KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 państwa członkowskie muszą co roku gromadzić i przekazywać Komisji określone dane dotyczące nowych samochodów osobowych zarejestrowanych na swoim terytorium w roku poprzednim. Jako że wspomniane dane mają stanowić podstawę ustalenia docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 dla producentów nowych samochodów osobowych, a także oceny, czy producenci przestrzegają tych docelowych poziomów, należy zharmonizować przepisy dotyczące gromadzenia i sprawozdawczości tych danych.
(2) Aby w pełni ocenić, czy każdy producent przestrzega swoich docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 ustalonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 443/2009, oraz aby zdobyć konieczne doświadczenie w zakresie stosowania wspomnianego rozporządzenia, Komisja potrzebuje danych szczegółowych dotyczących producentów dla każdej serii pojazdów w podziale na typ, wariant i wersję. Państwa członkowskie powinny zatem zapewnić gromadzenie i przekazywanie takich danych Komisji razem z danymi zagregowanymi zgodnie z art. 8 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Na mocy art. 18 i 26 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów 2 producent musi zadbać o to, aby każdemu nowemu samochodowi osobowemu wprowadzonemu do obrotu w UE towarzyszyło ważne świadectwo zgodności, a państwo członkowskie nie może zarejestrować takiego pojazdu, jeżeli nie towarzyszy mu takie świadectwo zgodności. Jest zatem logiczne, że świadectwo zgodności powinno być najważniejszym źródłem informacji, które państwa członkowskie muszą ewidencjonować, udostępniać producentom na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i przekazywać Komisji. Aby umożliwić państwom członkowskim wykorzystywanie informacji ze źródeł innych niż świadectwo zgodności, o czym wspomniano w motywie 26 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, w celu uzupełnienia procesu rejestracji i dopuszczenia nowego samochodu pasażerskiego do ruchu, należy określić, które inne dokumenty zapewniają równoważną dokładność, dzięki czemu państwa członkowskie mogłyby je również wykorzystywać.
(4) Jest ważne, aby dane dotyczące rejestracji nowych samochodów pasażerskich były dokładne i mogły być skutecznie przetwarzane do celów ustalenia docelowych indywidualnych poziomów emisji zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 443/2009. Producenci powinni zatem przedstawiać Komisji aktualne informacje dotyczące nazw i pierwszej części numeru identyfikacyjnego pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 76/114/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do tabliczek znamionowych i oznakowania identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz sposobu i miejsca ich umieszczania 3 , które stosuje się na świadectwach zgodności w różnych państwach członkowskich rejestracji. Powyższe informacje pozwolą Komisji zapewnić państwom członkowskim zaktualizowany wykaz nazw wyznaczonych producentów, które należy stosować w sprawozdawczości danych.
(5) Państwa członkowskie powinny prowadzić ewidencję i sprawozdawczość informacji dotyczących nowo zarejestrowanych pojazdów, które są zasilane paliwami alternatywnymi. Aby Komisja mogła brać pod uwagę zmniejszenie docelowych indywidualnych poziomów emisji z powodu stosowania paliwa etanolowego (E85) zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji niezbędne informacje, w tym odsetek stacji paliw na swoim terytorium oraz - w odpowiednich przypadkach - całkowitą liczbę stacji paliw, w których dostępne jest paliwo etanolowe (E85) zgodne z kryteriami zrównoważonego rozwoju określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE 4 , a także w art. 7b dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG 5 .
(6) W art. 23 i 24 dyrektywy 2007/46/WE przewidziano uproszczoną procedurę homologacji, w przypadku której wydanie europejskiego świadectwa zgodności nie jest wymagane. Państwa członkowskie powinny monitorować liczbę pojazdów rejestrowanych w ramach powyższych procedur, aby ocenić jej wpływ na proces monitorowania oraz osiąganie średniego docelowego poziomu emisji CO2 dla nowego parku samochodów osobowych.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
3 Dz.U. L 24 z 30.1.1976, s. 1.
4 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 16.
5 Dz.U. L 350 z 28.12.1998, s. 58.
6 Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.
7 Art. 3 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.120.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2013 r.
8 Art. 5:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.120.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2013 r.
- zmieniony przez art. 8 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.175.679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
9 Art. 5 lit. b) zmieniona przez art. 8 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.175.679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 (Dz.U L 175, 7.7.2017, s. 679).
11 Art. 6 skreślony przez art. 8 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.175.679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
12 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.120.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2013 r.
13 Art. 9 ust. 3 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.132.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2012 r.
14 Art. 9 ust. 4 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.132.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2012 r.
15 Art. 9 ust. 5 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.132.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2012 r.
16 Art. 9a dodany przez art. 8 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.175.679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
17 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.120.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2013 r.
- zmieniony przez art. 8 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.175.679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1231 z dnia 6 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.177.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2017 r.
18 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.120.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2013 r.