http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep
(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2010 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement 8 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: dnia 17 marca 2010 r.
1. ZAKRES
Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony pneumatyczne zaprojektowane głównie, lecz nie wyłącznie, do pojazdów wykorzystywanych w rolnictwie i leśnictwie (pojazdy o napędzie silnikowym w kategorii T), maszyn rolniczych (o napędzie silnikowym i zaczepnych) i przyczep rolniczych i oznaczane według symboli kategorii prędkości odpowiadających prędkości 65 km/h (symbol prędkości "D") i niższej.
Nie odnosi się on do typów opon przeznaczonych zasadniczo do innych celów, jak:
a) zastosowania budowlane (opony oznaczone jako "Industrial" lub "IND" lub "R4" lub "F3");
b) sprzęt do prac ziemnych;
c) wózki przemysłowe i podnośnikowe.
2. DEFINICJE
Dla celów niniejszego regulaminu:
2.1. "Typ opony rolniczej" oznacza kategorię opon, które nie różnią się w takich znaczących aspektach, jak:
2.1.1. producent;
2.1.2. oznaczenie rozmiaru opony;
2.1.3. kategoria użytkowania:
a) ciągnik - koło sterujące;
b) ciągnik - koło napędzane - bieżnik standardowy;
c) ciągnik - koło napędzane - bieżnik specjalny;
d) osprzęt rolniczy - trakcyjny;
e) osprzęt rolniczy - przyczepa;
f) osprzęt rolniczy - zastosowania mieszane;
g) maszyny używane w leśnictwie - bieżnik standardowy;
h) maszyny używane w leśnictwie - bieżnik specjalny;
2.1.4. budowa (diagonalna, diagonalna z opasaniem, radialna);
2.1.5. symbol kategorii prędkości;
2.1.6. wskaźnik nośności;
2.1.7. przekrój poprzeczny opony;
2.2. Dla porównania poniższych terminów zob. rysunek poglądowy w dodatku 1.
2.3. "Budowa" oznacza charakterystykę techniczną osnowy (karkasu) opony. Wyróżnia się w szczególności następujące budowy:
2.3.1. "diagonalna" określa budowę opony, w której warstwy kordu rozciągają się do stopki i są ułożone na przemian pod kątami znacznie mniejszymi niż 90° w stosunku do osi bieżnika;
2.3.2. "diagonalna opasana" określa budowę opony typu diagonalnego, w której osnowa jest ograniczona pasem składającym się z dwóch lub więcej warstw w istocie nierozciągliwego materiału kordu, ułożonych na przemian pod kątami podobnymi do kątów osnowy;
2.3.3. "radialna" określa budowę opony, w której warstwy kordu rozciągają się do stopek i są ułożone w zasadzie pod kątem 90° w stosunku do osi bieżnika, przy czym osnowa jest stabilizowana przez okalający, w istocie nierozciągliwy, pas obwodowy;
2.4. "Stopka" oznacza część opony, która jest takiego kształtu i budowy, aby pasować do obręczy i utrzymywać na niej oponę;
2.5. "Kord" oznacza nitki, które tworzą tkaninę warstw opony;
2.6. "Warstwa osnowy" oznacza równoległe warstwy pokrytego gumą kordu;
2.7. "Osnowa" oznacza część opony, inną niż bieżnik i gumowe boki, która w stanie napompowanym, przejmuje obciążenie;
2.8. "Bieżnik" oznacza część opony, która wchodzi w kontakt z podłożem;
2.9. "Bok" oznacza część opony, z wyjątkiem bieżnika, która jest widoczna z boku, gdy opona jest zainstalowana na obręczy;
2.10. "Szerokość przekroju (S)" oznacza odległość liniową między zewnętrznymi krawędziami boków napompowanej opony, z wyjątkiem występów wynikających z oznakowania, elementów dekoracyjnych lub taśm względnie żeber ochronnych;
2.11. "Szerokość całkowita" oznacza odległość liniową między zewnętrznymi krawędziami boków napompowanej opony, włączając oznakowanie, elementy dekoracyjne oraz taśmy lub żebra ochronne;
2.12. "Wysokość przekroju (h)" oznacza odległość równą połowie różnicy między średnicą zewnętrzną opony i nominalną średnicą obręczy;
2.13. "Nominalny wskaźnik przekroju (Ra)" oznacza stukrotność liczby otrzymanej przez podzielenie liczby wyrażającej nominalną wysokość przekroju w milimetrach przez liczbę wyrażającą nominalną szerokość przekroju w milimetrach;
2.14. "Średnica zewnętrzna (D)" oznacza całkowitą średnicę napompowanej nowej opony;
2.15. "Oznaczenie rozmiaru opony" jest oznaczeniem zawierającym:
2.15.1. nominalną szerokość przekroju (S1). Wartość ta musi być wyrażona w mm;
2.15.2. nominalny wskaźnik przekroju (Ra);
2.15.3. wskazanie budowy, umieszczone przed oznakowaniem nominalnej średnicy obręczy, w następujący sposób:
2.15.3.1. na oponach diagonalnych - symbol "-" lub litera "D";
2.15.3.2. na oponach radialnych - litera "R";
2.15.3.3. na oponach diagonalnych opasanych - litera "B";
2.15.4. liczbę umowną "d" oznaczającą nominalną średnicę obręczy;
2.15.5. opcjonalnie, litery "IMP" po oznakowaniu nominalnej średnicy obręczy w oponach do maszyn rolniczych;
2.15.6. opcjonalnie, litery "FRONT" po oznakowaniu nominalnej średnicy obręczy w przypadku opon do kół sterujących ciągnika;
2.15.7. jednakże w przypadku opon wymienionych w załączniku 5 "oznaczenie rozmiaru opony" jest przedstawione w pierwszej kolumnie tych tabel;
2.15.8. litery "IF" przed szerokością przekroju nominalnego w przypadku "opon o podwyższonym ugięciu";
litery "VF" przed szerokością przekroju nominalnego w przypadku "opon o bardzo wysokim ugięciu";
2.16. "Nominalna średnica obręczy (d)" oznacza umowną liczbę oznaczającą nominalną średnicę obręczy, na której ma być osadzona opona, i odpowiadającą średnicy obręczy wyrażonej albo w formie kodów rozmiaru (liczba poniżej 100 - zob. tabela z przeliczeniem na milimetry) lub w mm (liczby powyżej 100), ale nie za pomocą obu tych liczb;
symbol "d" wyrażany w postaci kodów | wartość stosowana do obliczeń w pkt 6.2.1 i 6.4 (mm) | symbol "d" wyrażany w postaci kodów | wartość stosowana do obliczeń w pkt 6.2.1 i 6.4 (mm) | symbol "d" wyrażany w postaci kodów | wartość stosowana do obliczeń w pkt 6.2.1 i 6.4 (mm) |
4 | 102 | 18 | 457 | 46 | 1 168 |
5 | 127 | 19 | 483 | 48 | 1 219 |
6 | 152 | 20 | 508 | 50 | 1 270 |
7 | 178 | 21 | 533 | 52 | 1 321 |
8 | 203 | 22 | 559 | 54 | 1 372 |
9 | 229 | 24 | 610 | ||
10 | 254 | 26 | 660 | 14,5 | 368 |
11 | 279 | 28 | 711 | 15.,5 | 394 |
12 | 305 | 30 | 762 | 16,5 | 419 |
13 | 330 | 32 | 813 | 17,5 | 445 |
14 | 356 | 34 | 864 | 19,5 | 495 |
15 | 381 | 36 | 914 | 20,5 | 521 |
15,3 | 389 | 38 | 965 | 22,5 | 572 |
16 | 406 | 40 | 1 016 | 24,5 | 622 |
16,1 | 409 | 42 | 1 067 | 26,5 | 673 |
17 | 432 | 44 | 1 118 | 30,5 | 775 |
2.17. "Obręcz" oznacza podporę dla zespołu opona-i-dętka lub dla opony bezdętkowej, na której osadzone są stopki opony;
2.18. "Obręcz teoretyczna" oznacza nominalną obręcz, której szerokość odpowiada x-krotności nominalnej szerokości przekroju opony; wartość "x" musi być podana przez producenta opony lub referencyjną szerokość obręczy wymienioną w załączniku 5 "oznakowanie rozmiaru opony";
2.19. "Obręcz pomiarowa" oznacza obręcz, na której zakłada się oponę do celów pomiaru rozmiarów;
2.20. "Opona na napędzane koło ciągnika" oznacza oponę przeznaczoną do montażu na napędzanych osiach ciągników rolniczych (pojazdów z kategorii T) odpowiednią do pracy w warunkach stałego wysokiego momentu obrotowego. Wzór bieżnika obejmuje wypusty lub trzpienie;
2.20.1. "Opona o podwyższonym ugięciu" lub "opona o bardzo wysokim ugięciu" oznacza oponę pneumatyczną, w przypadku której osnowa jest bardziej wytrzymała niż osnowa analogicznej opony standardowej;
2.21. "Opona na sterujące koło ciągnika" oznacza oponę przeznaczoną do montażu na nienapędzanej osi ciągników rolniczych i leśnych (pojazdów silnikowych z kategorii T). Wzór bieżnika obejmuje zwykle rowki obwodowe i ożebrowania;
2.22. "Opona do maszyn rolniczych" oznacza oponę zaprojektowaną głównie dla maszyn rolniczych i osprzętu rolniczego (pojazdów w kategorii S) lub przyczep rolniczych (pojazdów w kategorii R); można je również stosować w przednich kołach sterujących i napędzanych kołach ciągników rolniczych i leśnych (pojazdów w kategorii T), ale nie są odpowiednie do pracy w warunkach wysokiego momentu obrotowego;
2.23. "Opona trakcyjna" oznacza oponę zaprojektowaną zasadniczo dla napędzanych osi osprzętu i maszyn rolniczych, z wyłączeniem pracy w warunkach wysokiego momentu obrotowego. Wzór bieżnika zwykle obejmuje wypusty lub trzpienie. Rodzaj zastosowania jest oznaczany
symbolem:
2.24. "Opona do przyczep" oznacza oponę do wyposażania nienapędzanych (ciągniętych) osi narzędzi, maszyn rolniczych lub przyczep.
Rodzaj zastosowania jest oznaczany symbolem:
2.25. "Opona do zastosowań mieszanych" oznacza oponę przeznaczoną do mocowania na napędzanych lub nienapędzanych osiach osprzętu, maszyn i przyczep rolniczych;
2.26. "Oznaczenie warunków pracy" oznacza powiązanie wskaźnika nośności z symbolem kategorii prędkości;
2.26.1. W przypadku opon do maszyn rolniczych oznaczenie warunków pracy jest uzupełnione odpowiednim symbolem dla typu określonego zastosowania (trakcyjne lub przyczepa) zgodnie z definicją w pkt 2.23 i 2.24.
2.27. "Dodatkowe oznaczenie warunków pracy" oznacza dodatkowe oznaczenie warunków pracy, oznaczone kółkiem, mające na celu identyfikację specjalnego rodzaju pracy (oznaczenie nośności i kategoria prędkości), dla których dopuszcza się typ opony poza odnośną zmianą nośności w zależności od prędkości (zob. załącznik 7);
2.28. "Wskaźnik nośności" oznacza jedną liczbę, która wskazuje obciążenie, jakie opona może przenieść w układzie pojedynczym, przy prędkości odpowiadającej przyporządkowanej kategorii prędkości, pracując zgodnie z wymaganiami określonymi dla użytkowania, podanymi przez producenta. Wykaz tych wskaźników i odpowiadających im mas podano w załączniku 4;
2.29. "Kategoria prędkości" oznacza prędkość odniesienia wyrażoną symbolem kategorii prędkości przedstawionym w tabeli poniżej:
Symbol kategorii prędkości | Prędkość odniesienia (km/h) |
A2 | 10 |
A4 | 20 |
A6 | 30 |
A8 | 40 |
B | 50 |
D | 65 |
2.30. "Tabela: Zmiany nośności w zależności od prędkości" oznacza tabelę w załączniku 7, pokazującą, jako funkcję kategorii użytkowania, typ zastosowania, wskaźniki nośności, symbole nominalnej kategorii prędkości, zmiany obciążenia, jakie opona może wytrzymać podczas użytkowania przy prędkościach różniących się od tych, które odpowiadają jej symbolowi kategorii prędkości.
2.30.1. Tabeli "Zmiany nośności w zależności od prędkości" nie stosuje się do "dodatkowego oznaczenia warunków pracy".
2.30.2. Tabeli "Zmiany nośności w zależności od prędkości" nie stosuje się do opon "o podwyższonym ugięciu" lub "o bardzo wysokim ugięciu";
2.31. "Maksymalna dopuszczalna nośność" oznacza maksymalną masę, jaką opona jest w stanie przenieść.
2.31.1. Nie może ona przekroczyć procenta wartości powiązanej z odpowiednim wskaźnikiem nośności opony wymienionym w tabeli "Zmiany nośności w zależności od prędkości" (zob. pkt 2.30 powyżej), w odniesieniu do kategorii użytkowania, symbolu kategorii prędkości w odniesieniu do prędkości możliwych do osiągania przez pojazd, w którym jest zainstalowana opona;
2.32. "Rowek bieżnika" oznacza odległość między sąsiadującymi żebrami lub blokami rzeźby bieżnika;
2.33. "Wypust (lub trzpień) bieżnika" oznacza lity element bloku wyrastający z podstawy rzeźby bieżnika;
2.34. "Bieżnik specjalny" oznacza oponę, rzeźbę bieżnika i budowę, które są zasadniczo zaprojektowane do zapewnienia na terenach podmokłych lepszej przyczepności niż w przypadku opony ze standardowym bieżnikiem. Rzeźba bieżnika zwykle ma wypusty lub trzpienie głębsze niż standardowa opona;
2.35. "Wyłupywanie się elementów bieżnika" oznacza wyłamania kawałków gumy z bieżnika opony;
2.36. "Oddzielenie kordu" oznacza rozdzielenie kordów od ich powłoki gumowej;
2.37. "Rozwarstwienie" oznacza oddzielenie sąsiadujących ze sobą warstw;
2.38. "Oddzielenie bieżnika" oznacza oderwanie bieżnika od osnowy;
2.39. "Obręcz do badań" oznacza obręcz, na której musi być zainstalowana opona do celów badań;
2.40. "Kod klasyfikacji opony" oznacza opcjonalne oznakowanie wymienione w załączniku 10, które określa kategorię użytkowania i określony typ rzeźby bieżnika oraz zastosowanie zgodnie z ISO 4251-4;
2.41. "Opona do maszyn używanych w leśnictwie" oznacza oponę przeznaczoną do montażu w maszynach lub urządzeniach używanych do zastosowań w leśnictwie.
3. OZNAKOWANIA
3.1. Opony muszą posiadać:
3.1.1. nazwę handlową producenta lub znak towarowy;
3.1.2. oznaczenie rozmiaru opony, jak określono w pkt 2.15;
3.1.3. następującą identyfikację budowy:
3.1.3.1. na oponach diagonalnych - żadnego dodatkowego oznakowania;
3.1.3.2. na oponach radialnych - nieobowiązkowo - słowo "RADIAL";
3.1.3.3. na oponach diagonalnych opasanych - słowa "BIAS-BELTED";
3.1.4. "oznaczenie warunków pracy" zgodnie z pkt 2.26,
3.1.4.1. w przypadku opon do maszyn rolniczych oznaczenie warunków pracy musi być uzupełnione odpowiednim symbolem zastosowania;
3.1.4.2. w przypadku opon rolniczych do zastosowań mieszanych opona musi być oznakowana dwoma oznaczeniami warunków pracy, jednym dla zastosowań w "przyczepach", drugim dla zastosowań "trakcyjnych", z podaniem przy każdym odpowiedniego symbolu (zob. pkt 2.23 i 2.24 powyżej):
gdzie pierwsze oznaczenie warunków pracy (95 A6) odnosi się do "zastosowań trakcyjnych", a drugie (108 A6) do "zastosowań związanych z przyczepami";
3.1.5. dodatkowy opis warunków pracy, jeśli dotyczy;
3.1.6. napis "DEEP" (lub "R-2") w przypadku opony z bieżnikiem specjalnym;
3.1.7. napisy "F-1" lub "F-2" w przypadku opony koła sterującego ciągnika, która nie została jeszcze oznakowana zgodnie z pkt 2.15.6 powyżej;
3.1.8. napisy "LS-1", "LS-2", "LS-3" lub "LS-4" w przypadku opon do maszyn używanych w leśnictwie.
3.1.8.1. "LS-3" oznacza opony z bieżnikiem specjalnym;
3.1.8.2. napis "I-3" w przypadku opon do maszyn rolniczych z bieżnikiem trakcyjnym, określonych w tabelach 5 i 6 w załączniku 5;
3.1.9. napis "IMPLEMENT" w przypadku opony do maszyn rolniczych, która nie została jeszcze oznakowana zgodnie z pkt 2.15.5 powyżej;
3.1.10. wyraz "TUBELESS", jeżeli opona jest zaprojektowana do używania bez dętki;
3.1.11. napis "... bar MAX." (lub "... kPa MAX") w piktogramie przedstawionym w załączniku 11, w celu określenia ciśnienia napompowania na zimno, którego nie można przekroczyć podczas osadzania stopki przy zakładaniu opony.
3.1.12. Napis "IF" dodaje się na początku oznaczenia rozmiaru opony, w przypadku gdy jest to "opona o podwyższonym ugięciu".
Napis "VF" dodaje się na początku oznaczenia rozmiaru opony, w przypadku gdy jest to "opona o bardzo wysokim ugięciu".
3.2. Opona musi także być oznaczona datą produkcji w formie grupy czterech cyfr, z których dwie pierwsze wskazują tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Jednakże oznakowanie to nie jest obowiązkowe w przypadku jakichkolwiek opon przedłożonych do homologacji w ciągu dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu(1).
3.3. Na oponie musi także się znaleźć znak homologacji typu opony EKG, którego wzór podano w załączniku 2.
3.4. Rozmieszczenie oznakowań
3.4.1. Oznakowania wymienione w pkt 3.1 wytłacza się na obu bokach opony.
3.4.2. Oznakowania wymienione w pkt 3.2 i 3.3 wytłacza się tylko na jednym boku.
3.4.3. Wszystkie oznakowania muszą być wyraźnie i czytelnie wytłoczone i ujęte w ramach procesu produkcji. Nie dopuszcza się cechowania ani innych metod umieszczania oznakowań po zakończeniu pierwotnego procesu produkcji.
3.5. W załączniku 3 podaje się przykładowe układy oznakowań opony.
4. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ
4.1. Wniosek o homologację typu opony rolniczej do prac rolnych i leśnych powinien być złożony przez właściciela nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważnionego przedstawiciela. Powinien on wyszczególniać:
4.1.1. oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z pkt 2.15 niniejszego regulaminu;
4.1.2. nazwę handlową lub znak towarowy;
4.1.3. kategorię użytkowania zgodnie z pkt 2.1.3 niniejszego regulaminu;
4.1.4. budowę;
4.1.5. symbol kategorii prędkości;
4.1.6. wskaźnik nośności opony, określający w przypadku opon do maszyn rolniczych, czy są przeznaczone na koła napędzane (wyłącznie) czy do stosowania w przyczepach, jeśli dotyczy;
4.1.7. czy opona ma być zakładana z dętką czy bez;
4.1.8. określenie dodatkowych warunków pracy, jeśli dotyczy;
4.1.9. konfigurację opony/obręczy;
4.1.10. obręcz, jaka ma być używana do pomiarów, i obręcz używaną do badań;
4.1.11. obręcz(-e), na której(-ych) może być montowana opona;
4.1.12. ciśnienie napompowania do pomiarów (w barach lub kPa);
4.1.13. współczynnik X wymieniony w pkt 2.18 lub odnośnej tabeli w załączniku 5;
4.1.14. ciśnienie napompowania na zimno, którego nie wolno przekroczyć podczas osadzania stopki przy zakładaniu opony, zgodnie ze specyfikacją producenta opony dla typu opony;
4.1.15. ciśnienie badania, w kPa (lub w barach).
4.2. Na żądanie organu udzielającego homologacji producent opony musi także przedłożyć komplet dokumentacji technicznej, zawierający w szczególności rysunki lub fotografie (trzy egzemplarze) pozwalające na identyfikację rzeźby bieżnika oraz powłokę napełnionej opony umocowanej na obręczy pomiarowej z ukazaniem odpowiednich wymiarów (zob. pkt 6.1 i 6.2) typu komponentu przedłożonego do homologacji. Musi on także zawierać raport z badań sporządzony przez homologowane laboratorium badawcze lub należy dołączyć jedną próbkę typu opony, zgodnie z żądaniem organu udzielającego homologacji.
5. HOMOLOGACJA
5.1. Jeśli typ opony pneumatycznej przedstawiony do homologacji zgodnie z niniejszym regulaminem spełnia wymogi pkt 6 poniżej, homologacja dla tego typu opony zostaje udzielona.
5.2. Numer homologacji zostaje przypisany do każdego homologowanego typu; pierwsze dwie cyfry (obecnie 00 dla regulaminu w jego pierwotnej formie) będą wskazywały serię zmian uwzględniających najnowsze znaczące ulepszenia techniczne wprowadzone do regulaminu w chwili wydania homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przypisać tego samego numeru homologacji do innego typu opony pneumatycznej.
5.3. Zawiadomienie o udzieleniu lub rozszerzeniu lub odmowie udzielenia lub cofnięciu homologacji lub o ostatecznym zaniechaniu produkcji typu opony pneumatycznej na podstawie niniejszego regulaminu przekazuje się Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zgodny ze wzorem w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
5.4. W sposób widoczny na każdej oponie pneumatycznej, zgodnej z typem opony homologowanej zgodnie z niniejszym regulaminem, na powierzchni wymienionej powyżej w pkt 3.3, niezależnie od znaków opisanych w pkt 3.1 i 3.2, umieszcza się międzynarodowy znak homologacji składający się z:
5.4.1. okręgu otaczającego literę "E", po której znajduje się numer wyróżniający kraju, który udzielił homologacji(2);
5.4.2. numeru niniejszego regulaminu, po którym następuje litera "R", myślnik i numer homologacji.
5.5. Znak homologacji powinien być wyraźnie czytelny i nieusuwalny.
5.6. W załączniku 2 do niniejszego regulaminu podaje się przykładowy układ znaku homologacji.
6. WYMAGANIA
6.1. Szerokość przekroju opony
6.1.1. Z wyjątkiem przypadków przewidzianych w pkt 6.1.2 szerokość przekroju oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
S = S1 + K (A - A1)
gdzie:
S to "szerokość przekroju" wyrażona w mm mierzona na obręczy pomiarowej,
S1 to "nominalna szerokość przekroju" w mm oznaczona na boku opony w oznaczeniu rozmiaru opony zgodnie z przepisami,
A to szerokość (wyrażona w mm)(3) obręczy pomiarowej, przedstawiona przez producenta w nocie opisowej,
A1 to szerokość (wyrażona w mm)(3) obręczy teoretycznej; przyjmuje się, że jest równa S1 pomnożone przez współczynnik X podany przez producenta opony, i przyjmuje się, że
K jest równe 0,4.
6.1.2. Jednakże dla typów opon, dla których określenie rozmiaru jest podane w pierwszej kolumnie tabeli w załączniku 5, szerokość obręczy teoretycznej (A1) i szerokość przekroju nominalnego (S1) są podane w tych tabelach obok oznaczenia rozmiaru opony.
6.2. Zewnętrzna średnica opony
6.2.1. Z wyjątkiem przypadków opisanych w pkt 6.2.2 średnica zewnętrzna opony jest obliczana zgodnie z następującym wzorem:
D = d + 2 H
gdzie:
D to średnica zewnętrzna wyrażona w mm,
d to umowna liczba oznaczająca nominalną średnicę obręczy wyrażoną w mm (zob. pkt 2.16),
H jest nominalną wysokością przekroju w mm i jest równa:
H = 0,01 × Ra × S1
gdzie:
Ra to nominalny wskaźnik przekroju,
S1 to "nominalna szerokość przekroju" w mm,
wszystkie zgodnie z informacją na boku opony w oznaczeniu rozmiaru opony zgodnie wymaganiami pkt 2.15.
6.2.2. Jednakże dla typów opon, dla których oznaczenie rozmiaru jest podane w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5, średnica zewnętrzna (D) i nominalna średnica obręczy (d) wyrażone w mm są podane w tych tabelach obok oznaczenia rozmiaru opony.
6.3. Szerokość przekroju opony: specyfikacja tolerancji
6.3.1. Całkowita szerokość opony może być mniejsza niż szerokość przekroju wyznaczona zgodnie z pkt 6.1 lub podana w załączniku 5.
6.3.2. Całkowita szerokość opony nie może przekroczyć szerokości przekroju wyznaczonej zgodnie z pkt 6.1 o więcej niż:
budowa radialna: + 5 %
budowa diagonalna (warstwowa): + 8 %
6.3.3. Jednakże dla typów opon, dla których oznaczenie rozmiaru jest podane w pierwszej kolumnie tabeli w załączniku 5, dopuszczalne wartości procentowe są podane w odpowiednich tabelach, jeśli dotyczy.
6.4. Zewnętrzna średnica opony: specyfikacja tolerancji
6.4.1. Zewnętrzna średnica opony nie może wykraczać poza wartości D min i D max uzyskane z następującego wzoru:
D min = d + 2 (H × a)
D max = d + 2 (H × b)
gdzie "H" i "d" zdefiniowano w pkt 6.2.1.
6.4.1.1. dla rozmiarów podanych w załączniku 5: H = 0,5 (D - d) (dla referencji zob. pkt 6.2 powyżej).
6.4.2. Współczynniki "a" i "b" wynoszą odpowiednio:
Kategoria użytkowania | Radialna | Diagonalna | ||
a | b | a | b | |
Koła sterujące | 0,96 | 1,04 | 0,96 | 1,07 |
Koła napędzane ciągników i maszyn używanych w leśnictwie - normalne | 0,96 | 1,04 | 0,96 | 1,07 |
Koła napędzane ciągników i maszyn używanych w leśnictwie - specjalne | 1,00 | 1,12 | 1,00 | 1,12 |
Osprzęt rolniczy | 0,96 | 1,04 | 0,96 | 1,07 |
6.4.3. Jednakże w przypadku typów opon, dla których podane jest oznaczenie rozmiaru w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5, dopuszczalne wartości procentowe (jeżeli takie istnieją) są podane w odpowiednich tabelach.
6.5. Procedury badań
6.5.1. Rzeczywiste wymiary opon mierzy się zgodnie zaleceniami w załączniku 6.
6.5.2. Procedury badań mających na celu ocenę wytrzymałości opon na rozerwanie opisano w załączniku 8.
6.5.2.1. Opona, która po przejściu odpowiednich badań mających na celu określenie wytrzymałości na rozerwanie, nie wykazuje jakichkolwiek objawów oddzielenia bieżnika, rozwarstwienia, oddzielenia kordu, pękania stopek czy kordu, zostaje uznana za oponę, która przeszła badanie z wynikiem pozytywnym. Badanej opony nie wykorzystuje się do jakichkolwiek innych badań.
6.5.3. Procedury badań mających na celu ocenę spełniania przez oponę przypisywanych jej osiągów opisano w załączniku 9.
6.5.3.1. Opona, która po przejściu odpowiednich badań obciążenia/prędkości nie wykazuje jakichkolwiek objawów oddzielenia bieżnika, rozwarstwienia, oddzielenia kordu czy pękania kordu, zostaje uznana za oponę, która przeszła badanie z wynikiem pozytywnym. Badanej opony nie wykorzystuje się do jakichkolwiek innych badań.
6.5.3.2. Opona, która po przejściu odpowiednich badań obciążenia/prędkości wykazuje wyłupywanie się elementów bieżnika, zostaje uznana za oponę, która przeszła badanie z wynikiem pozytywnym.
6.5.4. Jeśli producent opon wytwarza cały ich asortyment, nie uważa się za niezbędne przeprowadzania badań dla każdego typu opon w asortymencie.
7. MODYFIKACJA TYPU OPONY I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI
7.1. Każda modyfikacja typu opony zostaje zgłoszona organowi administracji, który udzielił homologacji typu. Organ może wówczas:
7.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje najprawdopodobniej nie będą miały zauważalnego negatywnego wpływu, a opona nadal spełnia wymagania; lub
7.1.2. zażądać raportu z dalszych badań od placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań.
7.2. Modyfikacja rzeźby bieżnika nie jest uważana za zmianę powodującą konieczność powtórzenia badań opisanych w pkt 6 niniejszego regulaminu.
7.3. Potwierdzenie lub odmowa udzielenia homologacji, z podaniem zmian, są zgłaszane zgodnie z procedurą określoną powyżej w pkt 5.3 Stronom Porozumienia, które stosują niniejszy regulamin.
7.4. Właściwy organ wydający rozszerzenie homologacji przypisuje takiemu rozszerzeniu numer seryjny i informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny ze wzorem w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
8. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Procedury zgodności produkcji muszą odpowiadać procedurom określonym w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2), z uwzględnieniem następujących wymagań:
8.1. Opony pneumatyczne homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być produkowane tak, by były zgodne z typem homologowanym dzięki spełnieniu wymagań przedstawionych w pkt 6 powyżej.
8.2. Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym momencie zweryfikować metody kontroli zgodności stosowane w danym zakładzie produkcyjnym. Dla każdego zakładu produkcyjnego normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata.
9. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
9.1. Homologacja udzielona dla typu opony pneumatycznej zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w przypadku braku zgodności z wymaganiami przewidzianymi w pkt 8.1 powyżej lub jeśli opona wybrana z serii nie przejdzie pozytywnie testów przewidzianych w tym punkcie. 9.2. Jeśli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie uprzednio udzieloną homologację, powiadamia ona pozostałe Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny ze wzorem zamieszczonym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
10. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
Jeśli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestaje produkcji typu opony pneumatycznej homologowanej zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje on tym organ, który udzielił homologacji. Z chwilą otrzymania stosownego powiadomienia organ ten informuje pozostałe Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin, wykorzystując w tym celu formularz zawiadomienia zgodny ze wzorem w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
11. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH, LABORATORIÓW BADAWCZYCH I ORGANÓW ADMINISTRACJI
11.1. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin informują sekretariat Organizacji Narodów Zjednoczonych o nazwach i adresach placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz, w stosownym przypadku, uprawnionych laboratoriów badawczych oraz organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesyłać formularze poświadczające udzielenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji, wydane w innych krajach.
11.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z laboratoriów producentów opon i mogą wyznaczać, jako uprawnione laboratoria badawcze, te laboratoria, które znajdują się na ich terytorium lub na terytorium innej Strony Porozumienia, pod warunkiem wydania uprzedniej zgody na taką procedurę przez właściwy organ administracji tej innej Strony.
11.3. Jeśli Strona Porozumienia stosuje pkt 11.2 powyżej, może ona, jeśli sobie tego życzy, być reprezentowana przy badaniach przez jedną lub większą liczbę wybranych przez siebie osób.
Rysunek poglądowy
(zob. pkt 2.2 i 4.1)
Przekrój poprzeczny opony
Rzeźba bieżnika z wypustami
Rzeźba bieżnika z żebrowaniem okrężnym
______
(1) Przed dniem 1 stycznia 2000 r. data produkcji może być wyrażona grupą trzech cyfr, z których dwie pierwsze oznaczają tydzień, a ostatnia rok produkcji.
(2) 1 Niemcy, 2 Francja, 3 Włochy, 4 Niderlandy, 5 Szwecja, 6 Belgia, 7 Węgry, 8 Republika Czeska, 9 Hiszpania, 10 Serbia, 11 Zjednoczone Królestwo, 12 Austria, 13 Luksemburg, 14 Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 Norwegia, 17 Finlandia, 18 Dania, 19 Rumunia, 20 Polska, 21 Portugalia, 22 Federacja Rosyjska, 23 Grecja, 24 Irlandia, 25 Chorwacja, 26 Słowenia, 27 Słowacja, 28 Białoruś, 29 Estonia, 30 (numer wolny), 31 Bośnia i Hercegowina 32 Łotwa, 33 (numer wolny), 34 Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 Litwa, 37 Turcja, 38 (numer wolny), 39 Azerbejdżan, 40 Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 Japonia, 44 (numer wolny), 45 Australia, 46 Ukraina, 47 Republika Południowej Afryki, 48 Nowa Zelandia, 49 Cypr, 50 Malta, 51 Republika Korei, 52 Malezja, 53 Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne), 56 Czarnogóra, 57 (numer wolny) i 58 Tunezja. Dalsze numery będą przydzielane innym krajom w kolejności chronologicznej, w jakiej ratyfikują lub przystąpią one do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a przydzielone w ten sposób numery zostaną ogłoszone przez Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych Umawiającym się Stronom Porozumienia.
(3) Współczynnik konwersji z kodu na mm wynosi 25,4.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.257.231 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep. |
Data aktu: | 30/09/2010 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2010 |
Data wejścia w życie: | 28/10/2001 |