drugie, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć jasne i przejrzyste zasady ustalania wolumenu uprawnień, które mają być sprzedawane w każdym roku po tym okresie. Po trzecie, w niniejszym rozporządzeniu należy określić zasady i procedury ustanawiania szczegółowego kalendarza aukcji na każdy rok kalendarzowy, zawierającego odpowiednie informacje dotyczące poszczególnych aukcji, na długo przed początkiem tego roku kalendarzowego. Wszelkie późniejsze zmiany ustalonego kalendarza aukcji powinny być możliwe jedynie w ściśle określonych przypadkach. Wszelkie zmiany powinny być wprowadzane w taki sposób, aby jak najmniej wpływały na przewidywalność kalendarza aukcji.
(20) Wolumen uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji każdego roku, powinien zasadniczo odpowiadać wolumenowi uprawnień przypisanych na ten rok. Uprawnienia objęte przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedawane na aukcji w latach 2011-2012, stanowiłyby wyjątek od tej zasady. Biorąc pod uwagę oczekiwaną dostępność uprawnień przeniesionych z drugiego do trzeciego okresu rozliczeniowego, oczekiwaną dostępność jednostek poświadczonej redukcji emisji (CER) i oczekiwany wolumen uprawnień, które mają być sprzedawane na podstawie art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE, należy rozwiązać kwestię wpływu "wczesnych aukcji" w latach 2011-2012 poprzez dostosowanie wolumenu uprawnień, które mają być sprzedawane w latach 2013-2014.
(21) Zgodnie z popytem na rynku wtórnym wolumen uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji w każdym roku, powinien być równomiernie rozłożony na cały ten rok.
(22) Otwarty dostęp jest niezbędny, aby zachęcić oferentów do uczestnictwa w aukcjach, a przez to zapewnić konkurencyjne wyniki aukcji. Równie ważne dla zapewnienia uczestnictwa w aukcjach i ich konkurencyjnego wyniku jest przekonanie o rzetelności procesu aukcyjnego, w szczególności jeżeli chodzi o uczestników przyczyniających się do wypaczania aukcji poprzez wykorzystywanie ich do prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, działalności przestępczej lub nadużyć na rynku. W celu zapewnienia rzetelności aukcji dostęp do nich powinien być uzależniony od spełnienia minimalnych wymogów dotyczących środków należytej staranności wobec klienta. Aby zapewnić efektywność pod względem kosztów takich kontroli, uprawnienie do ubiegania się o dopuszczenie do aukcji należy przyznać łatwym do zidentyfikowania, wyraźnie określonym kategoriom uczestników, w szczególności operatorom instalacji stacjonarnych i operatorom statków powietrznych objętym systemem handlu uprawnieniami do emisji, a także regulowanym podmiotom finansowym, takim jak przedsiębiorstwa inwestycyjne i instytucje kredytowe. Również ugrupowania gospodarcze złożone z operatorów lub operatorów statków powietrznych, takie jak spółki, spółki joint venture i konsorcja działające jako przedstawiciel w imieniu swoich członków, powinny być uprawnione do ubiegania się o dopuszczenie do składania ofert na aukcjach. W związku z tym celowe byłoby określenie kryteriów uprawniających do ubiegania się o dopuszczenie do aukcji na początku, zachowując jednak możliwość rozszerzenia dostępu do aukcji na dalsze kategorie uczestników w oparciu o doświadczenia zgromadzone podczas kolejnych aukcji lub po zbadaniu przez Komisję, na mocy art. 12 ust. 1a dyrektywy 2003/87/WE, czy rynek uprawnień do emisji jest wystarczająco chroniony przed nadużyciami na rynku.
(23) Ponadto w celu zachowania pewności prawa w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć, że odpowiednie przepisy dyrektywy 2005/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu 5 mają zastosowanie do platformy aukcyjnej. Ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że do platformy aukcyjnej mają mieć dostęp nie tylko przedsiębiorstwa inwestycyjne i instytucje kredytowe, ale także operatorzy i operatorzy statków powietrznych oraz inne osoby uprawnione do składania ofert na własny rachunek i w imieniu innych osób, które same nie podlegają przepisom dyrektywy 2005/60/WE.
(24) W niniejszym rozporządzeniu należy umożliwić uczestnikom dokonanie wyboru w zakresie uzyskania dostępu do aukcji bezpośrednio za pomocą internetu albo specjalnych połączeń, bądź za pośrednictwem nadzorowanych pośredników finansowych posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności lub innych osób posiadających zezwolenie wydane przez państwo członkowskie pozwalające im składać oferty na własny rachunek lub w imieniu klientów z głównego zakresu swojej działalności, jeśli ich główną działalnością nie jest świadczenie usług inwestycyjnych lub w zakresie bankowości, pod warunkiem że osoby te stosują się do takich samych środków ochrony inwestorów i środków należytej staranności wobec klienta, jakie mają zastosowanie do przedsiębiorstw inwestycyjnych.
(25) Dodanie innych osób, którym państwa członkowskie wydały zezwolenie, do listy osób uprawnionych do ubiegania się o dopuszczenie do składania ofert ma na celu zapewnienie pośredniego dostępu operatorom i operatorom statków powietrznych nie tylko przez pośredników finansowych, ale także przez innych pośredników, z którymi pozostają oni w stosunkach gospodarczych, takich jak ich dostawca energii lub paliwa, którzy są wyłączeni z zakresu stosowania dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniającej dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/22/EWG 6 , zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy.
(26) W celu zachowania pewności prawa i przejrzystości niniejsze rozporządzenie powinno zawierać szczegółowe przepisy dotyczące innych aspektów sprzedaży na aukcji takich jak: wielkość partii, możliwość wycofania lub zmodyfikowania złożonych ofert, waluta stosowana w ofertach i do dokonywania płatności, składanie i rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie do składania ofert, a także odmowa, cofnięcie lub zawieszenie dopuszczenia.
(27) Każde państwo członkowskie powinno wyznaczyć prowadzącego aukcję, który byłby odpowiedzialny za sprzedaż uprawnień na aukcji w imieniu państwa członkowskiego, które go wyznaczyło. Jedynym zadaniem platformy aukcyjnej powinno być prowadzenie aukcji. Należy przewidzieć możliwość wyznaczenia tego samego prowadzącego aukcje przez więcej niż jedno państwo członkowskie. Prowadzący aukcje powinien działać oddzielnie w imieniu każdego państwa członkowskiego, które go wyznaczyło. Prowadzący aukcje powinien odpowiadać za sprzedaż uprawnień na aukcji za pośrednictwem platformy aukcyjnej oraz za otrzymywanie i wypłatę wpływów z aukcji dotyczących każdego państwa członkowskiego, które go wyznaczyło, na rzecz tego państwa członkowskiego. Istotne jest, by umowa(-y) pomiędzy państwami członkowskimi a wyznaczonym przez nie prowadzącym aukcje była(-y) zgodna(-e) z umową(-ami) pomiędzy prowadzącym aukcje a platformą aukcyjną oraz by w przypadku konfliktu rozstrzygające były postanowienia tej ostatniej umowy.
(28) Ponadto konieczne jest, aby prowadzący aukcje wyznaczony przez państwo członkowskie nieuczestniczące we wspólnej platformie aukcyjnej i wyznaczające swoją własną platformę aukcyjną był dopuszczony nie tylko przez platformę aukcyjną wyznaczoną przez dane państwo członkowskie, ale również przez wspólną platformę aukcyjną. Jest to właściwe, aby zapewnić środki umożliwiające płynne przejście z platformy aukcyjnej opt-out do wspólnej platformy aukcyjnej, jeżeli będzie to konieczne, zwłaszcza w przypadku gdy platforma aukcyjnej nie jest wpisana do wykazu w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(29) Wymóg określający, że platforma aukcyjna jest rynkiem regulowanym, wynika z zamiaru wykorzystywania infrastruktury organizacyjnej dostępnej na rynku wtórnym na potrzeby zarządzania aukcjami. Rynki regulowane są zobowiązane w szczególności do zapewnienia szeregu środków bezpieczeństwa w prowadzonej przez nie działalności na mocy dyrektywy 2004/39/WE oraz dyrektywy 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku) 7 . Środki te obejmują ustalenia mające na celu: identyfikację konfliktów interesów, które mogłyby mieć potencjalnie niekorzystne skutki dla funkcjonowania rynku regulowanego bądź jego uczestników i zarządzanie nimi; identyfikację ryzyka, na które rynek ten bądź jego uczestnicy są narażeni oraz zarządzanie nim, a także wdrożenie skutecznych środków mających na celu jego ograniczenie; zapewnienie prawidłowego zarządzania technicznymi operacjami ich systemów poprzez ustanowienie skutecznych procedur awaryjnych określających postępowanie w przypadku groźby wystąpienia zakłóceń systemów; posiadanie przejrzystych i nieuznaniowych zasad i procedur sprawiedliwego i prawidłowego handlu oraz ustanowienie obiektywnych kryteriów sprawnej obsługi zleceń; ułatwienie wydajnej i terminowej finalizacji transakcji przeprowadzanych w ramach ich systemów; posiadanie wystarczających zasobów finansowych, aby mogły one prawidłowo funkcjonować, uwzględniając charakter i zakres transakcji zawieranych na rynku oraz zasięg i stopień ryzyka, na które są one narażone.
(30) Wymóg określający, że platforma aukcyjna jest rynkiem regulowanym, ma szereg dalszych zalet. Pozwala na skorzystanie z infrastruktury organizacyjnej, doświadczenia, zdolności i przejrzystych obowiązkowych zasad operacyjnych dotyczących rynku regulowanego. Ma to znaczenie dla m.in. rozliczania i rozrachunku transakcji, a także kontrolowania zgodności z własnymi zasadami rynku i z innymi zobowiązaniami prawnymi, takimi jak zakaz nadużyć na rynku i ustanowienie mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów. Jest to efektywne pod względem kosztów i pozwala chronić rzetelny charakter aukcji pod względem operacyjnym. Wiążące dla rynków regulowanych zasady dotyczące konfliktu interesów wymagałyby od prowadzącego aukcje zachowania niezależności od platformy aukcyjnej, jej właścicieli bądź podmiotu gospodarczego, tak aby nie stwarzać zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania rynku regulowanego. Ponadto wielu potencjalnych uczestników aukcji będzie już członkami lub uczestnikami różnych regulowanych rynków działających na rynku wtórnym.
(31) Na mocy dyrektywy 2004/39/WE rynki regulowane i ich podmioty gospodarcze uzyskują zezwolenie od właściwych organów krajowych państwa członkowskiego, w którym rynek regulowany lub jego podmiot gospodarczy jest zarejestrowany lub ma siedzibę (tj. macierzystego państwa członkowskiego) i są przez nie nadzorowane. Nie naruszając stosownych przepisów dyrektywy 2003/6/WE, a w szczególności sankcji karnych przewidzianych w przepisach krajowych dotyczących nadużyć na rynku, prawem mającym zastosowanie do rynków regulowanych jest prawo publiczne macierzystego państwa członkowskiego. A zatem podlegają one jurysdykcji sądów administracyjnych tego państwa, jak przewidziano w prawie krajowym. Powyższe ramy prawne mają zastosowanie do obrotu giełdowego, a nie do sprzedaży na aukcji, i wyłącznie do instrumentów finansowych, a nie do kontraktów na rynku kasowym. W związku z tym w celu zapewnienia pewności prawa w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć, że macierzyste państwo członkowskie rynku regulowanego wyznaczonego na platformę aukcyjną dopilnowuje, by prawo krajowe tego państwa członkowskiego rozszerzało odpowiednie części wspomnianych ram prawnych na aukcje prowadzone przez platformę aukcyjną podlegającą jego jurysdykcji. Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy zobowiązać platformę aukcyjną do zapewnienia mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów. Oprócz tego właściwe państwo członkowskie powinno również przyznać prawo do odwołania się od decyzji podjętych w ramach tego mechanizmu, niezależnie od tego, czy produkt sprzedawany na aukcji jest instrumentem finansowym, czy kontraktem na rynku kasowym.
(32) Należy zapewnić konkurencję pomiędzy różnymi potencjalnymi platformami aukcyjnymi za pomocą konkurencyjnej procedury udzielania zamówienia dotyczącego wyznaczenia platformy aukcyjnej, jeśli jest to wymagane przez przepisy Unii lub krajowe w zakresie zamówień publicznych. Platforma aukcyjna powinna być połączona z co najmniej jednym systemem rozliczeniowym lub rozrachunkowym. Platforma może być połączona z więcej niż jednym systemem rozliczeniowym lub rozrachunkowym. Wspólna platforma aukcyjna powinna zostać wyznaczona na ograniczony okres wynoszący maksymalnie pięć lat. Platformy aukcyjne opt-out powinny być wyznaczane na ograniczony okres wynoszący maksymalnie trzy lata, który można przedłużyć na kolejne dwa lata, podczas których należy dokonać przeglądu ustaleń dotyczących wszystkich platform aukcyjnych. Wyznaczenie okresu trzech lat dla platformy aukcyjnej opt-out ma na celu zapewnienie minimalnego okresu ważności wyznaczenia platformy opt-out, a jednocześnie umożliwienie państwu członkowskiemu, które wyznaczyło daną platformę, przyłączenia się do wspólnej platformy, jeżeli podejmie ono taką decyzję po zakończeniu trzyletniego okresu, bez uszczerbku dla możliwości przedłużenia przez dane państwo członkowskie okresu wyznaczenia platformy opt-out na kolejne dwa lata w oczekiwaniu na wyniki przeglądu przeprowadzanego przez Komisję. Po upływie każdego okresu, na który wyznaczono daną platformę aukcyjną, należy przeprowadzić nową konkurencyjną procedurę udzielania zamówienia, jeśli jest ona wymagana przez przepisy Unii lub krajowe w zakresie zamówień publicznych. Oczekuje się, że wybór wspólnej platformy aukcyjnej do przeprowadzania aukcji będzie miał ograniczony wpływ na rynek wtórny, gdyż na aukcji sprzedawane mogą być jedynie uprawnienia o maksymalnie pięciodniowym terminie dostawy.
(33) Prowadzenie aukcji, ustanowienie kalendarza aukcji i zarządzanie nim oraz szereg innych zadań dotyczących aukcji, takich jak bieżące aktualizowanie strony internetowej dostępnej w całej Unii, wymaga wspólnego działania ze strony państw członkowskich i Komisji w rozumieniu art. 91 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 (rozporządzenie finansowe). Potrzeba takiego wspólnego działania wynika z ogólnounijnego zakresu systemu handlu uprawnieniami do emisji, nadrzędnych celów politycznych przeglądu dyrektywy 2003/87/WE oraz faktu, że na mocy tej dyrektywy Komisja jest bezpośrednio odpowiedzialna za kompleksowe wdrożenie szeregu aspektów systemu handlu uprawnieniami do emisji mających bezpośredni wpływ w szczególności na kalendarz aukcyjny i monitorowanie aukcji. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem przewidywać, że konkurencyjna procedura udzielania zamówienia publicznego dotyczącego wyznaczenia wspólnej platformy aukcyjnej i monitorującego aukcje jest przeprowadzana w drodze procedury udzielania zamówień wspólnie przez Komisję i państwa członkowskie w rozumieniu art. 125c rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 9 . Artykuł 125c rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 zezwala na stosowanie przepisów dotyczących udzielania zamówień mających zastosowanie do Komisji w przypadku procedury udzielania zamówień prowadzonej wspólnie przez państwa członkowskie i Komisję. Uwzględniając ogólnounijny zakres procedury udzielania zamówień, właściwe jest stosowanie - w odpowiednim zakresie - przepisów rozporządzenia finansowego i rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 dotyczących udzielania zamówień w ramach wspólnej procedury udzielania zamówień. W niniejszym rozporządzeniu należy określić usługi związane ze sprzedażą na aukcji, które mają być przedmiotem zamówienia państwa członkowskiego, bądź usługi wsparcia technicznego, które mają być przedmiotem zamówienia Komisji, w szczególności w odniesieniu do ewentualnych decyzji w sprawie uzupełnienia niekompletnych załączników do niniejszego rozporządzenia, odpowiednio częstego przeprowadzania aukcji, koordynowania kalendarzy aukcji różnych platform aukcyjnych, ograniczenia maksymalnej wielkości oferty, zmian niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie tworzenia powiązań z innymi programami i usługami w celu rozpowszechniania wiedzy o zasadach dotyczących sprzedaży na aukcji poza Unią. Właściwe jest, by Komisja zamawiała takie usługi od wspólnej platformy aukcyjnej posiadającej największe doświadczenie w przeprowadzaniu aukcji w imieniu więcej niż jednego państwa członkowskiego. Pozostaje to bez uszczerbku dla konsultacji z innymi platformami aukcyjnymi lub innymi zainteresowanymi stronami.
(34) Procedura wyboru platform aukcyjnych powinna być otwarta, przejrzysta i konkurencyjna, chyba że wyznaczenie platformy aukcyjnej przez państwo członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu nie podlega unijnym ani krajowym przepisom w zakresie zamówień publicznych. Podczas wyznaczania platform aukcyjnych oraz połączonego z nimi systemu rozliczeniowego lub rozrachunkowego należy uwzględnić rozwiązania oferowane przez kandydatów w celu zapewnienia efektywności pod względem kosztów, pełnego, uczciwego i sprawiedliwego dostępu do składania ofert na aukcjach przez małe i średnie przedsiębiorstwa oraz dostępu dla małych podmiotów uczestniczących w systemie, a także staranny nadzór na aukcjami, w tym ustanowienie mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów. Platformie aukcyjnej, na której sprzedawane są kontrakty terminowe typu forward lub future, można udzielić zamówienia publicznego - w drodze wyjątku - na postawie tego, że może stosować przepisy dotyczące dostępu, zasady dotyczące płatności i dostawy oraz przepisy dotyczące nadzoru nad rynkiem obowiązujące na rynku wtórnym. Szczegółowe procedury, które mają być stosowane podczas procesu udzielania zamówienia publicznego dotyczącego wspólnej platformy aukcyjnej powinny być określone w umowie zawartej pomiędzy Komisją a państwami członkowskimi, w której zgodnie z art. 125c rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 powinny być zawarte praktyczne reguły oceny wniosków o udział lub dotyczące ofert i udzielenia zamówienia, a także prawo właściwe dla danej umowy i sąd właściwy do rozstrzygania sporów.
(35) Z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów w zakresie zamówień publicznych, w tym dotyczących unikania konfliktu interesów i zachowania poufności, państwa członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu prowadzącym do wyznaczenia wspólnej platformy aukcyjnej mogą otrzymać status obserwatora w odniesieniu do całości lub części wspólnej procedury udzielania zamówień, na warunkach uzgodnionych pomiędzy państwami członkowskimi uczestniczącymi we wspólnym działaniu i Komisją, zawartych w umowie dotyczącej wspólnego udzielania zamówień publicznych. Taki dostęp może być pożądany, aby ułatwić zbliżenie między platformami aukcyjnymi opt-out a wspólną platformą aukcyjną w odniesieniu do aspektów procesu aukcyjnego, które nie zostały w pełni zharmonizowane w niniejszym rozporządzeniu.
(36) Państwa członkowskie, które podejmują decyzję o nieuczestniczeniu we wspólnym działaniu prowadzącym do wyznaczenia wspólnej platformy aukcyjnej, lecz zdecydują się na wyznaczenie własnej platformy aukcyjnej, powinny poinformować Komisję o swojej decyzji stosunkowo szybko po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Ponadto niezbędne jest, by Komisja oceniła, czy państwa członkowskie wyznaczające swoje własne platformy aukcyjne podejmują środki niezbędne do tego, by doprowadzić proces aukcyjny do zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia oraz celami art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE. Co więcej, niezbędne jest, by Komisja koordynowała szczegółowe kalendarze aukcji proponowane przez inne platformy aukcyjne niż wspólna platforma aukcyjna z kalendarzami aukcji proponowanymi przez wspólną platformę aukcyjną. Po przeprowadzeniu oceny wszystkich platform aukcyjnych opt-out Komisja powinna zamieścić w załączniku do niniejszego rozporządzenia wykaz tych platform aukcyjnych, państw członkowskich, które je wyznaczyły, oraz wszelkich mających zastosowanie warunków lub obowiązków, w tym warunków lub obowiązków dotyczących kalendarzy aukcyjnych poszczególnych platform. Taki wpis nie jest równoznaczny z potwierdzeniem przez Komisję przestrzegania przez państwo członkowskie, które wyznaczyło daną platformę aukcyjną, zasad udzielania zamówień publicznych mających zastosowanie do wyznaczenia przez nie wybranej platformy aukcyjnej.
(37) Artykuł 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że państwa członkowskie określają sposób wykorzystywania dochodów uzyskanych ze sprzedaży uprawnień na aukcji. W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć transfer wpływów z aukcji bezpośrednio na rzecz prowadzącego aukcje wyznaczonego przez każde państwo członkowskie.
(38) Uwzględniając fakt, że sprzedaż uprawnień na aukcji polega na ich pierwszym wprowadzeniu od razu na rynek wtórny zamiast bezpośredniego przydziału bezpłatnych uprawnień na rzecz operatorów i operatorów statków powietrznych, na systemie(-ach) rozliczeniowym(-ych) lub rozrachunkowym(-ych) nie powinno spoczywać zobowiązanie do określonego świadczenia w postaci dostawy uprawnień zwycięskim oferentom lub ich następcom prawnym w przypadkach ich niedostarczenia z przyczyn niezależnych od systemu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem przewidywać, że jedynym środkiem zaradczym dostępnym dla zwycięskich oferentów lub ich następców prawnych w przypadkach niedostarczenia uprawnień sprzedawanych na aukcji jest przyjęcie odroczonej dostawy. Ważne jest jednak, aby zezwolić na sprzedaż na kolejnych aukcjach organizowanych przez tę samą platformę aukcyjną uprawnień sprzedawanych na aukcji, które nie zostały dostarczone oferentowi z powodu zalegania z pełną płatnością.
(39) Podczas sprzedaży na aukcji państwa członkowskie nie powinny być zobowiązane do złożenia zabezpieczenia innego niż same uprawnienia, gdyż jedyne zobowiązania państw członkowskich dotyczą dostawy uprawnień. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć, że jedynym zobowiązaniem państw członkowskich podczas sprzedaży na aukcji dwudniowych kontraktów na rynku kasowym bądź pięciodniowych kontraktów terminowych typu future - zdefiniowanych w niniejszym rozporządzeniu - jest wcześniejsze zdeponowanie sprzedawanych na aukcji uprawnień na rachunku powierniczym prowadzonym w rejestrze Unii przez system rozliczeniowy lub rozrachunkowy działający jako powiernik.
(40) Platforma aukcyjna, a także każdy system rozliczeniowy lub rozrachunkowy z nią połączony, powinny jednak stosować odpowiednie procedury dotyczące zabezpieczeń i wszelkie inne procedury zarządzania ryzykiem konieczne do dopilnowania, aby prowadzący aukcje uzyskał pełną zapłatę za sprzedane na aukcji uprawnienia po cenie rozliczenia aukcji niezależnie od ewentualnego niewywiązania się z płatności przez zwycięskiego oferenta lub jego następcy prawnego.
(41) Aby zapewnić efektywność pod względem kosztów, zwycięskim oferentom należy przyznać możliwość handlu uprawnieniami, które zostały im przydzielone na aukcji, jeszcze przed ich dostarczeniem. Wyjątek od wspomnianego wymogu zbywalności można przewidzieć wyłącznie w sytuacji, gdy uprawnienia są dostarczane w terminie dwóch dni handlowych od zakończenia aukcji. Odpowiednio do tego w niniejszym rozporządzeniu przewidziano możliwość przyjęcia płatności od następców prawnych zwycięskich oferentów i dostarczenia uprawnień im zamiast zwycięskim oferentom. Stosowanie wspomnianej opcji nie powinno jednak umożliwiać omijania wymagań dotyczących uprawnienia do ubiegania się o składanie ofert na aukcjach.
(42) Struktura i poziom opłat pobieranych przez platformy aukcyjne oraz system rozliczeniowy lub rozrachunkowy z nimi połączony nie powinny być mniej korzystne niż porównywalne opłaty i warunki mające zastosowanie do transakcji na rynku wtórnym. W celu zachowania przejrzystości wszystkie opłaty i warunki powinny być łatwe do zrozumienia, wyszczególnione i publicznie dostępne. Koszty procesu aukcyjnego powinny być zasadniczo pokrywane z opłat wniesionych przez oferentów, określonych w umowie wyznaczającej platformę aukcyjną. Aby zapewnić efektywną pod względem kosztów wspólną platformę aukcyjną, ważne jest, by państwa członkowskie uczestniczyły we wspólnym działaniu od samego początku. Z tego względu właściwe jest, aby można było wymagać od państw członkowskich, które przyłączą się do wspólnego działania na późniejszym etapie, aby pokrywały swoje własne koszty i aby kwoty te zmniejszały koszty ponoszone w innych przypadkach przez oferentów. Tego rodzaju przepisy nie powinny jednak działać na niekorzyść państw członkowskich, które pragną przyłączyć się do wspólnego działania po upływie okresu wyznaczenia platformy opt-out. Podobnie nie powinny być one niekorzystne dla państw członkowskich w przypadku, gdy te przyłączają się do wspólnego działania z uwagi na brak wpisu do wykazu platformy opt-out, która była przedmiotem powiadomienia. Prowadzący aukcje powinien ewentualnie płacić jedynie za dostęp do platformy aukcyjnej, natomiast koszty systemu rozliczeniowego i rozrachunkowego, jeżeli takie występują, powinny być ponoszone przez oferentów zgodnie z ogólną zasadą.
(43) Niemniej jednak należy przewidzieć, że koszty monitorującego aukcje ponoszą państwa członkowskie i że pomniejszają one wpływy z aukcji. Ponadto właściwe jest, aby w umowie wyznaczającej monitorującego aukcje dokonać rozróżnienia między kosztami monitorującego aukcje, które zależą przede wszystkim od liczby aukcji, oraz wszelkimi pozostałymi kosztami. Kryteria precyzyjnego rozdzielenia tych kosztów powinny zostać ustalone w ramach wspólnej procedury udzielania zamówień publicznych.
(44) Należy wyznaczyć niezależnego monitorującego aukcje w celu monitorowania procesu aukcyjnego i składania sprawozdań z jego zgodności z celami art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE, zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia oraz na temat wszelkich dowodów na zachowanie antykonkurencyjne bądź nadużycia na rynku. Podobnie jak w przypadku aukcji, ich monitorowanie wymaga wspólnego działania ze strony państw członkowskich i Komisji i właściwa jest zatem wspólna procedura udzielania zamówień publicznych. Platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i właściwe organy krajowe odpowiedzialne za nadzorowanie platformy aukcyjnej, przedsiębiorstw inwestycyjnych lub instytucji kredytowych bądź innych osób, którym wydano zezwolenie na składanie ofert w imieniu innych uczestników aukcji, lub za prowadzenie dochodzeń w sprawie nadużyć na rynku i ich ściganie, powinni być zobowiązani do współpracy z monitorującym aukcje podczas pełnienia jego funkcji.
(45) Aby zapewnić niezależność monitorującego aukcje, w wymogach dotyczących jego wyznaczania powinno się uwzględniać kandydatów, którzy wykazują najmniejsze ryzyko wystąpienia konfliktu interesów bądź nadużyć na rynku, ze szczególnym uwzględnieniem ich ewentualnych działań na rynku wtórnym, a także ich wewnętrznych procesów i procedur mających na celu ograniczanie ryzyka wystąpienia konfliktu interesów bądź nadużyć na rynku, bez uszczerbku dla ich zdolności do pełnienia swoich funkcji w sposób terminowy i zgodnie z najwyższymi standardami zawodowymi i jakościowymi.
(46) Zachowanie antykonkurencyjne i nadużycia na rynku są niezgodne ze stanowiącymi podstawę niniejszego rozporządzenia zasadami otwartości, przejrzystości, harmonizacji i niedyskryminacji. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zawierać przepisy mające na celu ograniczenie ryzyka wystąpienia takich zachowań na aukcjach. Aspektami pomagającymi ograniczyć ryzyko wystąpienia nadużyć na rynku są: wspólna platforma aukcyjna, prosty model aukcji, stosunkowo częste przeprowadzanie aukcji, losowy wybór ofert z taką samą ceną, odpowiedni dostęp do aukcji, ujawnianie tych samych informacji wszystkim zainteresowanym i przejrzystość zasad. Instrumenty finansowe jako środek sprzedaży uprawnień na aukcji pozwalają zarówno prowadzącemu aukcje, jak i oferentom korzystać z ochrony, która przysługuje im w kontekście ram prawnych dotyczących rynków finansowych. Niniejsze rozporządzenie powinno określić zasady podobne do zasad mających zastosowanie do instrumentów finansowych w celu ograniczenia ryzyka wystąpienia nadużyć na rynku w przypadku, gdy produkt sprzedawany na aukcji nie jest instrumentem finansowym. Niezależny monitorujący aukcje powinien oceniać cały proces aukcyjny, w tym same aukcje i stosowanie się do zasad dotyczących aukcji.
(47) Ponadto niezbędne jest zapewnienie przestrzegania etyki zawodowej przez prowadzącego aukcje. W związku z tym wyznaczając prowadzącego aukcje, państwa członkowskie powinny uwzględniać kandydatów, którzy wykazują najmniejsze ryzyko wystąpienia konfliktu interesów bądź nadużyć na rynku, ze szczególnym uwzględnieniem ich ewentualnych działań na rynku wtórnym, a także ich wewnętrznych procesów i procedur mających na celu ograniczanie ryzyka wystąpienia konfliktu interesów bądź nadużyć na rynku, bez uszczerbku dla ich zdolności do pełnienia swoich funkcji w sposób terminowy i zgodnie z najwyższymi standardami zawodowymi i jakościowymi. Wynika z tego wymóg, aby w wyraźny sposób zakazać państwom członkowskim udostępniania prowadzącemu aukcję jakichkolwiek informacji wewnętrznych dotyczących aukcji. Przekroczenie tego zakazu powinno powodować nałożenie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji.
(48) Ponadto pożądane jest zobowiązanie platformy aukcyjnej do monitorowania zachowania oferentów i do powiadamiania właściwych organów krajowych w razie nadużyć na rynku, prania pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi ustanowionymi w dyrektywie 2003/6/WE oraz w dyrektywie 2005/60/WE.
(49) Przy stosowaniu krajowych środków transponujących w odpowiednim zakresie tytuły III i IV dyrektywy 2004/39/WE i dyrektywę 2003/6/WE właściwe organy państw członkowskich powinny należycie uwzględniać odpowiednie przepisy Unii wykonujące te dyrektywy.
(50) Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć opcję wprowadzenia maksymalnego ograniczenia liczby uprawnień, o które może ubiegać się pojedynczy oferent, odpowiadającego określonej części całkowitego wolumenu uprawnień, które mają być sprzedane na poszczególnych aukcjach lub w trakcie danego roku kalendarzowego, bądź innych odpowiednich środków zaradczych. Uwzględniając potencjalne obciążenie administracyjne, do którego może przyczynić się ta opcja, powinna ona być uruchomiona jedynie po powiadomieniu właściwych organów krajowych o nadużyciu na rynku, praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu i po podjęciu przez nie decyzji o niepodejmowaniu działań, pod warunkiem że udowodniona zostanie potrzeba udostępnienia takiej opcji i jej skuteczność. Uruchomienie tej opcji powinno być uzależnione od uzyskania uprzedniej opinii Komisji na jej temat. Przed wydaniem opinii Komisja powinna przeprowadzić konsultacje z państwami członkowskimi i monitorującym aukcje na temat propozycji przedstawionej przez platformę aukcyjną. Wspomniana opinia będzie opierać się także na własnej ocenie Komisji w sprawie dostatecznej ochrony rynku uprawnień do emisji gazów cieplarnianych przed nadużyciami na rynku zgodnie z art. 12 ust. 1a dyrektywy 2003/87/WE.
(51) Stosowne jest również, by inne osoby, którym państwa członkowskie wydały zezwolenie na składanie ofert w imieniu klientów z głównego zakresu swojej działalności, stosowały się do zasad postępowania przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony ich klientów.
(52) W niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć zasady dotyczące systemu językowego mające zastosowanie do dowolnej platformy aukcyjnej w sposób zapewniający przejrzystość i równoważący cel, jakim jest niedyskryminacyjny dostęp do aukcji, a jednocześnie zapewniające najbardziej efektywny pod względem kosztów system językowy. Dokumenty niepublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej powinny być opublikowane w języku zwyczajowo używanym w dziedzinie finansów międzynarodowych, czyli w języku angielskim. Posługiwanie się językiem zwyczajowo używanym w dziedzinie finansów międzynarodowych zostało już przewidziane w dyrektywie 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE 10 .
(53) Państwa członkowskie mogą zapewnić na własny koszt tłumaczenie wszelkich dokumentów na ich krajowy(-e) język(-i) urzędowy(-e). W przypadku gdy państwo członkowskie skorzysta z tej możliwości, platformy opt-out powinny również przetłumaczyć na koszt państwa członkowskiego, które wyznaczyło daną platformę opt-out, wszystkie dokumenty dotyczące ich własnej platformy aukcyjnej na język(i) danego państwa członkowskiego. Równolegle z tym platformy aukcyjne powinny być w stanie obsługiwać wszelkie komunikaty ustne i pisemne pochodzące od kandydatów ubiegających się o dopuszczenie do składania ofert, osób dopuszczonych do składania ofert lub oferentów składających oferty na aukcjach, w dowolnym języku, w odniesieniu do którego państwo członkowskie zapewnia tłumaczenie na własny koszt, jeżeli zażądają tego od nich te osoby. Platformy aukcyjne nie mogą obciążać tych osób dodatkowymi kosztami z tego tytułu. Wspomniane koszty powinny natomiast być ponoszone w równej mierze przez wszystkich oferentów uczestniczących w aukcjach na danej platformie aukcyjnej, aby zapewnić równy dostęp do aukcji w całej Unii.
(54) W celu zapewnienia pewności prawa i przejrzystości niniejsze rozporządzenie powinno zawierać szczegółowe przepisy dotyczące innych aspektów sprzedaży na aukcji, takich jak: publikacja, ogłoszenie i powiadamianie o wynikach aukcji, ochrona informacji poufnych, korekta błędów w dokonanych płatnościach lub transferach uprawnień bądź zabezpieczeniu udzielonym lub zwolnionym na mocy niniejszego rozporządzenia, prawo do odwołania się od decyzji platformy aukcyjnej i wejście w życie.
(55) Do celów niniejszego rozporządzenia przedsiębiorstwa inwestycyjne składające oferty dotyczące instrumentów finansowych na własny rachunek bądź w imieniu klientów należy uznać za świadczące usługę inwestycyjną bądź prowadzące działalność inwestycyjną.
(56) Niniejsze rozporządzenie nie przesądza o zbadaniu przez Komisję na podstawie art. 12 ust. 1a dyrektywy 2003/87/WE, czy rynek uprawnień do emisji jest wystarczająco chroniony przed nadużyciami na rynku, ani o przedstawieniu przez Komisję wniosków w celu zapewnienia takiej ochrony. Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie uczciwych i uporządkowanych warunków transakcji w oczekiwaniu na wyniki tego badania Komisji.
(57) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania przepisów art. 107 i 108 Traktatu, na przykład w kontekście uzgodnień mających na celu zapewnienie uczciwego, pełnego i sprawiedliwego dostępu małych i średnich przedsiębiorstw objętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji i dostępu małych podmiotów uczestniczących w systemie.
(58) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania przepisów dotyczących rynku wewnętrznego, które mają zastosowanie.
(59) Niniejsze rozporządzenie szanuje prawa podstawowe i przestrzega zasad uznanych zwłaszcza w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności w jej art. 11, i w art. 10 europejskiej konwencji praw człowieka. W tym zakresie niniejsze rozporządzenie w żaden sposób nie uniemożliwia państwom członkowskim stosowania ich norm konstytucyjnych odnoszących się do wolności prasy i wolności wypowiedzi w mediach.
(60) W celu zapewnienia przewidywalnych i terminowych aukcji niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(61) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 784/2012 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.234.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. o rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 784/2012 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.234.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 784/2012 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.234.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 176/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.56.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. c rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. d rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- dodana przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 11 lit. a ppkt iii rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- dodana przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- dodana przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 11 lit. a ppkt iv rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 lit. b rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. b rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 24 lit. e lit. b rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. b rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. a rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 176/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.56.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. b rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. b rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 30 lit. a rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 30 lit. c rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 30 lit. d rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 34 rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 26 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 35 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 30 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 40 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 31 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 41 rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2019/7 z dnia 30 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 45 lit. a rozporządzenia nr 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2019/7 z dnia 30 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 45 lit. b rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 36 rozporządzenia nr 1210/2011 z dnia 23 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.308.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 49 rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 784/2012 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.234.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1042/2012 z dnia 7 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.310.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.303.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2017/1902 z dnia 18 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.269.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2019/7 z dnia 30 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.2.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 50 rozporządzenia nr 1868/2019 z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.302.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1031/2010 w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii |
Data aktu: | 12/11/2010 |
Data ogłoszenia: | 18/11/2010 |
Data wejścia w życie: | 19/11/2010 |